Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« på: februar 14, 2008, 13:38:13 pm » |
|
Vurderer å kjøpe senkespindler uten å ha puma, det sies at dette beholder kjøre komforten til bilen min som er en 67 T1. Trenger bare moderat senk, ca 6 cm og jeg kjører med 5,5" felger. går dette eller bygger spindlene så langt ut at det subber borti?
erfaringer, synspunkter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: februar 14, 2008, 19:32:10 pm » |
|
hva slags offset er det på felgene?
slike spindler bredder omlag en cm utover, så hvis du har felger som bredder utover i forhold til originalt, blir det skjærings...
Kommer også an på dekka du har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: februar 14, 2008, 19:58:39 pm » |
|
Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: februar 15, 2008, 00:11:39 am » |
|
hva slags offset er det på felgene?
slike spindler bredder omlag en cm utover, så hvis du har felger som bredder utover i forhold til originalt, blir det skjærings...
Kommer også an på dekka du har.
offset er jeg usikker på men det skal jeg finne ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: februar 15, 2008, 00:12:52 am » |
|
Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  tenkte at det går men greit å vite om noen hadde dårlige erfaringer...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: februar 15, 2008, 09:47:59 am » |
|
Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  tenkte at det går men greit å vite om noen hadde dårlige erfaringer... jaja, vil du ha dårlige erfaringer får du lete videre  Her er et bilde, hvis det er interessant..  Greit å huske på at bilen har original fjæringsvei med denne typen senking, og derfor ikke kan være griselav i utgangspunktet. Aller helst ville jeg nok kjørt kortet puma og senkespindler, men det blir jo noe dyrere da.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JR
Juniormedlem
 
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #6 på: februar 15, 2008, 10:13:55 am » |
|
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...
Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: februar 15, 2008, 11:36:40 am » |
|
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...
Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
takk for tilbake meldinger, jeg går i tenkeboksen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #8 på: februar 15, 2008, 12:06:28 pm » |
|
Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  tenkte at det går men greit å vite om noen hadde dårlige erfaringer... jaja, vil du ha dårlige erfaringer får du lete videre  Her er et bilde, hvis det er interessant..  Greit å huske på at bilen har original fjæringsvei med denne typen senking, og derfor ikke kan være griselav i utgangspunktet. Aller helst ville jeg nok kjørt kortet puma og senkespindler, men det blir jo noe dyrere da..  Utrolig flott bil! Fikk lyst på sein 60/tidlig 70 igjen nå. De er så fine med stuk, felger, og i akkurat den fargen der 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Madmartigan
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: februar 15, 2008, 15:48:27 pm » |
|
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...
Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei. Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma. En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde. Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene... Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene 
|
|
|
Loggført
|
Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
|
|
|
JR
Juniormedlem
 
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #10 på: februar 15, 2008, 20:15:01 pm » |
|
Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei. Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma. En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde. Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene... Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene  Jeg har balljoint på min ja. Pumaen jeg kjøpte hos Uneberg var av samme type som du beskriver - selv på høyeste nivå er den vesentlig lavere enn original. Jeg justerte den 2 eller 3 klikk ned i tillegg og synes det var mer enn nok.. Med long-travel balljoints går det fint.. Jeg savner hvertfall ikke senkespindlene. Jeg prøvde med 4,5" felger og 145 dekk, men det gir så elendige kjøreegensakper at det var uaktuellt for meg. Med Pumaen går det fint med 5,5" felger og 175/65. Forskjellen i veigrep er enorm!
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #11 på: februar 15, 2008, 20:18:38 pm » |
|
hvordan finner manut om man har long travel ball joints da.. er det noen som har noen mål å gi bort.. ble sagt min har det, men kunne tenkt meg å funnet ut det...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: juni 21, 2008, 13:39:30 pm » |
|
og hvilken dekkdim anbefales foran? med nevte oppsett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #13 på: juni 21, 2008, 13:47:38 pm » |
|
Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  tenkte at det går men greit å vite om noen hadde dårlige erfaringer... jaja, vil du ha dårlige erfaringer får du lete videre  Her er et bilde, hvis det er interessant..  Greit å huske på at bilen har original fjæringsvei med denne typen senking, og derfor ikke kan være griselav i utgangspunktet. Aller helst ville jeg nok kjørt kortet puma og senkespindler, men det blir jo noe dyrere da..  OT, men hvilken dekkdim har du bak der Endre?
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #14 på: juni 21, 2008, 14:28:59 pm » |
|
mener å huske han sa det var 205/65 min bil har også "bare" senkespindler:  der er det 185r15 på 6.5" felg bak og standard 165r15 fremme enn så lenge. Fremme er det for stort. Det skraper i sving og dumper. Optimalt sett skulle jeg hatt 145r15 fremme siden det er lovlig mtp +-5% og ikke helt sykkeldekk. Det ser derimot ut til at det blir 135r15 siden jeg ikke har klart å finne 145r15 hos noen norske forhandlere.(hyl ut hvis du vet hvor jeg finner det) Vurderer også 155r15, men jeg tror det vil skrape litt fremdeles. her er forøvrig en bil med 155r15 fremme og 185r15 bak. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
WestCostBuggy`s
Juniormedlem
 
Innlegg: 76
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #15 på: august 04, 2008, 14:53:58 pm » |
|
Bruker selv bare senkespindler på min buggy, desverre blir det blårøyk og svidd gummi i oppbremsinger, hehe...Så en puma, og stivere dempere må jeg skaffe meg snarest..
Noen som har liggende??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #16 på: august 13, 2008, 15:30:37 pm » |
|
Erfaringer: Senkespindler og kortet puma med bj: Når puma er satt på minimum senking skraper 155-dekk i skjermene og med 135-dekk slår jeg nedi titt og ofte.  Ikke helt enkelt å få til. Men tøft er det. Betyr vel at den kortede pumaen ikke går an å stille opp til "original" høyde. Noen som har erfaring med 165/65x15?
|
|
« Siste redigering: august 13, 2008, 15:40:18 pm av rockshelter »
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
Matti
Seniormedlem
   
Innlegg: 291
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: oktober 05, 2008, 21:49:21 pm » |
|
Skal sette på senkespindler på min '66, og er veldig i tvil i hvilken dekkdim jeg skal ha foran. Jeg har spindler som ikke bygger utover. Kjører også med KYB-GR2 dempere foran. Er veldig usikker om 155r15 vil skrape eller ikke  ... Eventuelt blir det 135r15, men jeg er redd kjøreegenskapene blir veldig dårlige da.. Har forresten 5" orginalfelger som er planlagt å bruke.. Funker det å sette på så smale dekk som 135 på 5" felger? hjelp?
|
|
« Siste redigering: oktober 05, 2008, 21:51:01 pm av Matti »
|
Loggført
|
(o\ ! /o) 
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #18 på: oktober 06, 2008, 15:01:50 pm » |
|
Det funker fint. Ikke sikkert at det blir så hakkende gale kjøreegenskaper heller
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #19 på: oktober 06, 2008, 15:03:40 pm » |
|
jeg var så heldig å finne 145r15 og det kurerte 99% av subbinga.
Det tar såvidt borti noen ganger, men jeg tror det skyldes slitne dempere. Det har blitt merkbart værre siden jeg kjørte trondheim - oslo - stavanger i forrige uke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #20 på: oktober 06, 2008, 20:26:16 pm » |
|
Dette subber også, men i bakken, ikke i skjermene  
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
carmann
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted: Grue - Hedmark
|
 |
« Svar #21 på: oktober 06, 2008, 21:33:18 pm » |
|
Jeg kjører med drop-spindler (10 - 12mm sporviddeøkning) originale 4" felger med 165/ 65 dekk foran og det subber faktisk i litt skarpe svinger/ mye bensin på tanken...  Mulig dempere er litt myke, men neste sesong blir det 2" smalnet puma. Sammen med fuchs 4,5 og 5,5 tror jeg det skal bli bra... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|