mars 28, 2024, 22:18:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dansken's 55'er  (Lest 48910 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: juni 28, 2017, 12:53:04 pm »

Ja da var det på tide at jeg fik lavet en tråd igen, men på den bil der bare skulle tage 3 måneder at få på vejen.......  Øyerulling Øyerulling

Ja da, 3 år senere og den bestilte visningstime kommer nærmere og nærmere, og det samme gør SCC  Sjokkert Men nyt job har givet frisk motivation og gløden tilbage. Så da var det bare tiden og de her djævelske idéer jeg har sat i bilen der skal fungere. Det er jo altid veldig enkelt at lave sig en plan og begynde at ændre og trickse med ting der ikke passer ind og absolut ikke er hverken standard eller originale. Men når det hele så skal monteres sammen for første gang EFTER lakkering  Osteaktig Osteaktig Osteaktig

Målet er en registreret bil på SCC, og så får alle de sidste finjusteringer og endelig motor komme hvis der er tid. Ellers kommer der jo altid et SCC igen næste år.







Den ser mere færdig ud her end den er når jeg kigger ind i garagen  Rekker tunge
« Siste redigering: juni 28, 2017, 20:56:57 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juni 28, 2017, 20:56:34 pm »

Lidt fremgang er vel også fremgang, så et par ledninger fik sko og dermed er der et par mindre på listen..


* IMG_20170628_214212.jpg (54.73 KB. 450x600 - vist 462 ganger.)


Aftenens plan var egentlig at montere motorlokket, men der var lysere og mere behageligt i denne enden af garagen  Osteaktig

En "lille" udfordring jeg kan bruge lidt hjælp til er pussermotoren. Originalt skal den have en sort og en sort/lilla ledning. Men for at gøre bilen endnu vanskeligere at bygge er der nu en 12volt motor med brun, sort, grå/sort, gul og grøn ledning. Og for at toppe det skal den kobles til en Lucas to trins bryter.
Brun er jord, og grå/sort er vel konstant strøm. Men den sorte er det parkering?

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #2 på: juni 28, 2017, 21:26:53 pm »

Dæven d e en liten garage du har, men en jævlig fin bil, stå på Jens Ole.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: juni 28, 2017, 21:31:27 pm »

Lidt fremgang er vel også fremgang, så et par ledninger fik sko og dermed er der et par mindre på listen..

[ Vedlegg ]

Aftenens plan var egentlig at montere motorlokket, men der var lysere og mere behageligt i denne enden af garagen  Osteaktig

En "lille" udfordring jeg kan bruge lidt hjælp til er pussermotoren. Originalt skal den have en sort og en sort/lilla ledning. Men for at gøre bilen endnu vanskeligere at bygge er der nu en 12volt motor med brun, sort, grå/sort, gul og grøn ledning. Og for at toppe det skal den kobles til en Lucas to trins bryter.
Brun er jord, og grå/sort er vel konstant strøm. Men den sorte er det parkering?

Har samme problem på Ghian, men siden den aldri hadde "automatisk parkering" originalt, så koblet jeg bare rett fra bryteren. Måtte prøve meg frem litt for å finne den kontakten som ga full fart, så da har jeg bare en kabel rett fra bryteren via rele og til den polen der den sorte/lilla var tror jeg. Trenger antakelig ikke rele, men jeg målte ca 4A strømtrekk, så jeg tenkte det var lurt å slippe å sende det gjennom den 60 år gamle bryteren...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2017, 21:32:06 pm »

Ser veldig bra ut i dagslys forresten Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: juni 29, 2017, 09:09:49 am »

Takker, og nej det er ikke store garagen jeg har at holde på i. Men hellere trang garage end ingen garage  Osteaktig

Men da får vi se om jeg må vente med at koble mig færdig på pussermotoren til jeg har batteriet stående i bilen. Heldigvis er det en helt ny bryter, så jeg satser på at slippe relé.
Men hvordan er det med den elektriske bensinpumpe, skal den kobles via relé? Jeg har kobler den via en "kill switch" på dashbordet som det ser ud nu.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: juni 29, 2017, 13:33:29 pm »

sikkert overkill, men jeg har ALT via releer på ghian... Som guttungen pleier å si: "You can never have too much overkill" Glad

Men siden jeg forstår at du ønsker å holde ting så enkelt som mulig, og regner med også den kill-switchen er ny og frisk, så går det sikkert fint uten rele.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: juni 29, 2017, 14:24:49 pm »

Hmmm, lyder næsten som om jeg skal have relé mestrene på besøg en dag  Osteaktig Men første prioritet er at få bilen samlet færdig i tide så den kan prøves før 8. august.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: juni 29, 2017, 17:34:19 pm »

Flott bil Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: juni 29, 2017, 21:59:16 pm »

Tak, hvis man da kan kalde det bil helt endnu  Blunker

I dag stod udfordringen på at få samlet hjertelamperne og tak skal du have for at få den idé... Ny komedie ringe til glassene og nylakkerede med hus, det skal vel ikke være enkelt. Og nej da! For noget FORPULET satans lort for at sige det pænt  Osteaktig

* IMG_20170629_224511.jpg (56.09 KB. 800x600 - vist 419 ganger.)


Så langt går det og ikke en chance i havet om at de går længere ind. Hverken den ene eller anden side. Uanset om jeg prøver øverst, nederst eller siderne først.
Tips og tricks der får dem på plads belønnes med en pils i screwdrivers teltet.
I et glitrende øjeblik bestemte jeg mig for at gå de korrekte lamper i stedet for de færdig lakkerede og samlede snowflake jeg havde fra før. Men nej nej, endnu en lys idé på bilen som bare giver motivationen endnu en lussing..

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: juli 05, 2017, 07:40:21 am »

Ikke så veldig billede interessante ting jeg holder på med om dagen da det stadig er ledningerne der skal finde de rigtige ender og ikke mindst længde og plads  Blunker

Men apropos det, den jordings ledning i bunden af ratstammen ved hardyskiven, skal den være på alle modellerne? (Altså spurgt mere korrekt, skal jeg have den op min også?)  Osteaktig Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #11 på: juli 05, 2017, 07:50:33 am »

Steike fin bil Jens-Ole :-)
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: juli 05, 2017, 08:18:49 am »


Men apropos det, den jordings ledning i bunden af ratstammen ved hardyskiven, skal den være på alle modellerne? (Altså spurgt mere korrekt, skal jeg have den op min også?)  Osteaktig Osteaktig

hvis du vil ha et fungerende horn, så er det lurt ja Blunker

hornknappen jorder ledningen i selve rattstammen, men pga hardyskiven er den isolert fra karosseriet. Så da må du ha en liten jordingledning på hardyskiven som forbinder rattstammen med styresnekka og chassis.

Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: juli 05, 2017, 08:29:46 am »

Var det jeg nok var ganske sikker på, men prøvede at komme på en god grund til at jeg ikke havde monteret den (og hvor jeg har lagt den??)  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: august 06, 2017, 08:19:49 am »

Stress! Jeg skulle starte motoren i går og får ikke bensin fra den elektriske pumpe under tanken og til motorrummet Trist og mistænker at røret i tunellen er tæt.
Er det en her i Tønsberg området der har en rulle med 6mm kobberrør der er lang nok til at gå fra rammehovedet og til gearkassen til overs? 8mm kan også bruges i stedet for 6mm.

Eller kan jeg ligge slange hele vejen i stedet?
Jeg har visning på Biltilsynet tirsdag morgen så som vanlig er jeg ude i ekstrem dårlig tid...

Ellers kan jeg melde om grunden til dårlig posting her på forummet er fordi al ledig fritid er blevet brugt i garagen og det elektriske er friskmeldt, hvilket tog lidt for lang tid efter min smag  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: august 06, 2017, 09:51:02 am »

Kjør på med trykkluft gjennom røret. Da får du både sjekket at der/ike er tet samt evt blåst ut dritt.
Sjekk bunnen av tanken og, samt funksjonstest pumpa?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: august 08, 2017, 08:23:06 am »

Nå er det tirsdag morgen. ?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: august 08, 2017, 11:35:15 am »

Og jammen om ikke alt arbejde og frustration blev byttet ud med smil i dag!  Gliser

Da er det bare at finde ud af hvorfor den ikke lader og hvad det er for bankelyd der er i motoren. Det skal siges at jeg prøvekørte bilen FØRSTE gang i går aftes lidt over elleve  Osteaktig Osteaktig

Planen om endelig at få egen bil med på SCC i år lever for fuldt  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #18 på: august 09, 2017, 07:52:14 am »

Men som de fleste ved bliver listen med ting der skal gøres jo ikke akkurat kortere bare fordi bilen er færdig  Osteaktig
Så nu har jeg 7 punkter så langt..
*Kontrollere olie på motor
*justere tændingen
*justere gasser
*justere ventiler og se om det er grunden til at den går veldig hårdt / banker ?
*justere klutsjen
*få turtelleren til at vise korrekt, Autometer Monster Tacho med de velkendte brun og blå ledning der skal enten klippes eller ikke? (og ja, jeg har lest beskrivelsen og forstår
 den ikke)
*justere spissing
*bygge en 1776  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #19 på: august 09, 2017, 20:42:33 pm »

Regner med at 1776n nå er ferdigbygd?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: august 10, 2017, 07:27:21 am »

Hvis jeg skal holde samme tempo som med resten af bilen snakker vi vel engang akkurat efter SCC næste år  Osteaktig Osteaktig

Men nej, desværre ikke. Jeg har prioriteret frue og barn ( og ikke mindst at finde lidt energi igen ) de sidste to dage, så eneste fremgang med bil og 1776 er at jeg har slebet ned bolt hodene på den kam der skal i. Ja og funderet lidt på hvor og hvordan jeg skal starte med at fejlsøge på den motor der står i nu. Jeg fandt jo ud af at gasseren der står på lekker fra spjældakslen, så da fik jeg et punkt mere at tilføje til listen.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #21 på: august 10, 2017, 21:23:26 pm »

Motivationen og lysten er ganske på top om dagen så jeg sneg mig en tur ud for at finde ud af hvem der banker når jeg kører.
Jeg er ikke sikker endnu, men jeg lurer på om ikke den her IKKE skal ligge her  Osteaktig Osteaktig

* IMG_20170810_215108.jpg (32.62 KB. 450x600 - vist 428 ganger.)

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #22 på: august 10, 2017, 21:27:46 pm »

Og nok mulig hellere her  Rekker tunge

* IMG_20170810_215048.jpg (32.36 KB. 450x600 - vist 469 ganger.)


Ja ja, man er vel en nerd når man uanset bliver i godt humør fordi man ser titanium retainerne  Gliser

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: august 10, 2017, 23:55:06 pm »

Veldig bra Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: august 12, 2017, 08:15:48 am »

Udover at finde flere og flere små punkter på listen før SCC, er jeg så småt begyndt på den første 1776 til ovalen. Denne bliver sat sammen af dele jeg har liggende som blandt andet en "Gjestland" kam.

* IMG_20170809_113500.jpg (73.28 KB. 800x600 - vist 397 ganger.)


Først med bolt hoveder  Glad

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: august 12, 2017, 08:19:52 am »

Og vupti var det nagle hoder i stedet  Osteaktig

* IMG_20170809_115740.jpg (66.22 KB. 800x600 - vist 400 ganger.)


Utrolig hvad man får til i lunsj pausen.

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: august 12, 2017, 15:30:19 pm »

I dag blev der krydset lidt flere ting af på listen, og når SCC nærmer sig er det vel mere passende med denne potte  Blunker

* IMG_20170812_154348_01.jpg (42.83 KB. 800x360 - vist 436 ganger.)


Men udfordringen med ladelampe er der stadig. Nu slukkede den som den skulle, men på en lille test tur i kvartalet lyser de  pludselig ved lidt over 2000 omdrejninger. Så slukker den igen og lyser ved lidt lavere turtal.
Kan det være børster og regulator der er dårlig? Det er en nyere Kina vekselstrøm.

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #27 på: august 12, 2017, 20:39:01 pm »

I dag blev der krydset lidt flere ting af på listen, og når SCC nærmer sig er det vel mere passende med denne potte  Blunker
[ Vedlegg ]

Men udfordringen med ladelampe er der stadig. Nu slukkede den som den skulle, men på en lille test tur i kvartalet lyser de  pludselig ved lidt over 2000 omdrejninger. Så slukker den igen og lyser ved lidt lavere turtal.
Kan det være børster og regulator der er dårlig? Det er en nyere Kina vekselstrøm.
Regulatoren som følger med disse kinagreiene er håpløse.
Sett inne en cargo fra tyskland, så er du sikret i mange år. Blir en helt annen dynamo. Cargonr 130013
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: august 13, 2017, 07:40:56 am »

Det lyder jo interessant, hvor finder du den Henning?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #29 på: august 13, 2017, 08:37:58 am »

Det lyder jo interessant, hvor finder du den Henning?
De fleste bilrekvisita har dette. Jeg har tatt gjennom anker, men finner nok noe nærmere. Har jo slitt med høy varme på disse dynamoene, men med denne innsatsen blir de betydlig kaldere.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!