april 27, 2024, 12:32:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 212593 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #510 på: juli 06, 2011, 07:01:01 am »

den COP-løsningen var elegant. Blir nok en oppgradering på meg i vinter Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #511 på: juli 06, 2011, 07:09:13 am »

Nesten synd å sette på eksosanlegg :-) Selv om den ikke er justert, syntes jeg det var rask respons...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #512 på: juli 06, 2011, 07:36:38 am »

Veldig kjekt å følge med på dette, blir mye morro når kunnskaper og kreativitet blandes! Kjør på!
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #513 på: juli 10, 2011, 00:07:20 am »

Takker for fine kommentarer.

Nå er "desverre" eksosen påmontert, hehe. Øyerulling
Har satt inn en smalbånds-lambda mens jeg venter på ny LC-1-kontroller + bredåbndslambdasonde (950,- shippa på eBay. Løp og kjøp folkens!) til å ha i testbenken. Gidder ikke ta ut den jeg allerede har av bruksbilen hver gang jeg skal leke med oppstartsbukken min.

Har fått satt opp basic-tabeller for cranking- og warm-up-enrichments, og motoren sviver veldig fint foreløpig.
Har ikke fått lekt noe med VE-tabeller og logging ennå.
Fant ut at Tuner Studio også har auto tune-funksjon (Måtte kjøpe registration key først = 30$), så den skal bli bra å teste ut når innsprutet skal på veien sammen med bredbåndslambda-en.

Har til nå hatt noen få utfordringer: Til tider mister sprutet tach-signal når laptopen er koblet til via serieporten. Idet jeg kobler ut DB9-connectoren på sprutet sviver alt fint og stabilt. Hvis jeg flytter litt på sprutet, så kommer pluttselig tach-signalet inn igjen. Har ikke denne problematikken i bilen, så regner med at ting ordner seg på sikt. Er bare j****g irriterende når en står og holder på med andre ting... Finner jeg rette posisjonen på MS-en, så fungerer tingene bra.

Den andre utfordringen er at jeg har sliti med at sprutet regulerer ned pulsbredden / duty cycle-en på dysene over en gitt TPS (ca. 30%) mens motoren går. Det har altså ingen ting med flood clear eller VE-tabell å gjøre. Jeg kan få opp turtallet litt med noen raske pådrag på gassen (accel enrichment), og så ser jeg på dash-en at dysene lukkes gradvis til jeg sitter igjen med null duty cycle, og motoren dør ut. Med mindre jeg slipper gassen tilbake til 0% TPS - da stabiliserer motoren seg igjen.
Dette ga seg riktignok siste gangen jeg testet motoren, så det er muligens noe ustabilt ute og går. Kanksje noe i samsvar med problemet over? Eneste jeg har observert er at tach-signalet (LED-en nærmest DB9-porten) blinker stabilt mens problematikken intreffer, og jeg har com med PC-en...

Har noen erfarne MS-brukere noen idéer?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #514 på: juli 11, 2011, 10:34:18 am »

Da har jeg startet bearbeidingsprosessen av de nye 043-toppene som kom i hus for ca. en uke siden.

Vil innledningsvis takke Erik (Jee) for kjapt og greit sveise- og maskineringsarbeid til veldig hyggelig pris.
Resultatet ser bra ut!

Her står toppene spent opp i stikkia. Jeg valgte å kjøpe toppene med standard borring. De forrige jeg preppet for en "kunde" for et par år siden var i 94mm-utgave og var borret med altfor stor diameter av CB. Hvis du maskinerer selv eller har noen som gjør det for deg, så kjøpt std. Billigere er de også.
Disse toppene er også å karakterisere som "good value" hvis en har tid, basic ferdigheter/synseevne og utstyr til å porte selv. Hvis ikke - styt unna. Bildene som følger sier mer enn tusen ord.

I prosessen med å ta opp for 94mm-borring ble også toppene planfrest og ringen i kammeret + 1,5mm ble tatt ned.
Nå sitter jeg igjen med et greit utgangspunkt for å begynne å forme kammeret slik jeg ønsker. Så får jeg heller se etterhvert om det er hensiktsmessig å ta ned mer.


* 01 (Large).jpg (88.12 KB. 1024x768 - vist 284 ganger.)


* 02 (Large).jpg (109.52 KB. 840x551 - vist 227 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #515 på: juli 11, 2011, 10:42:34 am »

Her er noen bilder til skrekk og ardvarsel for de som måtte tro at dette er "bolt-on"-topper:


* 03 (Large).jpg (103.78 KB. 1024x768 - vist 311 ganger.)


Lange tennpluggjenger er et pluss

* 04 (Large).jpg (80.32 KB. 1024x768 - vist 262 ganger.)



Uvisst om det er CB eller VW-Mexico som har bommet med fresen, så var flensesiden av innsugsportene på den ene toppen maskinert helt skeivt, så dette måtte rettes opp i for at jeg skulle ha et greit utgangspunkt for å kunne begynne å porte.
Her er toppene ferdig sveist og grovslipt. Området som måte repareres er markert med rødt:

* 05 (Large).jpg (90.1 KB. 1024x768 - vist 339 ganger.)


Min personlige vurdering er at dette er knalltopper til bunnpris med mye potensiale hvis en bare tar seg tid til å bearbearbeide dem skikkelig.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #516 på: juli 11, 2011, 10:54:32 am »

Jeg satte igang portingen på innsugssiden så smått.

Først ut var å glatte ut de voldsomme kantene etter fresingen for de større ventilsetene.
Her startet jeg med å kun rette ut kanalen etter setet, for så å knekke av kanten til jeg satt igjen med en rund og jevn radie.

* 06 (Large).jpg (61.47 KB. 1024x768 - vist 282 ganger.)


* 07 (Large).jpg (62.06 KB. 1024x768 - vist 241 ganger.)


Deretter jevnet jeg lett ut rundt hele setet til jeg ikke hadde noen overgang mellom porten og setet.
Poenget nå er ikke å ta ut noe særlig med gods for å forstørre eller endre fasongen til porten - det kommer senere etter litt måling.

* 08 (Large).jpg (69.26 KB. 1024x768 - vist 257 ganger.)


« Siste redigering: juli 11, 2011, 11:28:07 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #517 på: juli 11, 2011, 11:21:52 am »

Porting er et fag der det kan late til at synsing blir mye brukt, også av proffene vi betaler for å gjøre arbeidet slik at vi slipper. Selv der en har en flow-benk med i beregningen vil en trolig ikke sitte igjen med verdier man kan ta for 100% god fisk, kun indikasjoner. Et resultat målt ved konstant flow vil kanskje ikke gi de samme tallene en hadde håpet på når praksisen flyttes over til et pulsérende miljø med høy frekvens - altså i en motor.

Som amatør og hjemmemekker liker jeg å tro at man kan oppnå brukbare resultater med ei håndfil, mye innsats og en beskjeden porsjon kunskap om aero/fluid-dynamics. Her skal det tross alt ikke bygges formel 1-motorer. Dog håper en på at arbeidet vil gi litt mer "bang for the buck" når en er ferdig.

For å skur opp smartness-faktoren i tråden enda et hakk, så har mr. guitar-n00b vært på eBay og kjøpt seg litt RTV-silikon Øyerulling Noen som trekker fugeskumparaleller ennå? Gliser

* 09 (Large).jpg (102.47 KB. 1024x768 - vist 230 ganger.)


Siden jeg sitter med total prestasjonsangst for å ødelegge disse "grom"toppene (yeah, right!), så har jeg valgt å kjøre en ny runde med å analysere innsiden av portene for så å prøve å skape en så strak og jevn fasong som mulig der også flowarealet blir tatt med i beregningen igjennom alle stadiene i porten.
Dette er bla. årsaken til at jeg valgte å ikke ta bort noe særlig med gods, kun å fjærne de skarpe kantene minimalt.

* 10 (Large).jpg (113.67 KB. 1024x768 - vist 236 ganger.)


* 11 (Large).jpg (56.09 KB. 1024x768 - vist 224 ganger.)


Da skal denne guffa stå "overnight" og herde. Aktivatoren en tilsetter gjør at dette skjer ralativt rask pga. den kjemiske raksjonen

* 12 (Large).jpg (65.11 KB. 1024x768 - vist 224 ganger.)


Så blir det spennende å se om jeg får ekstraktet formen uskadd når den har herdet ferdig.

På gjensyn! Blunker

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #518 på: juli 12, 2011, 00:55:44 am »

Kan si så mye som at RTV-silikonformen ble en stor suksess!
Dette kommer til å hjelpe meg langt på vei med portingen.

Bilder kommer om noen dager.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #519 på: juli 12, 2011, 08:55:40 am »

Dårlig unnskyldning for å leke med dine heimlaga dildoer. Gliser
Flott å se at du gidder å holde en detaljert visning av portingen og tankene dine, der sviktet eg durabelig. Blunker
Var dette 40-35 ventiler?
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #520 på: juli 12, 2011, 11:47:43 am »

Dette er 40/35.5 ja.
Jeg liker å ta et steg av gangen.


* IMG_1424 (Large).jpg (79.47 KB. 1024x768 - vist 328 ganger.)


* IMG_1425 (Large).jpg (82.28 KB. 1024x768 - vist 242 ganger.)


Jeg føler allerede at det er veldig alright å ha en form å måle på istedetfor å føle seg frem og gjette i større grad når man bruker innsiden av porten som referanse.
Formens fasong gir også stor hjelp til planlegging av portingen og kan si mye om hvor en faktisk bør ta ut gods for å få riktig areal igjennom tverrsvittet til porten, og samtidig holde porten så strak som mulig.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #521 på: juli 12, 2011, 13:34:04 pm »

Husk å ta med i beregningene at ventil "hullet" er vel ca 36 mm i dim og ventilstammen er 8 mm så du sitter igjen med 28 mm i effektivt dim.
Derfor trenger du strengt tatt ikke mye større dim lenger opp, hvis en ser bort fra rundt ventilstyringen som eg tror har 12 mm utvendig dim.
Innvending mikrometer ga meg en ok pekepinne, men sånne støpinger er sikkert det letteste å måle på. Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #522 på: juli 12, 2011, 23:18:17 pm »

Hei Håkon! Du skal få slippe å lære pappa å pule Øyerulling

Hadde tenkt å spare meg for å laste opp disse dataene jeg lagde for noen dager siden, men siden du gikk inn på temaet i spesifik målestokk, så ser jeg meg nødt...

Jeg liker å tenke flowareal som luftstrømmen har å boltre seg på, ikke diameter, men det er jo meg da...

Mulig infoen under er litt uklar å tyde, men den er igrunn kun beregnet på meg selv og at jeg skal klare å se "systemet i galskapen".


* Flowareal.JPG (29.69 KB. 960x600 - vist 263 ganger.)


Til info er styringen på innsugssiden 11,5mm i diameter.
Eksosstyringen er på ca. 14,5mm i diameter på mine topper.

Natti-natt folkens! Blunker

« Siste redigering: juli 17, 2011, 19:21:50 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #523 på: juli 12, 2011, 23:53:11 pm »

Eit lite spørsmål, er det ikkje positivt med større port enn effektiv åpning i ventilen? som vil laga ein slags venturie effekt?? eller vert det ingen venturie efekt pga at da e venturie tidlegare ved gassar, spjeldhus ? utan so skulle ein jo tru da va kjekt med større portar for ein raskare oppfylling,men da e kanskje ikkje sånn.

imponerande satsing på port-tech'en ivertfall! gjekk til ein heeilt ny level no etter silikon utrbuddet Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #524 på: juli 13, 2011, 00:07:19 am »

Haha! Morsomt Gliser
Ja, fikk igjen på "skatti" seru'!

Slik jeg ser det, så er gasshastighet viktig. Luft i bevegelse har et gitt "momentum" og luften vil lettere holde seg i sving og gi økt fylling pga. treghetsprinsippet / masse i bevegelse. Dette med lokale trykkdifferanser ved forskjellige stadier i innsug/port vil også ha noe å si mht. bremsing av luftstrømmen. Større areal vil gi lavere hastighet og derfor et høyere lokalt statisk trykk som vil begrense luftstrømmens evne til å flowe kun ved hjelp av atmosfærisk trykk (1 bar).
Her går jeg sikkert glipp av en haug med viktige parametere, så vennligst ta dette med en klype salt Øyerulling
Derfor ønsker vi ikke store porter på en gatemotor som går på lavt turtall.
Da må det også nevnes at gasshastigheten er et produkt av bla. kombinasjonen mellom slagvolum og portens diameter.

En std. ventil vil kanskje fungere bedre på lave turtall og gi bedre "moment" (fylling), men som bla. Kalle (BeetleBug) har ymtet om tidligere, så stagnerer flowpotensialet ved et gitt turtall, og en trenger et større areal (større ventil) å flytte gassen i.
Slik jeg står nå har jeg ikke lyst til å ødelegge mine toppers potensiale til å flowe opp på turtallsregisteret, så jeg velger å lage teoretisk korrekt areal hele veien - uten at dette har ALT å si.
Godt er det også at jeg ikke blir sittende igjen med en 32mm-venturie lengre opp, men heller to totalt nedribba 40mm-spjellhus sammen med innsprutet. Det skal ikke butte lengre opp i mitt tilfelle. Gliser
« Siste redigering: juli 13, 2011, 00:10:47 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #525 på: juli 14, 2011, 23:51:36 pm »

Ny form (nr. 2 sålangt) ble ekstraktet i dag etter at det ble gjort noen små modifikasjoner basert på den første formen.

Har i bunn og grunn tatt for meg tre forskjellige sektorer av porten i dag:
 - Gulv. ved sete
 - V og H radie etter innsugsflens, før styring

Her er V/H radie før styring markert med blått. Linjene illustrerer hvor jeg til slutt ønsker å havne. Det kommer veldig greit frem at kanalen er vesentlig trangere i dette området.

* 01.jpg (79.47 KB. 1024x768 - vist 289 ganger.)


Her er tiltak etter analysen:
Merk at jeg ikke pøser på og tar masse gods i en smell. I kraft av at jeg kun har fem par ferdig portede topper på samvittigheten fra tidligere arbeid, velger jeg å ikke la føligheten bli noe mer enn veiledende.
Jeg endrer litt på fasongen, så lager jeg heller en ny støp oftere for å se på endringene gradvis.
En får raskt nok teften for hvor mye en bør ta i et gitt tilfelle, men til nå står ydmykheten til egne begrensninger øverst på listen for min del.


* 02.jpg (92.87 KB. 1024x768 - vist 216 ganger.)


* 03.jpg (88.85 KB. 1024x768 - vist 235 ganger.)


Uten at det fremgår av bilde nr. 1, så var det utifra avstøpen også hensiktsmessig å ta ut bittelitt mer i gulvet av porten før setet:

* 04.jpg (80 KB. 1024x768 - vist 247 ganger.)


Så begynner også innsugsflensen å ta form så smått det er. Fremgangsmåten denne gangen har vært å starte å forme kanalen, og heller la flensens fasong bli et naturlig produkt av resten av portens utforming.

* 05.jpg (96.39 KB. 1024x768 - vist 234 ganger.)

« Siste redigering: juli 15, 2011, 00:05:04 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #526 på: juli 16, 2011, 20:28:03 pm »

Vi lærer mye av tråden din. Får nok bruk for det en dag..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #527 på: juli 16, 2011, 22:36:43 pm »

interessant dette.

hvordan har du tenkt å gjøre med innsug og spjellhus?

Tenkte på dette med at jeg har måledata på mine egne topper, som viser at flowet går ned med 10-15% bare ved å sette på innsug (som er portet til toppene)

Hvor mye arbeid skal man legge i å få disse arealene helt korrekte, når andre parametre ser ut til åå være vel så viktige?

muklig du har skervet det lenger opp i tråden her, men hva er det for topper du har kjøpt?

Jeg sitter og lurer på dette med topper selv, og vurderer å skaffe et sett fra cb, og da er det alltid interessant å høre andres erfaringer.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #528 på: juli 17, 2011, 15:35:46 pm »

Jeg tenker rett og slett at en må prøve å få ut så mye som mulig av de delene en har å jobbe med. At flowen går ned med innsug er sikkert blandt annet pga. at et "lengre rør" vil ha mer motstand. Prøvd å puste igjennom en lang, kontra en kort snorkel noen gang?

Med innsug (offset fra CB), så er jeg egentlig ganske f***ed, pga. at de i seg selv er langt fra ideelle, men jeg kommer til å porte dem så langt opp som mulig og prøve å sitte igjen med et konvergerende areal for å prøve å få hastigheten på gassen til å akselererer ned mot porten.

Med spjelljusene kunne jeg virkelig tenkt meg å få lagt litt sveis i toppen av innsugene slik at overgagen fra 40 til 48 mm ikke blir for brå for å motvirke turbulensen.

Og midt oppi denne areal-fetishen min, så har en jo det faktumet at en bør lage en port som det også er lettere for gassen å flowe i mht. blandt annet turbulens.
Jeg føler at taket av porten er et spesielt viktig område der en blir nødt til å inngå et kompromiss. En for krapp radie her vil vel føre til at gassen "glipper taket" i grenselaget - eller hur?
Jeg tror det er bedre å ta ut gods ved sidene i porten.

Topper: VW Mexico 043, ettermontert 40/35.5mm seter og ventiler av CB = "Los Banditos".
Mine erfaringer er at du får MYE topp for bilig benge bare du gidder å sitte i timesvis og porte. En fyr jeg preppet et sett "Los Banditos" for for et par år siden sa at motoren (1915, engle 110) gikk utrolig mye bedre med disse toppene enn med std. portede.
Det skal sies at eksosporten er temelig annerledes fra en tysk 040-topp. Her vil lite arbeid trolig gi langt bedre og smoothere flow. Er nok ikke uten grunn at Steve Tims tar utgangspunkt i akkurat samme toppene.
Siden det er en std. VW-topp i seg selv, så er sikkert også kjølingen optimal for oss som kjører på gata og motorveien.
Skal ikke si noe på 044 der, for de kjenner jeg ikke til...

Nok et langt og uhåndterlig svar fra meg, men føler jo at jeg "må svare" også Osteaktig
« Siste redigering: juli 17, 2011, 15:39:55 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #529 på: juli 17, 2011, 19:50:25 pm »

Kan gi en rask info på 044 toppene.
Hoved forskjell er mye mer gods å ta av, og det er den massive bulken rundt styringa i innsugsløpet.

Stå på, blir bra tilskudd til motoren dette. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #530 på: juli 17, 2011, 19:56:11 pm »

takk for svar.

Ble sittende å lese gjennom hele tråden din i natt, og det er ganske kult å lese hele i ett strekk Glad

Men jeg har ramla litt av lasset. Du brukte jo mye tid og krefter på å porte originaltoppene. Hvorfor bytter du?

Og så henger jeg ikke med på om det er denne motoren du har logga 7000 km på, og kjører du MS i dag?

I så fall hadde det vært moro å hørt litt om erfaringene dine med MS og hvordan du har fått tunet den inn. Gjerne litt om forbruk og evt dyno-tall også.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #531 på: juli 17, 2011, 20:02:43 pm »

Takker for fine kommentarer.

Nå er "desverre" eksosen påmontert, hehe. Øyerulling
Har satt inn en smalbånds-lambda mens jeg venter på ny LC-1-kontroller + bredåbndslambdasonde (950,- shippa på eBay. Løp og kjøp folkens!) til å ha i testbenken. Gidder ikke ta ut den jeg allerede har av bruksbilen hver gang jeg skal leke med oppstartsbukken min.

Har fått satt opp basic-tabeller for cranking- og warm-up-enrichments, og motoren sviver veldig fint foreløpig.
Har ikke fått lekt noe med VE-tabeller og logging ennå.
Fant ut at Tuner Studio også har auto tune-funksjon (Måtte kjøpe registration key først = 30$), så den skal bli bra å teste ut når innsprutet skal på veien sammen med bredbåndslambda-en.

Har til nå hatt noen få utfordringer: Til tider mister sprutet tach-signal når laptopen er koblet til via serieporten. Idet jeg kobler ut DB9-connectoren på sprutet sviver alt fint og stabilt. Hvis jeg flytter litt på sprutet, så kommer pluttselig tach-signalet inn igjen. Har ikke denne problematikken i bilen, så regner med at ting ordner seg på sikt. Er bare j****g irriterende når en står og holder på med andre ting... Finner jeg rette posisjonen på MS-en, så fungerer tingene bra.

Den andre utfordringen er at jeg har sliti med at sprutet regulerer ned pulsbredden / duty cycle-en på dysene over en gitt TPS (ca. 30%) mens motoren går. Det har altså ingen ting med flood clear eller VE-tabell å gjøre. Jeg kan få opp turtallet litt med noen raske pådrag på gassen (accel enrichment), og så ser jeg på dash-en at dysene lukkes gradvis til jeg sitter igjen med null duty cycle, og motoren dør ut. Med mindre jeg slipper gassen tilbake til 0% TPS - da stabiliserer motoren seg igjen.
Dette ga seg riktignok siste gangen jeg testet motoren, så det er muligens noe ustabilt ute og går. Kanksje noe i samsvar med problemet over? Eneste jeg har observert er at tach-signalet (LED-en nærmest DB9-porten) blinker stabilt mens problematikken intreffer, og jeg har com med PC-en...

Har noen erfarne MS-brukere noen idéer?

fikk du orden på dette? Har vært på ferie noen dager, så jeg har ikke fulgt med på alle MS saker i det siste Glad

Eneste jeg kan tenke meg er enten noe dårlig kontakt, siden du sier dette kommer og går når du flytter på MS-boksen. Evt kan det være støy. Hva slags trigger-oppsett bruker du, og er jording på stell? Har også hørt om noen som kødder med resets og støy hvis de ikke Har R-plugger. Kjører du med COP nå? Kan være noe der?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #532 på: juli 17, 2011, 20:14:11 pm »

Wow! Skal si den mannen har mental kapasitet! Gikk det mye kaffe?

Takker for at tråden kan tilføye en erfaren mann som deg noe som helst, Roy. Akkurat nå sitter jeg og leser igjennom din Oxy-tråd. Snapper opp mye bra og nyttig info...


Ja, denne motoren har nå gått rett rundt 7000 km. Jeg har KUN styrt tenning med MS snart et år nå, og hele tiden sålenge denne motoren har vært i bruk.

Spjellhusene med fuel rails og dyser står fortsatt i 1600-testbenken som sett på filmen, så MS har jeg ikke tatt ut på veien ennå. Der har du langt mer erfaring enn meg...
Planen var at MS går på motoren når de nye toppene skal monteres.

Årsaken til at jeg velger å bruke latterlig lang tid på noe std.-søppel er at jeg får god erfaring og trening med verktøyet, samt at håpet om å hente ut så mye som mulig er til stedet hele tiden. Jeg kan peke på flere feil jeg gjorde med de std.-toppene som står på motoren nå, og derfor er også lysten til å forbedre på et nytt sett tilstede. Det beste av alt er at jeg sitter igjen med en ikke fullt så bratt, men konstant læringskurve som er i konstant vekst - og det er bra!


Jeg gleder meg til å kunne komme med input og erfaringer rundt MS i bruksbilen når den tid kommer.

Håpet er å bli ferdig med toppene, få boltet dem på og tune inn MS greit nok til SCC. Blir første gang jeg stiller på SCC faktisk, og skal bli hyggelig å skravle og utveksle motortanker med andre som har mye erfaring i faget.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #533 på: juli 17, 2011, 20:21:32 pm »

fikk du orden på dette? Har vært på ferie noen dager, så jeg har ikke fulgt med på alle MS saker i det siste Glad

Eneste jeg kan tenke meg er enten noe dårlig kontakt, siden du sier dette kommer og går når du flytter på MS-boksen. Evt kan det være støy. Hva slags trigger-oppsett bruker du, og er jording på stell? Har også hørt om noen som kødder med resets og støy hvis de ikke Har R-plugger. Kjører du med COP nå? Kan være noe der?

Først og fremst må det sies at dette KUN skjer i testbenken. I bilen er alt bunnsolid og stabilt. Venter på CoP-connectorer, så har ikke fått wiret dem opp ennå. Std. fordeler og gode skjærmede Beru-kabler står på midlertidig.
Kjører 36-1 med en splitter ny VR-sensor for Kia/Hyundai.

Jeg holder en knapp på støy igrunn. Kontakten er god, fordi at det som er veiledende er om jeg har koblet opp serie-connectoren i sprutet eller ei. DB9 frakoblet = Good shit uansett hva jeg gjør med boksen.
DB9 innkoblet = Variabel good shit utifra hvordan jeg plasserer boksen (og kanskje ledningsnettet?) mht. resten av riggen.

Jording skal være bra, og har fulgt anbefalingene som står i Megamanual mht. felles jordingspunkter osv.

Jeg må se litt nærmere på riggen min tror jeg. Det er jo maks irriterende at en må "kunne trikset" for å få det til å fungere...
Pga. prepping av topper, så har det gått lite tid med til MS-leking den siste uka.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #534 på: juli 17, 2011, 20:28:53 pm »

jeg har kødda en del med den nyeste pcen min, siden den ikke har 9-pin serie konnektor. Kjøpte først en USB/serie overgang på komplett.no eller noe slikt, men mista stadig kontakten, og de gangene det var kontakt, fikk jeg ofte "blue-screen" på pcen. Endte opp med å kjøpe den converteren de selgerpå diy-autotune, og siden det har alt funket stabilt.

Spesielt når jeg kjørte i AutoTune-modus, var det litt kjipt med blue-screen, for da stoppa alt...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #535 på: juli 17, 2011, 20:30:17 pm »


Ja, denne motoren har nå gått rett rundt 7000 km. Jeg har KUN styrt tenning med MS snart et år nå, og hele tiden sålenge denne motoren har vært i bruk.

Spjellhusene med fuel rails og dyser står fortsatt i 1600-testbenken som sett på filmen, så MS har jeg ikke tatt ut på veien ennå. Der har du langt mer erfaring enn meg...
Planen var at MS går på motoren når de nye toppene skal monteres.

ahh, nå skjønner jeg Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #536 på: juli 17, 2011, 20:37:21 pm »

Har prøvd begge deler. Carputeren min har heldigvis 9-pins serieport (var en forutsetning når jeg skulle kjøpe hovedkort).
Jeg endte selv opp med en hjemmelaget kabel med godt skjermede twisted pair databus-kabler til bruk i fly, hehe = good stuff!

Har kjørt med carputeren i bilen i snart tre måneder med live dashboard osv. uten én éneste snag!
Deilig er det å ha alle parametere presentert elektronisk på én skjerm i dashen også istedetfor å ha gauges ol. til å ta opp masse plass i cockpit.

I testriggen har jeg samme problemet om jeg bruker USB-kabel eller vanlig 9-pin til 9-pin-kabel.
Dockinga til crap-topen min har DB9-connector, så jeg foretrekker utvilsomt den!
USB-kabelen jeg bruker er fra Clas Ohlson, og fungerer litt tilsvarende som du nevner over. Ingen blue screens, men softwaren kan henge seg for kansje hvert kvarter. Med den USB-kabelen har jeg forksjellige erfaringer med forskjellig kvaliteter på pluggkabler Osteaktig You get the picture Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #537 på: juli 19, 2011, 00:06:25 am »

 Glad
« Siste redigering: juli 19, 2011, 00:11:13 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #538 på: juli 19, 2011, 00:16:21 am »

Så har jeg fått gjort litt i verkstedet i dag også.

Trengte litt variasjon fra toppene:


* IMG_1451 (Large).jpg (129.02 KB. 1024x768 - vist 235 ganger.)


* IMG_1449 (Large).jpg (134.03 KB. 1024x768 - vist 222 ganger.)


* IMG_1450 (Large).jpg (115.49 KB. 1024x768 - vist 196 ganger.)



Fikk kuttet litt med vinkelsliper, og resultatet ble brukbart.
Blir nødt til å frese opp anleggsflatene i fresen uansett, så dette var bare for å spare fresetimer igrunn.


* IMG_1454 (Large).jpg (103.29 KB. 1024x768 - vist 255 ganger.)



Oppdaget en sprekk ved roten til kjølekappen på v. blokkhalvdel, men etter litt nærmere inspeksjon så tror jeg denne fint skjærer klar av området der bæreing og styrke i strukturen er viktig. Vi får prøve og se hvordan det går.


* IMG_1453 (Large).jpg (87.92 KB. 1024x768 - vist 224 ganger.)



Dette er (dessverre) en 1.9 ltr. (69mm slag) veiv, så får vi se om det blir 1915 eller om det blir 76.5mm slag (2,1 ltr. ved bruk av 94mm-satser).
Uansett skal det bli totalt overlegent med 5-bolta svinghjul. Regner med å gå for et Type 4 200mm svinghjul (1700cc?)


* IMG_1456 (Large).jpg (95.32 KB. 1024x768 - vist 210 ganger.)


* IMG_1457 (Large).jpg (94.35 KB. 1024x768 - vist 257 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #539 på: juli 19, 2011, 00:20:31 am »

dette har du ikke sagt noe om før  Gliser

go oxy !
Loggført
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!