Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3900 på: september 24, 2020, 08:17:17 am » |
|
jeg har for vane å demontere alt rundt motoren mens den står i bilen, og en drøy times skruing resulterte i at motoren var ute:
 20200922_192136.jpg (38.67 KB. 546x600 - vist 509 ganger.)
 20200923_184807.jpg (37.98 KB. 292x600 - vist 516 ganger.) Som man kan se av det første bildet hadde vinylen på brannveggen løsnet, og det lå biter av vinyl/skumgummi inni vifta, så der må jeg finne en bedre løsning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3901 på: september 24, 2020, 08:20:58 am » |
|
Det kom noen skikkelige regnskurer i går så da måtte jeg jobbe litt inne i garasjen i perioder, og siden maskinisten jobber kvelds-skift denne uken var jeg helt på egenhånd og trengte et par braketter til fuel railsa, så da måtte jeg jo driste meg til å lage de selv. Begynte med en enkel modell i fusion360:
 20200923_175840.jpg (16.79 KB. 476x600 - vist 499 ganger.) Og så dristet jeg meg til å lage verktøybaner og sette i gang cnc-maskinen hans:
 20200923_200833.jpg (34.18 KB. 495x600 - vist 482 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 24, 2020, 11:57:50 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3902 på: september 24, 2020, 08:23:57 am » |
|
Og jammen kom det ikke ute en liten brakett i andre enden 
 20200923_202025.jpg (27.83 KB. 520x600 - vist 483 ganger.) Jækla moro faktisk. Og en liten prøvemontering viser at jeg traff brukbart på målingen også:
 20200923_202413.jpg (36.73 KB. 391x600 - vist 499 ganger.) Nå gjenstår bare å dreie en liten spacer så er den delen av prosjektet klart. Minstemann på 14 ligger rett ut med halsbetennelse, så kanskje han får den jobben når han er på bena igjen. Så i kveld er planen å få oxyen på plass i bilen, og få hengt opp oljekjøleren under girkassa, så jeg kan få laget de siste oljeslangene også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3903 på: september 25, 2020, 07:51:26 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3904 på: september 25, 2020, 10:26:45 am » |
|
 [ Vedlegg ] hehe, er vel ikke så mye magi involvert, men for oss utenforstående kan det virke sånn ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3905 på: september 25, 2020, 10:29:18 am » |
|
I går fikk jeg maskinert den siste braketten, og dreid til noen avstands-stykker, så da sitter både fuel rails og gasswire-brakett som de skal:
 20200924_194052.jpg (30.47 KB. 357x600 - vist 500 ganger.) Sett litt skrått fra undersiden ser man både braketten på fuel railen, og den dreide avstands-biten:
 20200924_194058.jpg (35.1 KB. 381x600 - vist 517 ganger.) Så det drar seg sammen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3906 på: september 25, 2020, 10:34:22 am » |
|
Så da er det ikke mye som gjenstår før jeg skal sette på plass motoren, så da strippet jeg av alle eksterne deler, og måtte bare montere innsug for å få et bilde av litt "race-look" slik den evt ville sett ut i en ren drag-utførelse.
 20200924_205805.jpg (74.46 KB. 800x502 - vist 522 ganger.) Jeg pleier å montere motoren uten alle kjøleblikk og sånt montert. Mulig det er litt klønete, men det er nå sånn jeg pleier å gjøre det. Bl.a trenger jeg ikke å løfte baken på bilen så høyt for å få viftehuset under bakplata. Og siden jeg stort sett er alene når jeg tar disse motorene ut og inn, så er det greit å slippe å knote med å ta den av og på jekken for å bygge opp med klosser etc. Jeg har nemlig ikke jekk som løfter så veldig høyt. Gjenstår montering av kjøler under girkassa, og da må jeg lage meg et par braketter igjen. I tillegg må vinylen på brannveggen fikses, så litt pusling er det før motoren går inn igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
57T1
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum
Mob: 48106199
|
 |
« Svar #3907 på: september 25, 2020, 10:51:56 am » |
|
Tøft!
|
|
|
Loggført
|
Har hatt: 2 x 75´ Jeans 61 T1 Ønsker: En helt enorm garasje...
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #3908 på: september 25, 2020, 18:28:58 pm » |
|
Blir bra  Gleder meg til oppstart .. Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3909 på: september 28, 2020, 10:17:29 am » |
|
Lørdag formiddag ble det bestemt at vi skulle male den ene stua, så det ble ikke så mye garasjetid som jeg hadde håpet denne helgen, men litt fikk jeg gjort. Først fikk jeg fikset vinylen på brannveggen, og dreid ned en liten spacer til crank trigger sensoren. Denne sitter rett i blokka, og Jørn Tangen maskinerte ut 36-1 trigger mønster i svinghjulet før han balanserte veivpartiet for en del år siden:
 20200925_210116.jpg (43.66 KB. 462x600 - vist 454 ganger.) Da var det meste klart for å få inn longblokka, og med litt hjelp fra et par sterke ungdommer, kom den på plass:
 20200927_183207.jpg (46.68 KB. 800x518 - vist 466 ganger.) Her hadde jeg montert de første kjøleblekka. Det er en mengde ledninger og slanger til både bensin og vacuum som skal på plass, og siden jeg prøver å få minst mulig synlig fra utsiden, blir det mye fikling på baksiden av viftehuset
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3910 på: september 28, 2020, 10:19:05 am » |
|
Når mesteparten av ledningene var sånn nogenlunde på riktig plass, monterte jeg spjellhus og innsug, og en liten prøvemontering av viftehuset var det siste jeg rakk før det ble kvelden:
 20200927_191340.jpg (41.79 KB. 800x457 - vist 463 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3911 på: september 29, 2020, 08:23:03 am » |
|
Oppdatering uten bilde i dag.
Og det er fordi motoren ser helt lik ut som i går, men vi fikk ordnet det meste av ledninger og bensinslanger, så det er ikke så mye som gjenstår før oppstart. Får se på været i ettermiddag/kveld.
Og så viste det seg at når jeg hadde med tune-laptopen på SCC-tur, så fikk jeg knust skjermen, så vi måtte knote litt med å flytte alle filer etc over på en annen laptop, men det ordnet seg til slutt det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3912 på: oktober 01, 2020, 14:46:46 pm » |
|
Går sakte men sikkert fremover. TPS-sensoren går motsatt vei på disse spjellhusa sammenliknet med de jeg har på 1600'n, og jeg endte opp med å montere VR-sensoren på crank-trigger, men etter en god økt i går kveld ser det nå sånn ut:
 20200930_212843.jpg (64.6 KB. 800x439 - vist 467 ganger.) Bensin- og vacuumslanger er på plass, og det aller meste av sensorer er på plass og sjekket. Det som gjenstår er: -eksos -coiler -oljekjøler og et par slanger under bilen -IAT sensor Så får vi se hvor langt vi kommer i kveld 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3913 på: oktober 02, 2020, 08:19:21 am » |
|
Ble litt lang dag på jobb i går i tillegg til at assistentmekanikeren har korps-øvelse på torsdag, så det ble litt kort dag, men jeg fikk laget ferdig scoopet til oljekjøleren:
 20201001_214012.jpg (53.92 KB. 692x600 - vist 452 ganger.) Jeg banket den til i 2mm alu, men den blir heldigvis ikke så veldig synlig under der... Er litt igjen før jeg tar på meg å banke ut et helt karosseri i alu  Så laget jeg noen braketter og oppheng, og fikk montert kjøleren under rammegaflene. Jeg kjører med "Berg-style" intermediate girbox feste, så kjøleren blir liggende i samme høyde som det festet, og scoopet stikker ut på undersiden. Ca 5 cm lavere nn dette festet:
 20201001_204751.jpg (23.58 KB. 800x443 - vist 456 ganger.) Jeg har ikke veldig lav bil, og jeg har aldri hatt problemer med bakkeklaringen på berg-festet, så jeg regner med dette skal gå fint. Blir litt utfordring med oljeslanger under der; skal prøve å unngå å legge de innat eksosen, men python-eksosen fra CSP tar mye plass bak motoren, så området rundt tørrsump-pumpa er litt "busy"... Det får bli utfordringen i kveld 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3914 på: oktober 05, 2020, 09:12:39 am » |
|
Var litt utrivelig vær på solkysten i går, men fikk i alle fall laget de siste oljeslangene, og prøvde å rute de etter beste evne. De blir liggende under sumpa på blokka, men både eksos og Berg-girkassefestet er lavere så jeg ser ikke noe fare for at de skal utgjøre noen risiko:
 20201004_201806.jpg (46.22 KB. 800x389 - vist 446 ganger.) Det var som sagt vått og ekkelt, så etter å ha ligget under bilen og blitt klissvåt, tok jeg tidlig kvelden. Det som gjenstår nå er gasswire og å montere LS2-coilene. Er sol på solkysten (!) i dag, så da håper jeg at jeg kanskje får lagt inn ei god økt i kveld
 20201004_201742.jpg (37.88 KB. 800x389 - vist 429 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #3915 på: oktober 05, 2020, 16:52:41 pm » |
|
Ennå et tips. Få bort den 2’’x2’’ stolpen og få på noen gassdempere på luka For nå blir det snasent under der 
|
|
« Siste redigering: oktober 05, 2020, 21:04:00 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3917 på: oktober 06, 2020, 08:17:39 am » |
|
Nydelig vær på solkysten i går, og jeg fikk gjort en masse: Oljeslanger - check Coil packs - check Gasswire - check diverse - check Så da gjenstår det kun noen småting som viftereim og en IAT sensor så kan vi få testet litt. Regner selvsagt igjen i dag, men er begrenset med ting jeg må gjøre ute i regnværet, så håper det skal gå fint. Er jo bare gult farevarsel pga regn... Begynner å se ryddig ut nå 
 20201005_205533.jpg (66.38 KB. 800x498 - vist 472 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #3918 på: oktober 06, 2020, 14:39:52 pm » |
|
Enig med deg. Rydding og meget pent  Får bare håpe det tørker opp slik at du blir ferdig med "noen småting" og ser fram til test resultat
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3919 på: oktober 07, 2020, 11:56:44 am » |
|
Da fikk vi alle småtingene på plass, og etter en relativt metodisk gjennomgang av sjekkliste, fyret den greit opp  Kortversjon av sjekkliste: -nappe ut sikring til fuel-pumpe -sjekke at alle sensorer reagerer på input (TPS, MAP, IAT, crank trigger, etc) -ta ut plugger -fylle olje i tørrsumptanken -ligge på bakken og sjekke at ikke olja renner rett gjennom  -fylle en slump i sumpa på motoren -dra på starter til oljetrykk dukker opp (tok 15-20 sek så hadde vi 2.5 bar ved å dra på starter) -kople tenningslampe på plugg 1-ledning -sjekke at tenningstidspunkt er riktig -verifiser at plugg 1 og 3 er på kanal A og 2 og 4 på B (kjører wasted spark) -sette inn plugger -kople riktig pluggledning på riktig plugg -sjekke at injektor 1 og 3 er på inj-1 kanalen -sjekke at injektor 2 0g 4 er på inj-2 kanalen -plugge inn sikring til fuel-pumpe -sette strøm på pumpa og verifisere at det ikke er noen bensinlekkasjer -dobbeltsjekke at det ikke er olje på bakken -start  Det ble litt sent, så ble bare en liten tur rundt kvartalet, men base-mapet fra sist jeg hadde denne motoren inne funket sånn nogenlunde, så nå er det ut på tur med guttungen på laptop i passasjersetet, så jeg får et nogenlunde kjørbart map i alle fall. Betydelig mer sinna lyd i denne motoren selv med samme eksos som på 1600'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3920 på: oktober 08, 2020, 11:40:07 am » |
|
Veldig fin lyd i den der! 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3922 på: oktober 08, 2020, 13:26:50 pm » |
|
En liten oppdatering. Som man kan se av forrige post, så fikk vi testet litt mer enn bare rundt kvartalet, men vi hadde et par "hendelser" som satt oss litt ut av spill. Først så gikk vi gjennom alle settings og fikk luket bort noe grums i sprutet, så var det ut på tur. Etter et par fullgass-drag, så kuttet den ganske momentant på ca 5000 rpm, og det luktet bensin, så vi fikk stengt strømmen i en voldsom fart, og stilte oss i veikanten. Det viste seg at en bolt som holder fuel-railen på plass hadde løsnet (eller var ikke skrudd skikkelig til) så det ble lekkasje mellom fuel rail og dyse. Da forsvant bensintrykket, og det sprutet litt ut i motorrommet. Ingetning tok fyr, og en hyggelig kar med en 4wd stoppet i veikanten og tilbød seg å taue oss de snaue 3 km hjem. Så det løste seg jo bra. Så da ble det en runde med demontering av spjellhus og fuel rails for å sikre alle bolter med loc-tite, og så var det en ny runde ut. Det ble bedre, og for å si det mildt så er det litt bedre futt i denne enn i 1600'n  Rett etter den lille filmsnutten ble tatt opp, så løsnet det ene endestykket til gasswiren på det ene spjellhuset, så vi lusket oss hjem på 2 sylindre. Litt smårusk må man regne med med så og si alt nytt, så dette ser lovende ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #3923 på: oktober 08, 2020, 14:30:16 pm » |
|
Bra det ordner seg! Vær litt ekstra påpasselig med fuelrail innfestning, skikkelig dimensjonerte bolter og braketter, slanger som ikke drar i fuelrail ved pådrag, god klaring mm. er viktig. Er flere biler som har hatt brann pga for dårlig innfestning. Lykke til med tuning  Mvh Carsten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3924 på: oktober 08, 2020, 15:41:18 pm » |
|
Takk for det, Carsten; noe smårusk må man forvente. Jeg hadde selv brann i motorrommet for et par år siden, så jeg er klar over risikoene, men klarte altså allikevel å overse denne detaljen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3925 på: oktober 09, 2020, 09:06:00 am » |
|
Da er verden tilbake til det normale og jeg kjører ghia på jobb igjen 
 20201009_083756.jpg (71.81 KB. 800x550 - vist 425 ganger.) Vi har bare småpuslet litt med tuning, og den går veldig smooth og fint. Kanskje litt rik blanding ved crusing men det er det enkelt å justere litt på. Olje-temperatur-instrumentet har sluttet å reagere, så her har jeg nok fått knota litt når jeg prøvde å rydde litt i 10 års lappverk på kablingen bak dashen... Men etter en halvtimes tur til jobb med blanding av bykjøring landevei og noen km på motorvei, så er ikke oljen i tørrsump-tanken varmere enn at jeg fint kan holde handa på utsiden av tanken. 50-60 grader tenker jeg. Så det virker jo lovende. Oljetrykket er også bra. Rett under 1 bar på tomgang, og ca 2 bar ved cruising i rund 2000 rpm. Den føles faktisk en del friskere enn sist jeg hadde den i. Største forskjellen fra den gang er nye topper med 44x37.5mm ventiler, så det kan jo har gjort litt utslag. Skal bli spennende å få den på rullene til våren. Litt kjipt at det er oktober og at bilen er på vei til vinterlagring, men planen var jo å få denne motoren inn for å sjekke at alt var bra, så har man EKSTRA mye å glede seg til frem til våren  Satser på noen frostfrie uker til da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3926 på: oktober 12, 2020, 10:48:56 am » |
|
Ble lite skruing i helga, men når jeg skulle ta med mellomste som fikk lappen for 14 dager siden, ut på en liten test-tur søndag kveld, var tanken tom. Kan tyde på at eldstemann hadde lånt den litt i helga  Moro at den yngre generasjonen synes dette er gøy. Ellers ble det lite skruing i helga; det er visst fortsatt noen opp-pussingsprosjekter som har prioritet, pluss at båten måtte opp. Men i går kveld fikk eldstemann litt inspirasjon til å lage en radio-blockoff plate. Den er frest ut i aluminium, og tanken er å lakkere senteret likt som dashen, og polere kanten rundt, for å få litt det samme uttrykket som askebegeret. Her er det prøvemontert før lakkering/polering. Det er limt på med 3m sin dobbeltsidige tape. Knappen i midten er til vindusspyler.
 20201011_210404.jpg (27.79 KB. 411x600 - vist 449 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #3927 på: oktober 12, 2020, 11:56:17 am » |
|
Ble lite skruing i helga, men når jeg skulle ta med mellomste som fikk lappen for 14 dager siden, ut på en liten test-tur søndag kveld, var tanken tom. Kan tyde på at eldstemann hadde lånt den litt i helga  Moro at den yngre generasjonen synes dette er gøy. Ellers ble det lite skruing i helga; det er visst fortsatt noen opp-pussingsprosjekter som har prioritet, pluss at båten måtte opp. Men i går kveld fikk eldstemann litt inspirasjon til å lage en radio-blockoff plate. Den er frest ut i aluminium, og tanken er å lakkere senteret likt som dashen, og polere kanten rundt, for å få litt det samme uttrykket som askebegeret. Her er det prøvemontert før lakkering/polering. Det er limt på med 3m sin dobbeltsidige tape. Knappen i midten er til vindusspyler. [ Vedlegg ] Nice. Samme knappen som jeg har brukt til hornet :-)
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3928 på: oktober 13, 2020, 11:32:58 am » |
|
Og så syntes jeg det bråkte litt mer enn normalt påvei til jobb i går, samtidig som lambdaen viste veldig mager blanding, og ganske riktig:
 20201012_211251.jpg (28.53 KB. 393x600 - vist 436 ganger.) Jaja, noen gremlins må man vel regne med sånn til å begynne med 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3929 på: oktober 13, 2020, 21:22:18 pm » |
|
 Ja man kan vel ikke få med alt nej
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|