KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #900 på: mai 28, 2009, 13:21:28 pm » |
|
nå styrer ikke selve PC'en sprutet. man bruker bare ett program for å forandre settinger i prossesoren. dessuten finnes det linux basert tuning software. hvis det er "bedre". att folk ikke får motorer/ biler på veien har vel lite med sprutet og gjøre.. ligger vel nok av gamle messinginfiserte sandstøpte alu/magnesium klumper rundt på hyllene og irrer bort også.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #902 på: mai 28, 2009, 15:21:09 pm » |
|
hehe dette var morro, traff visst en nerve her  Det kan se slik ut ja... hihihi Morro at ikke tar letteste vei 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #903 på: mai 28, 2009, 16:19:32 pm » |
|
Har hørt flere som trimmer mc, bannet injection-systemene ut og inn da de kom, nå gruer de seg til å skru forgassere.  Tok litt tid å skjønne hvordan de virket, men etter at de lærte det, mye enklere og reinsligere justeringsjobb.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #904 på: mai 28, 2009, 18:40:59 pm » |
|
og som JHU er inne på, så har jeg ikke valgt å bygge sprut fordi det nædvendigvis er enklere, bedre, billigere eller kulere enn IDA, men det er for å gå litt andre veier enn "alle" andre, pluss det viktigste for meg var å lære mer om innsprut og styring av disse. Leser man litt om MegaSquirt så er det nettop det som er hele hensikten med det sprutet. Det finnes jo såkalte turn-key systemer fra CB, Redline/Weber etc, men det var altså ikke hensikten min med dette prosjektet. Og så skal det jo sies at jeg LANGT fra er ferdig med denne motoren... Den går (på et vis) men det er langt igjen til jeg kan si den går bra 
|
|
« Siste redigering: mai 29, 2009, 14:33:39 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #905 på: juni 11, 2009, 14:14:43 pm » |
|
og nå har den vært stein dau i 14 dager... var ute og skulle teste litt en kveld, men så stoppet den, og fikk aldri liv i den igjen. Etter mye banning og bytting av alle tenningsdeler minst en gang, gjenoppsto den igjen i går. Enten så var det kondensatoren eller en av pluggene som kranglet. Etter et par tips byttet jeg til ett hakk kaldere plugger, og nå går den i alle fall igjen  Tenkte jeg skulle montere hovedpumpe og ruter, så kan jeg leie prøveskilter og få mappet opp sprutet basert på litt mer data, så tenker jeg det blir bedre. Pluss en prøvetur ute på landeveien gjør nok underverker for motivasjonen skulle jeg tro  Og Juni er jo ikke noe særlig stappet med skoleavslutninger, fotball, speider og diverse andre aktiviteter med tre små barn heller, så det er jo mye tid til skruing om dagen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #906 på: juni 11, 2009, 16:46:27 pm » |
|
Da jeg bygget på min Audi turbo 20V 5'er kjørte jeg ca 3km uten turbotrykk, og bare logget Genererte nye filer ut fra loggen, importete dette, opp til 0.3bar trykk og nye 3km med logging Ny runde import og opp til 0.6bar trykk, ny logging i ca 3 km og ny import... litt mer trykk osv Etter 1! logging og import gikk den mye bedre en den gamle k-jeten (10V sugis) Har selvsagt måttet finjustere en del senere, nå kjører jeg mellom 1.5 og 1.8 bar trykk  Så få den på veien og logge litt, så skal du se at det virker Når deg er sagt så har jeg slitt mer med individuelle TB's og bare bruke TPS sensor, samt map tuning av hjemmelaget innsug. Nå har du vel ca kontroll på plenium og runners, litt endringer er det jo fra org wbx, men får håpe det går lettere. Har du gamle sensorer, sjekk et dette er OK før du bruker mye tid på tuning, samme med bensintrykk regulator. Jeg har ingen god erfaring med slike med fast trykk (Gamle T4 innsprut), men de som er styrt av map (WBX for eksempel) har fungert supert.
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #907 på: juni 11, 2009, 17:01:30 pm » |
|
hvorfor kaldere plugger roy? hvilken verdi har du nå.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #908 på: juni 12, 2009, 11:43:17 am » |
|
Da jeg bygget på min Audi turbo 20V 5'er kjørte jeg ca 3km uten turbotrykk, og bare logget Genererte nye filer ut fra loggen, importete dette, opp til 0.3bar trykk og nye 3km med logging Ny runde import og opp til 0.6bar trykk, ny logging i ca 3 km og ny import... litt mer trykk osv Etter 1! logging og import gikk den mye bedre en den gamle k-jeten (10V sugis) Har selvsagt måttet finjustere en del senere, nå kjører jeg mellom 1.5 og 1.8 bar trykk  Så få den på veien og logge litt, så skal du se at det virker Når deg er sagt så har jeg slitt mer med individuelle TB's og bare bruke TPS sensor, samt map tuning av hjemmelaget innsug. Nå har du vel ca kontroll på plenium og runners, litt endringer er det jo fra org wbx, men får håpe det går lettere. Har du gamle sensorer, sjekk et dette er OK før du bruker mye tid på tuning, samme med bensintrykk regulator. Jeg har ingen god erfaring med slike med fast trykk (Gamle T4 innsprut), men de som er styrt av map (WBX for eksempel) har fungert supert. sensorer er nye, og regulatoren er fra en wbx med map. Har en bensintrykkmåler jeg tenkte jeg skulle kople på for å sjekke. Jeg har ett spjellhus og individuelle runners, og dette skal være sånn nogenlunde riktig med tanke på lengder, diametre og volum. TPS brukes bare til "aksellerasjons-pumpe" og et par andre ting, ikke direkte i beregningen av fuel-mengde. Det styres av MAP og temp og rpm i hovedsak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #909 på: juni 12, 2009, 11:48:56 am » |
|
hvorfor kaldere plugger roy? hvilken verdi har du nå.
nå er det sånn at jeg har egentlig aldri hatt trimmet VW motor, med unntak av en lett skremt 1600 for 15 år siden, så mitt eget erfaringsgrunnlag er heller tynt. Derfor forhørte jeg meg litt blant venner med lang erfaring innen trimmet vw, pluss et par med generell erfaring, og anbefalingen jeg fikk var å prøve ett hakk kaldere en "std" bruker NGK plugg, B6HS er standard, og jeg har nå montert B7HS Correct me if I am wrong 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #910 på: juni 12, 2009, 12:18:50 pm » |
|
Hvordan vet pluggene at motoren er trimmet? Hva har du i komp?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #911 på: juni 12, 2009, 13:35:08 pm » |
|
hehe det vet ikke pluggene noe som helst om  og det er det spørsmålet alle har stilt når jeg har tatt det opp, og svaret er 9.5:1 statisk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #912 på: juni 12, 2009, 14:38:43 pm » |
|
hvorfor kaldere plugger roy? hvilken verdi har du nå.
nå er det sånn at jeg har egentlig aldri hatt trimmet VW motor, med unntak av en lett skremt 1600 for 15 år siden, så mitt eget erfaringsgrunnlag er heller tynt. Derfor forhørte jeg meg litt blant venner med lang erfaring innen trimmet vw, pluss et par med generell erfaring, og anbefalingen jeg fikk var å prøve ett hakk kaldere en "std" bruker NGK plugg, B6HS er standard, og jeg har nå montert B7HS Correct me if I am wrong  Hvis den soter skal du bruke B5HS. B7HS er for varmere klima enn B6HS. NGK varmetallene er omvendt av f.eks Bosch. Lett å bli lurt. Personlig på den gamle Kawa'n (Z1000 fra 78) puttet jeg også på en P for å få gnisten litt lengre ut i forbrenningsrommet. Hjalp på Kawa'n! Bedre gassrespons (så det ville blitt f.eks. BP5HS på bobla). Men har ikke prøvd det på 30 hester'n.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #913 på: juni 12, 2009, 15:03:52 pm » |
|
her er NGK sin forklaring av varme...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #914 på: august 31, 2009, 13:51:38 pm » |
|
her har det blitt borte en del ja  Kort fortalt har det jo skjedd en god del, men mye kødding med motoren er vel det som har dominert... Viste seg til sluttå være vakuumlekkasjer i innsuget, og dette er nå fikset. Ellers har jeg montert tepper og vinduer i dører etc, og det er fint lite som gjenstår nå. Hadde døgnet hatt en 3-4 timer til tilgjengelig ville jeg stort sett vært klar til EU kontroll og skilter om kun kort tid, men slik det er akkurat nå, går tiden fort. Håper jeg får skilter før høsten for alvor kommer, så jeg får kjørt litt i år  Skal ta noen bilder en kveld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #915 på: september 01, 2009, 08:42:02 am » |
|
og det ble ingen bilder i går.... grunnen var at jeg fikk hyggelig besøk i garasjen, og JHU kan nå skryte av å være en av to personer i universet som har kjørt Grellands Ghia  Dommen var ganke klar: "Du har mer vakuumlekkasje, eller muligens en eksoslekkasje" (!). I tillegg mente han den ikke bråket så ille  Nå er jo referansen hans en jordebil uten gulv i bagasjerommet bak, så jeg tar akkurat den uttalelsen med en klype salt  Takk for besøket, og jeg fikk faktisk litt lyst til å skru litt igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #916 på: september 07, 2009, 12:33:29 pm » |
|
og skrudd har man gjort  Blir mye småknoting med innredningsdetaljer og slikt om dagen, men det skal jo gjøres det også. I går fikk jeg ut fingern og skrudde av alt "over" toppene for å sjekke ut Ulstad sin teori om mer lekkasjer, og jeg fant vel en 8-10 nye potensielle lekkasjer... De vanskeligste å fikse, er vel i forbindelse med min noe manglende sveisekunnskap. Hvert innsugsrør er laget av 11 deler, så 11x4xlengden av hver skjøt gir noen desimeter med potensielle lekkasjer, så jeg smurte på med silikonbasert tetningsstoff der hvor jeg mistenkte lekkasjer, så blir det tett i første omgang i alle fall. Planen er å få en proff til å sveise disse røra i alu når alt annet er på plass, kanskje det begynner å bli tiden for det nå... Ellers var fortsatt ikke tetningen mellom plenum og spjellhus helt god, og det var også et par andre småting å fikse opp... Så nå står pakningsstoffet og herder, og forhåpentligvis kan jeg få testet en tur i kveld igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #917 på: september 07, 2009, 12:36:29 pm » |
|
Jeg sitter på kanten av stolen og venter spent 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Golfblau
Medlem
  
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #918 på: september 07, 2009, 15:06:12 pm » |
|
Bare et lite spørsmål; hvis du har noe manglende sveisekunnskap Hva har vi andre dødelige da 
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #919 på: september 07, 2009, 18:21:43 pm » |
|
hehe det kommer nok an på øya som ser...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #920 på: september 07, 2009, 23:35:08 pm » |
|
Jeg sitter på kanten av stolen og venter spent  da kan du lene deg godt tilbake  Nå skjedde det saker og ting her gett... Jeg fikset følgende i går kveld: -La på godt med pakningsstoff på begge flater på innsugspakningen -La på pakningsstoff på et par steder som så litt dodgy ut på sveisene i skjøt mellom rør og flens -Finni en o-ring til som var skadet -Tettet bedre i uttaket til MAP sensoren -Bedret tetningen mellom plenum og spjellhus -demonterte og smørte opp og justerte spjellet i spjellhuset for å sikre at den lukket helt. Da ble det andre boller gett. Nå datt tomgangen ned så langt at jeg fint kan stoppe den med endestoppen på spjellet, og ellers så gikk den som den skulle. Nå må jeg leie et par prøveskilt igjen for å få kjørt en "tune-runde" igjen, så tenker jeg at dette begynner å likne noe  Takk, Jon Hroar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #921 på: september 08, 2009, 07:32:45 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #922 på: september 08, 2009, 08:17:22 am » |
|
Bra Roy, nå tipper jeg den blir mye mer mottagelig for justeringer
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #923 på: september 08, 2009, 08:27:40 am » |
|
håper jeg også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #924 på: september 08, 2009, 08:39:36 am » |
|
og jeg bråvåknet i natt og kom på at jeg hadde glemt å kople på vacuumslangen, og det måtte jeg sjekke før jeg dro på jobb, og det stemte. Så da kommer den til å bli enda mer smooth  Under prøveturen i går merket jeg at den hostet og harket litt, men regnet med det var pga at jeg trengte ny tuning siden lekkasjene bar fikset, men det kan nok være at ecuen ikke hadde map-signal, ja, så da trodde den jeg kjørte med pedalen i bånn hele tiden  Ellers kan jeg jo legge ut et par bilder... Har satt i baksete, dette skal kles om, men passett jo ikke så ille i fargen. Men jeg ser jo nå at her mangler det en bit mellom seteputene... Skal visstnok være en "masonite" plate trukket med vinyl, så jeg får vel finne frem sutak-plata og stikksaga igjen:
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #925 på: september 08, 2009, 08:41:14 am » |
|
og så fikk jeg endelig hentet et Odyssey batteri som er veldig lite og søtt, og passer perfekt under baksetet. Takk til Pål for at han kunne skaffe det  Må bare lage en festeanordning. Det er M10 som gjelder for å holde Stian happy, er det ikke?
|
|
« Siste redigering: september 08, 2009, 08:46:52 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #926 på: september 08, 2009, 08:42:48 am » |
|
og så ser jeg at jeg må trekke disse sidene med vinyl også. Husket ikke at dette ble synlig med setene i, så det er ikke lakkert i riktig farge en gang, men i etterkant ser jeg at dette sal være dekket med vinyl, så det gjorde jeg faktisk i går kveld:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #927 på: september 08, 2009, 08:45:57 am » |
|
og til slutt et bilde av dørsiden som jeg har hengt på i klipsa sine.
Var litt spent på om de selvborra hulla i sutak-plata stemte, og det ser bra ut. Litt lav i fremkant, men det kan justeres.
Nå skal jeg bare ta den av igjen, og tette med plast før dørsidene monteres for siste gang.
Det skal en alu-list på på dørterskelen også, så overgangen mellom teppe og kanal blir penere.
Hanskeromsinnmaten er fortsatt løs, etter at jeg måtte ta den ut for å få på plass handlebar'en oppå dashen.
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #928 på: september 08, 2009, 09:30:08 am » |
|
ser veldig bra ut roy 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #929 på: september 08, 2009, 09:49:29 am » |
|
Det er M10 som gjelder for å holde Stian happy, er det ikke?
Enten det eller original... nå kan man vel kanskje hevde at original løsningen ikke er original om den sitter under baksetet, siden den skal være i motor rommet på denne bilen. Og da tror jeg faktisk det kreves en boks rundt batteriet også...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|