Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« på: januar 05, 2009, 02:52:25 am » |
|
Vi har vel alle hørt om at dette ikke skal være noe problem å få til  , og at det eksisterer dokumentasjon på dette ( Møller?). Jeg lurer på om noen som f.eks har gjort dette selv vet, ikke tror, men vet om dette er bremste drivhjulshester, eller om det er svinghjulshester det er snakk om? Kansje noen har papiret eller har sett hva som står i dette skrivet om emnet?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: januar 05, 2009, 11:49:56 am » |
|
Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. (DIN = Deutsches Institut für Normung)
Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.
Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:
DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 12:20:53 pm » |
|
det notatet som Møller har skrevet sier at de "kjenner til at det er godkjent inntil 100 hk", men de tar ikke ansvar for dette. Det henvises til TUF el.l.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: januar 05, 2009, 12:27:25 pm » |
|
Korrekt. Burde ha tatt med dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: januar 05, 2009, 12:28:35 pm » |
|
Korrekt. Burde ha tatt med dette.
Vesentlig forskjell da BT som regel liker at andre tar ansvar for ombygninger... :-) Når møller heller ikke tar ansvar er det papiret lite verdt...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #5 på: januar 05, 2009, 12:31:48 pm » |
|
Hva som har fantes(ble det riktig?) og hva som FINNES har endret seg etter at A.Dale ble borte. De som sitter på teknisk hos Møller vet jo knapt hva boble er.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #6 på: januar 05, 2009, 12:33:46 pm » |
|
Jeg holder jo på å bygge en motor nå, og har derfor hatt kontakt med Statens Vegvesen for å høre hva de sier. Svaret jeg fikk var slik: Hei
Kjøretøy id: XX XXXXX
Ombygging av bil reguleres av Kjøretøyforskriften kap.7. Det må gjøres en helhetlig vurdering av bilen og dokumentene før noe endelig svar kan gis. Generelt ved ombygging tillates det effekt opp til hva bilen ble levert med som største alternativ fra fabrikk dersom bilen bygges lik denne utgaven.
Vi innehar dokumenter fra importør som tillater inntil 100hk og maksimalt 165km\t toppfart for VW 1303 dersom den utstyres med skivebremser foran. Ved motoreffekt utover dette må det fremlegges dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som garanti for at kjøretøyet etter ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og kan tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for KTK § 4 pkt.7. Ombyggingen må være fagmessig utført og motoreffekten må dokumenteres.
Det må påses at bilen etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller det gjeldende avgasskravet og at det benyttes eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.
Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.
Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll På en annen henvendelse vedr. samme ombygningen fikk jeg dette svaret: Hei
Kjøretøy id: XX XXXXX, chassinr: 1112XXXXXX
For godkjenning må bilen fremstilles for kontroll i om og oppbyggingsgruppen. Det må fremlegges dokumentasjon på motoreffekt og dokumentasjon på senkesettet. Forutsettingene for godkjenning er at ombyggingene er fagmessig utført og dersom bilen bygges om som beskrevet og nevnte dokumenter kan fremlegges ved kontrollen vil ombyggingen kunne aksepteres.
Time for kontroll bestilles på tlf: 06650.
Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.
Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll Om de mener at jeg må ha papirene fra Møller når de skriver at "nevnte dokumenter kan fremlegges" eller om det bare er bremsepapirer (og papirer på senkesettet) jeg må ha med vet jeg ikke, men jeg satser på å få tak i papiret fra Møller for sikkerhets skyld. Men slik jeg forstår svarene deres skal det gå greit å få godkjent opptil 100 hester i bilen min, så lenge jeg har skivebremser foran.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #7 på: januar 05, 2009, 17:35:56 pm » |
|
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?
En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #8 på: januar 05, 2009, 18:35:18 pm » |
|
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden. Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: januar 05, 2009, 18:56:51 pm » |
|
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?
En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?
Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #10 på: januar 05, 2009, 18:57:39 pm » |
|
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden. Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
Da hadde du vert en engel! Jeg har jo en 1302 som motoren min skal inn i, men jeg regnet ikke med at det ville bli noe problem at den ikke er 1303, iom. at vekt/bremser/motorkraft/forstilling er omtrent helt likt.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #11 på: januar 05, 2009, 20:03:13 pm » |
|
Her er jo en som har samlet og lagt ut en del av dokumentasjonen sin: http://home.online.no/~trosomme/ Venstremeny -> Godkjenningsarkiv Regner med disse papirene er personlige, men de kan jo likevel være greie å vise til for at en skal få utstedt sine egne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #12 på: januar 06, 2009, 00:50:41 am » |
|
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?
En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?
Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja. Tror nok det er flere grunner til at 1303S`n er tyngre enn bare pga. spiralfjærene, og ikke alle 1300S har skiver fremme orginalt, men det er en annen diskusjon 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #13 på: januar 06, 2009, 00:51:08 am » |
|
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden. Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
Ja takk! 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #14 på: januar 06, 2009, 02:21:22 am » |
|
Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. (DIN = Deutsches Institut für Normung)
Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.
Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:
DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.
Her er det også uteglemt følgene setning i brevet fra Møller. "Vi kjenner til at TUF i Tyskland strekker seg lengere og godkjenner inntil 100hk i 1303 med skiver og 90hk i 1300 og 1500" Det står det i brevet jeg fikk for 15- 20 år siden. Riktignok av tidligere nevnte Arnt Dale.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: januar 06, 2009, 09:16:02 am » |
|
Det er som sagt korrekt.
Jeg fokuserte for mye på hva slags hester man snakket om, svinghjul/drivhjul....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #16 på: januar 06, 2009, 09:43:32 am » |
|
virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #17 på: januar 06, 2009, 10:21:30 am » |
|
virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.
Hva har du brukt av papirer for å få til dette? Og hva vil det si at du har "foreløpig godkjenning" ?
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|