mars 29, 2024, 14:15:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte fra 12V motor til 6V motor i en 1975 model Boble  (Lest 1210 ganger)
henrik.strand
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: juli 05, 2021, 20:48:04 pm »

Hei, jeg nylig kjøpt en ny 6V 1200 boble motor jeg skal putte inn i 75 model bobla mi. Jeg kunne trengt litt veiledning til akkurat hva jeg trenger å bytte over fra den orginale 12V motoren til den nye 6V motoren. Alt av deler fra 12V motoren skal funke og problemet ligger i motorblokken. Kan jeg enkelt bytte over alle 12V deler til den nye motoren, inkludert 12V starter eller må denne være 6V og matche 12V motoren?
Når jeg først har motoren ute, hva burde eventuelt byttes av pakninger og diverse småting?

For dere som lurer så er grunnen til at jeg bytter til en 6V motor at jeg ikke kunne finne en rimelig 12V motor og ønsker å ha bobla oppe å gå nå i sommer.
Jeg finner mye informasjon på bytte fra 6V til 12V, men ikke motsatt(noe som er forståelig). Jeg søker derfor hjelp av noen som har litt mer greie på det enn meg.

På forhånd takk

Mvh Henrik
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juli 06, 2021, 07:40:59 am »

Hvor i landet holder du til?

Og hvilken årsmodell er motoren du har kjøpt fra?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juli 06, 2021, 08:39:53 am »

Kan være forskjellig svinghjul/antall tenner og clutch på de to motorene. Da må det byttes over viss mulig, og shimses på nytt.
Er det forskjellig diameter på dynamoene må dynamofot også byttes over.
I tillegg må alt som er 6V byttes, som coil, chokeelement, eventuelt elektrisk tomgangsdyse/shutoffventil på forgasseren.

Er en del forskjeller på diverse årganger, så ikke sikkert det er mulig å bytte over svinghjul viss 6v motoren er for gammel.
Så årgang, motornummer eller bilde av motorene hadde vært en fordel  Glad

Hva er galt med 12v motoren? Kanskje ikke så ille at det er like lett å redde den?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
henrik.strand
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 06, 2021, 16:15:15 pm »

Hvor i landet holder du til?

Og hvilken årsmodell er motoren du har kjøpt fra?

Holder til i Stavanger og modellen på 6V motoren skal være en 65 model, skal se om jeg ikke får tak i mer info om motoren.
Loggført
henrik.strand
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 06, 2021, 16:26:29 pm »


* 728_1358148694.jpg (90.58 KB. 800x600 - vist 116 ganger.)
Kan være forskjellig svinghjul/antall tenner og clutch på de to motorene. Da må det byttes over viss mulig, og shimses på nytt.
Er det forskjellig diameter på dynamoene må dynamofot også byttes over.
I tillegg må alt som er 6V byttes, som coil, chokeelement, eventuelt elektrisk tomgangsdyse/shutoffventil på forgasseren.

Er en del forskjeller på diverse årganger, så ikke sikkert det er mulig å bytte over svinghjul viss 6v motoren er for gammel.
Så årgang, motornummer eller bilde av motorene hadde vært en fordel  Glad

Hva er galt med 12v motoren? Kanskje ikke så ille at det er like lett å redde den?

Motoren må nok overhales hvis det skal kunne gå igjen, den ble kjørt tør for olje etter 2 ukers bruk uten at oljelampa fungerte så uerfarne meg tenkte ikke på dette før det dessverre var for sent. Fryktelig kjedelig, men man lærer så lenge man lever Trist

Når det gjelder motoren så skal det være en 65 model, jeg legger ved bilde, men skal også få tak i motornummer iløpet av dagen. Er det noen deler som burde bestilles som ikke vil passe fra 12V motoren, hvis vi ser bort i fra svinghjulet?

mvh Henrik


Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juli 06, 2021, 18:12:30 pm »

Siden den er 65, håper jeg svinghjul skal passe over fra originalmotoren, men litt usikker. Men siden du har 75modell dynamo, er vel den litt trekantet mot remskiven? Da kan det vel bli trangt mot forgasser og bensinpumpe.
Forgasseren din ser ut som kun har automatchoke som går på 6V. Du får motstand du kan sette før denne, slik at den kun får 6V når du kobler til 12V.

Har du flaks er det kun behov for linjeboring og nye lager i originalmotoren, og rengjøring av veiv der gamle lager har klistret seg.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!