august 14, 2022, 16:32:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Treg starter - ny motor  (Lest 3155 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: april 12, 2017, 12:06:11 pm »

Har omsider blitt startklar, men opplever svært treg bevegelse ved startforsøk.
2,2l wbx, alt nytt. Original T1 starter. Veiva blei shimsa med de originale shimsa, ca 0,10 i klaring. Er like treig med/uten tenning tilkobla. Batteriet(54 ampere) måler 12,5volt. Har rensa jording mellom gearikasse og chassis, + kontakter på batteri og starter. Tørner greit for håndkraft(skiftenøkkel) på reimskive, tyngre å dra over kompresjonen, og det er det starteren også plundrer med. Skal sjekke om det er strømtap fram til starter. Andre ting jeg kan sjekke?? Eller bør jeg kjøpe hi-torque starter? Større batteri?  Hæ
Har ikkeno greie på strøm, men kan jeg koble til et stk 48v 10 ah batteri(beregna på elsykkel) på selve starteren for å få bedre fart på denne? Er jo ikkeno permantent løsning da...  Gliser MEN hadde vært moro å få start pån snart! Kult
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2017, 12:25:09 pm »

Sett på foringen starteren som sitter i girkassehuset? Slitt eller riktig? Jeg har brukt feil før og hadde lingnende problem. Riktig nok ikke med wbx
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: april 12, 2017, 12:58:29 pm »

Takk! Skal sjekke.
Først må familien og jeg på en liten påskeutfart.  Kult Øyerulling
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2017, 14:01:11 pm »

Sjekk spenningsfall til starter når den turner først.

God ferie Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 12, 2017, 14:23:24 pm »

Ta ut alle pluggene og kjør den på starteren til du har oljetrykk. Bør gå lett og fint uten plugger. Sett i pluggene og prøv på nytt.
Nye stempelringer i nye sylindere kan gi ganske mye motstand til motoren har fått gått litt.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 948
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #5 på: april 12, 2017, 16:46:06 pm »

Hadde samme problem med min wbx.Startern dro fint rundt 1600 motoren men ikke wbx'rn.
Kjøpte hi-torqe starter,problem løst
Loggført

Seaside VW klubb
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 770
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: april 13, 2017, 08:23:00 am »

Original wbx drar veldig sakte rundt i buss.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 15, 2017, 23:04:27 pm »

Bytt starterforing (- den er nesten gratis) og legg bittelitt grease inn i den. Bør faktisk byttes ved minste tvil om den er slitt. Meget vanlig feilkilde for trege startere på mange VWs
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #8 på: april 19, 2017, 09:00:13 am »

Takk for mange tips,har skjedd lite fram til nå.Hatt feber siden skjærtorsdag, holder på å gå på veggen... Vil prøve meg mot helga, gjør det enkleste først og tar ut tennpluggene og få oljetrykk. Tilbakemelding kommer!😷
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #9 på: april 20, 2017, 19:18:19 pm »

God kveld i garasjen! Da har jeg fjernet plugger og kjørt starter. Gikk fint for så å skrape mot kransen på svinghjulet. Hørtes ut som det i hvert fall. Tok ut starter se vedl bilder av starteraksling med fôring samt starterfeste. Som dere ser så bærer ikke drev så stort preg av det som inntraff. Mista starteren inngrepet? Foringa ser grei ut for meg.


* 20170420_193552.jpg (63.38 KB, 800x450 - vist 137 ganger.)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: april 20, 2017, 19:24:03 pm »

Bilde av starterfeste


* 20170420_202300.jpg (57.35 KB, 337x600 - vist 181 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1912
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: april 21, 2017, 17:09:59 pm »

Viss du er i tvil om hvor det subber borti, kan du bruke sprit tusj og fargelegge litt på starteren. Da vil fargen forsvinne der det har vært borti svinghjulet. Vet at bilcross modifiserer boblestarterne for at de skal kunne brukes med T4 motor. Mener de fjerne noe av "klossen" mellom drev og starterhuset.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #12 på: april 21, 2017, 20:41:08 pm »

Har modifisert starter for T4 2 liter til salgs. Du kan også prøve med automat starter hvis du får tak i en. Den er sterkere også.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: mai 12, 2017, 07:56:03 am »

Bare for ordens skyld: Du er klar over at foringen til starter sitter fast i girkassen? Vanligvis av silikonbronse. Samme lyd fikk jeg før jeg skiftet den.
Kan ikke se den tydelig på bildene du la ut. Du kan ta ut foringen med en spesiell ters om motoren er montert(Kjøpte min på unnerberg) eller lage noe selv.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3994
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: mai 12, 2017, 08:46:03 am »

Hvis du ser det tydelige spor efter foringen yderst på akslen er det ganske tydeligt at foringen bør byttes.  Glad

God kveld i garasjen! Da har jeg fjernet plugger og kjørt starter. Gikk fint for så å skrape mot kransen på svinghjulet. Hørtes ut som det i hvert fall. Tok ut starter se vedl bilder av starteraksling med fôring samt starterfeste. Som dere ser så bærer ikke drev så stort preg av det som inntraff. Mista starteren inngrepet? Foringa ser grei ut for meg.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: mai 14, 2017, 15:44:43 pm »

Hei! Takk for gode råd. Konkluderte med at originalstarter ikke er i sin beste stand. Kjøpte derfor ny Hitorque med reduksjonsgir. Testa i går, tørna fint, og fikk oljetrykk etter kort tid, både uten og med tennplugger montert . Da gjenstår er liten rep på returslange til tanken, samt en siste kontroll på alt før startforsøk. Oppdatering kommer i annen tråd. Takk for hjelpa så langt!
👍👍👍


* 20170510_175851_001.jpg (54.6 KB, 800x450 - vist 140 ganger.)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: mai 15, 2017, 09:12:06 am »

Flott, og da slipper du foringa i det hele tatt  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #17 på: mai 15, 2017, 19:27:50 pm »

Hei! Takk for gode råd. Konkluderte med at originalstarter ikke er i sin beste stand. Kjøpte derfor ny Hitorque med reduksjonsgir. Testa i går, tørna fint, og fikk oljetrykk etter kort tid, både uten og med tennplugger montert . Da gjenstår er liten rep på returslange til tanken, samt en siste kontroll på alt før startforsøk. Oppdatering kommer i annen tråd. Takk for hjelpa så langt!
👍👍👍

Hva ble prisen på en slik, og hvor kjøpte du?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #18 på: mai 16, 2017, 06:55:48 am »

Du finner den på Www.cip1.com.  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!