Splitboy
|
 |
« på: oktober 07, 2009, 22:58:19 pm » |
|
I juli 1950 forlot en Bordeaux deluxe-modell boble Wolfsburg retning Sverige. De første år ble tilbrakt i de Värmlandske skoger, en søkerlykt ble ettermontert på taket. En gang ut i "oval-æraen" ble bilen påkjørt fra høyre......kanskje gikk det for fort på de smale grusveiene? Bulkede deler ble byttet med nye originaldeler....søkerlykta forsvant....og bilen ble malt blå.
Antageligvis var bilen nå såpass "b-vare" at den passet mer i det fattige bilhungrige Norge enn i Sverige, og i 1958 kom bilen til Norge. Her gikk den i Indre Østfold helt frem til skiltene ble levert i 1975 (!). Bildet viser den stolte norske eier av bilen "back in the day"
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2010, 10:12:53 am av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #1 på: oktober 07, 2009, 23:04:17 pm » |
|
Spol frem mange år og eiere senere......bilen er rusten, motoren er gåen og hele kjerra har blitt demontert ganske så grundig.....noen deler er som vanlig blitt borte, men bilen er relativt komplett. Sommeren 2006 er året da Sechs volt drar mange splitter til gards. Denne bilen ble først kjøpt av Oval57, men like etter solgt videre da kapteinen ble til salgs..
Slik så den ut når den ble hentet....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: oktober 07, 2009, 23:06:26 pm » |
|
Gleder meg til å se hvordan dette endte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #3 på: oktober 07, 2009, 23:08:45 pm » |
|
Mye fantes til bilen, alltid gøy å finne deler. Var lenge siden noe var gjort med denne, og låvestøvet lå tjukt.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #4 på: oktober 07, 2009, 23:13:44 pm » |
|
Vi hadde nettopp fått innredet sechs volt fellesgarasjen - og kunne fylle den med bare splitter  Dette er september 2006 - mange av dere vil sikkert kjenne igjen Knechten's Abarth-trimmede switter og Oval57s 52-kapteinen....som jo er på veien siden dette bildet ble tatt..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #5 på: oktober 07, 2009, 23:16:45 pm » |
|
Jeg kan imidlertid skylde litt på at 50-modellen var relativt i molekyler da jeg startet....?? uten noe som helst sveiseerfaring, var jeg litt spent med tanke på alt som manglet og var løst... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #6 på: oktober 07, 2009, 23:28:24 pm » |
|
Før jeg satte igang, var hele sechs volt satt på skolebenken og fikk opplæring av verkstedsmesteren på mysen vgs. i sveis og plåt-arbeid - og det kunne trenges.... Etterpå dro vi alle hjem, og lå med henda på dyna og så "lær att svetsa med Gunde Swan" Så et bilde som i store trekk beskriver min garasjevirksomhet i perioden 2006-2009......... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #7 på: november 09, 2009, 15:00:04 pm » |
|
Vi VEIT at det har skjedd mer med denne hærlige bilen. Her må det oppdateringer til.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: november 09, 2009, 16:39:56 pm » |
|
Mer bilder!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #9 på: november 09, 2009, 16:43:33 pm » |
|
Mer bilder!
sjekk ut Splitboy på Sechs volt-bloggen 
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #10 på: januar 07, 2010, 00:29:33 am » |
|
 6v garasjen september06.jpg (21.17 KB. 448x336 - vist 425 ganger.) Det går ikke så veldig godt frem av dette bildet...men vi sjekket blåfargen på Knechtens -52 switter og på min -50. De er helt identiske... Gitt at begge bilene ble malt om i det de kom til Norge, og at begge kom over grensa omtrent på samme tid...har disse to bilene nok sett hverandre før....disse har vært innom samme "verksted"....tenk om de kunne ha snakket....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #11 på: januar 07, 2010, 00:33:52 am » |
|
Visste ikke helt hvor jeg skulle starte med denne....men å sette karrosseriet på chassiet, bolte det fast og så prøve å få ting til å henge sammen virket som en god plan.
Dette var min første ordentlige sveis ever...ny plåt som fikk sveiset på deler av den gamle for å få rett profil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #12 på: januar 07, 2010, 00:59:59 am » |
|
I henhold til sechs volt's formålsparagrafer, er vi mest glad i vrak som har vært av veien i en mannsalder...jo lengre jo bedre....for denne er det snakk om 35 år... Planen min var å bygge en solid og god bil, så tidsriktig som mulig. Har ikke tenkt at dette skal bli en "Concours de elegance" restaurering. Å få en solid bil på veien er målet. Er også førstereis-gutt når det gjelder sveising...så mye har blitt lært underveis! Som det går fram av bildene, har jeg i tillegg til woffe og Hookeys, også brukt Veng og JP. Jeg synes at de siste i mange tilfeller slett ikke har verst passform, og jeg har også et relativt beskjedent budsjett....Oval57 har hjulpet godt til der, har fått ganske mye fra hans haug av NOS Veng-deler 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #13 på: januar 07, 2010, 01:07:09 am » |
|
Min bedre halvdel har ofte kommentert at sechs volt gjengen legger igjen alt vett ved riksveien når vi svinger inn og bort til 6V låven...JEG skjønner ikke hva hun snakker om..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #14 på: januar 07, 2010, 01:12:52 am » |
|
Kanalene var ganske råtne....det vanlige foran og bak, samt underside. I tillegg måtte den ene oversiden byttes. Mye jobb. Jeg ser fordelene med å sette inn en hel nyere repro-kanal....men her ble det altså valgt å få de rette profiler og sveise inn bit for bit. Mer bilder av dette på www.oval55.blogspot.comHjørnene bak fant jeg ikke noe som var rett til 50-modell, så der ble det bøyd til plåt i egnede vinkler..
|
|
« Siste redigering: januar 07, 2010, 01:23:37 am av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #15 på: januar 07, 2010, 01:19:48 am » |
|
På en 50-modell skal det være H-bakplate, og også høl til sveiva...men den originale var "bent, battered and moth-eaten" Budsjett igjen, selv om nylagede finnes å få kjøpt, ville jeg lage noe selv. Det var også ønske om å lage bakplata demonterbar, det er i mine øyne en stor feil fra vw å ikke gjøre dette i utgangspunktet....slik som på T2.  HotShop hadde en rimelig variant, som dog var helt feil til min bil....etter litt fundering, fikk jeg klippet ut det beste fra begge verdener og satt det sammen. 4 bolter og hele greia kan tas av også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: januar 07, 2010, 01:29:11 am » |
|
Splittboblesveising er medisin for mine auger! Men er du sikker på att veng-deler passer på ein orginalbil?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #17 på: januar 07, 2010, 01:35:36 am » |
|
Splittboblesveising er medisin for mine auger! Men er du sikker på att veng-deler passer på ein orginalbil? Så bra! Jeg digger sære originale vw-detaljer...men har aldri bygd en helt original bil. Det blir ikke denne heller. Vintage speed og hot-rod inspirasjon er fortsatt innenfor formålsparagrafene i sechs volt..  Er bedre med en splitt på veien, enn et vrak og en haug med Vengdeler på låven....dessuten har jeg brukt "rette" deler der "det synes" 
|
|
« Siste redigering: januar 07, 2010, 01:37:08 am av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #18 på: januar 07, 2010, 01:36:13 am » |
|
Artig prosjekt å følge med på, de gangene det kommer en oppdatering  Har du litt mer bilder og info om hvordan du løste det med avtagbar bakplate? Noe sier meg at er det Sechs volt godkjent, så duger en slik løsning for meg 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #19 på: januar 07, 2010, 01:46:13 am » |
|
Artig prosjekt å følge med på, de gangene det kommer en oppdatering  Har du litt mer bilder og info om hvordan du løste det med avtagbar bakplate? Noe sier meg at er det Sechs volt godkjent, så duger en slik løsning for meg  Ja, skal skjerpe meg... Har ingen gode bilder av det her, dessverre. Men jeg borret opp punktsveisene (se bilde) og løsnet den. Sveiset på en avlang plate for å forsterke den noe hullete biten, og sveiset på to stk M8 muttere på denne plata på hver side. Så den sitter dermed i fire bolter, samt at den sitter i skjermskruene seff. Sikkert mange måter å løse det på, men dette ble lite synlig og sitter godt, det jeg kunne se.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #20 på: januar 07, 2010, 01:51:07 am » |
|
Helt klart en god løsning. Har sett diverse andre løsninger der man tar med innerskjermene frem til motorromveggen. Men da får man synlig skjøt utvendig og det blir en stor og tung sak å plukke av og på.
Hva med luker for gasserjustering, er det aktuelt på denne?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #21 på: januar 07, 2010, 01:54:20 am » |
|
I tillegg ble det byttet støtfangerfester, deler av venstre og høyre innerskjerm, brønn...+ + + Skjermer har jeg fått tak tidligere, de trengte også litt stell...i bakskjermene sveiset jeg inn baklysinnsatser fra wolfparts.
Sommeren 2009 ble litt hektisk på grunn av baby....det meste var sveiset ferdig før det, men det var et mål for meg å rekke å lakke denne før høsten kom. Det ble noen intense dager...her fra pussing og sparkling
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #22 på: januar 07, 2010, 01:57:33 am » |
|
Helt klart en god løsning. Har sett diverse andre løsninger der man tar med innerskjermene frem til motorromveggen. Men da får man synlig skjøt utvendig og det blir en stor og tung sak å plukke av og på.
Hva med luker for gasserjustering, er det aktuelt på denne?
Nei, ingen planer om det....legger opp til to gassere, men fortsatt fast dynamofot. Gammal fart og alt det der. Mer om det senere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #23 på: januar 07, 2010, 01:58:40 am » |
|
ja, hold spenningen i tråden oppe og lykke til 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #24 på: januar 07, 2010, 01:59:05 am » |
|
Er bedre med en splitt på veien, enn et vrak og en haug med Vengdeler på låven....
Kunne ikke få sagt det bedre enn dette! Gruer meg nesten til å få min på veien, mtp kommentarer fra menigheten, men i mitt tilfelle er vel egentlig ingenting etter boka. Lykke til videre!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #25 på: januar 07, 2010, 02:03:01 am » |
|
Pussing og sparkling tar alltid lenger enn man tror....og det var ikke overflod av dager med oppholdsvær i sommer... Selv om finish skal bli litt av det røffe slaget, valgte jeg å kjøpe skikkelige produkter å sprøyte på. Med vindstille vær blir resultatet ganske ok. Plutselig begynte objektet å ligne en bil igjen også....!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #26 på: januar 07, 2010, 02:15:53 am » |
|
Når grunning vel var på, gikk til jeg St.hanshaugen fargehandel med motorlokket mitt - det har fortsatt hele innersiden dekket av den originale L51 Bordeaux. De skannet og blandet og tilpasset en farge som ble meget bra match mot originalen. I det sommer ble til september og lavere temperaturer var spådd....var det bare regn. Hadde en dag tilgjengelig...da var det spådd opphold på kvelden...etter kl 1800.... To intense timer senere, sto det en silkematt årgangsbordeaux i gården  Døra er ikke malt, bakplata er det, måtte sjekke likhet mellom originallakk og den nye 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
 
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
 |
« Svar #27 på: januar 07, 2010, 22:41:59 pm » |
|
ser bra ut
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #28 på: januar 07, 2010, 23:43:10 pm » |
|
Med farge på karosseri var det "endelig" tid for litt bunnplate.. Denne var faktisk sandblåst, grunnet og innsveiset nye bunnhalvdeler når jeg kjøpte objektet....dette var gjort for en hel del år siden..men gjorde det jo enklere for meg nå.
Imidlertid måtte rette seteskinner til splitt oppdrives...takk til Ole Rune som raskt kom til unnsetning der. Det er opptil flere splitter i garasjen, så det var kurant å ta mål av hvor de skulle være. Sveiset fast og prøvetestet med splittsete i etterkant, og det funka bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #29 på: januar 07, 2010, 23:50:23 pm » |
|
Noen ganger er jeg heldig med hjelp i garasjen!  Slipe ned, vaske med tynner, og malte med silkematt bengalakk. Alltid morosamt med helt clean bånnpanne... Spiriten har vært høy i høst, var godt med litt annet enn sveising å holde på med....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|