-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #750 på: februar 16, 2009, 12:46:12 pm » |
|
Nye tider vettu mister. Nå må de ha med EDB maskinen får å "skru" bil nå Jeg husker at jeg rotet bort skrutrekkeren til å løsne dyseholderne med engang... innmari ekkelt! 
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #751 på: februar 16, 2009, 12:49:40 pm » |
|
Har en pent brukt sånn derre Commodore 64, kunne det hjulpet tro?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #753 på: februar 23, 2009, 00:22:27 am » |
|
endelig litt fremgang igjen... I dag er følgende blitt gjennomført: -Kontakt med ECUen -Lasta ned riktig FW versjon -lasta ned riktige innstillinger til ECUen -Kontakt med alle sensorene (Throttle position, Intake air temp, manifold temp, Manifold pressure) -Konfigurert og fikk kontakt med Lambda controlleren -Satt på fordeler, og justert grunninnstilling på tenning -Satt på den siste oljeslangen til åndeboksen -Koplet et par (viktige) ledninger som manglet -Ladet opp et batteri -Dro så vidt rundt på starteren Da er det snart ingen vei tilbake... Må nok få fyllt på olje og få fyret den en dag nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #754 på: februar 23, 2009, 00:32:57 am » |
|
Ahh kult!! Ring meg når den går... eller alternativt før... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #755 på: februar 23, 2009, 00:51:15 am » |
|
kanskje helst før, men du har jo bare skrutrekkere og ikke pc'er  hadde trengt litt moralsk støtte ved oppstart
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #756 på: februar 23, 2009, 10:34:16 am » |
|
Tro det eller ei, jeg knottet litt med megasquirt før... men ikke la det komme ut... Moralsk støtte skal du få 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #757 på: februar 27, 2009, 00:26:59 am » |
|
se her, ja, her ramler det folk ut av skapet  Ikke mye å vise bilder av om dagen, men jeg har da fått skrudd noen kvelder igjen, og det siste som skjedde nå var at jeg monterte bensin-pumpa, og sjekket at den funket når den skulle, den styres via et rele fra ECUen, og alt var bra  Så fylte jeg opp med motorolje, og ingen lekkasjer så langt i alle fall. Og så nådde jeg en milepæl  Jeg starta loggefunksjonen i sprutet, og dro rundt på starteren i noen sekunder. Kom aldri så langt at oljelampa sluknet, emn fikk i alle fall samla inn noen data:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #758 på: februar 27, 2009, 00:31:29 am » |
|
for de spesielt interesserte, så viser dette at motoren drar rundt på starteren med ca 200 rpm, og at sprutet har regnet ut at dysene skal åpnes i 2.9 ms, noe som er en duty cycle på ca 11.... kan også se at jeg ikke rørte gassen, noe som er naturlig, da jeg mangler gasswire... Ser også at temperaturen er 4 grader forskjellig mellom innsuget og toppen. Hmmm... siden jeg ikke hadde koplet på slangen til MAP sensoren, ser det ut til at det er litt lavtrykk i Vestfold i dag med 994 mbar  Så dette ser lovende ut. Hvis det er noen med erfaring fra å tyde MegaLog bilder, og ser noe skumt, så hyl ut før jeg kopler på bensinslangen, og setter i sikringene til dysene. Æ glær mæ, ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #759 på: februar 27, 2009, 00:42:23 am » |
|
Helt gresk, det der, men utrolig spennende! Håper du deler prosessen like godt videre med oss ignorante, så kan vi jo legge listen litt og litt høyere! Fabelaktig bra, grelland! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #760 på: februar 27, 2009, 00:52:26 am » |
|
rocket science  Skjønner ikke en drit jeg 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #761 på: februar 27, 2009, 01:05:45 am » |
|
Spennende saker! Har heller ingen erfaring med tyding av gresk, men finnes jo de som kan det... ;-)
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #762 på: februar 27, 2009, 01:28:40 am » |
|
Lav spenning på batteriet ditt. Kun 9.9 volt når starteren går 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #763 på: februar 27, 2009, 01:42:33 am » |
|
legg ut VE tabellen din og req.fuel.+ dyse str. og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av VE tabellen?? sleng gjerne med motorinfo.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #764 på: februar 27, 2009, 01:50:12 am » |
|
Blir det youtube video av oppstarten kanskje?
Dette må være ekstra moro når det meste er selvbygget og forsket frem!
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #765 på: februar 27, 2009, 09:34:50 am » |
|
legg ut VE tabellen din og req.fuel.+ dyse str. og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av VE tabellen?? sleng gjerne med motorinfo.
ok, det kommer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #766 på: februar 27, 2009, 09:35:26 am » |
|
Lav spenning på batteriet ditt. Kun 9.9 volt når starteren går  jepp  må ha nytt batteri, og skikkelige polsko, så hjelper det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #767 på: februar 27, 2009, 23:17:51 pm » |
|
legg ut VE tabellen din og req.fuel.+ dyse str. og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av VE tabellen?? sleng gjerne med motorinfo.
her ligger et par skjermdumps: dyse str er 185cc/min Litt motorinfo: 1835cc T1 69mm motvektsveiv engle w110 kam cb 1:1,25 løftere hjemmeporta std topper med 37x42 ventiler full-flow oljesystem med ekstern kjøler (Porsche vifte gjør at orig. kjøler er borte) Innsugs-system med tilnærmet 500cc volum i hver runner ca 1.2l plenum-volum 45mm spjeldhus
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #768 på: februar 27, 2009, 23:22:02 pm » |
|
Blir det youtube video av oppstarten kanskje?
Dette må være ekstra moro når det meste er selvbygget og forsket frem!
Blir i alle fall video, men om jeg legger den ut på youtube, kommer an på resultatet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #769 på: februar 27, 2009, 23:51:25 pm » |
|
så jo bra ut de talla du har plotta inn i kalkulatoren. MEn jeg synes det ser ut som det er for lite variasjon i tabellen fra tomgang til der du har maks dreimoment v/3000 der skal VE tallene være høyest for så å synke over og under. tipper du også må MYe ned på tomgangs området.
har du Brebåndslambda??
hvor s tore dyser?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #770 på: februar 27, 2009, 23:53:44 pm » |
|
takker for tilbakemelding, og ja jeg har WB lambda
dysene er 185cc/min
Denne VE tabellen har jeg ikke rørt selv, men er den ikke avhengig av TargetAFR tabellen? DEN har jeg nemlig mekka sjæl...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #771 på: mars 05, 2009, 00:52:55 am » |
|
fikk ikke noe svar på den siste der, så jeg antar jeg har rett  I går tok jeg mot til meg og tenkte jeg skulle fyre opp skiten, og jeg fikk hjelp av svogeren, og satte i gang, men vi kom aldri så langt at det ble liv i den. Vi hadde gnist og det rasla i dyser, men ikke noe antydning til liv. Pumpa gikk, men ikke noe utslag på bensintrykk-måleren i motorrommet, så mye tydet på at det ikke kom frem bensin. Til slutt ble klokka så mye, at vi tok kvelden, men jeg kunne ikke gi meg, så jeg la ut noen spørsmål på shoptalkforum, og en der tipset meg om at jeg kanskje hadde koplet bensinpumpa feil. I kveld måtte jeg jo sjekke det, så ut med tanken, og det første som slo meg (bokstavelig talt) var en stram bensinlukt, og det så ut som det hadde lekket litt fra den ene kuplingen ut av tanken. Ikke mange dråpene, men nok til å fjerne lakken på mye av rammehodet.... Jaja, det viktigste var at jeg fant problemet.... Jeg hadde snudd polariteten på pumpa. Så etter at det var fikset, gikk jeg over alle koplingene, og la i tanken igjen. I med 5 liter bensin, og ned på kne for å sjekke at det ikke lekker. All systems go! Så da skrudde jeg på pumpa, og nå ble det liv gitt  Måleren gjorde utslag, og regulatoren så ut til å gjøre jobben. Etter en stund stoppet pumpa som den skulle. Så tenkte jeg at nå har jeg bensin, gnist og full kontroll, så da trykker jeg på starteren, og det gjorde jeg  Det harket og spyttet litt, men etter en liten stund begynte det å lukte bensin, og da kutta jeg strømmen. Jeg oppdaget da to tynne med LANGE stråler med bensin fra det gamle røret som ligger inne i tunellen. Jeg bruker det som retur, men det er jo et visst trykk i det, og det var tydligvis ikke tett.... Så nå legger jeg opp nye rør, og bytter ut en del av koplingene i samme slengen...
|
|
« Siste redigering: mars 05, 2009, 00:58:43 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #772 på: mars 05, 2009, 00:58:25 am » |
|
GRATTIS!!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #773 på: mars 05, 2009, 00:59:28 am » |
|
Murphy,s lov grelland..  Alle gode ting er tre..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #774 på: mars 05, 2009, 01:03:56 am » |
|
Yihaaa... Grattis. Leste det på Shoptalk og smilte nesten rundt!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #776 på: mars 05, 2009, 01:26:42 am » |
|
auda..... brette om arma og bite gebbisset sammen roy
Target AFR ..denne prøver MS å nå /korrigere til hvis du setter på funskjonen for å korrigering under kjøring. (da må du ha bredbåndslambda koplet opp..men det hadde du jo.) har du ikke slått på denne funskjonen er det den vanlige VE tabellen som bestemmer. (sammen med kaldstart, Accel enrichment++)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #777 på: mars 05, 2009, 01:31:24 am » |
|
Gratulerer med oppstart!  Men hvorfor forsvant lakken på rammehodet?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #778 på: mars 05, 2009, 01:38:34 am » |
|
Gratulerer med oppstart!  Men hvorfor forsvant lakken på rammehodet? bensinen løste den opp
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #779 på: mars 05, 2009, 01:45:10 am » |
|
auda..... brette om arma og bite gebbisset sammen roy
Target AFR ..denne prøver MS å nå /korrigere til hvis du setter på funskjonen for å korrigering under kjøring. (da må du ha bredbåndslambda koplet opp..men det hadde du jo.) har du ikke slått på denne funskjonen er det den vanlige VE tabellen som bestemmer. (sammen med kaldstart, Accel enrichment++)
jada dette fikser vi nok  jepp, da er jeg med, er ikke så inne i dette enda, jeg vettu
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|