desember 01, 2021, 07:04:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ottos -62 Notchback bastard  (Lest 1422 ganger)
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 22, 2021, 13:21:39 pm »

Hei godtfolk.

Da har jeg fått skaffet meg en -62 Notch som jeg har skumle planer med.

Først litt om meg:
Min første bil var en VW 1302, og har alltid hatt lyst på en boble igjen. Siden har jeg holdt på med Porsche siden 2006, og skrudd og oppgradert min (ex) 911SC en god del. Jeg kalte den for Black Bastard, med 3,4 liter sjølvbygd motor m/EFI på ca 280HK. Jeg solgte den i våres, og nå har jeg gått tilbake til VW. Jeg hadde egentlig tenkt med en tidlig boble, men falt for denne bilen. Moro å prøve noe nytt også Blunker

* Bilen.jpg (70.37 KB. 800x589 - vist 188 ganger.)



Planen med denne er å få inn en motor på minimum 200HK, godkjent i vognkortet. Hadde lenge tenkt til å gå for en Subaru EJ20 fra en impreza GT eller en tilsvarende turbo motor fra Subaru. Men i det siste har jeg begynt å se på mulighetene for å putte inn en 911 carrera 3.2 motor, som jeg kjenner veldig godt fra før. Med over 200Hk trengs større bremser. Antar at jeg får på 944 turbo bremser eller tilsvarende.  Jeg må sveise inn fester for IRS armer fra en boble, evt 944 for å få dette til uansett. For girkassa skal også byttes til enten en reversert subaru turbo kasse, eller Porsch 915 kasse. (Som jeg også er godt kjent med)
Jeg trenger nok litt hjelp fra dere her inne med å planlegge bremser og sikkert andre ting ettehvert til dette prosjektet. Så jeg har laget en tråd her på forumet om bremser foreløpig.
Så dette tror jeg kan bli en morsom bil, og en morsomt og lærerikt prosjekt.  Glad

-Otto

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 366
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 22, 2021, 15:00:58 pm »

Nydelig bil! Har ingen råd å gi til et slikt prosjekt, men vil følge spent med på det som serveres her på forumet! Lykke til! :-)
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 22, 2021, 17:54:33 pm »

Knallfin bil. Gliser Velkommen på forumet,  og lykke til med prosjektet. 
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1793
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 25, 2021, 13:57:58 pm »

Morsomt prosjekt !! Om jeg ikke tar helt feil er det vel bara å skru dit en nyere bakstilling med IRS på denne ..
Bärearmer blir nok 944 (N/A ) Turbo bli breiere og passer vel dårlig på en Notch. ?? (m/ std. bakskjermer ) !
Håper du håller deg til Porsche / VW deler på det meste Glad
Gearkasse ! hmm.. Ikke problem med å montere en sterk nok T-1 kasse med 4/5 gear. Porsche 915 , event. nyere blir vel mye ombygging ...(915 blir vel ikke billigere heller ?) Men ,men allt er mulig !! Så finns det de som har mer greie på Notch enn meg..

Mvh/E
« Siste redigering: oktober 25, 2021, 14:16:26 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 26, 2021, 10:39:02 am »

Takker for hyggelige tilbakemeldinger og tips Glad

Har hørt litt forskjellig om t-1 girkasser. Virker som det går en grense rundt 200Hk for dem. Mulig de kan forsterkes litt også. Men rettskårne drev og slikt er uaktuellt, da jeg skal ha den som en forholdsvis komfortabel sleeper. Og det er jo også noe med at det er en mer moderne shifter mekanisme på de nyere kassene. Byttet fra 915 kasse til G50 på 911'n min. Det ble en mye lettere bil å kjøre hardt. Og den tålte all den julingen jeg klarte å servere, også på bane.  Blunker Men G50 kassa var litt bråkete. (Kjent sak på disse) -915 kassa derimot, var stille og fin, om noe treg. Men mer presis enn t-1 kasser.  Blunker
En bonus med 915 er jo også at da slipper jeg adapter plate ved bruk av Porsche motor. Det sparer vel litt lengde på pakka.

Time will show hva jeg ender opp med...  Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5811
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 26, 2021, 11:39:13 am »

Går fint an å bygge type 1 girkasse som tåler mer. Det som tar fort livet av de er rivstart. 3-4-500 hester går fint med riktig oppsett. Og da passer alt bra i bilen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 27, 2021, 12:53:29 pm »

Hmmm, OK... Høres jo ikke så galt ut det.

Må si jeg har fått et kraftig anfall av beslutningsvegring nå.
Har jo tenkt at det hadde vært fint å spart meg for en masse jobb, og gå for noe luftkjølt fra VW.

Kom over denne type 4 motoren på nettet, en scat longblock:
https://www.summitracing.com/parts/svw-2840lb-t4

Er det noe å satse på? Bør jo komme greit over 200Hk med denne, og beholde kjørbarheten. Men har hørt at noen har dårlig erfaring med scat?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5811
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 28, 2021, 10:49:11 am »

Bildet er av en type1 motor  Gliser

Ikke kjøp noe sånt på summit. Bruk en faglig sterk motorbygger.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JernJoffen
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 28, 2021, 17:10:29 pm »

Som feks?
Loggført
Odin2021
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Nøtterøy


Sommerbilen


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 28, 2021, 18:30:18 pm »

Kilen Motor...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5811
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 28, 2021, 21:33:48 pm »

Eller noen andre..

Billigste er å kjøpe en godt bygd motor, brukt. Det popper opp innimellom
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2274
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 28, 2021, 22:51:45 pm »

Finner du ikke noe brukt ville jeg hørt med Tor Øyvind Skinne ang bygge ny. Eller hvis du vil kjøpe fra over dammen https://powerhausvwparts.com/ har mye rart..
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 29, 2021, 11:34:00 am »

Takker igjen for tips!  Glad
Det kan jo muligens være aktuellt med powerhaus eller tilsvarende ferdige longblock'er. Men det er jo type 1 motor. Jeg tenker at det er vel litt mye å be om 200 Hk av en slik, og forvente behagelig kjørbarhet og lite vedlikehold...? Jeg forventer å kunne cruise på autobahn i 140Km/t uten at noe blir stressa / varmt. Tenker at det ikke er umulig med en trackday eller to, hvor ting kan bli virkelig varmt. Og det å bli kvitt varme er vel det type 1 motoren sliter med først og fremst slik jeg har forstått det.(?) -Det finnes kanskje løsninger på det, som ekstern oljekjøler / tørrsump?

Jeg er jo ikke fersk i å bygge motor, så jeg hadde vel klart å skru sammen en motor med slike kits man får kjøpt på CB, men hadde jo håpet å spare litt tid også da... Hadde også planlagt å pakke om / overhale en evt brukt motor jeg finner, men igjen, -det tar tid.

Decisions, decisions...  Rekker tunge
Loggført
JernJoffen
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 29, 2021, 11:45:02 am »

Scat er vel ikke blant det mest lurvete leverandørene der ute?
https://scatvw.com/product-category/long-block-engine/long-block-engine-type-2-4-914/
Loggført
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 29, 2021, 12:25:26 pm »

Ja, de har jo vært i gamet noen år de vel. -Kanskje lurt å handle rett fra Scat istedetfor via summit...

Jeg begynner å tro på at type 4 motor kan være løsningen. For jeg er skeptisk til at det holder med type 1 motor til mitt formål.
Jeg har tenkt til å bruke bilen som en sleeper; Høy grad av kjørbarhet, relativt lav støy, komfortabel å kjøre i lav og høy hastighet, holdbar og tåler litt juling over tid. (Lite slitasje / vedlikehold) Omtrent sånn jeg hadde det med Porscha mi; Kjørte den til rudskogen, kjørte på banen, og kjørte hjem etterpå, uten at motoren eller jeg ble stressa.  Blunker
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 366
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 29, 2021, 13:48:33 pm »

Bunndelen i WBX er jo solid. Det kan i hvertfall Skinne stå for...  Glad
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2274
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 29, 2021, 14:00:03 pm »

Keafer-Cup bilene i Tyskland kjører jo rundbane racing med t-4 motorer, så holdbarheten der er nok god med tanken på autobahn kjøring. Skinne sin Wbx m/turbo er jo også et fint oppsett Gliser
Også har du Subaru.
Eller er det jo noe eget med en rett bygd t-4 også. Gasser eller turbo motor du vurderer da?
Ang støy blir det fort mye lyd med gassere og mye hk Blunker
Lykke til. Blir spennende og se hva du ender på.
« Siste redigering: oktober 29, 2021, 14:52:01 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 29, 2021, 14:48:18 pm »

Artige videoer det der. Lyden fra type 4 motoren er helt rå!  Glad

Ingen tvil om at Skinne kan bygge motor, men det blir vel litt anspent i coupeen på motorveien antar jeg...  Blunker

Jeg kommer til å gå for Injection (Datasprut) siden det kjenner jeg fra før, og gir meg full kontroll over hva som skjer i motoren. Subaru motor blir jo turbo, men type 4..  -Tja .. si det? Kanskje en turbo på den også? Men en 2,6 liter type 4 hadde vel klart seg uten tenker jeg.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5811
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 30, 2021, 10:22:47 am »

Alt avhenger av bruk, kvalitet og pris.

Vil du ha 200+ hk, så må du på NA ha stort volum og gode topper for å få det kjørbart i lengden.

Hva med en luftkonvertert WBX motor? 76mm slag med 101,6mm borring. Sleng på noen MS250 topper og en halvfrekk kam. Da har du en 2465cc motor og 200 greie hester.

Alternativet er en liten turbo, men du går fort tom for plass til intercooler etc  Gliser

Skal du ha mer enn 200hk, hadde jeg vurdert turbo, med en WBX motor i bunn, konvertert til luft.

Bunnsolid motor og veiv, bedre svinghjulsinnfestning og 94x76mm i grunnform (2110cc)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: november 01, 2021, 20:18:36 pm »

Hørtes ikke dumt ut det, men nå har jeg landet på subaru.
Så får vi se hva SVV sier om det.  Rekker tunge
Loggført
JernJoffen
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: november 01, 2021, 20:37:08 pm »

Come on!
Subaru…. Et bilmerke som normalt skys som pesten?
Keep it real
Loggført
porsvw
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted: Mo i Rana


Vis profil

« Svar #21 på: november 01, 2021, 21:09:06 pm »

Har Notch med 3.2 å 915, fungerer fint det. Nakkdelen med den motorløsningen er pris på motor å gir, som eg synes er blitt relativt stivt.
Loggført
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: november 01, 2021, 22:32:01 pm »

He he! Det er vel ikke alle som er enige i det om at subaru ikke er no tess... Og har vel selv ikke vært superbegeistret over det dårlige ryktet dem har på topp pakninger som ryker osv. Men etter å ha lest meg opp litt på det, virker det som det er litt misforstått. Selv Porsche har ikke noe godt rykte med sine problemer med noen av de vannkjølte motorene side. -Med god grunn.
Det finnes alltid svakheter ved en motor, men jeg er ikke så fryktelig bekymret for denne. Tenker å gå for en tidlig motor (EJ22T), med closed deck og underspyling av stempler. Det skal være noe av det mest driftsikre subaru har laget. Har heller ikke tenkt til å stresse den noe særlig, så det burde gå fint.

Jeg synes det hadde vært gøy å godt for Porsche luftkjølt, siden jeg kjenner de motorene og girkassene godt, men som du sier; prisene har blitt alt for stive til at det er verdt det. Var også litt derfor jeg solgte min.
Loggført
freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted:



Vis profil
« Svar #23 på: november 01, 2021, 23:31:56 pm »

Har du hatt kontakt med dette firmaet?
https://www.outfrontmotorsports.com/
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.
Panser, skjermer og motorlokk av glassfiber med topp passform er også på lager. Mye kan skaffes. Passer boble fra 1967 og eldre.
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: november 02, 2021, 00:18:25 am »

Nei, jeg har ikke sett på det. Men takk for tips.
Jeg må nok sette meg inn i noen detaljer på motoren når jeg kommer så langt. Glad
Loggført
G.D
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #25 på: november 02, 2021, 21:30:53 pm »

Hei, jeg kjører 1303 med Subaru 2.5 l Outback - motor og 915 kasse. Godkjent med 158 hk. En kombinasjon som fungerer greit.
Loggført
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: november 04, 2021, 13:28:15 pm »

Fungerer greit..  Glad Du må gjerne dele mer enn det Glad  Hvordan var det å montere kassa? Blir ikke det litt trangt baki ei boble? Burde gå brukbart med 158 Hk...  Hva ligger 0-100 på sånn ca?  Blunker
Loggført
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #27 på: november 17, 2021, 00:17:09 am »

Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Loggført

46 84 69 59
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: november 19, 2021, 12:44:20 pm »

Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei
Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor...
Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg.
Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.  Glad
Loggført
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 19, 2021, 12:57:23 pm »

Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei
Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor...
Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg.
Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.  Glad
Bare å ta kontakt hvis det blir aktuelt og lykke til med bygging av bil. Notch`n din er forøvrig gamle bilen min Glad
Loggført

46 84 69 59
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!