mars 29, 2024, 11:32:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger hjelp til motorprosjekt  (Lest 4507 ganger)
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« på: januar 05, 2008, 19:25:18 pm »

Har planer om å bygge motor etterhvert, men trenger råd å tips til åssen deler jeg burde gå for.. Veit det er mange eksperter på boblemotor her så om noen kunne satt opp et oppsett til meg hadde det vært kjempefint  Glad
Tenker meg en motor på ca. 150hk til gatebruk som skal monteres turbo på.
Hvor store sylindre burde jeg gå for? Slaglengde? Råder? Kam?
Montering går greit, men har ikke så peil på hva som passer best sammen så tips tas imot med stor takk Glad
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2008, 19:41:51 pm »

Våger meg på å svare her. Velkommen til forumet! Er selv i tidlig motorbygge fase.

Hvor mye penger skal du bruke på motoren er vel et av de mest sentrale spørmålene. Skal du bare bruke nye deler blir det fort dyrt uten å drepe noen planer her. Jeg må likevel kommentere en ting: Det er vel ikke noe som heter å "montere" sammen en trimmet motor. Den må tilpasses til det minste kjønnshår for å få den best mulig.

Hvis du kommer med budsjettet er det mange her inne som kan hjelpe deg med oppsettet skulle jeg tro. ser vel for meg 94mm sylindre med 82mm eller 84 mm slaglengde kanskje?? Eller 90,5mm sylindere med samme slaglengde hvis det skal monteres turbo??

Lykke til, og lag gjerne en prosjekttråd så vi kan følge med Blunker
« Siste redigering: januar 05, 2008, 19:46:10 pm av HansO » Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 05, 2008, 19:52:41 pm »

Har planer om å bygge motor etterhvert, men trenger råd å tips til åssen deler jeg burde gå for.. Veit det er mange eksperter på boblemotor her så om noen kunne satt opp et oppsett til meg hadde det vært kjempefint  Glad
Tenker meg en motor på ca. 150hk til gatebruk som skal monteres turbo på.
Hvor store sylindre burde jeg gå for? Slaglengde? Råder? Kam?
Montering går greit, men har ikke så peil på hva som passer best sammen så tips tas imot med stor takk Glad

Jeg er midt i prosessen selv, og blir stadig overrasket over kompleksiteten i det å bygge en trimmet motor. Mitt umiddelbare råd er les,les les, samt lytt og lær (nå er det jo mulig du har peiling på motor fra før, det har ikke jeg i nevneverdig grad..). Les deg skikkelig opp på hvordan ulike deler jobber sammen og ikke minst hvordan de påvirker hverandre. Som HansO sier er budsjettet også avgjørende - ikke minst for hvilke deler du skal velge.. Det blir fort penger av det, og man bør være klar over dette på forhånd.. For en motor på 150+ hk kan du regne mange titalls tusen kr.. Lykke til!  Gliser

Mvh Endre
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 05, 2008, 19:57:05 pm »

Du må ikke glemme at du må ha bremser som står i stil med motoren også.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #4 på: januar 05, 2008, 20:12:18 pm »

Har tenkt å kjøpe inn deler når jeg har råd så budsjett har jeg egentlig ikke tenkt på.. Vil heller bruke lang tid å bygge opp en motor jeg blir fornøyd med!
Bremsesett skal selvfølgelig også kjøpes inn.
Takker for alle svar Glad
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: januar 05, 2008, 20:15:46 pm »

Har tenkt å kjøpe inn deler når jeg har råd så budsjett har jeg egentlig ikke tenkt på.. Vil heller bruke lang tid å bygge opp en motor jeg blir fornøyd med!
Bremsesett skal selvfølgelig også kjøpes inn.
Takker for alle svar Glad

Et lite tips; Trond Dahl (forumhøvding..) har en 2,3 turbomotor stående som sikkert kan være interressant for deg  Blunker Eller hur Trond?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: januar 05, 2008, 20:18:36 pm »

Joda...
2276 med sugeturbo
Men høres jo ut som om han egentlig ønsker å ta kostnadene etterhvert over tid. Å kjøpe en komplett turnkey er jo et noe høyere engangsbeløp :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: januar 05, 2008, 20:20:38 pm »

Joda...
2276 med sugeturbo
Men høres jo ut som om han egentlig ønsker å ta kostnadene etterhvert over tid. Å kjøpe en komplett turnkey er jo et noe høyere engangsbeløp :-)

Helt sant, men totalinvesteringen blir garantert høyere (spør meg om det.. Rekker tunge) - Noe å tenke på bare..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #8 på: januar 05, 2008, 20:47:50 pm »

Planen er å ta det litt etter litt, men åssen pris ser du for deg a?
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #9 på: januar 05, 2008, 20:54:01 pm »

Bruk 90.5 borring om du skal ha turbo. Det er de sylindrene med tykkeste vegger og som tåler mest juling i så hensende
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: januar 05, 2008, 20:54:45 pm »

har sendt deg pm, så kan vi heller holde tråden til prosjektet ditt og ikke min motor :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: januar 05, 2008, 21:07:57 pm »

"Speed costs money. How fast do you want to go?"
Gammelt jungelord. Hvor mange hk vil du egentlig ha og hva skal du bruke motoren til? Det steget fra 150 til 200hk er ganske dyrt Glad
En 2276 får du raskt 150hk av uten verken turbo eller andre eksotiske deler. Blunker
Loggført
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #12 på: januar 05, 2008, 21:18:49 pm »

"Speed costs money. How fast do you want to go?"
Gammelt jungelord. Hvor mange hk vil du egentlig ha og hva skal du bruke motoren til? Det steget fra 150 til 200hk er ganske dyrt Glad
En 2276 får du raskt 150hk av uten verken turbo eller andre eksotiske deler. Blunker

Åssen oppsett vil du anbefale på en 2276 motor a? Hva blir mest holdbart?
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: januar 05, 2008, 22:03:36 pm »

Jeg ser at du har bestemt deg for turbo, og det har jeg overhodet ikke peiling på.
Men etter hva jeg har LEST så kan det umulig være noe stort problem å få 150hk av en std slag motor f.eks 1915.
Knasten her på forumet bremset 260hk med en wbx med turbo uten spesielt høyt ladetrykk den var på 2,1 liter mener jeg.

Det er ganskje litt mer "styr" med hvor man skal gjøre av turboen, varme osv i en t1?

At 90,5mm settene har tynnere vegger enn 94 er første gang jeg hører Hæ Gjelder ikke det kun 92mm?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 06, 2008, 00:05:59 am »

jeg må få si at EndreD sitt ser ganske solid ut, vel og merke uten turbo.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: januar 06, 2008, 04:56:34 am »

Men etter hva jeg har LEST så kan det umulig være noe stort problem å få 150hk av en std slag motor f.eks 1915.
Var det en kommentar til mitt råd om å lese seg klokere? I så tilfelle kan jeg understreke at teori skjelden understøtter praksis i slike saker...  Rekker tunge
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: januar 06, 2008, 11:59:46 am »

Dette var IKKE en kommentar til deg, Endre. Blunker Noe lesing må man gjøre, ingen vits i å finne opp ALLE hjulene på nytt.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: januar 06, 2008, 12:49:46 pm »

Dette var IKKE en kommentar til deg, Endre. Blunker Noe lesing må man gjøre, ingen vits i å finne opp ALLE hjulene på nytt.

Da er vi helt enige JS  Glad. Fikk det for meg at jeg kansje var litt "advarende pekefinger-aktig" med Espen81 her nå, og jeg er på ingen måte rett person til å være belærende om motorbygging..  Øyerulling . Det jeg mener er at jeg har lært relativt mye på kort tid om omfang og kostnadsbilde på et slikt prosjekt.. Det viktigste er; Just Do It!  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 06, 2008, 19:11:58 pm »

Bruk 90.5 borring om du skal ha turbo. Det er de sylindrene med tykkeste vegger og som tåler mest juling i så hensende

er det noe du har målt deg til ??

kun 92mm  og ''slip inn'' setta som er tynne
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 06, 2008, 20:37:44 pm »

Noen som har målt i allefall:

Stock 85.5 = 0.165"
90.5 = 0.150" (requires machining the case & heads)
92 = 0.121" ditto
94 = 0.139" ditto

The so-called 'slip-in big-bore' cylinders are merely over-bored stock cylinders. 87mm slip-in's have a wall thickness of about 0.105"

(Kilde: http://bobhooversblog.blogspot.com/2006/11/av-vw-reliability-compression-leaks.html)
Loggført
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #20 på: januar 06, 2008, 21:28:01 pm »

Har bestemt meg for å bygge 90,5*82 motor.. Tenkte å bestille ferdig maskinert blokk fra enten Cip1 eller cb performance. Noen som har handlet blokk herfra som har noen anbefalninger?
Lurte litt på denne: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=185

Eller så er det denne, men hva er forskjellen på de? http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1230

Ser denne blokka har std deck/ 3,5 deck/ 7 deck og 9,5 deck.. Men hva betyr det? Glad Greit å vite så jeg bestiller riktig Blunker
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: januar 07, 2008, 13:13:10 pm »

Den ene blokka er laget av aluminium og den andre har en magnesiums legering. Har lest litt fram og tilbake selv, og det ser ut som om AS41 blokkene er de mest populeære/beste.

Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #22 på: januar 07, 2008, 15:37:56 pm »

Den ene blokka er laget av aluminium og den andre har en magnesiums legering. Har lest litt fram og tilbake selv, og det ser ut som om AS41 blokkene er de mest populeære/beste.



Ok.. men hva betyr Deck?
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 07, 2008, 16:31:53 pm »

Jeg vil anbefale deg en tur hit http://www.volksworld.com/ og bestille et abonnement + de tre siste numrene av Volksworld. Der tar de for seg alle aspekter ved det å bygge en turbomotor fra scratch. Helst før du bestiller en masse deler...Blunker Og dessuten "Turbomania"-boken fra CB er pensum.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!