mars 28, 2024, 17:16:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dansken's 55'er  (Lest 48902 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #90 på: mai 26, 2018, 07:13:10 am »

Nej det er helt.. Men med lidt god tid til at tænke har jeg faktisk haft samme problem i fjor høst og da var det batteriet der var kollapset.
Så da er planen at ta en tur til bilen, prøve på nyt, måle batteriet og da prøve med en booster og se.

Ellers blir det at finde lidt hjælp til at få skubbet bilen igang. Det jeg vågnede i nat kl. 4 og pludselig tænkte var om det kan være en stødstang der er hoppet ud og har klemt sig? Så det første jeg skal er at dreje motoren rundt bare for at udelukke det.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #91 på: juni 04, 2018, 08:15:38 am »

Mange dage går, solen skinner og bilen kom hjem i garagen dagen efter men ikke stort er blevet gjort efter det  Osteaktig
Lang historie kort, så fungerer alt som det skal pånær starteren. Så bilen står nu på bukke men heller ikke stort andet har jeg fået gjort med den.

Til gengæld har jeg fået prøve sat sammen blokken til min udgave af en el'cheapo motor.. Alt gik fint og godt indtil jeg skulle dreje veiven rundt og jeg synes den går lidt for tungt. Men så prøvede jeg noget interessant i garagen kort i går.. Hvis jeg drejer motoren modsat vej rundt, så veiven skubber sig mod svinghjulet, da er der utrolig lite modstand.
Jeg har ikke shimset svinghjul eller monteret remhjul, og mærker tydelig at veiven bevæger sig mod remhjulet når jeg drejer den rigtige vej rundt. Og når jeg drejer modsat vej skubber veiven sig mod svinghjulet.

Skal jeg åbne blokken op igen eller shimse svinghjul og prøve på nyt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #92 på: juni 04, 2018, 08:37:24 am »

Hmm, regner med du ikke har rettskårne kamdrev?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #93 på: juni 04, 2018, 08:38:59 am »

Nej ikke i denne. Den Gjestland kam der står i var til fire nagler så da blev det originalt her.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #94 på: juni 04, 2018, 12:40:27 pm »

og du har kamlager med trustflate?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #95 på: juni 04, 2018, 13:48:42 pm »

Jep. Har du nogen tanker eller ide til hvad det kan være?
« Siste redigering: juni 04, 2018, 13:54:27 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #96 på: juni 04, 2018, 18:13:02 pm »

Tenkte bare hva som kunne gjøre at den oppfører seg annerledes når du snurrer feil vei og da tenkte jeg kanskje et av kammens thrustlager kniper.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #97 på: juni 04, 2018, 22:14:54 pm »

Den skulle være god nok, med mindre de kniper efter den er trukket sammen med moment? Men det skulle jo heller ikke give helt mening når den så ikke gør det når man drejer motoren baglæns.

Men lønner det sig at shimse svinghjulet op først eller er det bare at åbne med det samme istedet og se efter noget unormalt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #98 på: juni 06, 2018, 21:46:27 pm »

Åpne.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #99 på: juni 07, 2018, 08:35:22 am »

Den skulle være god nok, med mindre de kniper efter den er trukket sammen med moment? Men det skulle jo heller ikke give helt mening når den så ikke gør det når man drejer motoren baglæns.


Hmmm, du er inne på noe Blunker Men det som jeg tenkte på er at noen kamlager har bare thrust-flens på den ene halvdelen, og hvis det er noe grader eller noe på de, kan jo funger som et enveislager, siden du ikke har rettskårne drev, vil kraften virke inn mot thrust-flaten når du snurrer den ene veien og ikke den andre.

Ville nok åpnet ja; om ikke annet for å stille nysgjerrigheten til både deg selv og oss andre som følger med Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #100 på: juni 07, 2018, 08:45:13 am »

Jeg pleier å montere med å ta en ting av gangen.

Monter veiv, med alle lager, sett sammen blokkhalvdelene, trekk til med moment mot det det skal være i 3 forskjellige steg og se om alt snurrer så  lett det skal.
Når det er gjort, tar jeg bare kam alene, kryper oppover på moment, sjekk snurr.
Så kam og veiv sammen.
Så kam, veiv og oljepumpe.
Så en runde med alt montert, shimse svinghjul etc.

Om det da funker fint, så limer jeg blokkhalvdeler og monterer pakninger etc.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #101 på: juni 07, 2018, 11:12:21 am »

Ja det er nok vejen at gå det der Erlend, og egentlig er det jo gjort på et par timer alt sammen hvis der ikke er noget veldig feil.. Jeg får se om jeg kan finde lidt garage tid i aften og splitte blokken igen.

Roy, jeg ser tankegangen og har været inde på noget af det samme. Jeg har ikke polert trusteflatene efter jeg filte dem til, men de var ganske ok glatte.
Kan det tænkes at akslen under fordeleren kan skabe trøbbel hvis den går tregt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #102 på: juni 07, 2018, 11:23:40 am »

Ja det er nok vejen at gå det der Erlend, og egentlig er det jo gjort på et par timer alt sammen hvis der ikke er noget veldig feil.. Jeg får se om jeg kan finde lidt garage tid i aften og splitte blokken igen.

Roy, jeg ser tankegangen og har været inde på noget af det samme. Jeg har ikke polert trusteflatene efter jeg filte dem til, men de var ganske ok glatte.
Kan det tænkes at akslen under fordeleren kan skabe trøbbel hvis den går tregt?

Står fordeleren i da? Om ikke så har jeg opptil flere ganger måttet bytte drev på veiven.. man fikler frem og tilbake, og drevet under fordeler treffer ikke riktig i tennene..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #103 på: juni 07, 2018, 11:54:34 am »

Jep, fordeleren står i. Drevet på veiven er dønn strøkent  men jeg skal prøve med montering uden aksel når jeg skal splitte den uanset.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #104 på: juni 10, 2018, 21:46:20 pm »

Men, tilbage til bilen som den står nu.. Jeg skruede starteren ud for at være klar til jeg fik fat i en ny. Og så kunne jeg jo se om jeg fik foringen ud til starteren også når jeg var i gang, og den så sådan her ud  Osteaktig

* foring.jpg (14.82 KB. 365x274 - vist 269 ganger.)


Så efter 15 minutters leting efter den foring jeg vidste jeg havde liggende (men bare ikke hvor) hvor den og starteren på plads ti minutter senere og vupti, jeg kørte folkevogn til job fredag. Ja og hjem igen også  Gliser


Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #105 på: juni 10, 2018, 22:04:14 pm »

Fantastisk Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #106 på: juni 17, 2018, 21:12:05 pm »

Nice.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #107 på: juni 20, 2018, 09:50:51 am »

Vel tilbage efter en uge med fri og ferie er jeg veldig klar for at få gjort noget ved bilen. Før vi dro stod jeg i garagen og gjorde lidt tanker og meninger op om motoren. Jeg drejede den nogen runder modsat vej og bestemte vel egentlig at den spinner såpass let rundt at jeg shimser op svinghjulet og ser derfra. Hvis den da går like let begge veje sætter jeg resten sammen og smiler i hjørnet af garagen Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #108 på: juni 20, 2018, 11:14:55 am »

Vel tilbage efter en uge med fri og ferie er jeg veldig klar for at få gjort noget ved bilen. Før vi dro stod jeg i garagen og gjorde lidt tanker og meninger op om motoren. Jeg drejede den nogen runder modsat vej og bestemte vel egentlig at den spinner såpass let rundt at jeg shimser op svinghjulet og ser derfra. Hvis den da går like let begge veje sætter jeg resten sammen og smiler i hjørnet af garagen Blunker

Hva slags clutch har du? Det setter gjerne litt føringer, sammen med turtall på hva slags endeslakk du bør ha.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #109 på: juni 21, 2018, 05:27:27 am »

Den her kommer til at blive sat sammen med standard Sachs clutch, så jeg sikter mig ind på et sted mellem 10 og 12 alt efter hvad de shims jeg har liggende kan få mig nærmest.
Næste motor er planen at få lidt flere heste ud af så der har jeg en KEP Stage 1 clutch liggende og endeslakk havde jeg tænkt mellem 12 og 15.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #110 på: august 06, 2018, 15:14:18 pm »

Lite opdateringer her, og nesten like lite i garagen  Rekker tunge

Men lidt fremgang er der da at spore. Om det bliver mere motor eller om det bliver SCC med den der står i nu kommer lidt an på hvor langt jeg kommer to-do listen på væggen. Udfordringen der er at den liste på mystisk vis bare bliver længere for hver gang jeg sætter en streg over noget  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #111 på: august 06, 2018, 16:43:18 pm »

Efter at have kørt tom for bensin tre gange var det på tide at få monteret tankmåleren i tanken.
Og endnu engang er det mega fedt med det store tank lokk.


* IMG_20180804_104938.jpg (92.62 KB, 800x600 - vist 247 ganger.)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #112 på: august 07, 2018, 22:14:41 pm »

du rekker begge deler til scc da ;-) Goood tid enda  Kult
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #113 på: august 08, 2018, 07:46:02 am »

Tanken er fint på plads i bilen monteret ind med ekstra bensinfilter ret under tanken.

* IMG_20180804_161132.jpg (62.46 KB. 800x600 - vist 244 ganger.)


Næste er ny olje da den gamle nok ikke var helt fin og pæn længere  Sjokkert

* IMG_20180808_063302.jpg (35.87 KB. 450x600 - vist 243 ganger.)


Og så er det det nye panser som står for tur, lime padding i taket til under taktrekk ( så ser vi om det bliver motor eller taktrekk før SCC), der må monteres ind belter, bytte fordeler, justere lys, justere højden på bilen og ta firehjulskontroll, justere pilene korrekt, og skifte eksospotte, kople opp nye jordingsledninger til baklampene og så se om der er flere ting der er kommet på listen  Osteaktig
Hvis ikke når jeg vel akkurat at fylde tanken og ta en vask af bilen også.  Rekker tunge

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #114 på: august 08, 2018, 20:33:38 pm »

Og da var der olje på motoren, prøver mig på en sådan halv moderne Castrol GTX denne gang.
Og panseret er på plads  Gliser

* IMG_20180808_202251.jpg (74.16 KB. 800x600 - vist 257 ganger.)


Næste på listen er padding i taket, sikkerhetsbelter og måske bytte potte allerede..

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #115 på: august 13, 2018, 20:07:29 pm »

Og akkurat som alt går fint fik jeg for mig at bytte fordeler.. Og nu starter fanden mig ikke bilen.  Osteaktig

Så får vel se lidt på tenningsrekkefølgen, og så bytte tilbage til den "009" som stod på før hvis det ikke går rundt.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #116 på: august 13, 2018, 21:07:21 pm »

Ikke gik det og sidde i sofaen med en bil der ikke startet, og efter et par sekunders tænken gik det op for mig at jeg havde stiften til at åbne mellem pluggledningerne  Osteaktig
Ja ja, man bliver vel aldrig for gammel til noget sådan og køre tom for bensin  Rekker tunge

Men lidt mere rigtig position og den startet uden bensin tryk med et par puff på et par cylindre, og det var nok for mig for i dag.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #117 på: august 14, 2018, 07:33:34 am »

Kjør på Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #118 på: august 22, 2018, 20:34:44 pm »

Da var årets happening overstået for i år og pludselig var der et år til næste "færdig-med-det-dato"  Osteaktig
Men har lovet min ældste søn at være i lidt bedre tid med motor denne gang.. Han synes lige dele at det er cool at have en drag race pappa, men også lidt flaut at jeg var den treigeste  Rekker tunge

* IMG_20180822_203100.jpg (25.71 KB. 450x600 - vist 213 ganger.)


Men til gengæld har jeg en timeslip at vise frem  Blunker

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #119 på: august 23, 2018, 07:56:59 am »

Veldig bra. Liker at man laster bilen full med barn og bagasje, men allikevel tar noen turer på stripa. Det vitner om at man ha trua på det man gjør Blunker

Neste år, da....  Gliser
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!