april 29, 2024, 10:57:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: JuniorGrelland's '68  (Lest 19653 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #150 på: november 30, 2023, 23:45:55 pm »

men han satte i gang med det samme:

* 20231129_191127.jpg (69.52 KB. 593x600 - vist 194 ganger.)


* IMG_20231130_224523_011.jpg (52.45 KB. 450x600 - vist 196 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #151 på: desember 01, 2023, 10:08:39 am »

For å komme med en litt mer utfyllende oppdatering så ble bilen altså ikke godkjent. Som man kan se på huskelista dreier det seg om:
-oljelekkasjer på motoren
-oljelekkasje fra ene trommelen
-en calipper som tar borti skiva foran
-rust i nedkant av dempertårnene i forstillinga
-vindusspyler

Så i tur og orden:

Oljelekkasjene på motoren visste vi om, og han jobbet mye de siste dagene for å tette det som vi så, men med kun korte prøveturer er det begrenset hvor mye stress vi får lagt på motoren, så han fant åpenbart ikke alle. Pluss at vi så det lakk litt fra et par støtstangrør, men det er knotete å fikse uten å ta ut motoren, så da gamblet vi litt på at det skulle gå bra. Det viser seg at der det lakk mest var fra en NPT-plugg i ene oljekanalen. Vi har nappet ut alle blindpluggene for å rense oljekanalene etter maskinering, og satt i NPT-plugger. Men den som sitter bak svinghjulet kunne vært dratt til hardere, ser vi i etterkant, så i går kveld tok Atle ut motoren og fikk fikset den delen. Når han først var i gang, vippet han av toppene og satt på støtstangrøra på nytt med et tynt lag med pakningsstoff, så da håper vi det blir bra der også

Oljelekkasje på ene trommelen bak var vi ikke klar over, men det er nok et eksempel på noe som dukker opp når bilen tas i bruk. Nytt pakningssett er lokalisert og dette står på programmet i kveld

At den ene calipperen subber i skiva hadde vi ikke oppdaget, da det er innerst på innsiden, og vi har ikke løftebukk, så det er vanskelig å se når bilen står på hjula. Vi kan ikke helt skjønne hvorfor det er blitt slik, da det er originale VW både spindler og calippere, men det kan selvsagt være litt unøyaktighet i selve skiva, som er ny, ettermarked. Løsningen er enkel; bare å shimse mellom calipper og spindel når det monteres igjen

Rusten i forstillinga er jo litt flaut, men dette ble altså ikke oppdaget når den ble rengjort og lakket for ca 2 år siden. Vi gikk på litt hardt med stålbørste på vinkelsliperen og da ser man jo tydelig problemet:

* 20231129_191829.jpg (59.5 KB. 683x600 - vist 212 ganger.)


Så her må oppfordringen bli å sjekke gamle deler nøye før de monteres. Dette er nå reparert og forstillinga skal også monteres i kveld eller lørdag formiddag er planen.

Siste på lista var vindusspyler, og det er en klassisk brukerfeil fra verkstedet Glad Atle la opp en elektrisk pumpe da det lakk litt i det originale trykkbaserte opplegget, men han hadde fortsatt koplet slangen oppom den originale bryteren, så det ikke han på verkstedet visste var at man må først slå på pumpa, og så trykke på den originale knappen Glad

Så planen er at alt er på plass igjen i løpet av helga, så da er det bare å satse på etterkontroll på mandag eller noe Glad

Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #152 på: desember 01, 2023, 11:18:23 am »

Det var jo ikke så verst, det kunne jo gått MYE verre Glad

Lyktespyler er vel bare 1'er feil før 1971?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #153 på: desember 01, 2023, 11:39:38 am »

Det var jo ikke så verst, det kunne jo gått MYE verre Glad

Lyktespyler er vel bare 1'er feil før 1971?

Absolutt ikke ille tatt i betraktning at alt har vært i molekyler på denne bilen, og 95% av jobben er gjort av en gutt/mann på 15-17 år Blunker

Og så er det jo betryggende å vite at fagfolk har gått gjennom dette før den slippes ut på veien Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #154 på: desember 04, 2023, 08:29:18 am »

En liten oppdatering etter helgens aktivitet i grellandgarasjen:

Etter å ha spredt motoren utover hele garasjegulvet, ble konklusjonen at det var ikke simmeringen bak svinghjulet som lakk, men en plugg for å tette igjen oljekanalene:

* 370241676_993411218426646_2701705252086156893_n.jpg (28.68 KB. 301x600 - vist 90 ganger.)

Var ikke så godt bilde, men det var tydelig at det hadde rent olje ned fra den pluggen. Atle bekreftet at den var ikke skrudd spesielt hardt til, så da var det på med litt gjengetetning, og så dro hav til så mye han turte med disse alu-pluggene.

Trommel og bremser ble demontert på venstre side bak, og ganske riktig; her var simmeringen skadet. Martin hadde et kit liggende i hylla, så da fikk han byttet den og alt ser tett ut. Antakelig ble den skadet ved montasje for sånn ca 2 år siden.

* 20231202_144828.jpg (93.34 KB. 800x600 - vist 78 ganger.)


Forstillingen ble satt inn med understellsmasse for å hindre mer rust, og montert sammen igjen. HAn shimset opp den ene kalipperen så skiva havnet midt i åpningen i kalipperen, så da skal det være i orden også.

Så får vi bare satse på at etterkontrollen går glatt Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #155 på: desember 05, 2023, 08:31:48 am »

Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" :

* 20231204_160213.jpg (71.78 KB. 800x600 - vist 74 ganger.)


Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....

Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert:

* 20231204_160221.jpg (85.8 KB. 800x600 - vist 86 ganger.)


Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.

Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Glad Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #156 på: desember 05, 2023, 10:20:08 am »

Nice!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #157 på: desember 05, 2023, 10:27:43 am »

Grattis Gliser
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #158 på: desember 05, 2023, 17:12:11 pm »

Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" :
[ Vedlegg ]

Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....

Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert:
[ Vedlegg ]

Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.

Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Glad Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.

Gratulerer!  Gliser

Men ser at motorlokket ikke er for doghouse-motorer, er vel det han har?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #159 på: desember 05, 2023, 17:21:29 pm »

Meget godt jobbet er vel riktig å si her.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #160 på: desember 05, 2023, 22:53:38 pm »

Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" :
[ Vedlegg ]

Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....

Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert:
[ Vedlegg ]

Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.

Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Glad Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.

Gratulerer!  Gliser

Men ser at motorlokket ikke er for doghouse-motorer, er vel det han har?

Det var nok 1300 originalt i den men nå står det en som kommer fra en transporter opprinnelig så vidt vi har klart å finne ut. Med doghouse ja. Planen er å sette på spacere i overkant for å løfte ut lokket for å få mer luft Blunker
« Siste redigering: desember 06, 2023, 11:12:53 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #161 på: desember 08, 2023, 01:15:44 am »

Han har fått kjørt noen mil med øvelseskjøring, så nå er det på tide å skru litt igjen. Er mest småting, men bl.a skal T-bars på og høyden justeres en smule Blunker

Her er en liten sneak-preview:


* 20231205_203842.jpg (79.13 KB. 800x600 - vist 81 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #162 på: desember 10, 2023, 14:19:04 pm »

Atle har plundret litt med tenninga, og fpr å eliminere mulige feil, tenkte vi å prøve å erstatte stiftene med en sånn elektronisk dings fra Kina:

* 20231208_193224.jpg (71.9 KB. 800x600 - vist 70 ganger.)


Foreløpig ser det ut til å funke, så får vi se hvor lenge de varer (har kjøpt noen backup)

Nå er høyden justert igjen og T-bars montert sammen med isolerte slanger mellom varmepotter og bakelittgjennomføring i bunnplata, så da må man jo ut å kjøre i snøføret Blunker

* received_1014335216518334.jpg (108.44 KB. 800x600 - vist 78 ganger.)


Ble et par småturer på lørdag før det ble en tur på CircleK for en vask for å få bort mest mulig salt og drit. Vinterføre er moro men ikke for nyrestaurert bil. Vi satster på mildvær igjen så det er litt mer stas og litt mindre salt Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #163 på: desember 14, 2023, 22:44:06 pm »

Lite som skjer her om dagen, men fikk svar fra SVV om at endring av regnr er godkjent, så da er bestilling sendt til Lator, så er den saken i boks også.

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1263
Bosted:


Vis profil

« Svar #164 på: desember 15, 2023, 22:57:13 pm »

Deilig! Rart den skiltpraksisen er så forskjellig. Når jeg ville bytte fra tobokstav til org enbolstav så fikk jeg beskjed om å bare sjekke bil og henger appen, at d aktuelle nummer ikke var i bruk, bestille skilt og så bare møte opp over disk Hæ
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #165 på: desember 15, 2023, 23:28:39 pm »

Deilig! Rart den skiltpraksisen er så forskjellig. Når jeg ville bytte fra tobokstav til org enbolstav så fikk jeg beskjed om å bare sjekke bil og henger appen, at d aktuelle nummer ikke var i bruk, bestille skilt og så bare møte opp over disk Hæ

Det var det denne chat-boten svarte også, men når jeg ba om å få snakke med et menneske, sa vedkommende at det måtte søkes... Nå tok det bare 2 uker så det betyr ikke så mye, men rart man får forskjellig svar ja Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #166 på: desember 31, 2023, 14:31:14 pm »

På tide med litt oppdatering her Glad
Ført og fremst fikk vi vært en tur på trafikkstasjonen og registrert den på de nye (gamle) skiltene. Og det ser jo betydelig bedre ut:

* 20231229_192652.jpg (80.71 KB. 800x600 - vist 49 ganger.)


* 20231229_192639.jpg (96.6 KB. 800x600 - vist 51 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #167 på: desember 31, 2023, 14:51:58 pm »

Så gikk det noen dager med juleselskapeligheter, men vi fikk inn noen turer med øvelseskjøring, og vi opplevde at når motoren blir varm, så begynner den å jukse på en av sylindrene. Vi fikk lokasliert det til nr 3, og begynte å feilsøke. Atle gjorde som vanlig jobben, men jeg var med som konsulent.

Det som gjorde at vi ikke fant feilen med det første var at nr 3 kom og gikk litt, og ved å nappe ut en og en pluggledning fra fordeleren var det lett å finne ut at det var trreeren som var synderen, men det som var rart var at når vi holdt pluggledningen 1-2 cm over kontajtpunktet på fordelerlokket, slik at vi så gnisten slå over, gikk den rent på alle 4 helt opp i turtall, men så fort vi putta ledningen i lokket begynte den å misse og på høyere turtall var ikke treeren med i det hele tatt.

For å være sikker begynte vi meg å kjøpe inn et sett med nye Bosch BH5ES plugger, siden de som sto i hadde han knabbet fra min 1600 som har blitt brukt et par sesonger med kompressor og annen moro.

Vi prøvde det meste, inkl:
-Bytte fordeler
-Bytte pluggledninger
-Bytte ut stifter med elektronisk
-bytte rotor
-bytte fordelerlokk
-,.....

Uansett hva i prøvde fikk vi samme feil, så til slutt måtte vi konkludere med at det var noe mekanisk i toppen i form av ventil som ikke tetter el.l. så da var det bare en ting å gjøre, og etter en halvtimes tid var motoren ute:

* 20231230_122959.jpg (88.32 KB. 800x600 - vist 56 ganger.)


Og en snau time senere så motoren sånn ut:

* 415054079_10233725892159232_3524492735654480642_n.jpg (55.97 KB. 800x398 - vist 56 ganger.)


Toppen så egentlig ok ut med et par unntak:
-Eksosventilen på nr 3 så ut til å ligge et par mm lenger inn enn de andre sett fra utsiden, men en lekkasjetest med væske antyder at det er tett så da er det antakelig bare setet som er slipt litt dypere enn de andre
-Plugg-gjengene på nr 3 var dårlige, så vi mistenkte at det ikke tettet når vi fikk trykk på, så da ble det en tur på Biltema for å handle et sett med løsgjenger og verktøy, så ble det også fikset.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #168 på: desember 31, 2023, 14:57:05 pm »

så etter å ha brukt hele ettermiddagen på å montere sammen motoren og sette den inn igjen, oppførte den seg helt likt...

Da var vi litt rådville, men Atle forslo å sette inn de gamle pluggene igjen, og da gikk den som den skulle....

Så om det var kombinasjonen av noe av det han fikset i toppen og en dårlig plugg, eller bare en dårlig plugg får vi aldri vite, men nå er i alle fall toppen frikjent men nyfreste seter og nye gjenger Glad

Så hva er moralene? Test/bytt alle de enkle delene (inkl nye bosch plugger) før du plukker opp hele motoren Glad

Godt nytt VW år Glad
« Siste redigering: januar 05, 2024, 09:24:36 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #169 på: januar 10, 2024, 19:27:41 pm »

Atle har øvelseskjørt noen kvelder, men har plundret med at en plugg til har sluttet å virke. Dette var speller nye NGK plugger, så litt surt at de ikke holder lenger enn noen km om gangen.

I dag var en stor dag, siden Atle ENDELIG fikk lappen, og jeg kjørte boble i 12 minus på morgen i dag for å kunne levere den til ham dersom han besto Glad

* 20240110_154211.jpg (88.28 KB. 800x600 - vist 41 ganger.)


Det gjorde han, og jeg hentet en meget blid mann på den lokale trafikkstasjonen.

Men på vei derfra og tilbake til min jobb valgte utløserlageret å takke for seg, så da ble det stopp. Heldigvis så nær jobben min at vi fikk parkert skikkelig.

Så etter en liten bursdagsfeiring, så har nå (kl 19:11) Atle og hans trofaste kompiser lastet opp biltralle og Far's A6 for å hente bobla hjem. Lokale entusiaster (Takk Erik) stilte opp med reservedeler, så i kveld blir det ut med motor for bytte av clutch. Håper han rekker skolen i morgen tidlig Glad

Sånn går no dagan i Grellandgarasjen Glad

« Siste redigering: januar 10, 2024, 20:08:02 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #170 på: januar 10, 2024, 20:07:16 pm »

Lookeren er lastet opp og på vei hjem til Grellandgarasjen Glad

* 417154413_913709550348202_8064158381485328716_n.jpg (73.41 KB. 800x600 - vist 52 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #171 på: januar 10, 2024, 23:22:40 pm »

En halvtimes tid senere var motoren ute, og her har det vært en liten vareopptelling...

* 20240110_212436 (1).jpg (103.51 KB. 800x600 - vist 63 ganger.)


Antakelig har vi drete på draget og montert trykkplate uten ring i midten, så da har utløserlageret havarert og dratt med seg armen i samme slengen.

Heldigvis bor vi 4 minutter unna Norges girkasseguru Olav, så i morgen skal alt være på plass igjen.

Viktig å få luket ut barnesykdommene Blunker

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #172 på: januar 11, 2024, 13:37:56 pm »

Oh faen! er armen knekt?  Sjokkert
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #173 på: januar 11, 2024, 13:57:13 pm »

Oh faen! er armen knekt?  Sjokkert

Ja, bøyd og "øret" som holder lageret på den venstre armen er knekt av
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #174 på: januar 11, 2024, 15:01:22 pm »

Voldsomme greier der pumper ud af den motor der  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #175 på: januar 11, 2024, 21:44:28 pm »

Da var den i gang igjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #176 på: januar 19, 2024, 21:16:41 pm »

Siste uka har bilen naturlig nok vært en del på veien, men et par ting har skjedd.

For det første har han montert en lambda-sonde for å kunne tune forgasseren litt mer vitenskapelig enn "nå går den bedre, tror jeg".

Og så har vi byttet fordekk til 165/65-15, og det ble mer riktig i forhold til hjulbuen. Sånn ser det ut med Atle i bilen:

* 419983973_862446315659900_3313928764865384412_n.jpg (60.36 KB. 450x600 - vist 49 ganger.)


Og så monterte han standoffs på motorluka, men han likte ikke utseendet, så de ble tatt av igjen, så da må vi finne en annen måte å få mer luft inn i motorrommet på.

Så får vi håpe snøen snart blir borte så vi kan få på sommerdekk og få justert motoren enda noen hakk bedre.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #177 på: januar 20, 2024, 07:56:03 am »


Og så monterte han standoffs på motorluka, men han likte ikke utseendet, så de ble tatt av igjen, så da må vi finne en annen måte å få mer luft inn i motorrommet på.


Har sett noen lager hull(er) bak skiltet, og bygger ut skiltet 2-3cm, eller tennisball på låsen. Det rr vel alternativene hvis an ikke vil det skal syns så mye.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #178 på: januar 22, 2024, 22:29:18 pm »

Ja vi har tenkt på det, Kjell Roar.

I mellomtiden har han montert dieselvarmer da det har vært rundt 20 minus her på solkysten i det siste og det synes han ble litt kjølig...

Første oppstart så litt dramatisk ut:


Men det sluttet å ryke, og da ble det varmt gitt Glad Kanskje jeg må investere i en sånn i Ghian også...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #179 på: februar 05, 2024, 21:47:51 pm »

Atle kjører og kjører, men han har lest litt om andre som kjører 1915 med originalgasser, så da ville han prøve seg på å modde en gasser for å få litt mer luft gjennom på toppen. Han melder at den går litt "på trynet" på litt høyere turtall Glad

Så da fant vi en ekstragasser i hylla, og han satte i gang med å demontere:

* gasser.jpg (91.16 KB. 800x600 - vist 44 ganger.)


Planen var å få ut venturien og ta opp innerdiameteren til 29mm, så da fyra han opp dreiebenken:

* dreie venturi.jpg (48.2 KB. 450x600 - vist 48 ganger.)


Det høres kanskje ikke så mye ut, men den endringen øker tverrsnittarealet med 24%, og dermed også luftmengden. Ulempen er at det kan bli litt dårligere vacuumsignal så kjørbarheten kan bli litt verre på lavere turtall.

Han rakk en kort prøvetur før det ble natta og første tilbakemelding var at det ble bedre enn den originale, men at han trenger litt større dyse for å få nok fuel nå som luftmengden økte.


Loggført
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!