Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #2790 på: september 29, 2017, 20:16:36 pm » |
|
Det er noen deilige låseskiver å få tak i, som heter Norlock. Monterer du dem, blir jeg veldig overraska om det skrur seg opp igjen.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2791 på: september 29, 2017, 20:51:20 pm » |
|
Det er noen deilige låseskiver å få tak i, som heter Norlock. Monterer du dem, blir jeg veldig overraska om det skrur seg opp igjen.
de er montert med norlock  Man jeg har ikke sjekket om det er det som har skjedd... Prøver å få litt garasjetid i helga 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #2792 på: september 30, 2017, 20:04:35 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2793 på: oktober 08, 2017, 16:17:04 pm » |
|
Var en skrue som manglet ja. Så nå er den på plass med disse låseskivene. Ingen andre var løse så låseskivene ser ut til å funke bra. Vi får strekke sesongen noen uker til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2795 på: oktober 11, 2017, 08:40:22 am » |
|
 Jeg har sagt det en del gange før, men siger det gerne igen... Den er jævlig fin den bilen Roy! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2796 på: oktober 11, 2017, 10:52:52 am » |
|
Takk  Er heldigvis enig  Den er LANGT fra strøken og perfekt, men utrolig mye hyggeligere å kjøre på jobb i denne enn i Ford S-max, eller Hyundai Ioniq som er de andre bilene som for tiden står i oppkjørselen her 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2797 på: oktober 19, 2017, 23:52:13 pm » |
|
Fortsatt hyggelig å kjøre Ghia
 vestfold.jpg (60.22 KB. 800x600 - vist 536 ganger.) Men det begynner å bli kaldt å kjøre på jobb om morran uten varme, så det er nok ikke lenge før det går inn på vinterlagring. Vinterens planer var opprinnelig bare å fikse litt kosmetisk på motoren pluss noen andre småting, men jeg røyk pluteslig på et sett nye topper, så da blir det litt motorjobb allikevel... Planen er å ta ut motoren og så sette bilen til vinterlagring uten motor. Toppene er et sett med scat wedge ports med 44x37.5mm ventiler, så det blir nok en ganske stor forbedring fra dagens los panchitos, håper jeg. Rakk aldri å få kjørt den på rullene, men har en mistanke til at det er toppene som er begrensningen i dagens oppsett, og med sine ca 160 cfm flow, har jeg nok ikke mer enn ca 150 hk i dagens utgave. Med de nye toppene burde det være potensiale for 20-30 til eller noe sånt tenker jeg  Muligens blir mine 38mm spjellhus nå begrensningen.... Vi holder ut en uke eller to til tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2798 på: oktober 23, 2017, 15:08:41 pm » |
|
Fortsatt litt kaldt om morran, men like kos 
 jobb 23 oct.jpg (88.19 KB. 800x447 - vist 509 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2799 på: oktober 25, 2017, 20:48:27 pm » |
|
Keep on, keepin` on 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2801 på: oktober 26, 2017, 14:39:17 pm » |
|
nydelig vær på solkysten, så jeg måtte ta en liten omvei på vei til jobb for å ta et bilde sammen med andre entusiaster som begynner sesongen litt sent 
 ghia og danskens oval.jpg (66.11 KB. 800x600 - vist 571 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2802 på: oktober 27, 2017, 08:18:17 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #2803 på: oktober 27, 2017, 08:25:29 am » |
|
nydelig vær på solkysten, så jeg måtte ta en liten omvei på vei til jobb for å ta et bilde sammen med andre entusiaster som begynner sesongen litt sent  [ Vedlegg ] Bingobanden 
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2804 på: november 13, 2017, 20:20:47 pm » |
|
Siste innsats før vinterlagring. Motoren skal ut.
 20171113_175138.jpg (80.75 KB. 800x600 - vist 526 ganger.)
 20171113_173736.jpg (77.08 KB. 800x600 - vist 554 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2805 på: november 14, 2017, 20:13:30 pm » |
|
Og der var den ute
 20171114_182122.jpg (97.99 KB. 800x600 - vist 573 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2806 på: november 14, 2017, 23:22:53 pm » |
|
Nice 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2807 på: november 21, 2017, 21:47:55 pm » |
|
Da fikk vi endelig bra nok vær/føre til at vi kunne taue bilen til vinterlagring så nå kan jeg få ryddet i garasjen og starte vinterens prosjekter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2808 på: november 28, 2017, 13:56:48 pm » |
|
Begynner å bli mulig å få skrudd litt i garasjen igjen; må bare får skrudd sammen alle kåpene på den ene guttungens motorsykker, så tar den mindre plass. Nå har guttunge nr 2 blitt gammel nok til å øvelesekjøre på lett MC, så da ble det plutselig to 125cc i garasjen. Har satt opp en MC-garasje i sommer/høst også, så da får jeg litt bedre plass til bil:
 bod.jpg (70.5 KB. 446x600 - vist 509 ganger.) Men nok om det  Vinterens planer var i utgangspunktet å gjøre en del kosmetisk på motoren, men så dumpet jeg borti disse toppene som nevnt lenger opp her, så da blir det litt mer omfattende. Men to-do lista ser omtrent sånn ut: -Splitte blokka og sjekke kam/løftere -Montere nye topper med det som følger av vippearmsgeometri/støtstenger/kompresjon etc-. -lage ny adapter til oljekjøler da det kan se ut som det var noen små lekkasjer i den vi laget i stål. Guttungen skal få prøve seg på TIGsveising i alu -Gasserstag/wire. Er fornøyd med CSP stagene, men de kommer i konflikt med oljeslangene som kommer ut av viftehuset. -Pynte opp/tette og lakke alle kjøleblekk -Fikse motorrom (lakk og noen nye paneler) -Interiør (har lyst å lage nye dørsider og muligens bytte tepper) -Seter (har hele loftet fullt, så må bestemme meg for hva jeg vil bruke og kvitte meg med resten) Her er et bilde fra prøvemonteringen av oljekjøler, som viser litt av konflikten med gasserstag:
 slanger.jpg (52.9 KB. 450x600 - vist 536 ganger.) Her ser man også tydelig at selve motorrommet trenger en gjennomgang  Er vel snart på tide å begynne da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2809 på: november 28, 2017, 20:53:08 pm » |
|
 20171128_193908.jpg (107.82 KB. 800x600 - vist 527 ganger.) Da var det litt triveligere å jobbe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2810 på: november 30, 2017, 20:56:56 pm » |
|
Siden de "gamle" toppene ble solgt i løpet av få timer, måtte de demonteres og rengjøres litt. De var ikke så ille, men litt koksavleiringer er det jo. Men det jeg oppdaget var at jeg har brukt helt feil tennplugger.... det er alt for korte og dette gir vel ikke akkurat optimal gnist...:
 kort plugg.jpg (60.63 KB. 699x600 - vist 502 ganger.) Og så samlet jeg alle delene og fikk klargjort for sending:
 los panchitos.jpg (117.66 KB. 800x600 - vist 493 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2811 på: november 30, 2017, 21:02:49 pm » |
|
Før jeg åpnet blokka for å sjekke kam og løftere, måtte jeg ta litt på de nye toppene, og de er jo tilsynelatende ikke så forskjellig fra de eg har, begge er basert på 043 støp, men ventilene er betraktelig større, og ikke minst er de portet en del mer. Jeg brukte en av de ødelagte pakningene fra de nye toppene, og forsøkte å indikere hvor mye jeg må ta opp innsugene for å matche toppene, og da ser man klart forskjellen:
 porting.jpg (51.84 KB. 800x600 - vist 525 ganger.) Ellers så ser disse innsugene litt merkelige ut synes jeg... litt vel krokete. Kanskje jeg rett og slett må se meg om etter noen andre; kanskje også siden det kan se ut som det blir litt lite gods når jeg må porte de så mye
|
|
« Siste redigering: november 30, 2017, 21:18:42 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2812 på: desember 01, 2017, 00:46:22 am » |
|
De innsugene er vell sånn for å få forgasserne nogenlunde på rett linje ovenfor hverandre. Mulig jeg tar feil.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2813 på: desember 01, 2017, 09:49:27 am » |
|
De innsugene er vell sånn for å få forgasserne nogenlunde på rett linje ovenfor hverandre. Mulig jeg tar feil.
Neida du har helt rett, men det jeg tenkte på er at spesielt den ene kanalen har en litt merkelig sving på seg. Pluss at det blir antakelig litt tynt gods når jeg må porte såpass mye
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2814 på: desember 01, 2017, 12:28:41 pm » |
|
De innsugene er vell sånn for å få forgasserne nogenlunde på rett linje ovenfor hverandre. Mulig jeg tar feil.
Neida du har helt rett, men det jeg tenkte på er at spesielt den ene kanalen har en litt merkelig sving på seg. Pluss at det blir antakelig litt tynt gods når jeg må porte såpass mye Sistnevnte fikses med å legge på sveis, så har du mer å gå på
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2815 på: desember 01, 2017, 12:29:51 pm » |
|
tror det blir løsningen ja. Ønsker meg TIG til jul 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2816 på: desember 02, 2017, 18:12:07 pm » |
|
Har rota litt i delehyllene, og jeg mente jeg hadde et par CB EFI-innsug liggende, og det stemte 
 cb innsug.jpg (99.48 KB. 800x600 - vist 501 ganger.) Så har jeg lenge tenkt å prøve meg på å dempe innsugs-lyden litt, og fant denne løsningen hos Bergmann:
 bergmann.jpg (58.79 KB. 800x600 - vist 479 ganger.) Så da rota jeg litt mer i hyllene og fant et par sånne:
 turbo-lokk.jpg (88.56 KB. 800x600 - vist 503 ganger.) Utrolig hva man har samlet på seg... Planen da er å sette på et par små trakter på spjellhusa som er lave nok til å holde seg inni turbo-lokka, så da dro jeg i gang 3d-printeren og etter et par timer sto det 4 sånne på plata:
 trakter.jpg (88.14 KB. 800x600 - vist 494 ganger.) Men da ser jeg at den plata som skal stå under disse filterboksene går borti dysene slik de er montert på spjellhusa, men CB-innsuga har jo hull til dyser så det blir bra.
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2017, 18:17:11 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2817 på: desember 02, 2017, 18:15:33 pm » |
|
Disse CB-innsuga har betydelig mer gods å porte i også:
 porting.jpg (70.77 KB. 800x600 - vist 500 ganger.) Eneste ulempen jeg ser er at disse innsuga er ikke offset, så spjellhusa på ene siden blir stående litt lenger frem enn på andre, men da har jeg gått for en wire-løsning fra Logmech, så da skal det også løse seg:
 logmech.jpg (77.69 KB. 700x525 - vist 501 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #2818 på: desember 02, 2017, 18:39:57 pm » |
|
Props for trakter med skikkelig radie over kanten. Skal du lage flere bør den forlenges ytterligere, kanskje ned mot 120-150 grader for å lettere hente luft nedenfra og opp.
Godt du bytter ut de offset-manifoldene med et par rette. Den typen hører ikke hjemme på en slik motor du driver med her. Én ting er de unødvendige svingene, en annen er effektiv forskjell på lengden mellom runnerne. Spennende med den dempeboksen. Tror aldri jeg har sett en sånn før. Tror heller ikke det blir noe tema det med inntaks-offset og sugerekkefølge som vi har diskutert i tråden til Geir og Ove, siden spjeldene sitter etter plenum.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2819 på: desember 02, 2017, 20:59:33 pm » |
|
Tror heller ikke det blir noe tema det med inntaks-offset og sugerekkefølge som vi har diskutert i tråden til Geir og Ove, siden spjeldene sitter etter plenum.
Nei det er sånn jeg har tenkt også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|