mars 29, 2024, 08:35:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: dårlig kvalitet WEBCAM kamaksel 163/86B? Erfaringer?  (Lest 4968 ganger)
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« på: oktober 19, 2017, 23:45:17 pm »

I vinter som var byttet jeg kamaksel i motoren. Jeg monterte en ny WEBCAM kamaksel, 163/86B, og nye WEBCAM løftere. Dette var en identisk kamaksel med den som stod i motoren, med den unntak at den nye hadde 105 graders lobe center, mot 108 på den forrige. Ønsket å få litt med dreiemoment på lave turtall, og bestilte derfor med 105LC.

Etter 900 km fikk jeg noen problemer med et svinghjul som løsnet, boltene ble vridd av.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,71862.0.html

Fant da ut at jeg må sende veiv, svinghjul, trykkplate og reimhjul på balansering og reparasjon. Da må selvsagt motoren splittes.

Da jeg tok ut kamakselen ble jeg lettere sjokkert. Den var allerede slitt. Har kun kjørt ca 900km i sommer, og hadde ikke forventet dette i det hele tatt.

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Noen som har opplevd det samme med WEBCAM kamaksler?

ghia69


* 20171018_224553 (Large).jpg (34.91 KB, 800x450 - vist 290 ganger.)
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 20, 2017, 07:23:26 am »

Har du hatt stive nok ventilfjærer? Lurer på om kammen kan bli sånn hvis loben mister kontakt med løfter over toppen av kammen.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 20, 2017, 07:33:36 am »

Helt standard slitasjemønster ved for lite fjørtrykk. Løfterne "hopper" over krøen og slår igjennom oljefilmen = ødelagt kam og løftere. Nå er jeg spent på hvilke fjørtrykk du gikk for? Hva var trykket i setet og over nesa når du bygget motoren din? Og hvilke ventilfjører brukte du?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 20, 2017, 09:06:07 am »

De toppene som står på nå har fungert fint med den andre kamakselen i mange år, uten at denne har blitt slitt.
Toppene er version 4 fra Remmele, og på de står det doble fjærer.

ghia69
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 20, 2017, 09:11:28 am »

De toppene som står på nå har fungert fint med den andre kamakselen i mange år, uten at denne har blitt slitt.
Toppene er version 4 fra Remmele, og på de står det doble fjærer.

ghia69

Og hvor mange ganger i løpet av alle årene har du sjekket fjørtrykk og byttet fjører?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 20, 2017, 09:19:02 am »

Toppene ble levert fra Remmele for 3 år siden, da var de helt nye.

Tror ikke det er der det ligger. Kjøpte kamaksel og løftere hos aircooled.net, og de har rapportert inn en garantisak til Webcam. Webcam garanterer derimot kun kamakslene mot denne type slitasje dersom skaden reklameres inne 6 mnd etter at kamakselen ble kjøpt. Den ble kjøpt i fjor november, og montert inn i løpet av vinteren. Slitasjen ble oppdaget for 1 mnd siden.
Avventer svar fra Aircooled.net, men de kunne selvsagt ikke love noe siden det var gått over 6 mnd.

ghia69
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 20, 2017, 09:24:45 am »

Var den gamle kamakselen lik da?
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 20, 2017, 09:37:25 am »

Var den gamle kamakselen lik da?

Nei.
Den gamle kamakselen har stått i bilen siden 2004, og er nesten ikke slitt.
Den eneste forskjelle på den gamle og den nye er at den nye har 105LC, og den gamle hadde 108LC.

ghia69
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 20, 2017, 20:43:39 pm »

Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 20, 2017, 20:52:12 pm »

Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.

Har du en rask oppskrift på hvordan jeg kan måle dette?
Er doble fjærer.

Ghia69
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 20, 2017, 22:21:01 pm »

Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.

Har du en rask oppskrift på hvordan jeg kan måle dette?
Er doble fjærer.

Ghia69

Ventilfjærmåleur og tvinge, samt digitalt skyvelær. Plenty med bedre oppskrifter på Internett. «how to measure valve spring pressure» f.eks.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 21, 2017, 07:10:53 am »

Har også sett søylebormaskin og pakkevekt brukt for å måle trykket, man tar hva man har.

Husker også vi bestilte 3 sett kamaksler fra Webcam for mange år siden, til mc, det ene settet gikk ned på kort tid, de andre holdt.
« Siste redigering: oktober 21, 2017, 07:13:54 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 21, 2017, 08:15:09 am »

En ting er å måle. En annen er å vite hva som faktisk kreves og det er her de aller fleste produsentene fullstendig svikter. De ønsker ikke å opplyse om hva som kreves av fjørtrykk på ditt oppsett. De kommer kanskje, hvis man er heldig, med noen tall dem har erfaring med tidligere. Vi har alle forskjellig oppsett og hva som funker hos en person funker kanskje ikke hos en annen med nøyaktig samme kam. Personlig har jeg alltid lagt meg noe over det jeg har fått anbefalt....uavhengig om anbefalingen kom fra en amerikansk gubbe eller en svensk professor. Og jeg har til dags dato enda ikke opplevd å ødelegge en kam eller løftere.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 21, 2017, 10:51:30 am »

sjekket geometri kamlobe vs løfter?
att kamloben ikke rir på enden av løfter pga for liten diameter løfter
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 21, 2017, 16:52:53 pm »

Hvilke løftere er brukt sammen med kammen?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 28, 2017, 17:28:39 pm »

Hvilke løftere er brukt sammen med kammen?

Nye og ubrukte Webcam løftere.

Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!