Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #270 på: mai 29, 2008, 09:12:08 am » |
|
Høres ut som en sær lakkerer  Men den innsatsen du har lagt ned her klarer du vel litt grunnarbeid. Eller er det det at du har sveiset så mye at hele bilen er vridd og ingen vil ta på seg grunnarbeidet Du klarer da dette også, har jo gjort en kjempe jobb ellers. Høres jo ut som du har en god dialog med lakkereren, prøv og bruk han til litt godkjenning. neida lakkereren er ikke spesielt sær, men han vil bare at dette skal bli bra. Han sier han kan gjøre det på 3 uker, men da blir verken jeg eller han fornøyd, og etter 9 år betyr ikke 2 måneder fra eller til så mye. Og ja hele bilen er sveiset, så den er/var nok mer bulkete og gærn enn en gjennomsnittlig passatskjerm, men poenget mitt er at lakkereren så på bilen FØR han ga meg leveringstid, så jeg stolte på at han så dette da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #271 på: juni 01, 2008, 23:38:48 pm » |
|
da er jeg i gang med å få bilen kjørbar, og det som er i boks etter kveldens økt er: -bremsekalippere og slanger montert foran -tatt opp hulla i "brygga" til bakre girkassefeste, så nå sitter motoren 1.5-2 cm lavere i bakkant -fått på plass rattstang og ratt -sveiset inn holdere til injektorene på det andre innsuget
disse jobbene må gjøres om jeg skal på scc eller ikke, så det er jo bare å kjøre på her...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #272 på: juni 02, 2008, 09:20:25 am » |
|
Stå på Roy!!!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #273 på: juni 10, 2008, 09:17:09 am » |
|
Jeg har kikket igjennom hele denne maraton tråden nå i løpet av et par dager, jeg må si at det er helt utrolig at du har greid å holde koken oppe så lenge!!! Jeg så bilen hos Karl-Fredrik før du begynte på den, må inrømme at jeg dømte ut bilen når jeg så den. Utrooolig bra og iherdig jobba!! Bare å gratulere.
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #274 på: juni 10, 2008, 23:41:42 pm » |
|
takker. må holde ut vet du :-)
Men kanskje det er på tide med noen oppdateringer igjen, da.
har mistet litt spruten en periode her, men nå er jeg gira på å kjøre på scc, så da gjør jeg et forsøk.
Har en lang liste over saker som må ordnes, og jeg har begynt bak i motorrommet.
Først fikk jeg i går laget en patent for å holde på plass injektorene, men den glemte jeg å ta bilde av...
Deretter løftet jeg inn motorene igjen, og jeg er glad jeg skrur vw og ikke jenkare... Løfta den inn på egenhånd...
Så monterte jeg innsuga igjen for å sjekke at plenumet gikk klar av torpedoen, og det gjorde det:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #275 på: juni 10, 2008, 23:46:37 pm » |
|
så har jeg jobba ned en patent for å få koplet sammen gasspedalen og spjellhuset, og jeg kjøpte meg en laaaang wire og strømpe fra CB, som er beregnet på buggy. Strømpa tres over røret ut av torpedoen, og så kan man kutte wiren og strømpa til riktig lengde. Laget meg en brakett, og dette vil funke, men jeg tror jeg treffer viftehuset...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #276 på: juni 10, 2008, 23:48:29 pm » |
|
som jeg nevnte for et par innlegg siden, har jeg senket det bakre girkassefestet, og det hjalp, så nå vil i alle fall motorromspakningen tette, men jeg kunne tenkt med enda en cm ned...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #277 på: juni 10, 2008, 23:49:29 pm » |
|
og så har jeg sveiset inn en "bung" for å feste WB lambda-sensoren, og her var det trangt, men jeg fikk da skviset den inn:
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2008, 23:54:29 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #278 på: juni 10, 2008, 23:50:26 pm » |
|
og bakfra ser det sånn ut: (Jeg tør faktisk legge ut nærbilde av sveisen min uten at den er slipet  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #279 på: juni 10, 2008, 23:52:40 pm » |
|
og så til sist et bilde av den holdern jeg laget til injektorene. Ganske enkelt prinsipp: spora glir inn i et hakk i injektorene og så har jeg sveiset inn en sånn lang mutter som brukes til å skjøte gjengestenger i innsuget, så hele sulamitten skrus fast med en bolt.
Dette var Even (guttungen på 8 ) sitt prosjekt i kveld, han pusset, grunnet og lakket denne biten:
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2008, 23:55:33 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #280 på: juni 10, 2008, 23:59:33 pm » |
|
ser man litt nøye så er den biten helt klart ikke laget i verken fres eller vannjet, men med vinkelkutter og biltema roterende fil, men jeg lever etter prisippet "form follows function" så da får heller finishen bli så som så  Neste nå er å lage injektorholder på andre siden, og så skal jeg få montert et par sensorer til på motoren, så kan jeg begynne med det elektriske. Og så må jeg montere viftehuset for å se om braketten min kan brukes, før jeg kutter den lange strømpa. Det går da riktig vei i alle fall.
|
|
« Siste redigering: juni 11, 2008, 17:39:17 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #281 på: juni 11, 2008, 15:42:33 pm » |
|
Du er jo snart i mål 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #282 på: juni 16, 2008, 17:11:41 pm » |
|
jada det går da fremover.
Har jobbet litt mer med motoren, og har bygd om hele opplegget med gasswire, så nå kommer den opp underfra i stedet. Ble litt jobb med å lage braketter, men tror dette blir en bedre løsning:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #283 på: juni 16, 2008, 17:12:40 pm » |
|
og så laget jeg ferdig holderene til injektorene, og slik ser det ut da:
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2008, 23:46:49 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #284 på: juni 16, 2008, 17:13:12 pm » |
|
og hele motorrommet:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #285 på: juni 16, 2008, 17:14:54 pm » |
|
det bakre blekket er no taiwan-drit, så det passer dårlig til buen i motorrommet, så det får jeg snitte opp og sveise sammen igjen...
Ellers så rakk oppretteren å legge på litt sparkel før jeg fikk bilen hjem igjen, så siden på bilen ser slik ut nå:
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2008, 17:16:50 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #286 på: juni 16, 2008, 17:20:16 pm » |
|
Da er det faktisk ikke mye HW som gjenstår :-) Skal lage et hull og gjenge opp til oljetemp-føler i sumpa, og så skal jeg ha inn en tempføler til sprutet i det ene toppdekselet, og en brakett til en innsugslufttemperaturføler (NM i lange ord...)
Så er det igang med loddebolt, krympetang og kabling :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #287 på: juni 16, 2008, 17:54:34 pm » |
|
Eg seier berre: Stå På!! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #288 på: juni 16, 2008, 23:49:57 pm » |
|
man står på, vet du  Fikk et par timer i dag også, og da har jeg begynt på det elektriske. Jeg målte opp gode lengder og har laget meg et koplingsskjema, så jeg håper jeg har husket lle, men jeg har laget 4-5 ekstra ledninger i reserve, så jeg håper dette funker. Det ble 14 ledere, og de trædde jeg inni en strømpe og la på samme sted som originalt. HEr er hele bunten foran :
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #289 på: juni 16, 2008, 23:50:33 pm » |
|
her passerer den innerskjermen bak:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #290 på: juni 16, 2008, 23:51:22 pm » |
|
og ender opp i motorrommet:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #291 på: juni 16, 2008, 23:53:31 pm » |
|
de skarpsynte ser at her er det kun sorte ledninger, men jeg har merket dem ihver ende, og på skjemaet mitt så dette skal nok gå bra...
En nabo så jeg holdt på med bilen, så kom han over med en hel bærepose med sånne merkedingser:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #292 på: juni 16, 2008, 23:55:37 pm » |
|
og til slutt i dag, la jeg på litt slipegrunning på innsuga, så får de få seg en omgang med lakk også før de er helt ferdig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #294 på: juni 17, 2008, 00:01:38 am » |
|
Det er bare å ta av seg hatten for dette prosjektet! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #295 på: juni 17, 2008, 00:10:45 am » |
|
detta blir jålete Roy, trur jeg må en tur bort å glane litt når jeg får stabla meg hjem å inn i bussen, gi gass, er jo bare 62 dager til stripekjøring nå  bare å komme det :-) God bedring forresten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #297 på: juni 17, 2008, 09:02:37 am » |
|
Smooth, Roy! Vil ha bilder av kablinga når du nærmer deg ferdig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #298 på: juni 21, 2008, 01:22:19 am » |
|
*tips* jeg testet ett par spray dempe produkter i taket på varaianten min.. 500.- fattigere og fortsatt "boing" lyd hjalp ikke en dritt lite som kan erstatt goe'gamle asfaltmatter. Jeg limte opp dette med sikaflex lignende lim. da blei det stilt
no offence KnastenradUndKnotenblech, men dette er fullstendig gal måte å gjøre det på. Ved å lime platene opp med sikaflex el.l så ødelegger du omtrent all effekten av dempingen. Hele poenget er at dempeplatene skal sitte så tett på metallet som mulig. Og til dere som skal dempe bilen inni; hold dere langt unna biltema og andre billige dempematter. De demper dårlig, klisteret er ubrukelig og platene detter av så fort det blir litt varmt i bilen. Asfaltmatter er gammeldags, bruk heller butylmatter som er selvklebende og rull de godt fast med en hard rulle. Da kontakten med underlaget er essensielt for effekten av dempingen. Kombiner gjerne butylmatter og lydfelleskum av tett celleplast som ikke suger vann, slik at man får en sandwichkonstruksjon. Dette gir meget godt resultat og skaper ikke rustproblemer på sikt. Har lagt på noen hundre kvadrat med dempematter og snakker av erfaring  Sorry for OT
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #299 på: juni 21, 2008, 01:25:04 am » |
|
Det skjer bra saker i garasjen! På tide med en visitt å sjekke fremdriften snart  En era i Roys liv er snart over, bilen er på veien og hva skal du fåreta deg da da 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|