magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« på: oktober 13, 2009, 09:50:52 am » |
|
Er det noen som har prøvd oljetilsetning som er til for å stoppe lekkasjer? Er dette bare hokus-pokus og tullball, eller har det noe for seg? Så de hadde en "oljelekkasjetetningsvidundergreie" på mekonomen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: oktober 13, 2009, 09:54:40 am » |
|
Jobber på mekonomen selv og så lenge du holder deg til Omega produktene så er du godt på vei. Den virker ikke bare som en tetter men mye av jobben den gjør er også å friske opp gummipakningene/simmering osv. Omega 917 heter den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: oktober 13, 2009, 09:55:50 am » |
|
Aldri prøvd - foretrekker heller å stoppe lekkasjen ved å bytte de pakningene som ikke lenger holder tett.
Er generelt skeptisk til oljetilsetninger - her selges det mye lurium.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: oktober 13, 2009, 10:03:41 am » |
|
Tror nok jeg heller ville fikset årsaken til lekkasjen :-) Men om det er midlertidig eller du vet du seinere skal overhale/fikse så er det vel greit.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: oktober 13, 2009, 10:16:16 am » |
|
Aldri prøvd - foretrekker heller å stoppe lekkasjen ved å bytte de pakningene som ikke lenger holder tett.
Er generelt skeptisk til oljetilsetninger - her selges det mye lurium.
Er akuratt det, det er mye piss på markedet og det er derfor eg kun vil anbefale Omega produkter for de vet eg at virker. Selvfølgelig så bør han jo fikse årsaken skikkelig i stedenfor å "jukse". 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: oktober 13, 2009, 10:45:08 am » |
|
Hadde vært morsomt å vite hvordan guffa vet hvilke hull den skal prøve å tette.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: oktober 13, 2009, 11:09:24 am » |
|
Ja, litt mystisk er det... Men kan det være skadelig å tilsette dette da? Det er snakk om en kortsiktig løsning av et mindre problem. Motoren lekker ikke mye, men jeg må etterfylle litt olje av og til. Hadde vært fint med en forebyggende løsning fram til mekketemperaturen blir litt bedre. Kjipt å ikke ha oppvarmet garasje...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: oktober 13, 2009, 11:18:15 am » |
|
Hadde vært morsomt å vite hvordan guffa vet hvilke hull den skal prøve å tette.
Hehe, prøvde radiator tett enganng. Hullet var litt stort, så den rakk og koke/ få luft i systemet før hullet var tett. Da ble allt tett.... Bra man slipper det på gammle folkevogner.. Men, den Omega guffa er et additive. Som gjør at man sikkert/ kansje får den ønskede effekten. Men man endrer/ ødeleger da oljas egenskaper. Det er ikke hvilket additiv man putter inn, men sammenseting og mengde av additiver som avgjør egenskapende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #8 på: oktober 13, 2009, 11:30:33 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2011, 14:14:22 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Herbie
Supermedlem
    
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal
::DKL::
|
 |
« Svar #9 på: oktober 13, 2009, 12:19:02 pm » |
|
Jobber på mekonomen selv og så lenge du holder deg til Omega produktene så er du godt på vei. Den virker ikke bare som en tetter men mye av jobben den gjør er også å friske opp gummipakningene/simmering osv. Omega 917 heter den.
Får at det skal fungere best, så vil jeg bare nevne at det kan være en fordel å kjøre på en flaske Omega 907 Motor flush før du tilsetter Omega 917. Da vil den komme bedre til de pakningene som gjerne kunne trengt en "oppfriskning". Du kan komme langt med å jukse litt:) Men som sagt. I det lange løp så er det nok en fordel å bytte det som bør byttes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: oktober 13, 2009, 13:07:22 pm » |
|
Nå oppgir faktisk instruksjonsboka til Bobla at normalt oljeforbruk kan være alt fra 0,2 til 1 liter olje pr 1000 km, så litt oljeforbruk er i seg selv ikke så voldsomt bekymringsverdig.
Derimot er det verre hvis du har oljelekkasje i skjøten mellom girkasse og motor - da er det gjerne simmeringen til motoren som er dårlig, og da kommer det olje på clutchen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: oktober 14, 2009, 14:11:48 pm » |
|
Det er vel mest svetting fra områdene rundt topper/topplokk/støtstenger, men ikke noe farlig.  Tenkte bare på det da jeg så produktet hos mekonomen, og lurte på om det har noe for seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #12 på: oktober 20, 2009, 21:44:13 pm » |
|
omega sitt stoff kan virke, men eg trur kun det virkar viss det er ein gummitetning der det lek. Stoffet mjukar oppatt gummien i simmiringar og slikt, og kan vere til stor hjelp i nød. Har aldri prøvd kor lenge det varer,har utbedra lekkasjen i ettertid. Men eg har god erfaring med valvoline olje, fullsyntetisk, den har tetta mangen små lekkasjar på bilar eg og arbeidskameratar har hatt.Dette er rett nok nokre år sidan, men olja har sikkert ikkje blitt dårligare etter kvart. Er nok samme greia der og, olja er tilsett stoff som mjukar opp simmiringar o.l. Faren med å fylle fullsyntetisk er jo at den rensar veldig godt, og viss motoren er skjeten innvendig kan ting losne og tette oljesil, kanalar og slikt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #13 på: oktober 21, 2009, 00:15:36 am » |
|
Er simmeringen bak svinghjulet blitt "hard og sprø" så må du skifte den...
Prøvde "pakning" på flaske. Hjalp ikke i mitt tilfelle (nå i høst)
Ble tett etter å ha montert ny simmering...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: oktober 21, 2009, 00:21:40 am » |
|
Er simmeringen bak svinghjulet blitt "hard og sprø" så må du skifte den...
Prøvde "pakning" på flaske. Hjalp ikke i mitt tilfelle (nå i høst)
Ble tett etter å ha montert ny simmering...
Hvilket merke brukte du av "pakningstetter på flaske" ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #15 på: oktober 21, 2009, 00:42:15 am » |
|
Er simmeringen bak svinghjulet blitt "hard og sprø" så må du skifte den...
Prøvde "pakning" på flaske. Hjalp ikke i mitt tilfelle (nå i høst)
Ble tett etter å ha montert ny simmering...
Hvilket merke brukte du av "pakningstetter på flaske" ? Omega 917 tror jeg den heter.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: oktober 21, 2009, 08:38:26 am » |
|
Har alltid lurt på hvorfor ikke oljeselskapene har slike vidundermiddler i oljene sine i utgangspunktet........hvis de er så bra? 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: oktober 21, 2009, 09:16:30 am » |
|
Olje produsentene får store summer av simring og støtstangsrør-pakknings produsentene (SRSTSRPP) for å ikke helle oppi guffe som tetter rift og tæring...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: oktober 21, 2009, 09:37:00 am » |
|
Oljeselskapene har faktisk diverse ting i olja som blant annet gir den gode rensende egenskaper, og de tester olja grundig før de sender den ut på markedet. Det er derfor jeg er ekstremt skeptisk mot det å ha i flere lurium-tilsetninger - olja skal faktisk være mer enn god nok som den allerede er, og disse tilsetningene kan være alt fra bra testa til mindre bra testa, for å si det slik.
Har lest ting om f.eks Prolong som var...alt annet enn positivt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|