mars 29, 2024, 00:08:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problem når motor blir varm  (Lest 2792 ganger)
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« på: september 05, 2008, 09:52:08 am »

Jeg har nettopp kjøpt meg ei -74 mod. Type 1 boble. Den har forrige eier trimmet moderat med blant annet to doble 40mm Empi gassere, 1776cc sylindere, 110 cam og 009-fordeler med elektronisk tenning. Jeg har veldig lite peiling på boble, og trenger råd.

Problemet er varmgang. Bilen starter greit og går veldig bra når den er kald, men når den blir varm mister den masse effekt og stopper til slutt opp. På meg virker det som at bilen får for mye bensin, men jeg vet som sagt ikke.

Forrige eier er veldig grei, og sammen har vi blant annet skiftet en defekt lysbryter og hele viftehuset fordi det gamle hadde løse "skillevegger" inni som hindret luften i å gå dit den skulle. Ingen av delene har ført til forbedring. Ventilene er nylig justert, og det er masse gnist på pluggene (iallfall når bilen er kald).

Varmespjeldene (som er koplet til termostaten) er fjernet av tidligere eier(e) med tanke på at motoren skal ha full kjøling hele tiden, ikke bare når den blir over 70 grader. Det kan vel ikke ha noe med problemet å gjøre? Det er jo bare fint at det ikke finnes motstand for luften som til slutt skal ned til sylinderene?

Har nettopp lest en tråd hvor det samme problemet ble tatt opp hvor det var forslag om bakkelitt under bensinpumpe som kan utvide seg og event. kondensator som er gåen. I denne bilen er det jo elektronisk tenning, er vel ingen kondensator der da, eller?

Vi reagerer på at coilen (fra Biltema) blir veldig varm. Den er nesten ikke til å ta på etter en kjøretur. Er det riktig? Prøvde med en original reservecoil uten særlig bedring.

Kan den automatiske choken være et problem? Hvordan sjekker jeg det isåfall?

Beklager min inkompetanse, men er helt fersk i gamet!  Tvilende
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: september 05, 2008, 10:14:11 am »

Prøv elektrisk pumpe. Termostat må være på plass og riktig justert, ellers mister toppene kjøling.
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #2 på: september 05, 2008, 10:32:54 am »

Stenger flappene i kjølehuset varmen ute eller slipper de frisk luft inn når termostaten blir varm? har samme problem selv og termostat og flapper er fjernet der og.
Loggført

Bergrenner

93011499
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 05, 2008, 10:40:55 am »

Termostaten lukker delvis for kjølelufta før motoren har nådd en viss temp. Dette for at motoren skal nå riktig arbeidstemp så raskt som mulig. Fjerning av termostaten fører vel stort sett bare til økt motorslitasje fordi motoren bruker lengre tid på å nå driftstemperatur?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: september 05, 2008, 10:52:26 am »

Når termostat er lukket blir noe luft ledet mot toppene. Etterhvert som temperaturen stiger, øker luftmengden mot toppene og også mot sylindrene. Hvis termostaten er borte, ledes luften mot sylindrene.
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #5 på: september 05, 2008, 11:00:41 am »

Skal mao ikke føre til overoppheting!
Loggført

Bergrenner

93011499
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #6 på: september 05, 2008, 11:25:14 am »

Hvis da ikke "flapsene" leder luften til rett sted, og ikke sløser kald-luften til steder det ikke er behov for avkjøling?
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: september 05, 2008, 12:55:05 pm »

hvis oljekjøleren sitter inn i viftehuset,,så fikk jeg et tips om å blåse rein oljekjøleren på utsiden,,kjøleribbene liksom
Loggført

Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #8 på: september 05, 2008, 13:10:05 pm »

Oljekjøleren er godt rengjort med avfetting, zalovann og trykkluft.  Glad

Men hva mener dere om at coilen blir forferdelig varm, skulle ikke tro at den skulle trenge å bli det?

Prøv elektrisk pumpe. Termostat må være på plass og riktig justert, ellers mister toppene kjøling.

Hva slags pumpe tenker du på da, Einic?  Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: september 05, 2008, 13:41:51 pm »

Mekaniske bensinpumper kan knipe på den stanga som går opp gjennom bakelittføringen. Den kan sette seg fast når motoren blir varm. Da får du ikke bensin.
Loggført
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #10 på: september 05, 2008, 14:00:05 pm »

Ok. Får prøve å sette på det i helga, da. Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #11 på: september 05, 2008, 14:19:23 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:09:18 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #12 på: september 05, 2008, 18:11:46 pm »

Hva menes med feil shimset?  Glad

Når det gjelder dysene så går jo bilen greit når den er kald, det er først når den blir veldig varm at bilen mister nesten all effekt.  Glad
« Siste redigering: september 05, 2008, 18:24:57 pm av Roar » Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #13 på: september 05, 2008, 20:43:58 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:09:55 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
terje
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Kopervik


Vis profil

« Svar #14 på: september 12, 2008, 02:26:42 am »

Denne motoren har fungert perfekt nå i ca. 4000 km. En dag da jeg var ute å kjørte fikk jeg kraftig vibrasjon i bilen, så da at båndet som holder dynamo fast i dynamofot var løsnet. Fikset dette å kjørte hjem 1 km. og merket at båndet var løsnet litt igjen. Sjekket vifte på dynamo og der var det mye slark,defekt lager i dynamo. Byttet til ny dynamo og bilen fungerte som normalt igjen.Akslererte bra trakk bra men kjørte bare korte turer.En dag da jeg kjørtr ca 4 km. begynte den og dra veldig dårlig føltes som den var varm,stoppet ca 15 min og sjelkket men fant ingen feil. Startet opp igjen og da gikk den som normalt igjen,til jeg var nesten hjemme da begynte den å dra dårlig igjen. Byttet alle pluggene, de gamle var veldig svarte av sot, noe de aldri har vært før. Testet bilen igjen men etter en kort tur begynte samme problemene igjen. Tok ut de to bakre pluggene og de var allerede ganske svarte av sot. Noen som har en forklaring på hva som er hendt her?
Data Dobbelport type 1. Empi 2 x 40. 32 venturi. 50 tomgang dyse, 180 luft,165 bensin. Eagle w 110 cam. Male 1776. orginale 1600 topper, ikke portet .9,0 komp.Empi eksosanlegg med en potte . Orginal ojjekjøler .30 hk. viftehus Rettskåret camdrev. 009 fordeler med elektronisk tenning som også er byttet uten bedring .28grader fortenning. Ny mekanisk bensinpumpe med bakkelitt.Empi åndeboks som er koblet til begge topplokk.Blokka ble nøye kontrollmålt før montering av nye lagre, løftere. oljepumpe. Motoren går veldig fint og rolig når den er kald lite vibrasjoner, ingen banking, eller ulyder høres normalt ut. Når den blir så varm at den trekker dårlig kommer det tenningsbank.Håper noen har noe bra å komme med ?
« Siste redigering: september 12, 2008, 09:41:58 am av terje » Loggført
Roar
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Vingrom


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 11, 2008, 17:24:18 pm »

...hvis noen skulle lure så viste denne feilen seg altså å være TETT BENSINFILTER.........

...det enkle er ofte det beste....  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!