Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #2190 på: juni 12, 2015, 21:02:17 pm » |
|
Her har vi utdraget.. Er vel liten tvil om at det ikke er helt friske lyder..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2192 på: juni 14, 2015, 14:30:00 pm » |
|
var det på innsug eller eksos siden? Er litt farligere hvis dette skjer på eksos siden pga oppfylling av bensin i kammeret og hydrolock som fører til skjeve råder etc.. Og det å starte motoren når man vet det ligger fult av små metall biter i motoren var ikke et sjakktrekk, pumpen din er nok i alle fall på tiden å bytte!  I tillegg kan ventilen ha slått i stempelet i det støtstangen var på kanten av justeringsskruen. Er vel bare å brette opp ermet og splitte alt, det blir nok ikke så dyrt heldigvis!  Det var på innsug-siden Angående oppstart vurderte jeg den sånn at den gikk to runder på banen med fullt øs etter at lydene tilsynelatende oppsto, så noen sekunder for å sjekke om hovedårsaken er funnet ville ikke gjøre så mye fra eller til tenkte jeg. Får ta en nærmere titt på støtstang og -rør før jeg vurdere hva jeg gjør videre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2193 på: august 02, 2015, 21:36:12 pm » |
|
Fikk noen minutter i garasjen her om dagen, så da tappet jeg av olja, og fant heldigvis ikke noe spon eller annet drit der, så da fylte jeg opp med ny olje, så håper vi ting funker. Jeg kikket litt nøyere på støtstanga og røret, og det så ut som støtstangrøret hadde fått litt juling når støtstanga hoppet ut av koppen sin, så støtstanga tok i kanten på røret. Jeg prøvde å rette opp røret så da håper vi det fortsatt er tett.... Mangler bare å få på eksosanlegget og lambda-sonden, så kan jeg ta en prøvetur. Skal blir godt å kjøre litt med den igjen  Mye igjen av sommeren enda  Mulig alle gutta har lyst til å være med på SCC så da kan det hende jeg tar turen i Touran eller audi i stedet. Vi prøvde å kjøre 4 stykker til HMR, men det er fantastisk dårlig plass til passasjerer i baksetet, så det utgår på såpass lang tur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #2194 på: august 02, 2015, 21:58:12 pm » |
|
Håper det har gått bra med motoren din . Og om du skulle huske å ta med slepetauet til SCC gjør det ingen ting.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #2196 på: august 02, 2015, 22:01:23 pm » |
|
takk for det. Jada skal få levert det. Må bare beklage at du ikke har fått det igjen før  Pust rolig  ikke vært noe tilløp til krise.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2197 på: august 02, 2015, 22:41:15 pm » |
|
men det er fantastisk dårlig plass til passasjerer i baksetet, så det utgår på såpass lang tur.
I papirene(Registreringskortet) til min 66 Ghia står det at det er 2 sitteplasser i baksete til personer under 10år. Din er vel registrert for 5 om jeg ikke husker feil?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2199 på: oktober 20, 2015, 13:27:35 pm » |
|
begynner å bli lenge siden det var noen oppdateringer her nå... Men faktum er at det har skjedd svært lite i sommer/høst. Jobb og familie har tatt all fokus, så bilen har stått på bukker siden HMR. Jeg har kikket litt på hva som kan være årsaken til ulydene, men finner ikke noe på det jeg kommer til uten å åpne blokka, så da har den blitt stående. Jeg hadde en teori på at det kan være at en av støtstangrørene hadde fått seg en smell, så ulyden kunne komme fra en støtstang som slo borti, så jeg tenkte jeg skulle ta en viss risiko, og bytte olje og filter og prøve en forsiktig prøvetur for å se om det evt ga seg, men resultatet ble som ventet; ulyden er der. Motoren sviver lett rundt og går greit, men denne bankinga kommer og går, så jeg mistenker noe i området kam/løfter/støtstang. Så planen for vinteren er da som følger: -Ut med motor, og full gjennomgang -Ut med girkasse -Inn med "Unneberg Spessial" kasse med diverse forsterkninger og litt kortere 3dje gir (gir meg ikke med dette bane-greiene;) ) -Inn med tørr-sump smøring -Inn med hydraulisk clutch Og så har jeg fortsatt et hjul-prosjekt gående... Ble ikke helt fornøyd med cookie-cutters, så jeg lurer på om jeg skal jobbe litt videre med stål-felg prosjektet, for å få litt mer hotrod/racing stuk, men med innpress som passer bedre enn cookie-cutterene gjorde. Så beholder jeg fuchs-kopiene til pen-kjøring  Eldstemann går første året på videregående, og skal ha en bolk med bilskade/tynnplate utpå vinteren (og jeg tror mange av oss kjenner en av lærerne der...) så kanskje han skal slippes løs på en forskjerm som trenger litt pleie. Går også og funderer på en liten oppgradering i ECU-avdelingen, men vi får se hva vinteren bringer  microsquirten funker helt fint, men er litt betatt av en løsning med innebygd lamda-controller.
|
|
« Siste redigering: oktober 20, 2015, 14:41:14 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #2200 på: oktober 21, 2015, 08:18:13 am » |
|
Håper det går seg til med motoren, uten å bli en helt sjuk jobb, og dyrt. Hvor breie felger ser du for deg? Man finner 6x15 felg fra mercedes som skal ha riktig innerdia på banene.Jeg har et sett sånne du kan få overta. Oppgraderinger på innsprutsfronten har du vel antagelig godt kontroll på under eget hårfeste, ellers er jo Thore-Morten Bryhn innen armlengdes avstand.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2201 på: oktober 21, 2015, 08:33:11 am » |
|
Ang felger så har jeg sett for meg 7", men etter å ha trøblet en del med cookie-cutters på 7", så kan det fort hende jeg ender på 6" ja. Da er det absolutt interessant med mercedes-baner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2202 på: oktober 28, 2015, 23:59:55 pm » |
|
var en tur på finn og fant et sett med PV/amazon-pynteringer til en overkommelig penge, så det kan hende det blir litt hotrod-stuk i løpet av vinteren:
 pyntering.jpg (48.48 KB. 800x440 - vist 468 ganger.) Guttungen skal få jobben med å lakkere de i passende farge når jeg har fått bestemt meg for bredde/innpress Er det noen som har et sett med ok kapsler til slike hjul?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2203 på: november 02, 2015, 01:43:05 am » |
|
Da har vi testet litt farger, og jeg tror vi lander på signalrødt:
 (72.19 KB. 528x557 - vist 488 ganger.) Må bare få riktig bredde på 2 av de nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2204 på: november 02, 2015, 08:19:49 am » |
|
Så skikkelig "originalt" ut, supert som alltid.
Jeg har nettopp fått hjem samme type reservehjulsfelger i 5"x15" ET55 og 5,5"x15" ET35 til min 1961 T1 som får skivebremser rundt om.
Visste ikke at det ble levert kapsler til dem, skal bli spennende å se hvordan felgene dine blir da :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2205 på: november 02, 2015, 09:52:50 am » |
|
Kapslene er litt sånn baby-moon-aktige, se bilde. Jeg ønsker meg litt mer hot-rod stuk enn original-stuk, så jeg er litt usikker på hvordan dette blir, men det er moro å teste ut litt forskjellig uansett
 hubcap.jpg (89.78 KB. 800x600 - vist 454 ganger.)
 912.jpg (77.98 KB. 800x558 - vist 504 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 02, 2015, 10:00:31 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2206 på: desember 07, 2015, 20:34:35 pm » |
|
Da greide vi endelig å få satt av et par timer i garasjen, og da fikk jeg med meg to av gutta ut og begynte demontering av motoren.
 endelig.jpg (43.76 KB. 330x600 - vist 501 ganger.) Kanskje vi får en økt til senere i kveld, så vi får tatt av eksos og så kan vi lempe ut hele motoren og få undersøk hva det er som lager kvalme. Godt å komme i gang med litt kvalitetstid i garasjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2207 på: desember 10, 2015, 13:03:11 pm » |
|
Satt i går og lagde meg noen planer for hva som skal gjøres, og et av prosjektene jeg har hatt på planen i et par år, er å få på plass tørr-sump smøring. Har fundert litt på plassering av oljetanken i forhold til pumpa, da jeg kunne tenkte meg å unngå en stengeventil på returen. En av utfordringene med et slikt oppsett er som kjent at hvis oljetanken er plassert høyere enn oljepumpa, så vil det over tid sige olje gjennom pumpa og inn i motoren. Har fundert på om det er mulig å sette tanken under baksetet, og på denne skissen kan det se ut som det er mulig:
 ghia sketch.jpg (45.27 KB. 626x464 - vist 440 ganger.) Er det noen som har erfaring med dette, og kans si noe om hvovidt det funker? Og sånn apropos, er det noe i veien for å ha oljetanken inne i bilen? Mener noen har sagt at POrsche 911 har den i "rear quarter panel" med påfylling fra innsiden av bilen, så det kan jo ikke være noe generelt forbud mot dette? Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2208 på: desember 10, 2015, 19:02:37 pm » |
|
Har vurdert samme løsningen som deg på min motor, og har sett litt på muligheten for å bruke 12V ventil, som kan kontrolleres av tenning eller muligens Megasquirt.
Så på forumet i en byggetråd at oljetank var montert inne i sidepanelet på en notch.
Har du noe nytt om tannstang?
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2209 på: desember 10, 2015, 19:57:12 pm » |
|
Har fundert på om det er mulig å sette tanken under baksetet, og på denne skissen kan det se ut som det er mulig: [ Vedlegg ]
Er det noen som har erfaring med dette, og kans si noe om hvovidt det funker?
Og sånn apropos, er det noe i veien for å ha oljetanken inne i bilen? Mener noen har sagt at POrsche 911 har den i "rear quarter panel" med påfylling fra innsiden av bilen, så det kan jo ikke være noe generelt forbud mot dette?
Roy
Bare husk at du får en varmekilde inni bilen, tanken blir jo 80-90 grader varm, Blir bra om vinteren 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2210 på: desember 11, 2015, 00:41:01 am » |
|
Takk for innspill.
Ang tannstanga så har jeg ikke snakket med produsenten på en stund så det er nok på tide med en oppdatering.
Tenkte på det med varmen ja. Hjelper vel litt å isolere. Ellers så krabbet jeg under bilen i kveld og med det stuket jeg har så ser det absolutt ut til at tanken kommer lavere enn pumpa.
Fikk også lempet motoren opp i motorstativet og mye tyder på rådehavari av et eller annet slag. Skal se om jeg får lastet opp en videosnutt....
|
|
« Siste redigering: desember 11, 2015, 01:23:41 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2212 på: desember 11, 2015, 00:51:08 am » |
|
videoen er privat 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2213 på: desember 11, 2015, 00:52:54 am » |
|
gå for tørrsump spesielt på WBX / oxy og utfordringer med for små ettermarkeds oljepumper er dette er sikkert valg litt mere jobb , men kun når du lager det
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2214 på: desember 11, 2015, 01:23:16 am » |
|
videoen er privat  ops prøv nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2215 på: desember 11, 2015, 01:26:58 am » |
|
gå for tørrsump spesielt på WBX / oxy og utfordringer med for små ettermarkeds oljepumper er dette er sikkert valg litt mere jobb , men kun når du lager det
jupp er det jeg har tenkt også, men har du en forslag til hvor i oljekretsen jeg legger inn kjøleren? I dag har jeg en sandwich-plate med termostat mellom filter og blokk, og en mulighet er jo å kjøre rett fra suge-side av pumpa, gjennom kjøler til tanken, men er det ikke lurt å ha en termostat så olja kommer relativt kjapt opp i arbeidstemperatur, eller ordner relief-ventilene internt i blokka dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2216 på: desember 11, 2015, 01:32:01 am » |
|
Følger spent med her, jeg har plass til tank...så blir spennende å se hva din løsning blir.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2217 på: desember 11, 2015, 01:41:18 am » |
|
gå for tørrsump spesielt på WBX / oxy og utfordringer med for små ettermarkeds oljepumper er dette er sikkert valg litt mere jobb , men kun når du lager det
jupp er det jeg har tenkt også, men har du en forslag til hvor i oljekretsen jeg legger inn kjøleren? I dag har jeg en sandwich-plate med termostat mellom filter og blokk, og en mulighet er jo å kjøre rett fra suge-side av pumpa, gjennom kjøler til tanken, men er det ikke lurt å ha en termostat så olja kommer relativt kjapt opp i arbeidstemperatur, eller ordner relief-ventilene internt i blokka dette? på bussen (som er eneste erfaringa jeg har med tørrsump) hadde jeg kjøler på returkretsen fungerte men kjølern var tydeligvis litt for restriktiv da det bygde seg opp trykk før kjøler som blåste pakninger på oljefilteret(hadde også filter på retur. så hvis du går for den løsningen så pass på å ha stoooor diameter på røra i kjøler. releif ventilen styrer ikke noe temeratur, så da må du fortsette å bruke det oppsettet du har med sandwich. tørrsump pumpa mi har 38mm suge drev så den skuffer godt unna. CB sine er en del mindre men funker nok "bra nok"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2218 på: desember 11, 2015, 01:43:11 am » |
|
Hvor ser du for deg å montere tanken da? Jeg har også vurdert en manuell ventil, men med en microbryter eller noe koplet til, slik at det enten lyser et lys, eller at jeg faktisk ikke får startet med mindre ventilen er åpnet. Hvis jeg har tanken under baksetet, er det jo mulig å sette ventilen slik at jeg kommer til den uten å løfte rumpa fra setet  edit: Dette var svar på vwfreak sitt innlegg, men Jørn rakk innpå i mellomtiden 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2219 på: desember 11, 2015, 01:48:00 am » |
|
gå for tørrsump spesielt på WBX / oxy og utfordringer med for små ettermarkeds oljepumper er dette er sikkert valg litt mere jobb , men kun når du lager det
jupp er det jeg har tenkt også, men har du en forslag til hvor i oljekretsen jeg legger inn kjøleren? I dag har jeg en sandwich-plate med termostat mellom filter og blokk, og en mulighet er jo å kjøre rett fra suge-side av pumpa, gjennom kjøler til tanken, men er det ikke lurt å ha en termostat så olja kommer relativt kjapt opp i arbeidstemperatur, eller ordner relief-ventilene internt i blokka dette? på bussen (som er eneste erfaringa jeg har med tørrsump) hadde jeg kjøler på returkretsen fungerte men kjølern var tydeligvis litt for restriktiv da det bygde seg opp trykk før kjøler som blåste pakninger på oljefilteret(hadde også filter på retur. så hvis du går for den løsningen så pass på å ha stoooor diameter på røra i kjøler. releif ventilen styrer ikke noe temeratur, så da må du fortsette å bruke det oppsettet du har med sandwich. tørrsump pumpa mi har 38mm suge drev så den skuffer godt unna. CB sine er en del mindre men funker nok "bra nok" Ok, så en mulighet er å kjøre rett fra scavenge pumpa og i tanken, men ha kjøleren der den er, via sandwich. Blir mye slanger, men det er i seg selv ikke så veldig stort problem. CB pumpa har 26mm på scavenge hvis jeg ikke husker feil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|