Blau_Oval
Juniormedlem
 
Innlegg: 73
Bosted: Nøtterøy
VW Entusiast. (o\ ! /o) (o\_!_/o)
|
 |
« Svar #3150 på: oktober 03, 2018, 18:50:05 pm » |
|
vi tar det til neste år:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3151 på: oktober 12, 2018, 08:07:04 am » |
|
Ikke så mye som skjer her; heldigvis lar vinteren vente på seg, så ghian går som daily driver fortsatt  Har lenge irritert meg over det jeg mener er for mye støy fra ventiler/vippestell, og når jeg monterte toppene i fjor syntes jeg sideslarken på vippene var for stor, men det var ikke så lett å få tak i riktige shims (er Pauter 1:1.3 vipper jeg har). Men endelig i høst fikk jeg sendt over en del shims i forskjellig tykkelse fra Pauter, så i går fikk jeg tatt en titt på den siden jeg mente det kom mest ulyd fra, og på den ene vippa var det 1mm sideveis klaring... Pauter sier 0.2 til 0.4 så da shimset jeg til jeg fikk ca 0.3, og mye av raslinga ble borte. Får se over andre siden også  Har også en plagsom lekkasje fra en av ventildekslene som jeg må fikse før den må på EU før vinteren, men da kom det første konkrete tilfellet av at jeg synes det er UFATTELIG trist at Unneberg har slutta med VW... Normalt sett ville jeg bare svingt innom i lunchen og fått et par nye pakninger, men det var før i tiden det... Jaja, verden går videre, og vi får begynne å handle på nett som (altfor) mange har gjort hittil, så da ble det til å kline inn de gamle pakningene med pakningsstoff i håp om at de holder tett et par uker til. Ellers er det jo moro å kjøre til jobb om morgen med 4°C og høy luftfuktighet; har nok noen hk ekstra  Har begynt å sette opp en todo-liste for vinteren, og foreløpig ser den slik ut: -Sy nye dørsider -restaurere/fikse skinnet på 911-stolene -teppesett -lage ny clutch-pedal -få ferdig innsugs/filter oppsettet -montere droppa spindler igjen (blir for stiv med en del senk og orig. spindler; bærearmene står omtrent vannrett) -nye fordekk (har "veterandimensjon 155/80 foran nå), da de jeg har vil subbe med droppa spindler. Synd man ikke får Vredstein Sprint Classic i f.eks 165/55-15 -Få på stivere eller justerbart stabstag foran -Se på mulighetene for tannstang-styring Og så er det en del skavanker i karosseriet; litt rust som bobler opp og et par skader etter 8-10 år på veien, men det får gå et år til håper jeg: er redd for at hvis jeg begynner å pirke i dette så begynner snøballen å rulle. Fort. Har også en forskjerm som har helt feil fasong/hjulåpning som hadde trengt en omgang, så kanskje jeg skulle melde meg på platekurs hos Unneberg... Sånn går no dagan 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3152 på: oktober 16, 2018, 16:01:33 pm » |
|
Hva med Diamond stitch mot brannveggen i motorrommet ? Ja Unneberg kasta inn håndkledet, men HotShop har overtatt mye agentur fra Carl F har jeg forstått. HotShop leverer som regel pakker på to dager i posten. Brevpost tar derimot en uke eller to, men det er Posten sin skyld.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3153 på: oktober 16, 2018, 16:54:03 pm » |
|
Hva med Diamond stitch mot brannveggen i motorrommet ? Ja Unneberg kasta inn håndkledet, men HotShop har overtatt mye agentur fra Carl F har jeg forstått. HotShop leverer som regel pakker på to dager i posten. Brevpost tar derimot en uke eller to, men det er Posten sin skyld.
Jupp, diamond stitch i motorrommet kommer sammen med diamond stitch på dørtrekk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3154 på: oktober 17, 2018, 22:42:46 pm » |
|
Virkelig bra  Ser og at HotShop skriver følgende: Levering Unneberg Bil med faktura Din ordre vil bli levert førstkommende tirsdag før kl 12:00 hos Unneberg Bil. Unneberg Bil har butikken åpen kun tirsdager, frem til kl 20:00. Ordren må være registrert hos oss senest kl 08:00 tirsdag for å komme med sendingen samme dag. Du vil motta faktura med forsendelsen og pr. mail når dine varer blir sendt fra vårt lager. Er du medlem i VW Member Club, eller annen spesifisert klubb, vil din rabatt bli trukket fra før faktura sendes ut. Så vet du det.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3155 på: oktober 17, 2018, 22:54:52 pm » |
|
Jada, vet det, men blir ikke det samme som å svinge innom i lunchen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3156 på: oktober 17, 2018, 23:02:31 pm » |
|
Sesongen er ikke helt over, og i ettermiddag ble det en tur til et lokalt burgers-and-coffe treff i sandefjord
 ghia circlek.jpg (50.87 KB. 800x533 - vist 442 ganger.)
 cirklek.jpg (27.53 KB. 800x298 - vist 440 ganger.) Vi plundra litt på vei ned, med at den tilsynelatende gikk på 3 sylindre, men kan hende det hadde sammenheng med at vi gjorde en kjapp motorvask med høyttrykkspyler før vi kjørte... Men det har utviklet seg en lyd jeg ikke liker... Trodde først det var knyttet til sideveis slark i vippestellet, men etter en runde i går kveld hvor jeg hadde av vippestellet på begge sider, og shimset til det var innenfor toleranser, med medfølgende ventiljustering, tror jeg ikke lyden kommer derfra... det er en raslelyd som følger turtallet, så jeg mistenker skjørtebank eller at en av støtstengene tar borti støtstangrøra. KOmmer og går gjennom turtallsregisteret men er verst rundt 2-3000 rpm og lav belastning Var egentlig planen å la motoren stå i bilen i vinter, men det kan tyde på at den kommer ut for en sjekk allikevel.
|
|
« Siste redigering: oktober 18, 2018, 09:11:19 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3157 på: oktober 18, 2018, 07:39:07 am » |
|
Jada, vet det, men blir ikke det samme som å svinge innom i lunchen.
Det er jeg helt enig, prøvde bare å komme med lit mager trøst i disse tunge tider 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3158 på: oktober 22, 2018, 20:03:21 pm » |
|
Fikset noen småting før eu-kontroll. Bl.a fikk vi satt inn passasjerstolen også så nå er det et matchende par  Planen er å sette den inn for vinteren denne uka men satser på eu-godkjenning først så slipper jeg det styret på våren.
 stoler2.jpg (28.91 KB. 446x600 - vist 414 ganger.)
 stoler3.jpg (54.01 KB. 434x600 - vist 417 ganger.)
|
|
« Siste redigering: oktober 22, 2018, 20:31:20 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3159 på: oktober 23, 2018, 23:26:51 pm » |
|
Har puslet med litt småsaker før morgendagens EU-kontroll, og etter store mengder gaskacinch, ser det ut til at topp-dekslene er tette  fant også en løs tennplugg (!) og en manglende skru-dings på enden, så det er lurt å ta en gjennomgang nå og da... Kaldt om morran uten varmeapparat, men fortsatt daily-driver 
 ghia morgen.jpg (55.96 KB. 674x600 - vist 399 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3160 på: oktober 25, 2018, 15:20:32 pm » |
|
Hmmm, gikk ikke gjennom EU-kontrollen i går pga oljelekkasje, så da ble det litt hektisk aktivitet i går kveld for å først finne pakninger, og så forsøke å få disse toppdekslene tette. Så får vi se når dommen faller igjen da...
 ghia meca.jpg (59.82 KB. 550x481 - vist 403 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #3161 på: oktober 25, 2018, 15:30:16 pm » |
|
Det er noe dritt med disse toppdekslene. Men jeg har funnet en oppskrift som fungerer som tusan.
Det er viktig å rengjøre kanter ordentlig å så bruke aceton for å få den helt fri for olje/ fett. Så smører jeg på hi temp pakningssilikon på den ene siden av korkpakningen . Legger så den siden ned i lokket. . Viktig å sjekke at pakningen ikke er for stor. Så bruker jeg en topp som jeg har løst som også er helt ren å spenner da lokket fast med den originale bøylen. Dette fungerer supert. Viktig at silikonen får herdet ferdig før den blir utsatt for noe olje og varme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3162 på: oktober 25, 2018, 15:43:23 pm » |
|
Ligner på det jeg gjorde i går. Monterte med en del silikon, og lot den stå til i dag morges for å herde. Det funket tydeligvis, for etter at den hadde stått på verkstedet hele dagen i dag, så konkluderte de med at den var "tett nok" så da ble den godkjent 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3164 på: oktober 26, 2018, 18:42:50 pm » |
|
Jeg bruker aldri silicon eller annen tettemasser. sørger bare for at topp og deksel er helt rent, setter inn korkpakningen med litt motorolje og vipper det på. Det fungerer så å si alltid for meg. med std deksel vell og merke. Grættis med godkjent bil da Grelland..
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3165 på: oktober 26, 2018, 20:29:10 pm » |
|
Joa, har fungert stort sett alltid for meg og, men med en dag igjen til avskiltningsbegjæring kommer i posten og vinterlagring så valgte jeg belte og bukseseler denne gangen... Så få jeg heller banne og sverte når jeg må renske driten til våren  Ellers takk. Ellers så gjorde jeg nok et sjakktrekk i dag... Skulle bare (...) teste et par andre fordekk før den skal til vinterlagring, men han som hjalp meg fikk ikke på dekket og ødela maskinen i samme slengen, så nå står jeg med forstillinga på en jekk og et par umonterte dekk i bagasjen. Håper noen kan hjelpe meg i morgen, men det blir litt hektisk siden jeg skal en tur på Oslo Motor Show også. jaja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3166 på: oktober 28, 2018, 19:46:12 pm » |
|
Stik forbi mig med hjul og dæk så skal jeg ordne mandag morgen
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3168 på: oktober 29, 2018, 09:34:05 am » |
|
Du burde finne ut årsaken til at dine ventildeksler lekker olje.
Lekker begge sidene eller bare på 1 og 2 siden?
- Kan det være at vippene dine tar i dekslene? - Kan det være at du ikke har tilstrekkelig ånding slik at oljen ikke klarer å renne tilbake til blokka via sine støtstangrør? - Ettermarkedslokk kan være av ymse kvalitet
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3169 på: oktober 29, 2018, 10:24:09 am » |
|
Du burde finne ut årsaken til at dine ventildeksler lekker olje.
Lekker begge sidene eller bare på 1 og 2 siden?
- Kan det være at vippene dine tar i dekslene? - Kan det være at du ikke har tilstrekkelig ånding slik at oljen ikke klarer å renne tilbake til blokka via sine støtstangrør? - Ettermarkedslokk kan være av ymse kvalitet
-BB-
Takk for innspill, Ja det lekker litt på begge sider (Eller lakk; nå er det tett), men mest på 3/4 siden -Ja det kan være, men jeg byttet til scat sine rustfrie for å få mer klaring. Ser ikke noe merker innvending. De originale jeg brukte før, måtte jeg gi et par kakk med kulehammeren dor å få klaring (kjører med pauter 1:1.3 vipper og fk8 kam). Har et par CSP alu-deksler, men de går ikke klar av "hyllene" i motorrommet... (Og de er antakelig ikke noe tettere heller..) -Ja det kan også hende... Har ikke ånding til toppdekslene. Jeg hadde litt utfordringer tidligere i sommer med lekkasjer i simring bak reimhjul osv, men det løste seg ved å fjerne restriksjoner i åndinga i GEne Berg-åndeboksen. Har levd i trua om at det ikke er nødvendig å ånde toppdeksler, men det er kanskje ikke helt korrekt? -Dette er originalt tysk fra 1986 eller deromkring (oxyboxer) så med mindre jeg har ødelagt noe tror jeg ikke blokka er problemet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3170 på: oktober 29, 2018, 10:56:52 am » |
|
Det er bare tull å ånde FRA ventildekslene. Trykket oppstår i blokka og derfor burde du fokusere på å lette på trykket der. Det eneste du oppnår med ånding fra dekslene er at du lager en ny "vei" for olja som egentlig burde finne veien tilbake der du virkelig har behov den - i blokka. Spruter/drypper det olje fra begge dekslene så fylles dem opp fordi oljen ikke klarer å renne tilbake til blokken raskt nok. Åpner du nå dekslene for ekstra ånding så vil oljen bare fortsette opp den nye slangen fordi trykket er fortsatt for høyt i hele systemet ditt. Du har, såvidt jeg ser, mindre ånding av din stormotor en det VW laget for sine originale 1600 motorer. Noe å tenke på.... Og se deretter på hva Porsche gjorde med sine 1600 super 90 motorer med en stor åndeboks og 24mm slange med vakum (sug) fra den ene forgasseren i tillegg til 10mm til friluft:  -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3171 på: oktober 29, 2018, 11:13:36 am » |
|
Hvordan modifiserte du Berg-lokket?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3173 på: oktober 29, 2018, 16:40:45 pm » |
|
Det er bare tull å ånde FRA ventildekslene. Trykket oppstår i blokka og derfor burde du fokusere på å lette på trykket der. Det eneste du oppnår med ånding fra dekslene er at du lager en ny "vei" for olja som egentlig burde finne veien tilbake der du virkelig har behov den - i blokka.
Spruter/drypper det olje fra begge dekslene så fylles dem opp fordi oljen ikke klarer å renne tilbake til blokken raskt nok. Åpner du nå dekslene for ekstra ånding så vil oljen bare fortsette opp den nye slangen fordi trykket er fortsatt for høyt i hele systemet ditt. Du har, såvidt jeg ser, mindre ånding av din stormotor en det VW laget for sine originale 1600 motorer. Noe å tenke på.... Og se deretter på hva Porsche gjorde med sine 1600 super 90 motorer med en stor åndeboks og 24mm slange med vakum (sug) fra den ene forgasseren i tillegg til 10mm til friluft:
-BB-
Da er vi jo enige da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3174 på: oktober 30, 2018, 07:58:53 am » |
|
Det er bare tull å ånde FRA ventildekslene. Trykket oppstår i blokka og derfor burde du fokusere på å lette på trykket der. Det eneste du oppnår med ånding fra dekslene er at du lager en ny "vei" for olja som egentlig burde finne veien tilbake der du virkelig har behov den - i blokka.
Spruter/drypper det olje fra begge dekslene så fylles dem opp fordi oljen ikke klarer å renne tilbake til blokken raskt nok. Åpner du nå dekslene for ekstra ånding så vil oljen bare fortsette opp den nye slangen fordi trykket er fortsatt for høyt i hele systemet ditt. Du har, såvidt jeg ser, mindre ånding av din stormotor en det VW laget for sine originale 1600 motorer. Noe å tenke på.... Og se deretter på hva Porsche gjorde med sine 1600 super 90 motorer med en stor åndeboks og 24mm slange med vakum (sug) fra den ene forgasseren i tillegg til 10mm til friluft:
-BB-
Da er vi jo enige da  Så flott Grelland. Og når du vipper hetten på boksen av og blåser igjennom den med munnen. Motstand? Jeg har vært vitne til en motor som blåste hetten av sin Berg boks på 8000 omdr. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3175 på: oktober 30, 2018, 09:58:34 am » |
|
Det har jeg aldri prøvd, men antakelig en del motstand ja.
Denne åndinga står på to-do lista for vinteren. Er det noen som har link eller noe til noe som funker, eller er det som en foreslo her tidligere det enkleste å sette en diger oppsamlingsboks med store nok åpninger/filtere på torpedoen og en 40 mm slange rett fra påfyllingen og opp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3176 på: oktober 30, 2018, 10:03:23 am » |
|
Det du sa.. 40mm inn/ut funker fint. 1 pluss liter boks. Med noen form for luftstyring inni, så oljeluften blåser på plater for å skille luft og olje
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3177 på: oktober 30, 2018, 10:05:46 am » |
|
Passe jobb for guttungen i vinter det da. Han har investert i utstyr:
 flygende fres.jpg (72.64 KB. 530x600 - vist 461 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3178 på: oktober 30, 2018, 10:16:01 am » |
|
Jepp. Trenger bare 1 inn og 1 ut. Pluss evt. en plugg til å tømme boksen om du ikke ønsker evt. olje tilbake i boksen.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3179 på: oktober 30, 2018, 19:13:22 pm » |
|
Passe jobb for guttungen i vinter det da. Han har investert i utstyr: [ Vedlegg ]
Holey Moley har han kjøpt seg fres??  Syykt fett 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|