mars 28, 2024, 15:22:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor let svinghjul har DU kørt med?  (Lest 5068 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: juni 02, 2016, 18:46:02 pm »

Som titlen siger, hvor let svinghjul har DU kørt med? og hvor let kan det være i daglig brug?

Her snakker vi ikke om at naboens kat engang havde en 03 med 7 grams svinghjul osv osv, jeg har hørt historierne der er værd at høre om hvad folk har set / hørt / kørt bagefter / kender nogen der har kørt med..  Osteaktig
Det interessante er hvad DU har kørt med, og hvad er erfaringen? Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 02, 2016, 19:23:30 pm »

Baboon har ett av de letteste I landet.. vet ikke om han har kjørt med det ennå.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: juni 02, 2016, 20:17:42 pm »

Ja jeg regnede med atdu kom med et indspil eller to måske. Har set det du har lavet til ham og det er ganske ekstremt. Skal blive morsomt at høre hvad han siger når det er prøvet. Men hvor langt ned i vægt på svinghjulet har du været Erik?
« Siste redigering: juni 02, 2016, 20:22:59 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #3 på: juni 02, 2016, 20:30:40 pm »

Jeg har vert nede i 5 kg og det var fint til gatebruk
Loggført

Vw 1302
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 02, 2016, 21:27:32 pm »

Ja jeg regnede med atdu kom med et indspil eller to måske. Har set det du har lavet til ham og det er ganske ekstremt. Skal blive morsomt at høre hvad han siger når det er prøvet. Men hvor langt ned i vægt på svinghjulet har du været Erik?

Blir litt feil med svinghjulet til Vegard da veiven veier endel..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juni 02, 2016, 21:30:44 pm »

Det var ingenting å si på gassresponsen til motoren til Vegard i dag ihvertfall. Om det skyldes vekten på svinghjulet vites ikke men man kan ikke se bort ifra det.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 02, 2016, 21:34:38 pm »

Jeg har aldri veid mine dessverre. Dreier til jeg er fornøyd. Men erfaringen er at svinghjulet stjeler relativt mye effekt. 8 hester på en 200hk na motor. Orginalt kontra "kjøpelettet" kineser. Men alikevel gikk 60 fot tidene ned. Dvs mer startrask med det tunge svinghjulet. Men det avhenger såklart at det er godt feste.
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 02, 2016, 22:15:43 pm »

Høy Roterende masse stjeler vel egentlig ikke effekt erik. Selv om benken sier noe annet. Og jo raskere svep jo verre blir det.
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: juni 02, 2016, 23:04:34 pm »

3-komma-noe kg aluminium på Corradoen. Lurer på om det var 3.5 ca.. Det var nydelig å kjøre med..

På bobla har jeg bare kjørt med det smidde jeg kjøpte hos dere for noen år siden.. https://www.unneberg-bil.no/product/9546
I følge nettsidene skal det være 6kg, men har ikke veid det.
Dette, kombinert med FK89 / raptor kam, KEP steg 2 med 4-puck lamell var helt kurant å kjøre med det også, både turkjøring, bykjøring, køkjøring og stripekjøring..  Blunker
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #9 på: juni 03, 2016, 06:49:15 am »

Mitt svinghjul veier 3,895 kg. Fikk prøvd motoren i benken i går (uten clutch) og det var en helt sykt gassrespons Gliser Blir prøvd ut i bil om et par uker. Spennende å se om bilens vekt blir tung å få i gang. Som Erlend sier har jeg også en veldig tung rullelagerveiv så det er kanskje vanskelig å sammenligne.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 03, 2016, 08:25:50 am »

He he. Det tenkte jeg også. Men trengs det egentlig samme effekt for å opprettholde jevnt turtall på ett jernbane hjul og ett skateboardhjul (se bort fra friksjon). Høres mest ut som en "teori". Og lite gjennomførbart I virkeligheten. Men håper jeg tar feil.
Høy Roterende masse stjeler vel egentlig ikke effekt erik. Selv om benken sier noe annet. Og jo raskere svep jo verre blir det.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: juni 03, 2016, 08:57:17 am »

He he. Det tenkte jeg også. Men trengs det egentlig samme effekt for å opprettholde jevnt turtall på ett jernbane hjul og ett skateboardhjul (se bort fra friksjon). Høres mest ut som en "teori". Og lite gjennomførbart I virkeligheten. Men håper jeg tar feil.
Høy Roterende masse stjeler vel egentlig ikke effekt erik. Selv om benken sier noe annet. Og jo raskere svep jo verre blir det.

F=ma
Hvis akselerasjoner lik null, så er kraften lik null.
Teorien stemmer, men det er så mange faktorer som spiller inn i praksis at det er vanskelig å avgjøre hvor teorien slo feil... Glad
Men det er selvfølgelig viktig å huske på at alt som skal rotere har et treghetsmoment så tunge deler vil stjele mer krefter for å komme opp i fart.
Kort fortalt: ser vi bort fra akkurat starten så vil en bil med lett svinghjul, bremseskiver, hjul og felger akselerere fortere enn en hvor alt er tyngre.
Dette kommer ikke bare av total vekta men av et større treghetsmoment.
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juni 03, 2016, 09:03:30 am »

He he. Det tenkte jeg også. Men trengs det egentlig samme effekt for å opprettholde jevnt turtall på ett jernbane hjul og ett skateboardhjul (se bort fra friksjon). Høres mest ut som en "teori". Og lite gjennomførbart I virkeligheten. Men håper jeg tar feil.
Høy Roterende masse stjeler vel egentlig ikke effekt erik. Selv om benken sier noe annet. Og jo raskere svep jo verre blir det.

Som Dalland sier så er det du beskriver heller et uttrykk for treghetsmoment. Effekt = k*moment*turtall. Der er det ingen ting som har med vekt på roterende deler å gjøre. Bremser du svep nedenfra og opp vil et lett svinghjul vise mer effekt i benken din. Bremser du ovenfra og ned vil et tungt svinghjul gi mest effekt i benken. Forskjellen blir større jo raskere svep du kjører. Låser man turtall vil svarene bli like. I avansert bremsebenkprogramvare kan man legge inn roterende vekt i programvaren. Og effekttallene blir automatisk korrigert.

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 03, 2016, 09:41:43 am »

Er såklart med på teorien. Og treghets moment. Missforstå meg rett. Prøver ikke overbevise om annet. Men når det kommer til motor og toppeffekt ligger vi sjeldent med WOT på jevnt turtall. Når full effekt blir brukt er det alltid snakk om turtallsendring. Og skalerer man visse teorier skal det jaggu mange forutsetninger til for å få de til å stemme.
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: juni 03, 2016, 10:57:09 am »

Da er vi enige. En motor med lett svinghjul vil gi raskere tider på stripa. Og på en bane. Hvis man får til å starte like bra som en motor med tyngre svinghjul, da.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #15 på: juni 09, 2016, 18:54:27 pm »

Som titlen siger, hvor let svinghjul har DU kørt med? og hvor let kan det være i daglig brug?
 

Veide for moroskyld ett jeg har i hylla. 210mm type4 3950g. I bobla nå har jeg ett 200mm som er dreid mer, så bør være noe lettere.
Går greit til både gate og bane, men er litt stort hopp fra tredje til fjerdegir på 1300kasse. Motor er 2055 type4.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: juni 10, 2016, 11:27:25 am »

Så med stærkere motor vil det være enklere med lettere svinghjul?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #17 på: juni 10, 2016, 13:07:31 pm »

På min Ducati 250 racer kjører jeg uten svinghjul  Gliser og det fungerer helt fint
Jeg vil tro at så lenge man har nok masse til å feste clutch (og tåle varmen ved sluring/igangsetting) og får festet tannkransen, så vil det fungere ok.
dvs. at jeg tror ikke du klarer å få lettet det så mye at det blir et problem, hvis du forsatt skal ha en bra fungerende clutch og tannkrans
Men jeg gir ingen garanti  Blunker
Om det er en fordel å ha så lett svinghjul vet jeg ikke
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!