april 25, 2024, 09:15:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufting av bremser  (Lest 2982 ganger)
JanR
Juniormedlem
**
Innlegg: 70
Bosted: Gjøvik


Vis profil

« på: juli 27, 2016, 10:21:17 am »

Har tatt overhaling av kalipper, tromler og skiftet noen slanger. Nå har jeg prøvd og lufte, men blir ikke bra. Har hatt bilen på verksted og de får ikke til. Gode forslag mottas med takk.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: juli 27, 2016, 11:57:45 am »

Hva er problemet? Lav pedal eller dårlig bremsevirkning?
Loggført
JanR
Juniormedlem
**
Innlegg: 70
Bosted: Gjøvik


Vis profil

« Svar #2 på: juli 27, 2016, 12:25:43 pm »

Pedal er lav. Bremseeffekt kommer raskt etter ett par pump. Får ikke frem luft. Finner ingen lekkasjer.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: juli 27, 2016, 12:35:52 pm »

Du har vel "trampa"i filler hovedpumpa.Bytt den.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #4 på: juli 27, 2016, 12:36:01 pm »

Sjekk at bremsebånd ligger riktig justert til tromlene.
Endrer pedalen seg mye når du setter på parkbrems ligger bremsebånda for langt unna  Glad
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: juli 27, 2016, 12:46:36 pm »

Håndbrekk: slakk wirene helt ut, juster bremsebåndene slik at de subber litt (må kunne dreie hjulene for hånd), juster wirene igjen.
Noen ganger må bremseband og klosser slite seg litt til før pedalen blir høy og fast. Bremseskoene bak må ofte justeres flere ganger, viktig å slakke ut håndbrekkwirene helt før justering hver gang. (Antar at det ikke er selvjusterende bremsesko bak)
Ellers så er det jo også en justerbar overføring til pumpa fra pedalen. Den skal ha litt slakk før stempelet i hovedpumpa beveger seg. (Maks 1-2 cm ytterst på pedalen, den må ha litt dødgang) Det er også en vinkel på gulvet som stopper pedalen fra å gå for langt tilbake. Den er også justerbar. (Ikke løsne den helt, fordi da detter kløtsjpedalen ned på gulvet og mister taket i wiren, = mer skruing)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juli 27, 2016, 20:02:48 pm »

Jeg har god erfaring med å ta en kork fra brusflaske og borre et lite hull i, og sette den på originale bremseveskebeholderen. Så bruke trykkluft til å blåse ned i hullet for å lage et lite overtykk i bremseveskebeholderen samtidig som jeg åpner en luftenippel.
Men som de sier over her, at viss hovedsylinderen er blitt defekt hjelper det kun å fikse/bytte den først.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #7 på: juli 27, 2016, 20:18:49 pm »

Godt tips fra SveinT her. Jeg tok en sykkelslange, kutta den, knøyt en knute i ene enden, å tredde den andre over hullet i beholderen, pumpa m sykkelpumpe og åpna lufteniplene en etter en Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: juli 28, 2016, 05:17:41 am »

Denne metoden bruker jeg også. Har satt inn ventil i to lokk. En til 1302 og en til nyere biler. Fungerer fint på ABS bremser også. Da er det enkelt å lufte alene. Må bare følge med sånn at det ikke blir tomt i beholderen. Bruker sykkelpumpe og ikke så høyt trykk. Stopper å pumpe når beholderen begynner å bule.
Tror ikke det er mulig å tråkke i stykker hovedpumpa så lenge den ikke er helt tørr. Det har skjedd en gang for meg: kjøpte NOS hovedpumpe! Den var jo like gammel som den jeg byttet ut, og hadde helt råtne pakninger. Så da ble det ettermarkedspumpe likevel. (Ny ATE)
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #9 på: juli 28, 2016, 09:06:14 am »

Hjemme mekka trykklufter Glad får kjøpt dem også Blunker
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: juli 28, 2016, 16:14:44 pm »

Hjemme mekka trykklufter Glad får kjøpt dem også Blunker
Får kjøpt nyere biler som er ferdige fra fabrikk også, men er jo ikke noe morro det  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #11 på: juli 28, 2016, 22:26:11 pm »

Touche  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!