juni 16, 2024, 19:34:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Drivmansjetter lekker. Forslag til verksted?  (Lest 4753 ganger)
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: september 18, 2008, 21:15:08 pm »

Da jeg lå under bilen og bytta clutchvaier oppdaga jeg at det lakk olje fra venstre drivmansjett på min 66 boble.
Jeg har ikke noen anna plass å mekke på enn fortauet på rodeløkka. Og der orker jeg ikke å begynne med noe sånt.
Det lakk ganske mye, men kun når bilen ble heisa opp. Ble vel litt spesielt press på mansjetten når hjulene hang så langt ned. Er også litt bekymra for oljestanden på girkassa da..

Kan noen tipse meg om et verksted i oslo omegn som kan fikse dette for en grei pris? Jeg kunne vel ha fiksa det selv og.. Men som sagt... Fortauet duger ikke til bilmekking av dette kaliberet.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: september 18, 2008, 21:18:09 pm »

Vist du berre skal skifte mansjetter, så kan jo den typen som du skrur fast, være eit bra alternativ, ettersom du ikkje må ha av aksel eller noko...

Men du må ivertfall tappe ut olja av girkassa, og inn med ny etterpå!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 19, 2008, 09:07:52 am »

Dette er en meget kurant jobb som man også gjør selv. Men skaff delene selv, fra Unneberg el.l. av god kvalitet. Vet at de hadde løftebukker til leie innendørs på Statoil Bjerke for noen år siden, mulig at de har det fortsatt. Om du så leverer bilen og delene til et hvilket som helst verksted, vil ikke dette koste skjorta. Lykke til.
Loggført
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 19, 2008, 09:20:07 am »

Siden du bor i Oslo, kan du godt få kjøpt en drivakselmansjett av meg. God kvalitet, og koster kun kr. 95,-

Og jeg tror fortsatt at gjør det selv hallen på Bjerke eksisterer.
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 19, 2008, 14:30:06 pm »

Mulig jeg kan hjelpe deg med garasjeplass på torshov for en kveld - ta kontakt om interessant så skal jeg sjekke.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: september 19, 2008, 16:30:02 pm »

Kan noen forklare dette litt mer, har en 1973 modell 1300s selv som jeg merket i går at har en stor fleng på venstre drivmansjett.
Ser at den på høyre siden er "skrue" varianten men den på venstre er en gamme som virker som har sett sin siste dag.
Hvordan er det med olje osv, ligger olja kun i girkassa og egent gris på leddet som mansjetten bare skal beskytte eller hvordan er dette Hæ
Hva trengs å gjøres for å fikse og er girkassen tom for olje nå? Hæ
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: september 19, 2008, 16:32:09 pm »

Girkassa er heilt sikkert IKKJE tom for olje, for vanlegvis ligger det ein del i akselrøra +++

Men det er heilt kurant og skifte! Du treng berre ein stor umbrakonøkkel til pluggene Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: september 19, 2008, 17:39:21 pm »

Men skal olja ligge og flyte i drivmansjetten? eller er det simmeringer osv så er bare litt gris på leddet som blir beskytta fra drivmansjettene?
Går det fint å bare kutte den gammle rett av og kjøpe di med skrue og "brette" over osv?
(pinlig spørsmål) hvor er påfyllings skrua og hvor mye skal på?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: september 19, 2008, 17:48:03 pm »

Olja skal vel ikkje ligge å flyte der, men det er vel berre for att olja som skal ut til hjullageret ikkje skal renna ut... (se for deg ein aksling med solid rør... skal jo ha litt bevegelse, så derfor er dei nødvendige)

Tappe skrua ser du midt under girkassa og ei lenger framme på kassa, når du har fått ut olja, så opner du låseringane på kvar sida av mansjetten og så kutter du den opp... (obs: det kjem heilt sikkert noko olja ut, men ikkje mykje vist du har tappa ut av kassa allerede..)

Etterpå monterer du ny mansjett med skruer også to nye låseringer !

Påfyllings-skrue er på venstre side av kassa (sett bakifrå) den står midt på sida, i framkant av kassa.

Trur (men ikkje sikker) att det er 4 liter..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: september 19, 2008, 18:00:44 pm »

2,5 liter som skal på. Lekk drivakselmansjett gjør at kassa mister olje. Hvor mye avhenger selvsagt av lekkasjen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: september 19, 2008, 18:20:14 pm »

2,5... bomma litt, men nå veit du det ivertfall Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: september 19, 2008, 20:20:29 pm »

Må man ta ut girkassa eller kommer man til med den i?
(beklager til "topic skriver" vis jeg har "ødelagt" topicen for mye)
Men tenker du og trenger lærdomen Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: september 19, 2008, 20:35:22 pm »

Dette skal du kunne gjøre fint med kassa i bilen, men du må/bør ha ein jekk for å heve bilen litt, sånn att du kjem under og får opna tappepluggen osv

Også må venstre bakhjul av når ny olje skal inn Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: september 19, 2008, 20:46:52 pm »

Ok, da blir det en lett jobb, siden bobla står langt oppe i lufta siden motoren er under overhaling/trimming. Blunker
Loggført

Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: september 19, 2008, 21:22:08 pm »

Bruk en 10 mm mutter mellom fjærplata og bunnstopper punktet slik hindrer du at akselrør henger ned og det blir vanskligere å få sammen mansjetten ved sammenskruingen.
Etterfyll girolje til slutt.
Husk å ha en bukk under bilen i tillegg til jekken.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: september 19, 2008, 21:48:09 pm »

Var ikke helt med på ideen med mutteren....
Fungere vel like så greit å ta en jekk under hjulet og heise det opp i "normal" stilling?
Leste nettopp at olje pluggene kan sitte veildig hardt, har allerede efaring med 36mm til trommlene som jeg ikke får av så lurer på hvordan dere har gjort for å få ut pluggene?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: september 19, 2008, 21:52:08 pm »

Eg har hatt av ein del sånne plugger, og eg har ikkje hatt noko problem...

Men nå skal det seiast att eg ikkje bruker ein umbrako-nøkkel, men ei 3/8" pipa som har umbrako ende.. og dermed kan eg bruka latmansarm som er perfekt for late folk som ikkje vil slita seg ut Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: september 19, 2008, 22:04:11 pm »

Ok, har bare erfaring fra mopeder at umbrakoer blir runde...
Men supert! Takker veldig for hjelpen og sender avgårde bestilling så fort som mulig Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: september 19, 2008, 22:08:20 pm »

Klua med umbrako og plugger, er å få ut absolutt all driten som er i pluggen, sånn att du får umbrakoen heilt inn i den Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: september 20, 2008, 14:25:45 pm »

1) Ta bilen til en vaskehall der du kan spyle selv. Vask og spyl vekk mest mulig skitt rundt hele bakstillingen. Dette kommer du til å være takknemlig for når du skal skru etterpå

2) Kjøp inn delte mansjetter og hvis du ikke har så må du låne/kjøpe 17mm umbrako til påfyllings/tappeplugg

3) Ideelle er en smøregrav etc, slik at bilen kan stå på hjulene mens du monterer de nye mansjettene. Slik unngår du at de står i en stilling som er ugunstig etter å ha sluppet bilen på hjulene igjen.

4) Skjær vekk de gamle mansjettene. Det kan renne litt olje ut, så legg gjerne noen filller/aviser under.

5) Vask rent med fille og noe avfetting

6) Plasser mansjettene med splitten riktig vei (mener det var horisontalt bakover), og monter som anvist

7) Etterfyll olje på girkassa. Evt tapp ut den gamle og hell på ny hvis du mener det er en fordel å bytte først som sist.


Det er det... En enkel jobb, trenger kun basic verktøy og kunnskap.  (sikkert noe jeg har glemt her, andre får korrigere)

Lykke til!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!