|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2881 på: januar 13, 2018, 18:55:23 pm » |
|
Ikke helt fornøyd med finishen ennå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2882 på: januar 13, 2018, 21:15:48 pm » |
|
Strukturrulle? Vet ikke hvordan det vil oppføre seg, men kanskje verdt et forsøk....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2883 på: januar 13, 2018, 22:40:21 pm » |
|
Strukturrulle? Vet ikke hvordan det vil oppføre seg, men kanskje verdt et forsøk....
Kanskje det ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2884 på: januar 14, 2018, 21:11:58 pm » |
|
her det går fremover. Blokka ble kul lakkert, og de luftboks-basene og traktene blir knall. Forsinket gratulasjon til Junior, skal si gutta er flinke...
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2885 på: januar 14, 2018, 22:59:44 pm » |
|
Ikke helt fornøyd med finishen ennå
Lakkert med nok varme i lakken/delene? Fløyt fint utover dengang jeg lakkerte min CB100 med hammerslaglakk...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2886 på: januar 15, 2018, 09:44:00 am » |
|
Ikke helt fornøyd med finishen ennå
Lakkert med nok varme i lakken/delene? Fløyt fint utover dengang jeg lakkerte min CB100 med hammerslaglakk... Er oppunder 20 °C i garasjen så det burde være nok
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2887 på: januar 15, 2018, 23:33:46 pm » |
|
Fikk tilbake toppene fra feriekoloni hos Karl Fredrik i helgen, og han meldte om at disse var maskinert til litt forkjellig dybde av forrige maskinist som hadde hatt henda på de, så han anbefalte at jeg sjekket cc i de etter at han tok de ned en smule for å få de like. Etter litt måling kom jeg til at alle kamrene ligger mellom 42 og 43cc og det er innenfor målenøyaktigheten på mitt oppsett i alle fall:
 cc.jpg (51.32 KB. 450x600 - vist 460 ganger.) Foreløpig har jeg ikke tenkt på å endre vendehøyde/kopperpakning fra det oppsettet jeg hadde i fjor, og slik den er nå så har jeg 0 i vendehøyde og 1.5mm kopperpakning. Et kjapt regnestykke viser at det blir 9.88:1 i statisk komp. Dette er noe høyere enn jeg kjørte i fjor, men siden det ikke blir noe turbo denne sesongen kan det hende jeg lar det være slik. Alternativet er "grave" ut litt i stemplene, da jeg ønsker å beholde "squish area" Fikk prøvemontert toppene, og etter at de ble maskinert 2 tideler passet sylindrene og nå ser det i alle fall ut som en longblock selv om innmaten ikke er montert ennå:
 longblock.jpg (81.01 KB. 800x600 - vist 477 ganger.) Og så måtte jeg teste kjøleblikkene for å få på plass disse gasswire-sakene, men ikke overraskende er innsugene litt mer "beefy" inn mot toppene, så jeg må frisere blekka litt til. Synes kanskje også gråfargen på blekka ble litt lik sortfargen på blokka, så jeg tror jeg må komme opp med et bedre alternativ til disse kjøleblekka. Innspill mottas med takk 
 viftehus.jpg (74.84 KB. 800x600 - vist 499 ganger.) Til slutt et lite detaljbilde av en av toppene; etter at de ble tatt litt på dybden er det en ganske skarp kant inn mot forbrenningskammeret og her er det vel en god ide å ta frem dremelen og runde av denne kanten?
 maskinert.jpg (36.91 KB. 450x600 - vist 462 ganger.)
|
|
« Siste redigering: januar 16, 2018, 11:05:56 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2888 på: januar 16, 2018, 00:00:28 am » |
|
Er vel en egen vitenskap å forme forbrenningsrommet riktig, men skarp kant bør det ikke være, såvidt jeg skjønner. Og du kan forme litt, og få senket kompresjonen samtidig.
|
|
« Siste redigering: januar 16, 2018, 00:03:43 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2889 på: januar 16, 2018, 00:08:31 am » |
|
Er vel en egen vitenskap å forme forbrenningsrommet riktig, men skarp kant bør det ikke være, såvidt jeg skjønner. Og du kan forme litt, og få senket kompresjonen samtidig.
Helt klart en egen vitenskap og langt utenfor min komfortsone...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2890 på: januar 16, 2018, 00:51:49 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2892 på: januar 16, 2018, 10:12:03 am » |
|
Du får mer igjen for å leke deg med Dremelen rundt de skarpe kantene der hvor lufthastigheten høyest. Alle "hindringer" der får relativt store konsekvenser. Hastigheten alltid er størst rundt ventilsetene og ved lave løft er den på sitt høyeste. Sjekk derfor kantene rundt ventilene (setene) og sørg for at det er "pusterom" der.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2893 på: januar 16, 2018, 10:24:38 am » |
|
Skarpe kanter utgjør vel også en viss fare for "hot spots". Vil gjerne ha tennpluggen til å antenne blandingen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2894 på: januar 16, 2018, 10:26:16 am » |
|
Skarpe kanter utgjør vel også en viss fare for "hot spots". Vil gjerne ha tennpluggen til å antenne blandingen  Var det jeg først og fremst tenkte på ja. Jeg vet ikke hvem som har portet/frisert disse toppene i utgangspunktet, men jeg har på en måte antatt at de har mer peil enn meg, så jeg tenkte jeg skulle la de være sånn utforminsmessig, så jeg ikke ødelegger mer enn jeg forbedrer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #2895 på: januar 17, 2018, 22:32:24 pm » |
|
Tja kan ikke si eg likte den grå fargen , men den svarte på blokka mot det børsta/ blanke var nyyydeligt eller rettere sagt lekkert.Men nå er det heldigvis eieren som skal være fornøyd
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2896 på: januar 18, 2018, 11:48:28 am » |
|
Tja kan ikke si eg likte den grå fargen , men den svarte på blokka mot det børsta/ blanke var nyyydeligt eller rettere sagt lekkert.Men nå er det heldigvis eieren som skal være fornøyd Hehe det har du rett i, og eieren er heller ikke fornøyd med det grå på blekket 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2897 på: januar 18, 2018, 22:44:36 pm » |
|
Nesten komplett men jeg er fortsatt usikker på fargen og finishen. Må demontere alt igjen uansett så jeg har fortsatt mulighet til å bytte farge. Wireopplegget blir veldig bra synes jeg. Måtte modde litt for å få det til å passe men hadde god hjelp i garasjen i dag så det var prosjektet til eldstemann og en kompis.
 20180118_202720.jpg (73.15 KB. 800x600 - vist 533 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2898 på: januar 18, 2018, 23:49:05 pm » |
|
Greit når neste generasjon deler interessene :-)
Blir spennende å se hvordan wire trekk blir, hadde selv ett hjemmesnekret wiretrekk den gang slikt ikke var hyllevare.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2899 på: januar 19, 2018, 21:49:50 pm » |
|
Greit når neste generasjon deler interessene :-)
Blir spennende å se hvordan wire trekk blir, hadde selv ett hjemmesnekret wiretrekk den gang slikt ikke var hyllevare.
Ser bra ut så langt. Hadde et hjemmelaget opplegg for noen år siden jeg også, men dette virker noe mer gjennomtenkt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2900 på: januar 19, 2018, 23:26:29 pm » |
|
Er dette bare beregnet for montering slik som du har det, eller kan det også brukes på baksiden av viftehuset ? Jeg vil prøve å få mitt sjult på den nye moteren, alt kommer på baksiden hvis jeg snur spjeldhusa.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2901 på: januar 20, 2018, 00:53:28 am » |
|
Er dette bare beregnet for montering slik som du har det, eller kan det også brukes på baksiden av viftehuset ? Jeg vil prøve å få mitt sjult på den nye moteren, alt kommer på baksiden hvis jeg snur spjeldhusa.
Det burde gå. Blir kanskje litt plunder hvis du har doghouset kjøling. Og justering blir knotete men det kan bli veldig kult med skjult opplegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2902 på: januar 21, 2018, 01:43:19 am » |
|
Doghousen er nok veldig i veien, ellers burde det gå fint. Hjulet og fjær vris 180 grader, så burde gasswire trekket bli riktig. Strømpene og wierene ut til gasserne er mer en lange nok til å klippe til riktig lengde. Et tips hvis du er å dra innom tråsykkelbutikken å kjøpe hetter til å tre over enden på wire`n. Og skulle du trenge nye wiere så passer gir-wire til tråsykler.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2903 på: januar 21, 2018, 01:55:10 am » |
|
Hetter fulgte med i kitet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2904 på: januar 21, 2018, 21:06:27 pm » |
|
Da hadde de glemt det i mitt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2905 på: januar 25, 2018, 11:29:53 am » |
|
Ble en liten runde i garasjen i går da jeg fikk brotsjet opp ventilstyringene så når glir ventilene perfekt i styringene. Planen for kveldens økt er: -dremle av skarpe kanter i toppene -gjøre toppene grundig rent -montere ventiler/fjører -sjekke vippearmsgeometri -file til ring gap på stempelfjærene -sveise igjen flere hull i kjøleblekk Så får tiden vise om jeg fikk krysset av alle punktene. Jeg klarte å knekke en stempelfjær under demontering, så hvis noen har en 1.2mm "nr 2" fjær til 94mm wiseco stempel, så hyl ut før jeg må ut på den store interwebben å shoppe litt igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2906 på: januar 26, 2018, 01:32:39 am » |
|
Fikk gjort alt bortsett fra å file ring gap og sveise. Men det går tross alt fremover. Et lite stemningsbilde fra prøvemontering av vippetøy:
 20180125_203005.jpg (81.99 KB. 800x600 - vist 459 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2907 på: januar 26, 2018, 02:40:03 am » |
|
Når nesten alt er strøket av "to do" lista, så må det vel betegnes som en fin kveld :-) Jeg har vel samme vipper, bruker du original toppdeksel eller alu ? Har CB sine i alu, men fikk beskjed om at de kanskje måtte trimmes litt for å passe sammen med Pauter 1:4
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2908 på: januar 26, 2018, 10:04:58 am » |
|
Når nesten alt er strøket av "to do" lista, så må det vel betegnes som en fin kveld :-) Jeg har vel samme vipper, bruker du original toppdeksel eller alu ? Har CB sine i alu, men fikk beskjed om at de kanskje måtte trimmes litt for å passe sammen med Pauter 1:4
Jeg hadde CB sine i alu, men de passet ikke i bilen, så nå bruker jeg originale som har blitt moddet litt med kulehammer på et par steder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2909 på: januar 26, 2018, 15:11:12 pm » |
|
Scat stainless går lett klar av pauter 1,4 vipper som er shimset 5mm opp!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|