Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #30 på: oktober 30, 2008, 22:12:48 pm » |
|
Siden jeg er usikker på hva volumet i forbrenningskammerene er har jeg målt disse.
Dette er en kurant jobb. Det man trenger er topper med tette ventiler og tennplugger innstallert. Plexiglasskive med to hull. Et til å fylle veske i og et så lufta kan komme ut gjennom. Sprøyte med skala. Og væske. I mitt tilfelle rød saft fra Lerum
Forbrenningskammerene ble målt til 52 cl.
Nei denne var morsom... Smart du... Skal jeg jaggu huske...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #31 på: november 03, 2008, 14:25:08 pm » |
|
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger innspill.
Bygge en kjip 1641 med 7.8 i kompresjon, eller bytte noen deler og bygge noe hissig. Det finnes jo potensiale i noen av delene her.
Scat 69 mm motvektsveiv CB Performance Unitech råder Mahle Cast 87 mm sylindersett Engle W100 kamaksel Scat Lube A Lobe løftere Scat 1:1 vippestell Steve Tims Stage 1 topper 40 mm Dellorto Tri Mill eksosanlegg med originale varmepotter.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #32 på: november 03, 2008, 14:30:45 pm » |
|
W110 og 9,5:1 i komp? Skulle bli litt artigere det?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #33 på: november 03, 2008, 14:31:56 pm » |
|
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger innspill.
Bygge en kjip 1641 med 7.8 i kompresjon, eller bytte noen deler og bygge noe hissig. Det finnes jo potensiale i noen av delene her.
Scat 69 mm motvektsveiv CB Performance Unitech råder Mahle Cast 87 mm sylindersett Engle W100 kamaksel Scat Lube A Lobe løftere Scat 1:1 vippestell Steve Tims Stage 1 topper 40 mm Dellorto Tri Mill eksosanlegg med originale varmepotter.
1mm vende høyde og 37cc i toppene gir 10,55:1 i komp. det er jo et alterntiv eller 1mm vende høyde og 42cc i toppene gir 9,56:1 i komp som er en grei kombo til en bruks motor med den vende høyden du alt har kan du bruke 40cc i toppene da blir det også 9,54:1
|
|
« Siste redigering: november 03, 2008, 14:37:50 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #34 på: november 03, 2008, 14:58:54 pm » |
|
Hva med å bygge 1776 eller 1915 i stedet? Er ikke så mye dyrere hvis du likevel skal frese opp toppene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #35 på: november 03, 2008, 20:33:07 pm » |
|
Det blir uansett en 1641 ccm. Vil ikke frese opp topper og blokk da dette er kjøpt inn med standardmål.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 794
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #36 på: november 03, 2008, 22:06:41 pm » |
|
Bytt veiva med en 74 veiv som gir 1758ccm, alternaiv 1699 med originale 1600 syl som burde bli en holdbar og skuddsikker motor. Bytt kam til W110 og øk kompen litt. Får lett solgt veiv, syl sats og kam som gir penger til nye deler. Med 74 i slag trenger du ikke å ta ut i blokka, du kan bruke standard råder. Har selv planer om å bygge en 1699 med 1600 syl og 74 veiv. Jakten etter en mer kvadratisk motor er vel bra, spesielt med tanke på forbruk. Burde gi greit med dreimoment også.
Bare kaster ut et forslag her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #37 på: november 03, 2008, 22:10:22 pm » |
|
hadde ikke Berger et prosjekt på en sånn motor for et år eller noe siden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 794
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #38 på: november 03, 2008, 22:15:32 pm » |
|
Jo, han bygde en 1950 motor med 1641 sats og 82 veiv husker jeg. Det siste jeg hørte var at den gikk bra med godt dreimoment. Han hadde en god prosjekttråd på gamle tuju.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #39 på: november 03, 2008, 22:27:19 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #40 på: november 03, 2008, 22:35:35 pm » |
|
Skal bygge en 1641. Det er det som er intensjonen. Skal jeg bygge større og hissig blir det T4 - 2.7 Har en rallycrossmotor på hånd, med JE sats, Pauter råder, 48/40 ventiler mm. Ja alle de riktige delene. Trenger en overhaling og snillere kam ellers er den "Bolt On" for å brukes på landeveien. Kan bli din for en slump med penger.
|
|
« Siste redigering: november 03, 2008, 22:42:15 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 794
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #41 på: november 03, 2008, 22:43:52 pm » |
|
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger innspill.
Bygge en kjip 1641 med 7.8 i kompresjon, eller bytte noen deler og bygge noe hissig. Det finnes jo potensiale i noen av delene her.
Scat 69 mm motvektsveiv CB Performance Unitech råder Mahle Cast 87 mm sylindersett Engle W100 kamaksel Scat Lube A Lobe løftere Scat 1:1 vippestell Steve Tims Stage 1 topper 40 mm Dellorto Tri Mill eksosanlegg med originale varmepotter.
Forslag da blir å øke kompen litt, og kanskje bytte kam til W110. Vipper med 1;25 utveksling kanskje? Dette burde gi deg en litt hissigere motor ihvertfall. For meg ser dette ut til å bli en bra motor uansett. Du har jo en del bra deler her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
|
« Svar #42 på: november 03, 2008, 22:56:20 pm » |
|
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger innspill.
Bygge en kjip 1641 med 7.8 i kompresjon, eller bytte noen deler og bygge noe hissig. Det finnes jo potensiale i noen av delene her.
Scat 69 mm motvektsveiv CB Performance Unitech råder Mahle Cast 87 mm sylindersett Engle W100 kamaksel Scat Lube A Lobe løftere Scat 1:1 vippestell Steve Tims Stage 1 topper 40 mm Dellorto Tri Mill eksosanlegg med originale varmepotter.
En fin liste det her , men hvis du skal ha noe ut av en 1641cc så ville ikke jeg kjørt Tri-mil eksosanlegg. Det er for all del et bra eksosanlegg med fet lyd, jeg vurderte det selv, men det har en dempende effekt i forhold til et vanlig effektanlegg med grenrør. Bare et forslag!
|
|
« Siste redigering: november 03, 2008, 23:01:20 pm av 1303s1835 »
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #43 på: november 04, 2008, 22:40:34 pm » |
|
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger innspill.
Bygge en kjip 1641 med 7.8 i kompresjon, eller bytte noen deler og bygge noe hissig. Det finnes jo potensiale i noen av delene her.
Scat 69 mm motvektsveiv CB Performance Unitech råder Mahle Cast 87 mm sylindersett Engle W100 kamaksel Scat Lube A Lobe løftere Scat 1:1 vippestell Steve Tims Stage 1 topper 40 mm Dellorto Tri Mill eksosanlegg med originale varmepotter.
En fin liste det her , men hvis du skal ha noe ut av en 1641cc så ville ikke jeg kjørt Tri-mil eksosanlegg. Det er for all del et bra eksosanlegg med fet lyd, jeg vurderte det selv, men det har en dempende effekt i forhold til et vanlig effektanlegg med grenrør. Bare et forslag! Etter hva jeg har hørt funker dette eksosanlegget helt bra til motoren runder litt over 100 hk, og at det da har en bremseeffekt. Godt mulig jeg har feil her men Men som det blir sagt, blir det enda bedre med skikkelig grenrør osv
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #44 på: november 04, 2008, 23:24:35 pm » |
|
hei 9.5 er grei komp på en gate motor husk at den som går ned i blokka som du setter fordeleren på den med 2 skiver må settes in FØR motorblokka lukkes eller så ødeleger du bronsje drevet på veiva
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #45 på: november 14, 2008, 13:46:57 pm » |
|
Jeg ble nødt til å dele en 1600 donormotor for å få tak i de to stoppskivene. Alle delene til dette motorbygget ble kjøpt inn i 2005/2006. Det gjelder også alt kjøleblekk i chrome og andre chromedetaljer man får til T-1. Men det er blitt endring i planene og alt skal bli el-forsinket istedet. Det går ikke å el-forsinke oppå chrome så jeg har da tatt alle disse delene fra donormotoren. Disse er nå sveist opp, glassblåst, blitt el-forsinket og ligger klare for montering.
Veiv, råder, svinghjul, trykkplate har i dag blitt levert til EBB for avballansering. Blir spennende å se resultatet, da veiv og råder er ferdig ballansert fra fabrikk. Det stod "Made in USA" på eskene delene ble levert i, som på norsk blir oversatt til "halvfabrikat".
|
|
« Siste redigering: november 18, 2008, 14:06:53 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Paddington
Medlem
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand
|
|
« Svar #46 på: november 15, 2008, 00:21:11 am » |
|
her er et triks for å sette inn fordeler drevsakgreia uten å dele blokka
|
|
|
Loggført
|
61" t1 1200 deluxe
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #47 på: november 15, 2008, 23:18:15 pm » |
|
Litt skjelven på hånda han her...
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
FullGass
Supermedlem
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
|
« Svar #48 på: november 16, 2008, 00:27:23 am » |
|
Litt skjelven på hånda han her...
Sikkert prestasjonsangst..han var redd han ikke skulle få den inn.
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #49 på: november 16, 2008, 00:34:21 am » |
|
Tipper at vi alle sammen hadde satt pris på, og lært masse av den gubben der gitt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #50 på: november 16, 2008, 01:40:25 am » |
|
Har nett sett igjenom alle filmane, og eg kan klart fortella att ein lerer noko av dei!!!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #51 på: november 17, 2008, 14:00:06 pm » |
|
Jeg har valgt å bruke det originale kjøleblekket til motoren istendenfor å handle nytt. Dette gir mer "restaurert-looken" enn "ny-looken" jeg er ute etter. Det ble litt arbeid å renovere det 35 år gamle blekket. Noen deksler er blitt sveiset på andre rettet. Selve viftehuset hadde noen bulker på toppen som her har blitt nappet ut med et hendig verktøy.
Greit med "friends in low places" som lar meg låne Deres utstyr.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
V-111
Medlem
Innlegg: 123
Bosted: Grong
|
|
« Svar #52 på: november 17, 2008, 14:25:34 pm » |
|
her er et triks for å sette inn fordeler drevsakgreia uten å dele blokka Hadde ikke sett den, nå vet jeg hva jeg skal bruke kvelden på!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #53 på: november 17, 2008, 16:36:32 pm » |
|
Er det ein sånn der spotter du bruker på bulkene???
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #54 på: november 17, 2008, 21:48:36 pm » |
|
Har så vidt begynt å montere mens jeg venter på veivpartiet skal bli ferdig ballansert.
Er "Newbee" på T-1.Innspill mottas. Positive og negative
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #55 på: november 18, 2008, 14:09:02 pm » |
|
Hva har jeg her? Den nye er ikke lik den gamle. Kan denne brukes på min dynamofot?
Hvilken dynamo skal brukes på 1303-73 mod? Vil ha dette riktig da bilen skalbli så nærme original som mulig.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
Innlegg: 255
Bosted:
|
|
« Svar #56 på: november 18, 2008, 14:34:43 pm » |
|
den nye er en vekselstrøm dynamo og den gamle er likestrøm, du har da gal dynamofot for å bruke den nye dynamoen.
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #57 på: november 18, 2008, 17:07:36 pm » |
|
Jeg har "fot " til deg Holmen ,om du trenger Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #58 på: november 18, 2008, 19:34:46 pm » |
|
Har ordnet annen type fot, men takker for tilbudet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
EBB
Seniormedlem
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger
NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !
|
|
« Svar #59 på: november 22, 2008, 21:16:06 pm » |
|
Holmen ville ha litt bilder og tekst mht avbalanseringen av veivpartiet på hans motor og det får han selvfølgelig : Veiven blir først målt opp og maskinen avgir dom på litt over 6,5 gr feil på front/center og bak/center. Balansefaktor på over 40gr / cm er langt utenfor vår std som vi har satt på 1,5 gr/cm. ( dette er en ny såkalt ”usa ” veiv ) Det skal vi korrigere med utboring på korrekte steder slik : Når alle utboringer for korrigering er ferdige så vil vi forhåpentligvis få denne meldingen : Balansering av selve veiven er nå innenfor en god standard. Så er det svinghjulets tur : Utmålingsresultater på svinghjul : Hele 14,35 gr må bort for å oppnå satt standard på 1,5 gr/cm. Her urørt er standard : 180,42,,,,,ELENDIG Nå ser vi korrigering foretatt via utboring : / beklager litt ufokusert bilde ) Da er det trykkplatens tur og trøste og bære hvor galt det kan være på originale deler : Her er den ”restaurerete” trykkplaten som Holmen hadde tenkt å bruke hele 56,6 GRAM borte ifra en akseptabel god standard : Nesten 650 gr / cm på trykplaten er skummelt mye. Denne platen vil jeg overhodet IKKE anbefale noen å benytte da den kaster flere millimetere på senteret og særskilt blir det da ujevnt trykk på utløserlageret da de respektive fjærlabber får ujevnt trykkoverføring med tilhørende problemer for utløserlagerets levetid etc. Bort med styggadommen og bort med problemet. Utmåling av monterings-flensen for trykkplate avslører ca 1,5 tiendels avvik men det er akseptabelt, trykkplatens standard på nesten 650 gr/cm er ikke : Så bærer det av sted inn i Mikro-polisheren for fin finish på lagerflater : Så ligger da Holmens nydelige deler der klar til bruk med fin toleranse på alle impliserte deler i veivsystemet som igjen gir fine forutsetninger for god dynamikk i veivpartiet under arbeid : Rådene er også vektjustert som en del av helheten i den roterende masse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|