mars 29, 2024, 03:02:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trimming av boble motor med fast dynamofot  (Lest 4950 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: desember 02, 2016, 20:52:26 pm »

Er det noen som har tips/link/info om trimming av boble motor med fast dynamofot ?

Hva kan gjøres, hva er det mulig å oppnå (uten turbo/kompressor)..... tenker litt på old scool stil :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #1 på: desember 02, 2016, 20:55:09 pm »

Wolfburgwest har jo Okrasa-kit...  Blunker
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #2 på: desember 02, 2016, 21:10:12 pm »

Til $1495 ja Øyerulling

Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: desember 02, 2016, 21:13:48 pm »

Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 02, 2016, 21:35:28 pm »

En meget bra tråd her:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265


Og oldspeed her:

http://www.vwnorge.no/index.php/board,75.0.html
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: desember 02, 2016, 22:52:26 pm »

Takker for linker........... her var det mye godt arbeid :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2016, 12:15:24 pm »

Okrasa er en enkelt og gir ca 40 hk med Monza eksospotte. Har det på min bil.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 03, 2016, 15:32:33 pm »

Sikkert ikke umulig å dra ut 6070 hk bare du bruker (ti)tusen-vis av kroner.
En mye enklere løsning er å hive inn en 1600-motor.
Skjønner at bilen ikke blir "original" da, men det blir den ikke om du trimmer den du har heller.

Du skal koste på en 30hk-motor betydelig med summer før den går i nærheten av hva en original 1600 gjør.

Og da kan du ha "matching-numbers-concours-nydelig-original-motoren" din liggende urørt om du skal selge bilen til en "matching-numbers-original-fyr"
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #8 på: desember 03, 2016, 17:32:27 pm »

Hadde jeg holdt på med Volkswagen for at det skulle være lett/enkelt/billig, så fins det jo UP Elektrisk :-), billig i innkjøp, billig i drift, lite vedlikehold og tar liten plass, alt en gammel Volkswagen ikke er !

Har jo mer sansen for utfordringen i å gjøre noe bedre, ikke nødvendigvis enklere/billigere, det er jo tross alt en hobby og da tar det jo litt tid og blir det vel litt utgifter også. Det er ikke mye som kan måle seg med litt kvalitetstid i garasjen eller sammen med likesinnede (foruten ungene).
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 04, 2016, 11:50:27 am »

Nå er det vel litt forskjell på en E-up og en eldre boble med eventuelt en 1600 motor, men.. men.. Har man for mye penger så er det jo verdens minste problem å få brukt dem opp  Blunker
En annen ting er vel holdbarhet. En 1600 har også en del lenger holdbarhet enn en 1200 med sine utfordinger med bla. lagere i motor.
Men siden du har mer enn nok med både penger og tid, så kjør på!   Hadde jo vært moro å se hvor mye hk det er mulig å presse ut av en gammel 1200-motor.  Gliser
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: desember 04, 2016, 13:34:30 pm »

Rekorden på Mojave flats er 164 mph med 25 hk alu motorblokk....

https://www.facebook.com/58bugOC/posts/10202255229338988
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 04, 2016, 13:54:36 pm »

Rekorden på Mojave flats er 164 mph med 25 hk alu motorblokk....

https://www.facebook.com/58bugOC/posts/10202255229338988

Ikke noe problem å få mye hk ut av lite volum. Eneste som trengs er vanvittig mye penger og med på kjøpet får du elendig holdbarhet.  Osteaktig

Her er en BMW-motor på 1,5 liter med 1400 hk ....



Utrolige prestanda, men tror ikke du "kjører 30000 km på oljeakiftet"    Osteaktig

Fast and cheap = not reliable
Cheap and reliable = not fast
Fast and reliable = not cheap
« Siste redigering: desember 04, 2016, 14:50:31 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #12 på: desember 04, 2016, 14:51:52 pm »

Regner med du kanskje har sett på Vintage Speed delen av Thesamba?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=44
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #13 på: desember 04, 2016, 18:18:56 pm »

Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta

Vet ikke om de som svarer i denne tråden fikk med seg denne delen av innlegget mitt :-)

Jeg har vel ikke mer penger enn andre å legge i hobbyen min, men jeg har derimot ikke noe imot å legge litt tid og innsats i eventuelle prosjekter, så da den delen er klargjort, så kommer det kanskje noen litt mer nøkterne innlegg. 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: desember 07, 2016, 20:58:27 pm »

Står noen tips her, egentlig trimming av 34 hk, men med referanser til 30 hk.:

https://onedrive.live.com/?authkey=%21AHKoQz2U%5Fo6VUzU&cid=8901E6A59F98C4BE&id=8901E6A59F98C4BE%212504&parId=8901E6A59F98C4BE%212502&o=OneUp
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!