Splitboy
|
 |
« Svar #30 på: januar 08, 2010, 00:01:52 am » |
|
Oversiden ble behandlet tilsvarende....når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #31 på: januar 08, 2010, 00:13:17 am » |
|
Det er alltid veldig lekkert å se en clean bunnpanne bli bygd opp helt ferdig for så å matche den til karosseriet...men for at det skulle være litt plass i garasjen til de andre lavspent-kara også, satte jeg (med god hjelp, skal sies...) karosseriet oppå plata istedenfor. Eller var det rett og slett det at jeg hadde lyst til å se de sammen igjen...? Glede! Før juleferie, ble hjul og felger prøvemontert...firestone diagonal 5.60-15 foran og 6.40-15 på 5,5 breddede bakfelger (Breddet med ORIGINALE Lemmertz felgbaner  ) En kombo som er testet og utprøvd av andre i garasjen, med stort hell.. Forlot garasjen med et smil om munnen  ....så langt ser den ut til å bli slik jeg hadde tenkt det..
|
|
« Siste redigering: januar 08, 2010, 08:50:42 am av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #32 på: januar 08, 2010, 00:25:22 am » |
|
når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....
Trodde lista skulle spikres fast, og ikke limes  Blir en lekker bil dette. Er det løse dekksider eller whiteside dekk?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #33 på: januar 08, 2010, 00:26:30 am » |
|
Ser kjempebra ut 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #34 på: januar 08, 2010, 01:06:28 am » |
|
Den bardeux fargen er berre heilt rå! rett og slett!!! Vert flott bil ut av denne ja, til tross for att det er benytta uorginale delar - utruleg!  Kvitsidedekk gjor seg godt, så no ventar eg på bilde med skjermane på!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #35 på: januar 08, 2010, 08:56:43 am » |
|
når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....
Trodde lista skulle spikres fast, og ikke limes  Blir en lekker bil dette. Er det løse dekksider eller whiteside dekk? Du kan også dine detaljer!  Joda, vurderte det, men kom fram til at det var enklere og ga et tettere resultat med silikon. Diagonalene er whitesides ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #36 på: januar 08, 2010, 08:59:48 am » |
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger  Dette er bilen slik den står nå - skjermene kommer neppe på igjen før til våren. Skal til med bremser, hjul, forstilling og girkasse, og da er det lettere adkomst uten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #37 på: januar 08, 2010, 11:01:04 am » |
|
Ser du har vært "uheldig" å fått hull i taket under prosessen også. Men ser ikke bilder av prosessen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #38 på: januar 08, 2010, 11:08:22 am » |
|
Ser du har vært "uheldig" å fått hull i taket under prosessen også. Men ser ikke bilder av prosessen.
Jeg skulle til å kommentere det samme... Måtte du ta donorplåt til rustsveisinga et sted? Litt som hudtransplantasjon? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #39 på: januar 08, 2010, 13:21:41 pm » |
|
Jo dere skjønner, måtte lage mange plåtbiter sjøl, og da var det viktig å bruke original plåt fra 1950…..
Er ikke noen hemmelighet at og hvordan det ble gjort..bildene er allerede ute på sechs volt bloggen.
Kortversjonen er at jeg lenge har ønsket meg soltak…og hadde et komplett, originalt Golde-tak liggende (57-63 versjonen). På vei for å se på Sambaheving i Telemark, pushet Knechten på meg et Ultra VW med en ”how-to” artikkel på hvordan soltaks-transplantasjon kunne gjøres på en god måte….”….ser kurant ut å gjøre, vi har verktøyet i garasjen, og resultatet blir meget bra…”
En kveld jeg var alene i garasjen på sensommeren i fjor, hadde jeg valget mellom å begynne å sparkle/pusse eller å ta sats, følge drømmen og sette inn soltak… valget var tross alt da ganske enkelt….
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #40 på: januar 08, 2010, 13:23:19 pm » |
|
Jeg holdt på i litt over 10 timer den kvelden/natta, var hjemme igjen nærmere 0330…men fikk jobben gjort før jeg dro.
Jeg målte og demonterte soltaket først, og skar ut den ramma som jo er den interessante delen. Kuttet såpass nærme at eventuelle ujevnheter i etterkant ville komme under duken når taket er igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #41 på: januar 08, 2010, 13:25:13 pm » |
|
Målte og tegnet, målte, målte og målte igjen og så enda en gang til på bilen….
Når jeg tilslutt satte kutteren i bilen…tror aldri jeg har vært så stressa! Kutta bevisst for lite første gangen.
Skar ut hull fire ganger før jeg hadde et hull som matcha soltaket med ca 5mm (? Tror det var det) overlapp.
Etter å ha målt et par ganger til, festet jeg taket med et par sveisetenger og sprayet med litt restgrunning. Dette kun for å se akkurat hvor jeg skulle lage falsen i taket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #42 på: januar 08, 2010, 13:27:58 pm » |
|
Så var det frem med falsetanga og lage en fals rundt hele. Slipe ned til bart stål.
Måle alt fire-fem ganger til….Festet taket med alle de sveisetenger vi hadde. Punktsveise. (var ikke ferdig med det når bildet ble tatt). Sveiset også inn de originale forsterkningene som satt på undersiden av taket, dog noe modifisert.
Jeg var fornøyd med resultatet. Var ganske vrak dagen derpå, men det var uaktuelt å gå fra denne når jeg først var i gang…
Etter å både ha sparklet og lakket over denne sveisen, må jeg si at det faktisk fungerte fint – fin og slett overflate nå.
|
|
« Siste redigering: januar 08, 2010, 13:30:49 pm av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #43 på: januar 08, 2010, 13:29:51 pm » |
|
Sikkert en del meninger om tofolder i splitt….som alle vil prelle av på meg  Det viktigste er at det er slik jeg vil ha den, og det er et originalt tak til T1 som er brukt. I tillegg så vet vi at denne bilen ble krasjet i 56/57…og den fikk da masse NOS oval-deler satt på…panser, framskjermer, 1 innerskjerm, brønn, framplate….det er helt plausibelt at en slik innsetting av et soltak som dette kunne ha blitt gjort samtidig…og det fantes også flere leverandører av tilsvarende soltak som ble ettermontert på disse bilene..webasto + + finnes også reklamer for slike i den danske utgaven av ”kjør bedre”.. Så konklusjonen; Originalt? NEI! Tidsriktig? JA! Og det er det siste jeg har som mål…. ikke-strøken men mest mulig riktig og slitt look på bilen… 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splittbuss
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven
|
 |
« Svar #44 på: januar 08, 2010, 15:02:53 pm » |
|
Sikkert en del meninger om tofolder i splitt….som alle vil prelle av på meg  Det viktigste er at det er slik jeg vil ha den, og det er et originalt tak til T1 som er brukt. I tillegg så vet vi at denne bilen ble krasjet i 56/57…og den fikk da masse NOS oval-deler satt på…panser, framskjermer, 1 innerskjerm, brønn, framplate….det er helt plausibelt at en slik innsetting av et soltak som dette kunne ha blitt gjort samtidig…og det fantes også flere leverandører av tilsvarende soltak som ble ettermontert på disse bilene..webasto + + finnes også reklamer for slike i den danske utgaven av ”kjør bedre”.. Så konklusjonen; Originalt? NEI! Tidsriktig? JA! Og det er det siste jeg har som mål…. ikke-strøken men mest mulig riktig og slitt look på bilen…  Ser veldig bra ut, godt jobba.....gidder du å gjøre det en gang til? på min bil... hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #46 på: januar 17, 2010, 21:30:09 pm » |
|
vw54 - det tror jeg på! Gleder meg  Så var tiden kommet til girkassa....som alt annet, kom denne også ganske så demontert. Akselrør manglet, men fikk heldigvis tak i rett type. De kom fra et skogsvrak - men etter vask, skrubbing, grunning og lakk ble de som nye! Solid stål dette... Kassa ble også vasket, og nye gummiforinger satt på. Spent på hvordan splittkassa blir å kjøre....og så får vi håpe den fortsatt funker.....time will show 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #47 på: januar 17, 2010, 21:42:13 pm » |
|
Fjærplatene på bilen var demontert når bilen ble kjøpt inn. Jeg har grunnet litt på hvordan jeg skulle få rett vinkel og dermed høyde på bilen første gang. Jeg har vært så heldig å få låne et originalverktøy, vw245a, fra "crazy" M. Etter å ha vatret opp selve bilen, var det bare å sjekke originalvinkel på fjærstav etter verkstedhåndboka, og feste fjærstaven på splines'ene i rett vinkel.
Levershocks dempere skal også på...men de trenger litt jobb først!
Rakk bare ene siden denne gangen - resten av kvelden gikk med til å skru fast alle disse 14 mm Kamax'ene oppi undenifra sånn at karosseriet henger sammen med plata...DET var ikke gjort på en time, akkurat...
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2010, 21:44:25 pm av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #48 på: januar 17, 2010, 21:43:05 pm » |
|
blir knall denne her gitt  . fin farge er det på den bobla oxo
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #49 på: januar 19, 2010, 13:41:56 pm » |
|
Morsomt å følge deg her også SplitBoy. Mildt sagt imponerende progresjon med tanke på den tiden du har til rådighet i løpet av uka.
Her er et lite tilbakeblikk.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #50 på: januar 19, 2010, 15:23:27 pm » |
|
Moro! godt å være kommet lengre enn dette ja  Angående det siste bildet der…det var en reprodel som ikke passet overhodet….var rett og slett til for ny bil…..så det ble egentilverkning av plåt i stedet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #51 på: januar 19, 2010, 15:41:53 pm » |
|
Du er virkelig en Outlaw Outlaw!!  Morsom hobby du har!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #52 på: februar 28, 2010, 20:31:24 pm » |
|
Har skjedd en del i garasjen selv om det ikke har vært publisert noe. Har jobbet med å demontere originalmotoren. Mye å ta tak, men den er reddbar..på sikt. Ellers; pussing, sliping og grunning av gamle deler, montering av nye slitedeler bremser- her illustrert ved bakre venstre hjul.... Ikke det mest spennende å vise i en prosjekttråd...men det må gjøres 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #53 på: februar 28, 2010, 20:36:35 pm » |
|
Dette ser bra ut split boy, veldig inspirerende tråd  Du skulle ha bygget en 1835ccm til denne vettu hehe 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #54 på: mars 01, 2010, 00:11:00 am » |
|
Dette ser bra ut split boy, veldig inspirerende tråd  Du skulle ha bygget en 1835ccm til denne vettu hehe  Ja jeg vet.... Men ser at motordelene fikk et meget godt hjem.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #55 på: mars 01, 2010, 02:44:16 am » |
|
Kul bil. Håper på å få sett denne live! Flott tråd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #56 på: mars 01, 2010, 09:19:09 am » |
|
På alle måder et projekt efter mit hovede. Original nej, tidsrigtig JA! Så går det jo også an at bruge bilen med god samvittighed i al slags vejr  stå på!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #57 på: april 15, 2010, 22:24:06 pm » |
|
Lenge siden siste oppdatering...men noe har da skjedd for det. Bremserør og hovedpumpe er montert, samme med pedalsett (alltid en glede....  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #58 på: april 15, 2010, 22:42:55 pm » |
|
Neste post vil vel ikke gi noen halvkramme verken hos originalfolket eller hos Cal-look believers....en urestaurert 30-hester. Målet mitt er å kjøre bilen på treff for første gang @ SCC 2010. Er et stykke dit, så tar vi enkleste veien i denne omgang. Ligger en del morsomme motordeler på hylla, de får bare ligge der inntil videre - så får jeg ha fokus på veien. Noe må jeg jo ha å gjøre også neste vinter...  Motoren/kassa har uansett fått nytt utløserlager, ny clutch, nye pluggledninger, gasser overhalt med repsett, overhalt bensinpumpe... Avtagbar bakplate var himmelrike......Motoren var på plass på kassa i løpet av et snaut minutt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #59 på: april 16, 2010, 00:08:55 am » |
|
Denna gledar eg meg til å sjå på scc !
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|