mai 01, 2024, 22:37:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1972 type 3 Fastback  (Lest 35128 ganger)
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #30 på: mars 23, 2009, 22:45:27 pm »

Takk for det! Nå gjelder det bare å få den klar for veien..

Justerte ventilklarlingen på syl 1 og 2 i dag, men da jeg skulle ta 3 og 4 fikk jeg en liten "overraskelse" i det jeg la meg ned under bilen.



Mye rust i varmepotten gitt (pluss oljelekasje..), men det er vel ganske vanlig..
Etter endel banning og sliting i skruer som var rustet fast tok jeg like gjerne ut motoren. Jeg vet ikke om jeg hadde fått av den varmepotten med motoren i bilen ettersom alt satt fast pga. rusten. Heldigvis kjøpte jeg en ekstra motor tidligere, med hele og fine varmepotter.

Tar litt lengre tid, men da får jeg gitt motoren litt TLC før jeg viser den på trafikkstasjonen.

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #31 på: mars 24, 2009, 19:37:46 pm »

I dag bestillte jeg linkage-kit og luftfilter til weberne.. Satser (som vanlig, "klok av skade" er et ukjent begrep) på å ha motoren på plass igjen om ikke så alt for lenge!
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #32 på: mars 27, 2009, 13:07:00 pm »

Varmepottene fra delemotoren er klare for re-montering


Deler fra cip kom i posten i dag


Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #33 på: mars 28, 2009, 15:29:46 pm »

Ble en liten økt i dag også..

Fikset lufteslangen fra tanken:


Og så fikk jeg montert motoren i bukken, Måtte ta en tur innom `tema for å handler litt ymse så jeg fikk festet motoren med clutchen på.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #34 på: april 01, 2009, 20:20:19 pm »

Demonterte eksos og varmepotter i dag.. Det gikk tregt og det meste satt bom fast (som vanlig). Noen muttre hadde endret størrelse pga. rust, men fikk det av til slutt. En av pinneboltene fulgte med ut.. Får kjøpe inn et par nye samt nye muttre. Regner med at de har det på de fleste vw luftkjølt sjapper?

Testet også å sette på weberne på orginalinsugene. På passasjersiden var det god plass, men på førersiden var det ikke plass ettersom gassern tok borti kjøleblekket over sylinderen. Noen som har vært borti lignende problemstilling? Er det bare å masere litt for å få plass?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #35 på: april 01, 2009, 22:42:22 pm »

Demonterte eksos og varmepotter i dag.. Det gikk tregt og det meste satt bom fast (som vanlig). Noen muttre hadde endret størrelse pga. rust, men fikk det av til slutt. En av pinneboltene fulgte med ut.. Får kjøpe inn et par nye samt nye muttre. Regner med at de har det på de fleste vw luftkjølt sjapper?

Dersom du har en VW-forhandler i nærheten kan det være raskere...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #36 på: april 02, 2009, 07:04:04 am »

Er de pinneboltene like som på f.eks gammel golf? Da tror jeg faktisk jeg har et par nye liggende..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #37 på: april 13, 2009, 18:58:03 pm »

Avsluttet påsken med en tur på værste..

Tømte motoren for olje, renset olje"filteret" og satt det sammen med nye pakninger. Justerte også de siste ventilene og byttet pakning på dekselet på syl 3/4 ettersom det så ut som om det hadde lekket litt..

Erstattet den ødelagte pinnebolten ved å lage en ny fra en gjengestang på 8mm som jeg hadde liggende. Fikk desverre bare tid til å montere en varmepotte, måtte rekke middagen!

Satte gasserne på innsuget, men på passasjersiden butter det i kjøledekselet. Jeg har orginale innsug..


Er det mulig å "masere" kjøleblekket litt? Vil ikke kappe hull ettersom det er luft som nettopp har kjølt ned oljekjøleren som kommer ut der.. Eller må jeg ha andre innsug/lage en spacer som flyter gasseren høyere (og vil jeg da få plass under motorlokket?).

 Innspill?
« Siste redigering: april 13, 2009, 18:59:47 pm av vwhotrod » Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #38 på: april 16, 2009, 22:04:39 pm »

Ingen innspill, men det gjør ikke noe..  Blunker Prøve og feile er jo en fin metode å lære på!

Har banket til tinnet og lager spacere i alu til gasserne. Gjøres til uken.. Ellers er motoren klar for å settes på plass i bilen igjen.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #39 på: april 24, 2009, 06:48:41 am »

Begynte på spacere i dag.. Tok noen telefoner og fikk tips om et mekanisk verksted like ved jobben. Stakk innom der og fikk rote gjennom alt kappet deres. Fant en ok plate på 8 mm. Spurte sjefen om han skulle ha noe for det og det skulle han selvfølgelig: "Kom innom med en liten pose epler eller noe slikt"..  Får stikke innom med litt frukt senere Glad

Brukte den orginale som mal.







Gjennstår bare å trimme kantene. Ettersom de gamle gasserne har tykkere "fot" kan jeg bruke de orginale pinneboltene.

Har også bestillt time på trafikkstasjonen.. Så nå er deadline for å få bilen på veien igjen satt. Ikke så mye igjen før den bør være klar for eu.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #40 på: april 24, 2009, 15:58:11 pm »

Mangler bare en liten sliperunde i midten så er de ferdig..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #41 på: april 24, 2009, 18:13:36 pm »

Så ikke denne før nå, men spacere i alu fungerer ypperlig, vi monterte slike på Deluxe60 sin boble da den fikk to enkle kadron gassere.  Glad
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #42 på: april 24, 2009, 23:45:33 pm »

Brakett til turteller ferdig. Usikker på om jeg vil ha denne turtelleren i bilen, følte det var litt klæsj med resten, men nå er den i hvertfall klar hvis jeg får litt motor i tralla på et senere tidspunkt.

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #43 på: mai 06, 2009, 14:47:54 pm »

Hvor finner jeg lakk-koden på bilen? I vognkortet står det "farge: hvit"..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #44 på: mai 06, 2009, 15:29:23 pm »

Hvor finner jeg lakk-koden på bilen? I vognkortet står det "farge: hvit"..

Jeg tror det kun fantes  en hvitfarge de siste årene type 3 var på markedet. L90D pastell hvit.
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #45 på: mai 06, 2009, 19:22:44 pm »

Takk for info!

Etter mye om og men er motoren igjen på plass i bilen. Måtte lage en liten brakett til returfjæra på ene gassern. Den orginale plaseringen gjorde at spjeldet ikke lukket skikkelig og fjæren tok borti gasserarmen. Har også satt på ekstra-fjær på hendelen til gassvarieren da jeg synes at pedalen ble litt slapp.



Satte gasserne i grunninnstilling og justerte tenninig "etter øret" ettersom jeg er veldig usikker på hvilke merker jeg skal time etter. Justerte også gasserne så nå går den greit på tomgang og begge gasserne "suger" like mye. Siden jeg ikke har skilt ble det ikke lange prøveturen, bare en liten runde på "gårdsplassen". Første gang på lenge at bilen har vært på alle fire hjul, og ikke minst i bevegelse for egen maskin Gliser Nå gjennstår det bare en tur på trafikkstasjonen for å (forhåpentligvis) få på norske skilter..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #46 på: mai 08, 2009, 14:11:21 pm »

Viste bilen i dag.. Det gikk ikke helt bra, men ikke så alt for ille. Fikk tre feil: "lekk" bensinslange, manglende slangeklemme på et bensinfilter og en gåen foring i den ene demperen bak. Heldigvis enkle ting å fikse!

Det som var litt værre er at jeg manglet del 2 av det svenske vognkortet. Trodde det holdt med del 1 og kontrakt, men den gang ei! Har snakket med selger og han skulle lete litt hjemme for å se om han fant det i "arkivet". Hvis jeg får tak i det raskt blir det skilter så snart de har ledig time på trafikkstasjonen..

Det positive var jo at bilen gikk helt til Jessheim (fra skedsmokorset.. he he..) og hjem. Får bare hive meg rundt og få tak i nye dempere og ordne de andre småtingene mens jeg venter på vognkort del 2.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #47 på: mai 08, 2009, 17:49:03 pm »





Om ikke annet så fikk jeg i hvertfall vasket av støvet i dag.. Beklager dårlige mobilbilder.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #48 på: mai 08, 2009, 17:51:29 pm »

En flott bil! Det var jo bare småplukk, så ser ut som om sommeren er i orden for din del .
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #49 på: august 05, 2010, 06:53:46 am »

En liten oppsumering av året som gikk:

Etter at de svenske papirene kom i orden og feilene utbedret ble det skilter juni i fjor.

Noen småting kom i posten:

Nye baklykter, brekkwaiere og annet ymse..

Det første jeg gjorde var å dra på tur med Follo VW klubb. Hyggelige folk! Kjøreturen gikk ut på Nesodden, flott natur og mye pent å se langs veien Blunker



Da jeg var i Oslo for å hente bilen til vårt nye hjem i august tok jeg turen innom Volksfest på Bogstad.



Flere saker og ting ramlet ned i postkassen:

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #50 på: august 05, 2010, 06:59:15 am »

forts..



Bilen ble så satt på vinterlagring, men fyrte fint opp med litt batterimasasje da våren kom. Tok med bilen på Hadeland lokallag VACNs vårmønstring der jeg fikk prisen for beste classic. En hyggelig overraskelse! Tidsriktige skilt har også kommet på plass..
 


Flere deler kom i posten:


Hvite glass til både gammel og ny type blinkers, pakninger til front-, bakrute og pop-outs. Hadde også bestilt nye pakninger til gammel type blinkers og en ny gummi"kopp"" til å ha rundt bensinpåfyllingen..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #51 på: august 05, 2010, 07:09:20 am »

forts..

Deretter var neste "event" VACNs hovedtreff på Våler. Der fikk bilen "topp tre classic", nok en gang veldig overrasket!


Søndagsbiler kan trygt ha litt lyd så nå er stereoprosjektet mitt straks ferdig. Har laget høytalerkasser i glassfiber og har gått for å gjøre det hele så diskret som mulig.. Har ikke fått tatt bilder av ferdig anlegg enda, men her er bakplatene til kickerpanel og basskasse ferdig støpt:


Kaliperne har i den siste tiden hengt på ganske bra. Bremsevæsken er svart og sikkert full av vann, noe som igjen har tært på kaliperne. I går fikk jeg tak i noen nye kalipere og klosser som ser ut til å passe. Kaliperen stammer fra et gammelt delelager, men ser forholdsvis "riktig" ut.  Greenstuff klossene er strengt tatt ikke nødvendig, men de har tynnere belegg enn de vanlige klossene vi fant frem som var alt for tykke. Byttet slangene til kaliperne i samme slengen.
Blir spennende å se om jeg har bremser etter å ha skiftet bremsevæske og luftet! Har brukt mye mer tid på å finne deler som passer enn å skru..:p



« Siste redigering: august 05, 2010, 07:12:32 am av vwhotrod » Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #52 på: august 05, 2010, 10:50:42 am »

Hvor fikk du tak i kaliperne?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #53 på: august 05, 2010, 14:55:11 pm »

Bremsene er luftet og etter en kort prøvetur virker det som dette ble gulle godt!

Kaliperne kjøpte jeg av Kirkerud på Biri. Send meg en pm hvis du vil ha tlf nr..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #54 på: august 05, 2010, 21:03:23 pm »

Anlegget er på plass i bilen, men jeg får noe infernalskt med støy i høytalerne. Må finne feilen før jeg gjør det 100% ferdig. Legger ut noen bilder av så godt som ferdige høytalerkasser..

Basser


Kick panel med kabelkoblinger i bakkant (tok en sjans på fargen, men det ble ikke så ille..)


Kickpanel med diskant på plass
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #55 på: august 05, 2010, 22:14:02 pm »

Looking good Endre!

Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #56 på: august 08, 2010, 21:29:09 pm »

Støy-synderen er funnet! Det var pluggledningene.. Fikk tak i et sett med Beru pluggledninger fra en gammel, men som ny, brannpumpemotor. Disse er skjermet så det holder og løste problemet mitt med støy i anlegget.

Lærdom: har du dynamostøy i anlegget, men det forsvinner ikke når dynamo kobles ut: bytt til kvalitets pluggledninger!

Mine gule "super leader vintage vw silicone" pluggledninger og kvalitets Beru ledninger fra das fatherland:

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #57 på: august 09, 2010, 06:46:50 am »


Her er noen pics fra stereoprosjektet.
Har dempet gulv, hjulhus/torpedovegg,  sidevegger bak og vegg mot motor/bagasjerom med silent coat. Begynte med å ta vekk tepper, fjerne den verste overflaterusten og la på rusthemmer. Fant et par knappenålsstore hull, ellers så det bra ut. Dekket så hele gulvet med silent coat, la et par ekstra ark her og der.






På bakveggen laget jeg en kopi av den originale platen som skiller kupeen og bagasjerommet. Ville ikke ødelegge originalplaten med hull og dempeplater. Denne ble lakket i bilens farge på baksiden mot bagasjerommet.


« Siste redigering: august 10, 2010, 11:32:12 am av vwhotrod » Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #58 på: august 10, 2010, 11:31:49 am »

Forsterker i bagasjen. Har frest ut spor til kabler i platens underside (og byttet den blå signalkabelen til en hvit.). Når jeg en gang pusser opp bilen skal jeg fylle mellomrom mellom hjulhus og plate, men det gadd jeg ikke nå.


Spilleren er plasert i hanskerommet. Skjærte ut en mdf plate som jeg tilpasset og satte inn i hanskerommet. Den er 2 cm tykk slik at spilleren blir stødig.


Basser på plass under baksetet. Vet ikke helt hvorfor jeg orket å lakere denne, men pytt sann.. Sitter i hvertfall som støpt og volumet i kassen gikk akkurat til dette elementet.
« Siste redigering: august 10, 2010, 11:33:20 am av vwhotrod » Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #59 på: august 10, 2010, 19:23:58 pm »


Her er noen pics fra ferdig anlegg. Var ute i garasjen i sted for å sette på plass den siste teppebiten.







Planen var å lage et enkelt og diskret anlegg. Til å være første gangen jeg støper i glassfiber synes jeg det ble ganske bra. Noe småpirk er det fortsatt, men det tar jeg senere.. Det spiller i det minste meget bra! Lyddempingen har også gjort sitt til en hyggelig søndagsbil.

« Siste redigering: august 10, 2010, 20:50:08 pm av vwhotrod » Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!