april 19, 2024, 05:26:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Standard boble type 111 fra 1958  (Lest 37240 ganger)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #210 på: januar 13, 2023, 22:57:22 pm »

Da var motoren startet for første gang i mitt eie. Kan være 55år siden sist den har vært startet. Var litt treg på første forsøk, men startet på to sylindere. Hørte raskt at jeg hadde glemt å stille ventilene, så etter en ventiljustering og litt justering på blandeskruen sveiv den som i videoen som er under her.

* Motor.mp4 (1577.54 KB - lastet ned 173 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #211 på: januar 25, 2023, 20:47:56 pm »

Hærlig. Gratulerer med oppstart.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #212 på: januar 28, 2023, 20:16:24 pm »

Jo, takk for det.

Har eksperimentert med litt andre ting i det siste. Fikk tips om at noen har begynt å produsere disse festene til Standardsetene, men ser ut til at de var i messing. Så da tenkte jeg at det kan man jo teste selv  Osteaktig
Så jeg 3D-scannet et av de originale festene, og printet noen kopier. Limte de sammen, og støpte de inn i en blanding av gips og sand. Ved å varme det opp til ca 700gr forsvinner all 3D-print og man har en form man kan helle messing oppi. Fant frem en del gamle messingnøkler man hadde spart på, og fikk de oppi smeltedigelen.


* 1.jpg (48.67 KB. 800x387 - vist 287 ganger.)


Varmet det opp til ca 1000gr og helte de i formen. Første forsøk ble ikke helt vellykket. Lurer på om kanalene som ledet inn til hulformen var for små, så da var det bare å begynne på nytt.


* 2.jpg (59.13 KB. 800x551 - vist 298 ganger.)


Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #213 på: januar 28, 2023, 20:24:02 pm »

Andre forsøk ble mye bedre. Så da kunne jeg kutte de fra hverandre og slipe litt.
Trengte jo også et par spesielle vingemuttere til festene. De var litt enklere i fasongen, så de støpte jeg i vanlig sandform. Forstår vel hvorfor noen lager støpekassene i metall og ikke treverk. Var ikke mye søl som skulle til før det tok litt fyr  Gliser


* 3.jpg (60.72 KB. 800x394 - vist 268 ganger.)


Det ble temmelig vellykket på første forsøk, så da kunne jeg kutte de løs. Hadde tettet igjen gjengepartiet når jeg laget forma, for regnet ikke med at gjengene var mulig å støpe uansett. Sa da var det bare å bore å gjenge litt før de passet der de skal være.


* 4.jpg (72.6 KB. 800x420 - vist 260 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #214 på: januar 29, 2023, 11:14:15 am »

Knalljobb! Sjokkert
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #215 på: januar 30, 2023, 10:24:19 am »

Dette er en skikkelig bra prosjekttråd å følge med på Glad Två tummar upp!
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #216 på: januar 30, 2023, 12:15:31 pm »

Hva er det denne mannen ikke kan??? Sjokkert Hæ Blunker
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #217 på: januar 31, 2023, 08:59:51 am »

Føler vel ofte jeg prøver på ting jeg ikke har gjort før. Men er utrolig hvilken hjelp man får fra Google og YouTube.
På støping av vingemutterne fikk jeg ide fra han her som dunket originalen ned i sandforma. Har tidligere tenkt man måtte ha to halve originaler som ble lagt i hver sin halve støpekasse.
https://gjoertler.blogspot.com/
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #218 på: januar 31, 2023, 11:54:27 am »

Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Glad


Varmet det opp til ca 1000gr og helte de i formen. Første forsøk ble ikke helt vellykket. Lurer på om kanalene som ledet inn til hulformen var for små, så da var det bare å begynne på nytt.

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #219 på: januar 31, 2023, 12:35:33 pm »

Denne tråden peker seg ut. Uredd tilnærming for å få alle riktige detaljer på plass.  8)Veldig moro å følge med på, du er heldig som har en solid porsjon tid og tålmodighet, for det trengs her.  Osteaktig
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #220 på: januar 31, 2023, 17:01:57 pm »

Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Glad

Hadde bare noen små 3mm hull for å slippe ut luft på første forsøk, og tvinnet sammen 3x3mm som tilførsel. I sand vil vel noe av luften klare å unnslippe gjennom sanden, men usikker på hvordan det er i gips. Gips leder kanskje bedre bort varmen også slik at det størkner for fort?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #221 på: februar 09, 2023, 14:17:27 pm »

Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Glad

Hadde bare noen små 3mm hull for å slippe ut luft på første forsøk, og tvinnet sammen 3x3mm som tilførsel. I sand vil vel noe av luften klare å unnslippe gjennom sanden, men usikker på hvordan det er i gips. Gips leder kanskje bedre bort varmen også slik at det størkner for fort?

I forlengelsen av de 3 mm luftehullene dine kunne du gjerne hatt et vertikalt sylindrisk hulrom over hver av støpedelene dine, som da hadde fungert som matere. Jeg tror ikke det slipper mye luft ut av støpesand, som jeg husker den er den rimelig kompakt når den er stampet i form. Gips leder jo varme godt, så det hjalp sikkert ikke på størkningshastigheten din. Men du fikk det jo til helt fint på andre forsøk Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Dacapo
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Kisevegen 144 2350 Nes Hedmark


Vis profil

« Svar #222 på: februar 27, 2023, 20:32:16 pm »

Dæven for et flott prosjekt, tommel opp. Moro å lese 🙂🙂
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #223 på: mars 16, 2023, 19:29:28 pm »

Over en måned uten nye bilder!
Hadde en samling i garasjen med andre veteranbilfolk, så da benyttet jeg anledningen til å få løftet karosseriet opp på bunnplata igjen.


* 1.jpg (55.31 KB. 436x600 - vist 194 ganger.)


Var godt over et år siden de ble adskilt for å renovere bunnplata. Veldig godt å få tilbake litt gulvplass i garasjen.


* 2.jpg (71.38 KB. 800x597 - vist 173 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #224 på: mars 16, 2023, 19:55:08 pm »

Oppdaget at motoren ikke stod midt i motorrommet, så da fikk jeg anledning til å teste dozeren litt. Fikk trukket bakplate noen millimeter til siden, og da passet også eksoshalene greit i utsparingene.
Satt også på den siste skjermen som jeg ikke hadde begynt på ennå.


* 1.jpg (56.56 KB. 800x356 - vist 187 ganger.)


Er litt å jobbe med på den skjermen også. Både bulker og rust, men utrolig stødig når jeg festet den til bilen så et godt emne.
Måtte bare få på resten av skjermer og dører også.


* 2.jpg (42.28 KB. 800x357 - vist 187 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #225 på: mars 16, 2023, 20:56:42 pm »

Hærlig.
Bra å innvitere til klubbkveld og få  litt "jobb" unnagjort i samme slengen  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #226 på: mars 24, 2023, 18:58:51 pm »

Litt rust i bakkant ble fikset med en tilbanket bit. Festet den først utenpå, og risset langs kanten så jeg så hvor jeg skulle kutte bort det gamle.
Var rustet hull bak lykten også, så der ble det også en ny platebit og nye hull til lykt må bores. Diverse bulker ble også rettet ut.


* 1.jpg (44.13 KB. 800x442 - vist 168 ganger.)


Reprise i fremkant. Laget den delen også i to deler. Den indre falsen ble laget separat og sveist på.


* 2.jpg (51.33 KB. 800x432 - vist 167 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #227 på: mars 26, 2023, 10:46:19 am »

Her er en av grunnene til at jeg ville sette sammen en del før lakk. Var ikke helt fornøyd med glipene på førerdør. Så bildet viser både før og etter. Var for lite klaring ved øvre hengsle, og nedre bakkant. Så demonterte hengslepinne og presset litt i hydrauliske pressen på hengsledelen som festes i karosseriet. Jekket også litt i døråpning for å få den i samme vinkel som døra har. Var bare et par millimeter, men utgjør mye på utseende.


* 1.jpg (36.61 KB. 800x517 - vist 181 ganger.)


Måtte montere støtfangere og litt lykter for å se at det også passer. Stigtrinn må jeg finne de som jeg skal bruke, for å sjekke de også.


* 2.jpg (51.17 KB. 800x401 - vist 197 ganger.)

« Siste redigering: mars 26, 2023, 16:49:26 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #228 på: april 07, 2023, 17:51:02 pm »

Fant dessverre ikke noen brukte stigtrinn som hadde hel gummi, så da ble det innkjøp av nye. Kjøpte noen som skulle være grei kvalitet, men Steinar på Dalhems lurte på om de var gode nok for meg. Lurer på om han synes jeg er litt kresen  Osteaktig Fordelen med disse var at det ikke var hull i gummien for klips og list, siden Standarden selvfølgelig ikke kan ha blanke lister. Kvaliteten var grei og tykk, men noen småting måtte jeg selvfølgelig endre på.
Profilen i fremkant var veldig rett, så laget en pappmal av et originalt stigtrinn og overførte til de nye. Synes glipen mellom skjerm og stigtrinn ble helt grei.


* 1.jpg (41.71 KB. 800x414 - vist 173 ganger.)


I overkant av falsen som de skrues fast i er det originalt noen små bulker for å forsterke litt. På det ene nye var de nesten ikke synlige. Laget et hakk i en jernkloss slik at jeg kunne slå en mindre jernstang inn i hakket med stigtrinnet mellom. Tok også en liten stripe med sikkemaskinen siden de originale hadde denne forsterkningen.


* 2.jpg (43.93 KB. 800x424 - vist 169 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #229 på: april 10, 2023, 17:31:18 pm »

Da var siste bakskjerm også blitt sandblåst. Hadde hatt den i kabinettet tidligere, men det ble litt trangt. Så for å komme til over alt på den, måtte jeg finne frem blåseklokka og alt verneutstyret igjen.


* 1.jpg (48.72 KB. 800x419 - vist 168 ganger.)


Har også begynt å sparkle litt, så ser for meg at det blir en stund til neste innlegg her  Osteaktig Tar tid med sparkling når man ikke er vant med det. Pusser som regel av igjen akkurat like mye som man har lagt på...


* 2.jpg (49.75 KB. 800x406 - vist 186 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
64notch
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #230 på: mai 05, 2023, 18:26:10 pm »

Fantastisk fin jobb du gjør Svein Terje Glad
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #231 på: juli 04, 2023, 10:15:04 am »

Standardmodell er facinerende greier. Bare det at de dropper tradisjonell justering av setene er jo til å bli forelsket av Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #232 på: juli 04, 2023, 12:55:00 pm »

Ja, jeg lurer jo litt på hvor mye fabrikken sparte på slike ting. De måtte jo lage egne deler for dette og setene er jo også en eldre modell som var tilpasset rett gulv og ikke de skrå skinnene.
Bilen har blitt litt nedprioritert i det siste, så lenge siden nye bilder nå.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #233 på: desember 03, 2023, 10:58:01 am »

Dårlig tegn når jeg får advarsel om at det er minst 120 dager siden sist jeg postet her, og bør vurdere et nytt emne  Gliser
Har funnet på mange andre ting, men plutselig kom det litt sparklelyst tilbake. Har fått sparklet mestedelen, så det som gjenstår er panser og et par skjermer og tak. Kommer sikkert til å finne mer mens jeg holder på, men panser trenger nok litt mer massasje før det passer helt greit.
La også på et nytt lag med sinkepoxy siden det var pusset hull mens jeg pusset sparkel.


* 20231202_155615.jpg (72.4 KB. 800x600 - vist 90 ganger.)


Måtte rydde litt også, så da var det like greit å henge på plass skjermen også.


* 20231202_172233.jpg (66.78 KB. 800x600 - vist 93 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!