mars 28, 2024, 18:48:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?  (Lest 2550 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« på: mars 15, 2022, 10:18:58 am »

Kva olje er best å bruke på original vw boble 1600-motor frå 1973? (1300S)
Loggført
Odin2021
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Nøtterøy


Sommerbilen


Vis profil
« Svar #1 på: mars 15, 2022, 13:17:10 pm »

I instruksjonsboken min til 1973 1600 står det 2,5 liter 10-30 helårs olje.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 15, 2022, 22:06:23 pm »

Ville kjørt med 10W30 eller 10W40 på en ellers original 1600 (i god stand). Ingen grunn til å pumpe en tykkere olje rundt i motoren enn nødvendig.

Jeg bruker selv en 10W30 på min 1500 motor - som er litt slitt

På en helt nybygd 1200 som jeg skal sette i en bil jeg jobber med skal jeg bruke en 10W40 (delsyntetisk)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mars 28, 2022, 19:15:55 pm »

VW sluttet å anbefale 20w50,  de anbefalte 15w40 for varme strøk som Mexico i de siste manualene.
Jeg har stort sett brukt 10w40 i over 30 år, de siste 10‐12 åra delsyntetisk Mobil Super 2000, som er lagd for litt eldre motorer.
En fordel med deklsyntetisk og syntetisk olje, er at de tåler høyere temperaturer før oljemolekylene blir forkullet, og legger seg som brent belegg rundt i motoren.
En annen ting er at oljekjøleren blir forbikoblet når oljetrykket er over 3 bar /45psi, noe som fører til at tjukkere olje gir varmere motor.
« Siste redigering: februar 04, 2023, 22:19:50 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2022, 21:50:22 pm »

Jeg har i mange år brukt 15-40 mineralolje på mine bobler, de kjøres daglig året rundt,
« Siste redigering: april 17, 2022, 07:31:20 am av Andersen VW56 » Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: april 16, 2022, 12:26:48 pm »

Det har jo skjedd en rivende utvikling av oljer siden 70 tallet og instruksjonbøker i papirform blir ikke oppdatert.
Jeg ønsker noen teorier om hvorfor helsyntetisk olje av god kvalitet ikke anbefales. Kulde og kaldstart er vel en meget stor årsak til motorslitasje og tilsvarer mange kjørte kilometer med varm motor. og kulde har vi i dette landet. Europatur på stillestående motorvei krever jo noe annet. Men på våre motorer med flate ventilløfter vil jeg anbefale sinkholdig olje eller tilsetning. Dette for å smøre disse detaljene bedre.
Det er ikke alle av oss som fortsatt kjører med diagonaldekk, selv om dette anbefales i boka. Asbest har vi også fjærnet. Og bensinen er skiftet ut med slangespisende sprit. Spesiellt på biler som står mye stille.
Her inne er det utrolig mye erfaring og kunnskap, som bør deles.
Jeg har syntetisk olje på mine biler (5w 50 på bussen) ( og det spruter ikke olje rundt overalt) og ser ingen grunn til å slutte med det. Men tar gjerne i mot råd.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: april 20, 2022, 00:40:41 am »

Mye testing dokumentert her...
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

Men han skriver også at det er vanskeligere å kontrollere oljetemp på luftkjølte motorer, og derfor anbefaler en "tykkere" olje i utgangspunktet for å ha mer margin
SUMMARY/CONCLUSION:
In air cooled engines, I recommend using thick hot rated motor oils such as 5W50, 10W50, 15W50, 20W50, 10W60 or 15W60 for the best engine protection.

Erfaring fra min Westfalia camper med Oxyboxer (92mm boring og CB2280 kam og hydrauliske løftere)
Det er utvendig lufttemperatur som har mest å si for oljetemperaturen!
Jeg har høyere oljetemperatur inn i rennfast tunellene på en varm sommerdag enn hva jeg har ut av tunnelene etter fullt pådrag oppover 
Hadde tidligere bare en T4 oljekjøler i viftehus, har nå en oljekjøler liggende under bilen i tillegg - og oljetermostat

10w60 fullsyntetisk: Tar lengre tid før løftere "roer seg" nå den starters etter vinterlagring
Fjellovergang, opp mot 30 grader i sola og varm asfalt - oljetemperatur når ca 120 grader (temp sensor i sump)
Alt utvider seg.. oljetrykket minker - ikke kritisk lavt

5x30 fullsyntetisk: Løftere "roer seg" fortere når den startes etter vinger lagring
Oljetemperatur har ikke vært over 105 grader, men kan ikke garantere at den har vært kjørt med nøyaktig samme belastning og utvendig lufttemperatur
Virker som om 5w30 gir mer stabil oljetemperatur
 
 
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!