Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #90 på: september 29, 2009, 22:50:57 pm » |
|
Den var ikke dum  Forstår ikke helt dette med nedtrekket, men blir tvunget til å lese meg opp i neste uke. Skal på med DIS, og kan stille kompensasjon for mekanisk advance, forstår det sikkert er tilfellet jeg skulle bomme litt med triggerhjulet/sensor. Men så kan jeg og stille tenningskurven fra 400 til 3000, og fra 3000 til 8000. Skal tenningen f. eks. være rundt 30grader på tomgang, 20 rundt 3000 og 10 over? eller hvordan virker dette grovt sett? Kjører gassere, kun styrt tenning. Kommer til styring lett så jeg kan prøve meg frem på dyno, men må kjøre noen mil før jeg kommer dit...
|
|
« Siste redigering: september 29, 2009, 22:57:45 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #91 på: september 29, 2009, 23:57:51 pm » |
|
Bruker du en CB "205 " turbofordeler så gå det fint .. Blir kjekt dette Jørn ..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #92 på: september 30, 2009, 00:08:14 am » |
|
ikke tenk på nedtrekk hvis du ikke skal kjøre noen form for overlading. hvis ikke du er veldig opptatt av miljøet og vil kople inn nedtrekk for å gi mindre utslipp ved motorbremsing.....
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #93 på: september 30, 2009, 21:07:43 pm » |
|
ikke tenk på nedtrekk hvis du ikke skal kjøre noen form for overlading. hvis ikke du er veldig opptatt av miljøet og vil kople inn nedtrekk for å gi mindre utslipp ved motorbremsing.....
Min miljøbevissthet stopper ved kildesortering og å ikke hive søppel i naturen... Ok, Så da er det et overladingsfenomen, som jeg ikke trenger å ta hensyn til på min.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #94 på: oktober 09, 2009, 00:20:24 am » |
|
prosjektet har vært på pause over en uke nu! på tide med litt jobbing igjen. i dag har det vært en volkevogn potpurri i møkkakjeller'n har vært kapping , sveising, maling, hjulskift og motorskruing. begynnte med å demontere bakplate og lage den demonterbar.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #95 på: oktober 09, 2009, 00:24:04 am » |
|
også monterte jeg en skikkelig godbit av en motorluke som kom fra ett gammelt lager med VW deler jeg og en kompis kjøpte for mange år siden. hvis noen kjennner igjen diise initialene er jeg intressert i historien bak denne unike motorluka. den fikk ett tjukt pensel strøk med godt inntørka lakk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #96 på: oktober 09, 2009, 00:27:16 am » |
|
ellers har jeg ett sett OZ 14" felger som blei plukket opp etter en annen vw mann som hadde forlatt felgene for den sikre død. ET10 og 6" bredde går vel ikke under en original svingbakstilling med lange aksler?? så får se om de kan brukes
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #97 på: oktober 09, 2009, 00:33:31 am » |
|
ellers fant jeg ut att syl satsen jeg skal bruke er std 1600 sats. så ingenting skal mod'es i denne motoren internt. bone stock 1600 long block blir det. knakk en stempel ring/oljering ved montering av stempler i sylinderene i dag
******** 1 stk pent brukt stempel ring/oljering til 1600 kjøpes!!! *******
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #98 på: oktober 09, 2009, 08:13:35 am » |
|
Du vil ikke benytte de to ytterste scoopene til RAM air?  (Om du bare kjører når det er opphold)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #99 på: oktober 09, 2009, 13:11:21 pm » |
|
har endret litt planer. så kommer til å lage ett hjemme mekka vanninsprut istedet for intercooler.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #100 på: oktober 09, 2009, 13:24:24 pm » |
|
har endret litt planer. så kommer til å lage ett hjemme mekka vanninsprut istedet for intercooler.
Kult!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #101 på: oktober 09, 2009, 14:05:35 pm » |
|
Gardena
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #102 på: oktober 09, 2009, 14:08:01 pm » |
|
tips anng deler til vanninsprut /dyser/str etc taes imot
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #103 på: oktober 09, 2009, 14:20:57 pm » |
|
tips anng deler til vanninsprut /dyser/str etc taes imot
http://www.snowperformance.net/
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #104 på: oktober 09, 2009, 14:39:48 pm » |
|
(Tillater meg å presisere linken:) http://www.snowperformance.net/product.php?pk=8 Det var ei fin side, og godt forklart hva vanninnsprøyting er. Det har jeg lurt på..
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 14:46:57 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #105 på: oktober 09, 2009, 18:38:09 pm » |
|
******** 1 stk pent brukt stempel ring/oljering til 1600 kjøpes!!! *******
Tror jeg har 1 ny på lager
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #106 på: oktober 16, 2009, 16:29:05 pm » |
|
er det noe fremgang her på dette spenende prosjektet knasten
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #107 på: oktober 16, 2009, 22:40:36 pm » |
|
må si att knoten har tatt over styringa her .  mye rart skjer da. har satt sammen en side. klarte å knekke en bit av sylinder skjørtet når jeg skulle knakke ut pinne bolten fra stempelt ved montering. også har jeg visst 1621cc  86,5mm sylindere .... så trenger fortsatt èn oljering til 86,5mm ellers takk Ræcebuggy for den olje ringen som ikke kom til bruk allikevel det er tydeligvis forskjell på bolt lengdene til blokka/toppene 1500 vs 1600. fant det ut da jeg hadde klint inn sylindere med silicone, så blei en kjapp knoten løsning på det problemet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #108 på: oktober 16, 2009, 22:52:04 pm » |
|
tips anng deler til vanninsprut /dyser/str etc taes imot
Hadde et cheap'O vanninsprut oppsett på enn Golf 1.6TD lik dette. Mener jeg brukte 3mm slange. Funka det. Mere trykk, mere vann.. Sikkert langt fra optimalt også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #109 på: oktober 16, 2009, 23:16:57 pm » |
|
må si att knoten har tatt over styringa her .  mye rart skjer da. har satt sammen en side. klarte å knekke en bit av sylinder skjørtet når jeg skulle knakke ut pinne bolten fra stempelt ved montering. også har jeg visst 1621cc  86,5mm sylindere .... så trenger fortsatt èn oljering til 86,5mm ellers takk Ræcebuggy for den olje ringen som ikke kom til bruk allikevel det er tydeligvis forskjell på bolt lengdene til blokka/toppene 1500 vs 1600. fant det ut da jeg hadde klint inn sylindere med silicone, så blei en kjapp knoten løsning på det problemet. det var jo synd da. men men du må kappe di 2 pinne boltene,ellers får du problemer med innsug og kjøle blikk men du får vell skrudd ut sylinder boltene etter pakings guffa er tørket/herdet da kan du vippe toppen av forsiktig uten at det løsner kappe og event gjenge? vis trengs eller sette over 2 bolte fra db motor
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #110 på: oktober 16, 2009, 23:22:58 pm » |
|
trenger ikke ta av toppene ?? kan bare skifte èn og èn. kontramutter ellers bare kapper jeg de der de står med vinkelsliper'n og banker til kjøledeksel
anng vannsprut har jeg vurdert ett sånt enkelt oppsett ja men noen sier det ikke er gunstig å kjøre vann gjennom kompressoren , hvis man ikke får forstøvet det nok. men suge turbo kjører jo benzin gjennom,,,,, hmmmm ??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #111 på: oktober 16, 2009, 23:45:48 pm » |
|
trenger ikke ta av toppene ?? kan bare skifte èn og èn. kontramutter ellers bare kapper jeg de der de står med vinkelsliper'n og banker til kjøledeksel
anng vannsprut har jeg vurdert ett sånt enkelt oppsett ja men noen sier det ikke er gunstig å kjøre vann gjennom kompressoren , hvis man ikke får forstøvet det nok. men suge turbo kjører jo benzin gjennom,,,,, hmmmm ??
nei ff det trenger du ikke, bare jeg som er litt treig i knotten  vet på traktor pulling kjøres det stoore mengder vann igjennom systemet men så er jo det traktor fuel igjen også,blir kansje helt samme?? men der har enkelte turbos sprukket av dette. men er jo bare å prøve seg fram litt du er jo mannen til dette har vi sett
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #112 på: oktober 17, 2009, 11:06:54 am » |
|
siden jeg er litt svimeslått og ikke har hatt oversikt over str på sylinderene mine i skrotebroteprosjektet trenger jeg en olje ring til ett 86,5mm stempel Type 1.. pent brukt går fint.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RE-tek
Juniormedlem
 
Innlegg: 81
Bosted: Drammen
Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics
|
 |
« Svar #113 på: oktober 18, 2009, 01:41:07 am » |
|
kamerat har kjørt med enkelt system ,
plast/alu tank med nippel for trykkslange fra innsug/plenum ( jo høyere trykk jo mere juice-vann-spylevæske funker fint, spesielt på vinteren, nofreeze )
Lakksprøyte dyse ( type billakk "alminnelig" ) , montert i rørgate etter turbo , har også vært montert i selve kompressor huset på turbo . Resultat SVÆRT lave innsugstemp og null bank . Hjelper dog med feks CDI tennig om man kjører mye vann , for og ha skikkelig gnist til å fyre blandinga .
Et slikt enkelt system kan også lages tilnærmet " failsafe" med litt ekstra erbe .
KLEMZ
|
|
|
Loggført
|
No Pistons - No valves - No Problems
RE-tek
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #114 på: oktober 18, 2009, 21:11:53 pm » |
|
Hvis du ikke har høytrykkpumpe ville jeg kjørt vannet igjennom turbo'n Jørn,så du får forstøvet skikkelig.Jeg har gjort det slik på dragbilen i tillegg til store mengder bensin uten problem.Setter du dysa etter spjeldet er det lurt å sette på en enveis ventil så den ikke suger vann når du har undertrykk der,får dem med 0.2 bar åpningstrykk og sånt..Ca 15% prosent vann i forhold til totalt mengde bensin er vel et greit utgangspunkt.Blir morro å se detta Knoten 
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #115 på: oktober 19, 2009, 20:03:55 pm » |
|
Gikk noen liter vann gjennom turboen min, uten problemer. Brukte kun slangen inn i "suge" røret uten dyse, og turboen stod for forstøvinga. Ved 1,5 bar slurpa det godt i Solo flaska.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #116 på: oktober 20, 2009, 00:55:02 am » |
|
bra info om vann her , bra ,takker.  blei litt utålmodig her....så i på vente av den missing stempelringen har jeg begynnt å lage eksos satt inn den halveferdige motoren i kveld og kappet litt flenser, rør etc. kommet ett stykke på vei. har gjort litt klaring til bakplata etc...tilfelle jeg må inn med større turbo.  benytter de originale varmepottene og resterør fra wbx motoren.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #117 på: oktober 20, 2009, 15:23:04 pm » |
|
Herlig cheapo patina  Gjenbruk er bra.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #118 på: oktober 20, 2009, 22:16:46 pm » |
|
ferdig med exsos i kveld. litt skeptisk til bakkeklaring baki der..  godt jeg ike skal opp i svennbrev svitsing. rustne-forskjelligtykkelse-noegalvaniserte-tvilsomtilpassede-rør er ikke mest gunstig å svitse, men det blei da ett grenrør og kollektor  startet på innsugs greiene (hmm var det Eldorado juice som gikk i disse røra tru...? )
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #119 på: oktober 21, 2009, 16:57:56 pm » |
|
Hey.. likte det bukse-t-rør-innsuget fra eldorado. Konge...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|