KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #120 på: oktober 21, 2009, 20:11:03 pm » |
|
jada! Den containeren til tapperianlegget fikk bidratt med plenty av rør  samme juice røra fra turbo til spjeldhus.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #121 på: oktober 21, 2009, 21:58:46 pm » |
|
detta her er bare så j.... konge. Blir fett å se den i gang.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #122 på: oktober 23, 2009, 01:20:22 am » |
|
ja det går forover med juice pressa.  laget røra fra luftmengdemåler ned til turbo i kveld. det fine med sånt sprut(originalt WBX) med mengde måler (så lenge den blir montert FØR turbo) er jo att den måler mengden med luft som går inn. hva som skjer etterpå ; om lufta blir komprimert eller ikke spilller ingen rolle for den, eller hjernen. og i dette tilfellet så er jo Dyser, mengdemåler og hjerne "matchet" siden det et er fra samme innsprut/originalt til og med momentkurve vil være vedig lik(men forhåpentligvis noe høyere tall ) noe som er litt viktig i følge benzin tabellen i hjernen jeg kommer til å montere 2 extra wbx dyser for å tilføre extra suppa som trengs ved E-85. kommer til å bli 50% mere....E-85 skal ha ca 30-35% mere teoretisk, men under ladetrykker er E-85 mindre kresen på "for feit" blanding noe hyppigere oljeskift kreves dog. skulle jeg kjørt vanlig benzin så hadde jeg brukt kun de 4 original dysene. alle dysene på dette sprutet , spruter samtidig hver gang stemplet er på topp , så de 2 extra dysene blir paralell koplet inn på de andre jeg kan jo evt bare sette en bryter på de tillegs dysene for å veksle mellom E-85 og Benzin. kommer tilbake med hvilke ledniger som trengs på WBX sprutet ellers leita litt og fant en Dobbelport 1600 motor inne i kroken  den gikk helt fint før den blei satt til side etter det jeg husker. var noe greier med att forrige eier sa den spyttet olje ut ett sted. da jeg prøve startet den før lagring gikk den fint. så jeg hiver inn deni stedet for å leite etter stempelringer til den ombygde 1500-1622cc motoren. bytte simring ved svinghjulet , olje justere ventiler og en vask så er den klar.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #123 på: oktober 23, 2009, 01:21:22 am » |
|
ellers er jeg på jakt etter en kraftigere 200mm trykkplate og evt en heftigere lamell!!
hyl hvis du har noe ligendes til en rimelig pænge
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #124 på: oktober 23, 2009, 11:17:54 am » |
|
Dette var heftige saker, Jørn! Utruleg å sjå kva du får ut av nokon røyrabetar  Også må eg sei att det motorlokket var utruleg tøft i all sin firkantheit! Må nok laga meg noko sånt på ein eller an bil her.. Eg har forresten ein brukt 200mm clutch laga av sånn stålomspunne greier.(Fletta småstrenger) Veit ikkje om du kan bruka den, men kan ta eit bilde av den om interessa?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #125 på: oktober 23, 2009, 11:21:41 am » |
|
ja vært fint med bilder tistloose!! så kan vi se hva det er for noe greier
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #126 på: oktober 23, 2009, 11:56:27 am » |
|
jeg kommer til å montere 2 extra wbx dyser for å tilføre extra suppa som trengs ved E-85. kommer til å bli 50% mere....E-85 skal ha ca 30-35% mere teoretisk, men under ladetrykker er E-85 mindre kresen på "for feit" blanding
Du kunne jo prøvd med noen dyser som er mindre enn std WBX dysene. si Wbx dyse er 280cc/m og du bruker tilleggsdyser som er 200cc/m så vil dette gi litt riktigere teoretisk økning i blandingen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #127 på: oktober 23, 2009, 12:45:24 pm » |
|
jeg kommer til å montere 2 extra wbx dyser for å tilføre extra suppa som trengs ved E-85. kommer til å bli 50% mere....E-85 skal ha ca 30-35% mere teoretisk, men under ladetrykker er E-85 mindre kresen på "for feit" blanding
Du kunne jo prøvd med noen dyser som er mindre enn std WBX dysene. si Wbx dyse er 280cc/m og du bruker tilleggsdyser som er 200cc/m så vil dette gi litt riktigere teoretisk økning i blandingen. Innfør oss gjerne i denne teorien er du snill.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #128 på: oktober 23, 2009, 13:30:04 pm » |
|
Ja ikke noe problem og finne riktig dyse str for å oppnå riktig Tillegsmengde...men det er alltid ett men. Dette er som nevnt cheap'o etter man tar hva man har prinsippet.Det begynner å bli litt for kaldt å fly på skroten å leite!! Wbx dysene er vel ca 167cc/min .for å redusere da den 50% tillegs mengden ned til 35% ved å montere 167ccx0,85 dyser=142cc. Blir ikke det riktig da...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #129 på: oktober 23, 2009, 14:02:19 pm » |
|
På mengdemåleren er det også en co-skrue.der kan man justere blandingsforholdet noe. Det er i praksis bare en bypassventil forbi spjeldet i mengdemåleren. Som da forandrer spjeldposisjonen og signalet til hjernen om hvor mye bensin den skal sprute. Om man kan justere hele15% med co-skruen vet jeg ikke enda men da kan man alltid stramme selve fjæra til spjeldet i mengdemåleren for å begrense utslaget,
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #131 på: oktober 23, 2009, 19:37:15 pm » |
|
hvordan slags fester til dyser lager du i innsug? bruker du orginal innsug eller lager du noen selv? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #132 på: oktober 23, 2009, 19:55:42 pm » |
|
jeg har ikke fått tak i sånne EFI innusg for en rimelig penge , så det blir å mekke noe sjøl.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #133 på: oktober 23, 2009, 20:40:40 pm » |
|
Kanskje ikke i cheap-o ånd med nytt, men prisen er jo ganske fin da... http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=320
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #134 på: oktober 23, 2009, 21:22:03 pm » |
|
Lukter vi at du har et sett på vei hjem? EDIT: Du satser vel på T4...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #135 på: oktober 23, 2009, 21:37:38 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #136 på: oktober 24, 2009, 00:18:34 am » |
|
ja har kikket på de også vurdert mexico innsug...men til den prisen så mekkes det noe måtte kjøpe en silicon bend for å kople mengdemåler til røropplegget 370.- !!  også handlet en en CBV (Compressor Bypass Ventil) Original Bosch fra SAAB 9000 kostet mellom 4-500.- det er i praksis en pop-off ventil men med resirkulering for motorer med luftmengdemåler den er alltid åpen når det er vakum i innsuget(off-boost) da går en del av luften forbi compressor delen på turboen. så fort det gies mye pådrag (vakum synker) så stenger ventilen og all luft går gjennom compressorhuset på turboen og man får ladetrykk når man slipper gassen = stengt spjeld (ved ladetrykk i systemet ) så dannes det veldig høyt trykk i i røra mellom turboen og gassspjeldet som vistnok bremser turboen kjapt og som er belastende på turboen denne ventilen vil da åpne(ved hjelp av vakumet som blir i innsuget etter gass spjeld og det høye trykket i røra.) på en vanlig pop-off så får man da den gjenkjennelige poff--lyden siden denne CBV'en resirkulerer så blir lyden mye mindre. mindre poff lyd =mere effektiv pop-off ventil det er en grunn til att den resirkuler, for hvis den CBV'en hadde ventilert til friluft ville mengde måleren trudd motoren får for lite luft under vanlig kjøring under vakum og veldig mye luft da man slipper gassen fra bånngass og den slipper all luft ("poff-lyd)" ut i atmosfæren.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #137 på: oktober 24, 2009, 00:19:40 am » |
|
bilde. radiator/varmeapparat slange gjør susen. tåler trykk og varme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #138 på: oktober 24, 2009, 00:23:25 am » |
|
for å få koplet 2" meierirøra inn på dobbelport innsuga uten dyre silicon overganger har jeg dreid en liten alu ring som skal sveises på da kan jeg bruker mere cheap'O radiator slange mellem disse  også kan jeg slipe bort den lille flaskehalsen som blir i overgangen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Blodstrupmoen
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #139 på: oktober 24, 2009, 00:32:49 am » |
|
Dette ser bra ut!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #140 på: oktober 24, 2009, 01:09:47 am » |
|
like bra som han her :
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #141 på: oktober 24, 2009, 10:35:20 am » |
|
Nå med en såkalt "poll" !! 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #142 på: oktober 24, 2009, 13:54:26 pm » |
|
Hadde håpet pollen var mer presis... Satser på 118,7 på hjula.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #143 på: oktober 24, 2009, 19:06:17 pm » |
|
Innfør oss gjerne i denne teorien er du snill.
Teorien er vel at man trenger 35% mer bensin med e85, 167ccx4stk =668cc/m 35% økning på dette er 233cc/m, så enten en dyse på 233cc eller to på 117cc/m skulle gi 35% økning i tilgjengelig bensin kapasitet. Og ja jeg vet at dysene ikke brukes på 100%duty cycle. en annen løsning kunne være å øke bensintrykket, men er litt usikker hvor mye ekstra en får ut av dysene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #144 på: oktober 25, 2009, 20:26:04 pm » |
|
hmm ja det må jeg si!! utifra "poll'en" så har vi med optimistiske folk , det liker vi  vil bare minne om att turboen jeg har tatt motoren fra( 1,6 L Turbodiesel JX transporter T3) har klart å øke effekten fra 50hk til 70 hk !! men den har ett volum på 1,6 liter den også og ladetrykket er vel ca 0,4-0,5 så luftmengden den gir er relativt lik. selvom dieselen gir seg tidligere i turtalle enn benzin motor. men har en annen Diesel turbo på lur  ellers gjort ferdig innsuga i dag
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #145 på: oktober 25, 2009, 20:28:14 pm » |
|
shit..glemte jo bilder!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #146 på: oktober 25, 2009, 20:42:30 pm » |
|
Takker for fine bilder og informativ tekst i dine tråder, alltid noe å lære . I den sammenheng lurer jeg på :er vw topper og innsug ren alu slik at de vil være sveisbare med alutråd i migén min ? jeg regner med at du bruker tig og da er det muligens flere legeringer å få tak i .
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #147 på: oktober 25, 2009, 20:59:59 pm » |
|
jeg har Tig'et ja. med AC strøm. og Biltema alu tilsats tråder. hva slags legering det er i innsuga vet jeg ikke , men virker som ganske "rein" støpt alu.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #148 på: oktober 26, 2009, 02:15:29 am » |
|
lite sideprosjekt ....skal borre opp tromlene til 5x112...men husker ikke hvordanman regner ut avstanden mellom hulla når det er 5 stk fordelt på en diameter 112mm..... hvor er akademikerene ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #149 på: oktober 26, 2009, 06:54:06 am » |
|
he he.. Holdt på med det samme på jobb her en dag.. Skulle plassere 5 rør i en sirkel. Løsningen kom når jeg tok 360 grader å delte på fem, satt 72 grader streker ut i fra senter av en sirkel. Kan sette det opp i autokødd når jeg kommer på jobb om du vil..
Men en annen ting.. jeg trodde at avstanden som var oppgitt i boltmønsteret faktisk var avstand CC hull/hull? At det skal være 112mm i mellom?
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2009, 06:56:57 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|