mai 05, 2025, 00:47:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: senkespindler uten puma?  (Lest 8999 ganger)
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« på: februar 14, 2008, 13:38:13 pm »

Vurderer å kjøpe senkespindler uten å ha puma, det sies at dette beholder kjøre komforten til bilen min som er en 67 T1.
Trenger bare moderat senk, ca 6 cm og jeg kjører med 5,5" felger.
går dette eller bygger spindlene så langt ut at det subber borti?

erfaringer, synspunkter?

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: februar 14, 2008, 19:32:10 pm »

hva slags offset er det på felgene?

slike spindler bredder omlag en cm utover, så hvis du har felger som bredder utover i forhold til originalt, blir det skjærings...

Kommer også an på dekka du har.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #2 på: februar 14, 2008, 19:58:39 pm »

Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  Glad
Loggført

"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: februar 15, 2008, 00:11:39 am »

hva slags offset er det på felgene?

slike spindler bredder omlag en cm utover, så hvis du har felger som bredder utover i forhold til originalt, blir det skjærings...

Kommer også an på dekka du har.

offset er jeg usikker på men det skal jeg finne ut
Loggført
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: februar 15, 2008, 00:12:52 am »

Jeg kjører med kun senkespindler og 5,5" felger på "superbrugsen", som er en 68' T1. Dekka er 135 og det funker kjempefint.. Passe stuk og masse komfort  Glad

tenkte at det går men greit å vite om noen hadde dårlige erfaringer...
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #5 på: februar 15, 2008, 09:47:59 am »

jaja, vil du ha dårlige erfaringer får du lete videre  Blunker
Her er et bilde, hvis det er interessant..

Greit å huske på at bilen har original fjæringsvei med denne typen senking, og derfor ikke kan være griselav i utgangspunktet. Aller helst ville jeg nok kjørt kortet puma og senkespindler, men det blir jo noe dyrere da..  Glad
Loggført

"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JR
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #6 på: februar 15, 2008, 10:13:55 am »

Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...

Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
Loggført

73 GTV
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: februar 15, 2008, 11:36:40 am »

Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...

takk for tilbake meldinger, jeg går i tenkeboksen..
Loggført
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: februar 15, 2008, 12:06:28 pm »

Greit å huske på at bilen har original fjæringsvei med denne typen senking, og derfor ikke kan være griselav i utgangspunktet. Aller helst ville jeg nok kjørt kortet puma og senkespindler, men det blir jo noe dyrere da..  Glad

Utrolig flott bil! Fikk lyst på sein 60/tidlig 70 igjen nå. De er så fine med stuk, felger, og i akkurat den fargen der Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Madmartigan
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 15, 2008, 15:48:27 pm »

Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei.
Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma.

En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde.

Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene...
Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene Glad
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
JR
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #10 på: februar 15, 2008, 20:15:01 pm »

Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei.
Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma.

En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde.

Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene...
Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene Glad

Jeg har balljoint på min ja. Pumaen jeg kjøpte hos Uneberg var av samme type som du beskriver - selv på høyeste nivå er den vesentlig lavere enn original. Jeg justerte den 2 eller 3 klikk ned i tillegg og synes det var mer enn nok.. Med long-travel balljoints går det fint.. Jeg savner hvertfall ikke senkespindlene. Jeg prøvde med 4,5" felger og 145 dekk, men det gir så elendige kjøreegensakper at det var uaktuellt for meg. Med Pumaen går det fint med 5,5" felger og 175/65. Forskjellen i veigrep er enorm!
Loggført

73 GTV
wonderboy
Medlem

Vis profil
« Svar #11 på: februar 15, 2008, 20:18:38 pm »

hvordan finner manut om man har long travel ball joints da..  er det noen som har noen mål å gi bort..  ble sagt min har det, men kunne tenkt meg å funnet ut det...
Loggført
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: juni 21, 2008, 13:39:30 pm »

og hvilken dekkdim anbefales foran? med nevte oppsett?
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem

The driver

Vis profil
« Svar #13 på: juni 21, 2008, 13:47:38 pm »

OT, men hvilken dekkdim har du bak der Endre?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
ola
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #14 på: juni 21, 2008, 14:28:59 pm »

mener å huske han sa det var 205/65

min bil har også "bare" senkespindler:

der er det 185r15 på 6.5" felg bak og standard 165r15 fremme enn så lenge.
Fremme er det for stort. Det skraper i sving og dumper.

Optimalt sett skulle jeg hatt 145r15 fremme siden det er lovlig mtp +-5% og ikke helt sykkeldekk.
Det ser derimot ut til at det blir 135r15 siden jeg ikke har klart å finne 145r15 hos noen norske forhandlere.(hyl ut hvis du vet hvor jeg finner det)
Vurderer også 155r15, men jeg tror det vil skrape litt fremdeles.

her er forøvrig en bil med 155r15 fremme og 185r15 bak.

Loggført

WestCostBuggy`s
Juniormedlem
**

Vis profil
« Svar #15 på: august 04, 2008, 14:53:58 pm »

Bruker selv bare senkespindler på min buggy, desverre blir det blårøyk og svidd gummi i oppbremsinger, hehe...Så en puma, og stivere dempere må jeg skaffe meg snarest..

Noen som har liggende??
Loggført
rockshelter
Medlem

-70

Vis profil
« Svar #16 på: august 13, 2008, 15:30:37 pm »

Erfaringer: Senkespindler og kortet puma med bj: Når puma er satt på minimum senking skraper 155-dekk i skjermene og med 135-dekk slår jeg nedi titt og ofte.  Blunker Ikke helt enkelt å få til. Men tøft er det. Betyr vel at den kortede pumaen ikke går an å stille opp til "original" høyde.

Noen som har erfaring med 165/65x15?
« Siste redigering: august 13, 2008, 15:40:18 pm av rockshelter » Loggført

Fort nok...
Matti
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #17 på: oktober 05, 2008, 21:49:21 pm »

Skal sette på senkespindler på min '66, og er veldig i tvil i hvilken dekkdim jeg skal ha foran. Jeg har spindler som ikke bygger utover. Kjører også med KYB-GR2 dempere foran. Er veldig usikker om 155r15 vil skrape eller ikke Hæ ... Eventuelt blir det 135r15, men jeg er redd kjøreegenskapene blir veldig dårlige da..
Har forresten 5" orginalfelger som er planlagt å bruke.. Funker det å sette på så smale dekk som 135 på 5" felger?

hjelp?
« Siste redigering: oktober 05, 2008, 21:51:01 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

rockshelter
Medlem

-70

Vis profil
« Svar #18 på: oktober 06, 2008, 15:01:50 pm »

Det funker fint. Ikke sikkert at det blir så hakkende gale kjøreegenskaper heller
Loggført

Fort nok...
ola
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #19 på: oktober 06, 2008, 15:03:40 pm »

jeg var så heldig å finne 145r15 og det kurerte 99% av subbinga.

Det tar såvidt borti noen ganger, men jeg tror det skyldes slitne dempere. Det har blitt merkbart værre siden jeg kjørte trondheim - oslo - stavanger i forrige uke.
Loggført

rockshelter
Medlem

-70

Vis profil
« Svar #20 på: oktober 06, 2008, 20:26:16 pm »

Dette subber også, men i bakken, ikke i skjermene   Osteaktig

Loggført

Fort nok...
carmann
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #21 på: oktober 06, 2008, 21:33:18 pm »

Jeg kjører med drop-spindler (10 - 12mm sporviddeøkning) originale 4" felger med 165/ 65 dekk foran og det subber faktisk i litt skarpe svinger/ mye bensin på tanken...  Blunker Mulig dempere er litt myke, men neste sesong blir det 2" smalnet puma. Sammen med fuchs 4,5 og 5,5 tror jeg det skal bli bra... Kult
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!