mars 29, 2024, 08:22:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekasje type 4  (Lest 3087 ganger)
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« på: mai 30, 2016, 21:27:09 pm »

Hallo har en latebay med type 4 motor som lekker olje, er et noen som har noen tips hvor.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 30, 2016, 21:29:20 pm »

Rengjør.

Så ser du hvor det kommer fra.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: mai 31, 2016, 06:55:11 am »

Se gundig rundt støtstangrørene.
Der sitter det O-ringer som må byttes isåfall.

Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #3 på: juni 01, 2016, 19:41:54 pm »

Takk for tips Freakgower, æ sjekke det.  Skal på tur så det er greit at d ikke lekker så mye.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2016, 21:55:19 pm »

Min T-4 motor lakk også mye olje. Kom mye olje fra simmeringen bak ved reimhjulet, masse olje fra støtstangrørene og litt fra oljekjøleren. 
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Tuomo
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Oulu, Finland


Vis profil

« Svar #5 på: juni 05, 2016, 06:14:20 am »

Metalldelene i type 4 (spesielt aluminiumblokk) tåler høyere temperaturer enn type 1 motor. Når type 4 var i VW-Porsche 914, satte Porsche som motoroljens grenseverdi 156,7 Celsius (!). Med tiden tåler pakningene ikke sånne høyere temperaturer, uten begynner lekke olje. Har selv tatt type 4 motor to ganger ut for å tette lekasjer. Det er dessverre ikke noe gode snarveier for tetning av lekasjer. I type 4 man trenger ikke ta toppene løs for å bytte pakningene for støtstangerørene, i motsetning for type 1.

Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere.
Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #6 på: juni 05, 2016, 08:54:30 am »

Takk for gode tips, har bestilt tetninger til støstsngsrør og toppdekselpakninger. Prøver dette først og kjører i sommer, her er bayen klar for service.


* image.jpg (70.01 KB, 800x600 - vist 162 ganger.)
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #7 på: juni 06, 2016, 21:08:06 pm »

Har demontert mens jeg venter på deler, har tatt ut støtstangsrør, hær er nokk synderen. Se bilde.


* image.jpg (74.66 KB, 800x600 - vist 153 ganger.)

* image.jpg (25.18 KB, 450x600 - vist 177 ganger.)
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: juni 06, 2016, 21:34:08 pm »

Pass på å bruke O-ringer som tåler nok varme.

Sjekk også at støtstangrørenes anleggsflater for O-ring er runde.
Mål med skyvelær.
Har vært borti noen som var blitt ovale. De var vanskelig å få tettet. Måtte byttes

HJ
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: juni 07, 2016, 12:51:35 pm »

På min 2liter fant jeg akkurat ut at det lekker rundt sylindrene mot blokka. Trodde også først det var støtrør. Trist
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: juni 07, 2016, 17:48:03 pm »



Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere.

Med tjukkere olje får man tidligere oljelekkasje på en gammel motor pga høyere oljetrykk på kald motor, men det lekker ut litt mindre enn med tynnere olje.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #11 på: juni 07, 2016, 20:06:40 pm »

Det var nokk oringene på støtstangsrør, oringene var litt av hvert , di var veldig sprøe og knekte av når jeg skulle demontere dem. Nye er montert, ventiler er justert og venter på oljefilter og toppdeksel pakninger. Noen som vet hvor mye olje som går på motoren.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: juni 07, 2016, 21:07:47 pm »

Tror det er 3,5 liter
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: juni 08, 2016, 05:22:40 am »

Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #14 på: juni 09, 2016, 21:09:21 pm »

Tror det er 3,5 liter
Stemmer det.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: juni 10, 2016, 05:49:48 am »

Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på.

I en del paknings sett kommer ringene på topplokksiden i Viton, mens ringene på blokksiden er mer standard O-ringer.
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #16 på: juni 10, 2016, 20:44:28 pm »

Det er et slikt sett jeg har kjøpt fra unneberg, grønne oppe og sorte nede.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!