april 29, 2024, 07:36:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Valg av Ventilfjærer  (Lest 3561 ganger)
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« på: april 09, 2016, 20:36:18 pm »

Har prøvet å lese meg frem til hvordan man velger ventilfjærer mtp innspenningstrykk og trykk ved max løft på kam. Jeg forstår selvsagt att kam profil er en avgjørende faktor, samt vekt på delen fra løfter til ventil.
Jeg er inneforstått med konsekvensen av for slappe fjører, eller harde fjører, og litt googling gir meg eksempler på hva som angivelig skal fungere til mitt oppsett.
Har inntrykk av att det er god og bred kompetanse på motor her, så jeg ønsker er noen heite tips på hvordan man kan komme frem til ett godt svar ved hjelp av en utregningsformel, å faktisk forstå hva som er avgjørende for valget, eller koker det ned til erfaring av hva som faktisk funker og ikke funker da det er utformingen på kam rampene som har siste ordet?? Hæ

Loggført

1961 1200
1974 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2016, 08:37:15 am »

Kort fortalt, de fleste her har ingen peiling og spør derfor dem de kjøpte kamakselen av, mange av butikkene har ikke peiling men kjøper du eks av jpm får du svar.
Det finnes et hav av svindyre data program som du kan simulere motoren i.
Så hvis du har profilen på kamakselen og alt av vekter og stivheten på delene i ventil driften kan man man få et bra svar fra programmet. De gode programmene finner du ikke på noen torrent side og lisenser koster som regel mellom 10-80 tusen.
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 10, 2016, 10:01:24 am »

Kort sagt er det bedre å få minst mulig vekt på delene som skal være med å gå frem og tilbake x-antall 1000 ganger i minuttet enn putte på veldig stive fjærer som KREVER stive fjærer fordi alle beveglige deler har blitt tunge.

Kort fortalt er chrommoly-stenger osv. + stive fjærer en ond sirkel. Selvsagt må fjærene være stive nok, men det er her mange begynner i helt feil retning.

Med blytunge løftere,støtstenger osv får du en tung ventilmekanisme som i sin tur trenger stive fjærer og resuøltatet er en motor som rasler som en verktøykasse , hyppige ventiljusteringer og en kort holdbarhet på kam,løftere,vipper og ventiler.

Få løftere , støtstenger ,vipper og ventiler som er så lett som mulig og finn DA ut hvor stive fjærer du trenger.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 10, 2016, 12:19:43 pm »

Det er vel viktigere med lette deler på ventilsiden, enn på støtstangsiden?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2016, 20:47:21 pm »

Kort fortalt, de fleste her har ingen peiling og spør derfor dem de kjøpte kamakselen av, mange av butikkene har ikke peiling men kjøper du eks av jpm får du svar.
Det finnes et hav av svindyre data program som du kan simulere motoren i.
Så hvis du har profilen på kamakselen og alt av vekter og stivheten på delene i ventil driften kan man man få et bra svar fra programmet. De gode programmene finner du ikke på noen torrent side og lisenser koster som regel mellom 10-80 tusen.

Takk for svar Glad

Få løftere , støtstenger ,vipper og ventiler som er så lett som mulig og finn DA ut hvor stive fjærer du trenger.

Jeg har følgende blytunge deler  Blunker: 44/37.5 rustfrie ventiler, std1.1 vipper, 3/8 EMPI støtstenger, Engle løftere og Engle W125 kam som skal på en 1915 bunndel.
Hva ville dere valgt av fjørtrykk?
Loggført

1961 1200
1974 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2016, 06:28:59 am »

Det jeg kan si fort er at de doble fjærene som følger med cbperformance toppene  er for svake.
Anbefaler deg å handle de strammeste Oteva fjærene som Logmech selger.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2016, 13:39:24 pm »

Har ikke så mye erfaringer, men som Dalland sier her, så har jeg kjørt med CB sine "std doble", og antakelig har det (i kombinasjon med litt for høyt turtall) vært en av hovedårsakene til at jeg hadde et ganske kraftig havari i fjor sommer.

Så jeg har byttet til Oteva fra Logmech, så får vi se om det hjelper. Har rustrfie ventiler, Pauter 1:1.3 vipper og alu støtstenger i mitt oppsett.
Loggført
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #7 på: april 11, 2016, 23:13:26 pm »

Det jeg kan si fort er at de doble fjærene som følger med cbperformance toppene  er for svake.
Anbefaler deg å handle de strammeste Oteva fjærene som Logmech selger.


Greia er att jeg har ett assortert utvalg av ventilfjører fra tidligere prosjekter med andre bilmerker.
Toppene er omsveisede hjemmelagde topper, å resten er på ett stramt budsjett, så håpet var å kunne bruke noe av det som var på hylla.
Har lest litt om ford pinto/ohc og volvo B20, de har jo like mange deler i ventil mekanismen som T1 motoren, å de ser ut til å ha ca40-50kg setestrykk og ca110- 120kg på fullt løft ved 8000+ omdr.på 44-38 ventiler. Virker dette fornuftig på en T1 motor?
Loggført

1961 1200
1974 1303S
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 11, 2016, 23:51:43 pm »

Må vel ha mer trykk om man har støtstangmotor?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: april 12, 2016, 07:13:03 am »

Må vel ha mer trykk om man har støtstangmotor?

Skulle tro det.. Vet ikke hvor mye Pinto / B20 løfter, men tror vi løfter flere mm mer enn de også, i tillegg til mer "vekt" på systemet pga støtstenger.. Trimmede OHC-motorer med mekaniske løftere er vel sjelden noe særlig over 12mm, vi er ofte opp i 14mm, selv er jeg på 15.5mm..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: april 12, 2016, 07:57:01 am »

@ Koff1;

Det er dessverre ingen vitenskap og derfor får du ingen konkrete svar. Ingen fasit. Dette igjen har ført til at det er en tendens der ute til å bruke plenty med fjørtrykk. Jeg mener også at det er bedre med for mye fjørtrykk fremfor for lite og her er grunnen slik jeg ser det;

95% av oss benytter kamprofiler som ikke er egnet for våre motorer siden disse koster nesten "ingenting". Er man heldig vil man få en anbefaling på fjørtrykk som igjen bare er en synsing basert på hva andre har benyttet tidligere. Det man VET sikkert er at hvis man har for lite fjørtrykk så vil man ødelegge motoren. 40-50kg er 85 - 110lbs og så lav innspenning har jeg selv aldri benyttet. Over nesa så skriver du 120kg - 265lbs og igjen er dette langt lavere en hva jeg selv benytter. Det som skjer når man kombinerer så lavt fjørtrykk med profilene jeg nevner over er at løfteren ikke klarer "krøene" på profilen og vil begynne å hoppe. Da er det gjort.

Engle W125 med 1.1 vipper, store, tunge ventiler og støtstenger. Jeg ville lagt meg på 150 - 160 lbs innspenning (70-75kg) som da igjen vil gi deg 300 - 320 lbs over nesa. Det er omtrent der jeg endte opp på min 1915 motor med Engle W120, 1.1 utveksling og med BugPack 4046 fjører jeg hadde liggende. Den varvet fint til 7000. Din motor vil gjerne ha turtall med så store ventiler (avhengig av kanalen). Og ett tips til: gjør en sjekk av fjørtrykk til en del av vinterservicen din. Da ser du med en gang hvor mye trykk du har mistet.

Men igjen... det er bare gjetting. Og litt erfaring  Glad

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #11 på: april 14, 2016, 13:02:00 pm »

Tusen takk for svar med litt sammenlikninger og erfaringer  Glad
Loggført

1961 1200
1974 1303S
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!