|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1771 på: november 04, 2011, 23:26:57 pm » |
|
Jupp  Eller, så hu og bilen ihvertfall 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1772 på: november 07, 2011, 09:51:44 am » |
|
back on topic  Brukte mye av helga på å rydde garasjen, så nå er det like før jeg begynner å jobbe på selve motoren/bilen. Har solgt Porsche-vifta, så nå er det ingen vei tilbake. På med T1 viftehus og individuelle spjellhus.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1773 på: november 09, 2011, 23:13:16 pm » |
|
En liten time i garasjen i kveld, og da satte jeg saga i et sett std IDF-manifolder. Planen er å sveise på flenser på denne manifolden, så jeg kappet den av der hvor senteravstanden er lik senteravstanden på spjellhusa, og så stablet jeg ting på hverandre for å se hvordan dette ble seende ut:   Flensene må sveises innvendig, slik at den innvendige diameteren blir javn og fin:  Sett fra siden, gir dette veldig lave innsug:  De blir antakelig for korte for det turtallsområdet jeg sikter på her (har surra bort den beregninga i øyeblikket...) men da kan jeg bare lage noe trattar på toppen av spjellhuset Så var det plassering av dyseholdere da... Siden innsuga ble så korte, kan det hende jeg bruker vanlige enkle weld-in bungs, og så fuel rail på toppen, men uansett er ikke plasseringen ideell.... :   [/quote] Så da får vi vel se om vi kan få sveiset litt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1774 på: november 09, 2011, 23:47:07 pm » |
|
De så så veldig flate ut(vinkel) de idf innsuga, men det er vel bare lengden som gjør det..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1775 på: november 10, 2011, 00:04:37 am » |
|
de er flate.... men om det er normalt, vet jeg ikke. har bare disse....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1776 på: november 10, 2011, 00:34:37 am » |
|
Grelland har jo god plass i motorrommet, så då er det ingen grunn til å pakka alt saman til ein utilgjenlig og uservicevennlig ball?? elle ka seie du,FV  Ellers spennande lesing..om moderne hjerta i gammal sjel. reine pacemakeren.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Padden
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: bergen
|
 |
« Svar #1777 på: november 10, 2011, 00:35:36 am » |
|
Hvor kjøpte du gummiflensene til spjeldhusene, leter etter noen slike selv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1778 på: november 10, 2011, 00:50:47 am » |
|
Grelland har jo god plass i motorrommet, så då er det ingen grunn til å pakka alt saman til ein utilgjenlig og uservicevennlig ball?? elle ka seie du,FV  Ellers spennande lesing..om moderne hjerta i gammal sjel. reine pacemakeren. Nei, kikket på dette når jeg så Paasan sin bil hos Ringstad.. Good plass, slipper såre knoker ved pluggskifte der ja..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1779 på: november 10, 2011, 01:19:37 am » |
|
Hvor kjøpte du gummiflensene til spjeldhusene, leter etter noen slike selv.
Classic motorcyles i Tønsberg. Leverandøren heter Duells. http://www.duells.no/katalog/catalogue.aspx?nid=104767tror jeg ga 380 kr for alle 4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1780 på: november 10, 2011, 01:20:59 am » |
|
hvorfor bruker du ikke dyse hulle i spjellhusa?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1781 på: november 11, 2011, 00:08:37 am » |
|
er en mulighet. Det fulgte med dyser til spjellhusa. to sett. mener jeg har lest at pga disse mc-motorene går på så høyt turtall, så bruker de ofte doble dyser, siden det er vanskelig å få kombinert grei kjørbarhet på lavt turtall med nok suppe ved 11000 rpm... De "vanlige" Bosch-dysene passer ikke i i hulla i spjellhuset.
MS støtter to sett med dyser, så det lar seg gjennomføre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1782 på: november 11, 2011, 00:14:55 am » |
|
kan du ikke bare borre opp littebit i de spjeldhusa. er jo bare så du får tuppen og o-ringen på dysa nedi. og du trenger jo ikke bruke dobbelt sett dyser.bare å blende de andre hulla.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1784 på: november 11, 2011, 10:17:03 am » |
|
er en mulighet. Det fulgte med dyser til spjellhusa. to sett. mener jeg har lest at pga disse mc-motorene går på så høyt turtall, så bruker de ofte doble dyser, siden det er vanskelig å få kombinert grei kjørbarhet på lavt turtall med nok suppe ved 11000 rpm... De "vanlige" Bosch-dysene passer ikke i i hulla i spjellhuset.
MS støtter to sett med dyser, så det lar seg gjennomføre.
Ser ingen grund til ikke at satse på dobbelt dyser og samme turtall 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1785 på: november 13, 2011, 20:43:09 pm » |
|
før jeg plukker ut motoren, tenkte jeg at jeg skulle ta et par bilder av slik den ser ut i dag, men mørket og crappy htc telefon var ikke den beste kombinasjonen. Men slik ser det altså ut i dag:   Har jobba intenst med å rydde garasjen de siste ukene, så nå er jeg snart klar til å sette i gang skikkelig  En sak ang lakking av kjøleblekk: Prøvde meg en gang på sort/grå hammerslagslakk og også krympelakk, men uten særlig vellykket resultat. Noen som har noen gode råd ang hva jeg bør bruke? Skal se pent ut og tåle en liten støyt. Er det så enkelt som 2k silkematt sort billakk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1786 på: november 13, 2011, 22:34:41 pm » |
|
sistnevte = ja:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1787 på: november 13, 2011, 22:37:55 pm » |
|
Eller gi delene til meg så skal jeg skaffe deg lakkering 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1788 på: november 13, 2011, 22:41:14 pm » |
|
det siste forslaget hørtes fristende ut  Tar litt tid før jeg er så langt, tenker jeg, men en eller annen gang før våren i alle fall;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1789 på: november 13, 2011, 22:41:25 pm » |
|
Jeg fikk pulverlakkert alt blekk for noen år siden, og angrer ikke på det. Tror jeg betalte en tusenlapp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1790 på: november 14, 2011, 11:40:37 am » |
|
selvsagt også et alternativ
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1791 på: november 14, 2011, 11:53:08 am » |
|
selvsagt også et alternativ
Jeg skulle også ha pulverlakka endel smådeler sort. Vi kan vel levere sammen så kanskje totalprisen blir noe lavere?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1792 på: november 14, 2011, 13:03:55 pm » |
|
høres ut som en plan.
Hva er kravene til grunnarbeid før pulverlakk? Bart stål, eller kan ujavnheter sparkles?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1793 på: november 14, 2011, 13:31:30 pm » |
|
høres ut som en plan.
Hva er kravene til grunnarbeid før pulverlakk? Bart stål, eller kan ujavnheter sparkles?
Bart stål. Vanlig grunning vil smelte. Tror ikke noe kan spakles, da pulverlakk bakes ved svært høy varme. Men det kan sikkert noen andre svare bedre på.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #1794 på: november 14, 2011, 14:04:13 pm » |
|
Tror heller ikke noe kan sparkles, pga bakingen. Men når jeg fikk pulverlakka deler sist ble det brukt en fyllgrunning på delene som javnet ut noen riper og ujenvheter. Dette gjorde NIL i undrumsdal som ligger et steinkast unna jobben din Grelland. Hør med dem. Veldig hyggelige folk, med god peiling og lang erfaring! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1795 på: november 14, 2011, 14:39:11 pm » |
|
Man kan vist sparkle, men hvordan sparkel det er vet jeg ikke
|
|
« Siste redigering: november 16, 2011, 19:47:19 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1796 på: november 16, 2011, 18:18:13 pm » |
|
JS, holder det seg fint enda?
Rune W fikk jo noe blekk pulverlakkert for noen år tilbake og mener han så han ikke skulle pulverlakke kjøleblekk igjen. Tror det ble POR15 som ble favoritten hans.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1797 på: november 20, 2011, 17:58:28 pm » |
|
lite tid til skruing om dagen, men i dag fikk jeg i alle fall vasket den grundig, før den går inn i garasjen for godt. Håper jeg får et par timer i kveld, så kanskje motoren kommer ut.
 ghia 20 november.jpg (54.54 KB. 601x282 - vist 439 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #1798 på: november 20, 2011, 20:16:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1799 på: november 23, 2011, 23:52:33 pm » |
|
takker. Litt stiv pris, så det kan hende det blir lakk i stedet  Har jammen meg fått en liten time i garasjen i dag, og da begynte jeg med å ta noen bilder av motoren slik den har fungert helt greit i sommer. Hadde med meg skikkelig kamera, så det ble litt bedre enn med mobilen:  Var et par ting jeg oppdaget når jeg demonterte, og det ene var at bensinslangene var blitt veldig "slappe i fisken". Det bekymret meg litt, og det var antydning til lekkasjer i et par av skjøtene. Ikkje bra... Og så ser jeg at lakkeringa mi i motorrommet trenger en oppfriskning.... Jeg lakket med skikkelig 2k-lakk i den fargen jeg opprinnelig hadde tenkt, men når jeg byttet farge, lakket jeg over med 1-k sprak, og det er dårlig triks når jeg søler litt bensin etc der... Mens jeg var i gang tenkte jeg at jeg kunne prøvemontere t1-kjølinga mens motoren sto i, spesielt for å se hvor mye plass jeg har rundt spjellhus etc. Så jeg begynte med å sette på blekkene over sylindrene og selve viftehuset:  Alt vel så langt. Så satte jeg på de innkorta innsugene og spjellhusa, og da ser man at std doghouse viftehus er alt for bredt....  Jeg tegnet på en rød strek som antyder hvor jeg bør snitte opp huset for å lage det smalere. Jeg kommer til å flytte inn uttakene til varme-slangene også. Meningen er å få i gang varmen for å strekke sesongen maksimalt  Så har jeg et par høye luftfilter som også ligger litt vel nær viftehuset. Selv med de kjorte innsuga er det ikke veldig god plass i høyden:  Så fra en annen vinkel, så ser jeg at jeg må finne en ny plass til EDIS-coilen hvis jeg fortsatt skal bruke den da:  Så da har jeg stort sett fått sett det jeg trenger i bilen så det neste nå er å lempe motoren ut av bilen, og opp på arbeidsbenken, så kan jobben begynne for alvor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|