mars 28, 2024, 16:19:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1954 boble - restaurering til original stand  (Lest 11606 ganger)
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« på: januar 17, 2021, 15:57:33 pm »

Da var det på tide å åpne opp en(ny) restaureringstråd for konfirmasjonsgaven 10 år etter jeg først fikk den. Dette er en Strato Silver 1954 boble som har stått siden midten av 80-tallet. Siden det ble lite tid ved siden av skole og studier ble det relativt lite fremgang på bilen. I 2019 begynte jeg smått på med bilen igjen og gjorde litt sveising på bunnplaten, men siden jeg bor i Oslo og bilen står 2 timer unna ble det ikke så mye fremgang om gangen. Siden jeg har hjemmekontor under pandemien har jeg nå midlertidig flyttet dit bilen står så jeg har mulighet til å jobbe mer på bilen. Jeg kommer nok senere til å oppdatere første innlegg med flere bilder fra henting og bilen fra før jeg begynte å jobbe med den.

Det mest fullstendige bildet jeg har fått tatt av bilen der den står nå:
 

Det er en del arbeid som er påbegynt på bilen, f.eks. er innerskjermen forran fjenet. Jeg har en ny NOS(?) innerskjerm som skal erstatte den:


Ellers er også kanalen og a-pillaren på høyre side byttet ut mot repro deler for nyere modeller. Disse har jeg senere byttet ut med klassicfab kanaler og nye a-pillarer med 4 hull:


Det har også vært en del rust rundt bakruta og det har blitt kuttet ut en stor del ved siden av ruta:


I dashen er det også kappet ut et hull for å få plass til en radio:


Bakplaten og støtfangerfeste er også byttet ut med deler som ikke er helt riktig for modellen, så har tenkt å bytte ut de med deler i fra wolfparts


Planen for bilen er å restaurere den tilbake til original stand, så se om jeg eventuelt vil gjøre noe mer med bilen.

Bilder i original størrelse kan finnes imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 17, 2021, 16:28:03 pm »

Siden jeg ikke har så mye erfaring med sveising startet jeg etter en god del øving på gulvet. Det var sveiset inn et jekkfeste og det var en del hull som var fult med sveisetråd, prøvde først å slipe det ned, men det var for porøst, så jeg kuttet ut biten:


Så ble det laget og sveiset inn en ny bit med TIG:






Etter litt sliping:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 17, 2021, 16:35:34 pm »

Det har vært ganske mye rust rundt dreneringen til innertaket, har ikke peiling på hvorfor Hæ. Laget til en ny del for dreneringen og nedre del av platen til bakruten:






Etter sveising og sliping:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 17, 2021, 16:50:03 pm »

Reperasjon rundt bakvindu, ble ikke helt fornøyd med sveisen, er ikke sikker på om jeg vil prøve å lage en ny bit:






Etter en haug med banking


Sveising:








Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 17, 2021, 17:00:52 pm »

Hadde originalt tenkt å redde venstre kanal, men når jeg begynte å kutte i den så kunne jeg se lys komme inn fra oversiden:






Kuttet så av bakre "quarter panel" og fant ut at det manglet ganske mye av kanalen:


Siden det også var gjort en del andre småreperasjoner bestemte jeg meg for å kjøpe inn begge kanalene i fra klassicfab.


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 17, 2021, 17:16:41 pm »

Siden jeg måtte vente på deler og hadde lyst til å få bunnplata sandblåst før det begynte å snø på veien fortsatte jeg på gulvet:

Området rundt begge jekkfestene var litt dårlig:








Høyre side:




Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: januar 17, 2021, 17:52:56 pm »

Frontdelen av bunnplata har vært reparert tidligere, men sveisen ser veldig porøs ut, og jeg er usikker på om det vil holde. Originalt hadde jeg tenkt å bytte ut hele rammehodet, men etter jeg hadde sett mer nøye på rammehodet var det ganske forskjellig i fra bobler etter 1960 bremser/håndbrekk. Det blir nok heller bytte av platen under og reperasjoner av overdelen.











Startet litt på å kappe ut og lage noen biter til rammehodet:










Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #7 på: januar 18, 2021, 19:42:03 pm »

Dette blir en flott bil når den er ferdig.
Det ser ut som det er mye jobb, men stå på.  Kult

Ser veldig bra ut så langt.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: januar 18, 2021, 23:12:14 pm »

Dette blir en flott bil når den er ferdig.
Det ser ut som det er mye jobb, men stå på.  Kult

Ser veldig bra ut så langt.

Håper det! Blir nok en del arbeid og læring før den er ferdig  Gliser. Har kommet litt lengre enn bildene jeg har lagt ut så langt, ble litt lei av å plukke ut bilder og lage poster. Men tusen takk!
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: januar 18, 2021, 23:19:41 pm »

Nye deler!







Så ble det sveist inn forsterkninger så jeg kunne fjerne kanalen:


Ut med den gamle kanalen:




Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
« Siste redigering: januar 18, 2021, 23:25:15 pm av sillerud » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 18, 2021, 23:30:34 pm »

Moro å se så grundig arbeid! Stå på videre!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 18, 2021, 23:34:42 pm »

Moro å se så grundig arbeid! Stå på videre!

Tusen takk! Får håpe det blir verdt det Glad
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: januar 18, 2021, 23:35:11 pm »

Siden den gamle a-pillaren hadde 3 hull ble den byttet ut med den eldre typen med 4 hull:




Ble litt tilpassing for å få den til å passe med buen til innerskjermen:




Sveiset inn:




Fikk litt hjelp med å sjekke passformen med kanalen:



Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: januar 18, 2021, 23:49:46 pm »

Siden jeg skulle bytte ut bakre "cross member" fant jeg ut at det var lettest å kutte av bakre quarter panel:


Så ble det litt arbeid i å tilpasse den nye delen:






Så ble det å lage en ny bit for rundt batteriområdet:




Etter å ha sveist det inn og testet mot kanalen fant jeg ut at passformen til delen ble litt feil, så jeg bestemte meg for å kutte ut enden av den og lage den på nytt:






Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #14 på: januar 19, 2021, 07:05:24 am »

Mye bra svisearbeid ser jeg. Husk sviseprimer mellom plater før du sviser de sammen.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: januar 19, 2021, 08:18:14 am »

ojojoj jeg beundrer pågangsmotet, veldig bra at noen tar jobben med å redde biler i sånn tilstand Glad Stå på Glad
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #16 på: januar 19, 2021, 09:34:46 am »

Utrolig pågangsmot - og effektivt Blunker
Stå på og morsomt at vi "snart" får en 54 model på veien igjen
Loggført
57T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum


Mob: 48106199


Vis profil
« Svar #17 på: januar 19, 2021, 12:12:26 pm »

Imponerende arbeid for å si det mildt! Stå på  Glad
Loggført

Har hatt:
2 x 75´ Jeans
61 T1
Ønsker:
En helt enorm garasje...
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #18 på: januar 19, 2021, 16:57:27 pm »

Hatten av for et utrolig pågangsmot og fint arbeid!  Glad
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: januar 20, 2021, 00:10:19 am »

Mye bra svisearbeid ser jeg. Husk sviseprimer mellom plater før du sviser de sammen.
Takk! Har brukt brukt denne https://gasolin.no/sveisegrunning.html når jeg overlapper, men begynner å gå tom. Har du noen anbefalinger?

Utrolig pågangsmot - og effektivt Blunker
Stå på og morsomt at vi "snart" får en 54 model på veien igjen
Har lurket en del i cab tråden før jeg laget bruker og er inspirert av arbeidet gjort der!

ojojoj jeg beundrer pågangsmotet, veldig bra at noen tar jobben med å redde biler i sånn tilstand Glad Stå på Glad
Blir nok en del timer til slutt Osteaktig Men om alt går etter planen blir det nok ikke bare en prosjekttråd med kompressor(blir nok litt mindre hester) Kult

Hatten av for et utrolig pågangsmot og fint arbeid!  Glad
Tusen takk!

Imponerende arbeid for å si det mildt! Stå på  Glad
Tusen takk!

Har fortsatt fortsatt igjen 2-3 poster med bilder før jeg har postet alt som er gjort siden august
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: januar 20, 2021, 21:51:40 pm »

Er ikke noe å si på pågangsmotet ditt, nei.   Glad
Finner alltid mer enn man først trodde   
Er de nye jekkfestene fra Finland? Er det noen som forhandler i Norge, eller er de kjøpt direkte?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: januar 21, 2021, 23:08:45 pm »

Er ikke noe å si på pågangsmotet ditt, nei.   Glad
Finner alltid mer enn man først trodde   
Er de nye jekkfestene fra Finland? Er det noen som forhandler i Norge, eller er de kjøpt direkte?
Takk!

Jepp, dashboard, rear cross member og jekkfester er kjøpt direkte fra Virtanen
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: januar 21, 2021, 23:17:53 pm »

Innsveising av høyre kanal og og front brannvegg:




Innsiden ble behandlet med fosforsyre, vasket og malt over med POR15


Siden jeg ikke fikk til posisjonen på kanalen helt på første forsøk ble den sveiset inn og borret av en gang:


Testet med døren montert:


Ser ut som om det ble ok


Så ble det laget til en bit for å dekke hullet mot bakre cross member:


Test av passform:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: januar 21, 2021, 23:32:18 pm »

Etter å ha slipt ned sveisen og laget hull i bakre cross member:


Varmerør sveist inn:




Sveisen ble litt porøs på innsiden


Så ble bunnplaten sandblåst og grunnet:







Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her

Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: januar 21, 2021, 23:51:40 pm »

Så ble venstre varmekanal fjernet:


Innsiden av a-pillaren var ganske dårlig, mye kjeks:


Siden jeg kuttet av ganske lite i fremre brannvegg var det ganske lett å få den på plass, så her er prøvemontering:


Innerskjermen foran var litt dårlig, så prøvde å banke til en ny bit:


Fikk ikke helt til vinkelen, så startet på en ny bit i to deler som ble sveiset sammen til en:


Prøvemontering:







Sveiset inn og slipt ned:


Fikk også lyst til å prøve innerskjermen på høyre side:




Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: januar 22, 2021, 00:10:48 am »

Fant ut at det ikke er like lett å få metallet helt rent over alt så det er en del jeg ikke kan tig-sveise. Jeg begynte også å bli ganske lei av trådmateren i pappas telwin, så gikk til innkjøp av en ødelagt migatronic rallymig 161i. Om det er noen interesse så er det en imgur post på reparasjonen https://imgur.com/a/tz81ZVI
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: januar 22, 2021, 00:21:37 am »

Så da er det på tide med siste posten med ting gjort frem til i dag.

Kuttet ut og tilpasser bakre cross member for venstre side:


Denne gangen tok jeg mål og sveiste inn varmerøret før jeg sveiste fast cross memberen i bilen, men glemte å ta bilde av det.

Cross member sveiset fast:


Fremre brannvegg venstre side. Sveisen ser ikke så bra ut på bildet, men den er litt bedre i virkeligheten:


Kuttet ut og tester passformen til a-pillaren:




Ved et punkt sveiste jeg på plass varmekanalen, men tok ikke noen bilder av det.

Fikk egentlig feil cross a-pillar fra klassicfab med 3 hull, men siden jeg ikke hadde lyst til å styre med bytte av del modifiserte jeg den jeg hadde og laget et hull til:


Borret ut selve hullet, så laget et lite verktøy i freecad for å lage v-profil til hullet, 3d printet og testet den på hullet som allerede var der:




Tok ikke bilde av prosessen, men her er delen med hull prøvemontert i bilen. Måtte hjelpe til litt med kulehammer i hullet siden jeg ikke hadde nok profil i 3d printen:


Så ble den sveist på plass:


Fikk så lyst til å se hvordan passformen på bakre quarter panel ble:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
« Siste redigering: januar 22, 2021, 11:03:02 am av sillerud » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: januar 22, 2021, 08:50:52 am »

Veldig bra. Hva slags plast brukte du for å 3d-printe det verktøyet?
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #28 på: januar 22, 2021, 11:09:51 am »

Utrulig bra jobb, og ikke minst pågangsmot.

Håper at pågangsmotet varer hele prosjektet.  Osteaktig
Stå på. Dette blir en flott bil.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: januar 22, 2021, 12:05:48 pm »

Veldig bra. Hva slags plast brukte du for å 3d-printe det verktøyet?

Har ikke prøvd noen eksotiske material enda. Det er vanlig PLA, tror det var med 50% infill. Det fungerer overraskende bra til forming av metall, har også en plateknekker til tvinge.


* plateknekker.jpg (32.9 KB, 800x389 - vist 177 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!