Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #150 på: februar 22, 2012, 21:11:39 pm » |
|
Det blir sikkert supert Geir ...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #151 på: februar 22, 2012, 21:49:52 pm » |
|
Ser tøft ut med de dekkene!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #152 på: februar 22, 2012, 22:58:40 pm » |
|
Har åpnet motoren for og sjekke tilstanden. Fant ut at 1mm vendehøyde på en 2,7liter var i minst laget  Kan se at stemplene har vært borte i toppene(De lyse feltene)
 Bilde 007 (Medium).jpg (65.01 KB. 800x533 - vist 747 ganger.)
|
|
« Siste redigering: juni 20, 2012, 20:33:37 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #153 på: februar 22, 2012, 23:04:20 pm » |
|
Hvordan tør du bygge motor med denne v.høyden  fleksing i blokk/veiv , råder mm. utvidelse i stål v/varme  Bygger alltid med min. 1,2 mm og da med supre kvalitetdeler . I ditt tilfelle /med den boring/ stempelrokking ..... du har så er 1,5 mm et must etter mitt hode ... Lykke til videre Geir.. Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #154 på: februar 22, 2012, 23:22:16 pm » |
|
En annen ting som var litt rart var rådelagerene, de så ikke ut til og være noe slitt men det så ut som det var forsvunnet et lite stykke av belegget på størrelse med en knappenålshode. Slik var det på 3 av lagerene. Forsøkt og ta bilde av det men det var ikke så lett.
 Bilde 009 (Medium).jpg (55.75 KB. 800x533 - vist 726 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #155 på: februar 22, 2012, 23:26:48 pm » |
|
oi, ja dette blir en veldig hard utfordring på revebanen! Blir bra! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #156 på: februar 22, 2012, 23:28:54 pm » |
|
Har fått sånn slitasje på rådelagre selv, hva kan det komme av tru? Ujenvheter i lageret eller på veiva?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #157 på: februar 22, 2012, 23:34:16 pm » |
|
Resten av motoren så meget bra ut, kam og løftere så nesten ut som nye 
 Bilde 008 (Medium).jpg (62.24 KB. 800x533 - vist 555 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #158 på: februar 23, 2012, 00:14:57 am » |
|
Klassisk v.høyde .. du kjører en t-4 i opp mot 8000 o/min , tror du kanskje har hatt litt ventilflyt /rådene tar støyten (lagrene ) heldig er du , at ikke det er værre ...(tror du må sjekke rådene for retthet nå !!)
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #159 på: februar 23, 2012, 00:50:57 am » |
|
Små flekker/prikker i lagerbanene kommer ofte av kjemikalier i oljen. Feks at det har kommet bensin inn å blandet seg. Man ser ofte slikt ved E85 blandet med "feil" olje og enda verre er det med metanol som "spiser" oljefilmen.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #160 på: februar 23, 2012, 01:40:46 am » |
|
se her ja. Aaen løftere ser det ut som? hva slags olje har du kjørt på disse løfterene ? de merkeene kan jo fort også være smårusk som har kommet inn i systemet. 1mm vendehøyde holder vel opp til ett visst turtall. ikke 8500 trur jeg (til sammenligning har WBX kun 1mm vendehøyde originalt og turtallsperre på 5500RPM )
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #161 på: juni 07, 2012, 09:17:30 am » |
|
En liten oppdatering. Megasquirt 3 v3.57 med kabler og sensorer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #162 på: juni 07, 2012, 09:31:16 am » |
|
For og ha kontroll på tenningen har jeg kjøpt Ford EDIS og en tennings bank sensor fra http://viatrack.ca/
|
|
« Siste redigering: juni 07, 2012, 09:37:57 am av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #163 på: juni 07, 2012, 09:44:58 am » |
|
Til spjell har jeg valgt to sett fra en ducati 999 motorsykkel. Disse har dysene på toppen av traktene og har 54mm spjell.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #164 på: juni 07, 2012, 09:46:54 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #165 på: juni 07, 2012, 09:49:55 am » |
|
Etter litt arbeid har jeg tilpasset spjellene slik at de passer på innsugene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #166 på: juni 07, 2012, 09:56:54 am » |
|
nice! er det tillegsdyser over spjellene eller kùn de?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #167 på: juni 07, 2012, 10:07:25 am » |
|
|
|
« Siste redigering: juni 07, 2012, 10:10:21 am av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #168 på: juni 07, 2012, 10:16:35 am » |
|
Skal du ha luftfilter rundt? Hva skjer om du får ett poff med mottrykk fra spjelene med dysene som spruter? Sykt fett oppsett BTW! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #169 på: juni 07, 2012, 10:53:50 am » |
|
jeg ville vel vurdert dyser under spjellene også, nærmest ventilen for kjørbarhet på lavere spjellåpning/turtall. f,eks kjøre "staged injection " med dysene underspjellet opptil x-antall RPM/spjeldåpning og de på utsiden som kommer på etter dette
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #170 på: juni 07, 2012, 14:53:14 pm » |
|
Planen var og kun bruke de dysene, ducati bruker kun de så jeg tengte at det vil fungere for meg også??? Men hvis dere mener at det er bedre og gå for dyser under spillene også, så gjør jeg det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #171 på: juni 07, 2012, 15:23:22 pm » |
|
ducati vet nok mer enn meg gitt! er det sekvensielt på ducati motoren? det er jo ikke en vanlig løsning, derfor jeg "stusset litt" men hadde vært moro om du gikk for den løsningen og sett resultatet 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #172 på: juni 07, 2012, 15:25:43 pm » |
|
legg gjerne ut noen flere bilder av spjeldhusene og dyseopplegget 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #174 på: juni 07, 2012, 22:43:09 pm » |
|
Jeg har ikke noe greie på innspurt,men her er en bil med samme dyseplaseringen. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,451.msg250315.html#msg250315Se på bilen til fast54 litt nede på siden. Han kjører med 62mm spjell
|
|
« Siste redigering: juni 07, 2012, 22:45:13 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #175 på: juni 07, 2012, 23:45:42 pm » |
|
det ser ut som den ikke skal brukes så mye under 5000 O/min 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #176 på: juni 07, 2012, 23:50:22 pm » |
|
det er ikke str på spjellene som jeg stusser på men det med mulighet for mye dråpdannesler og dårlig lavgass respons/kjørbarhet. en av fordelene med de vanligste innsprut er jo att dysene spruter på innsugsventilen ( batch type innsprut) og da får bensinen tid til å fordampe i bedre gassform. ved dysene så langt oppe og att bensinen må gjennom en smaaal spjeldåpning kan muligens ikke være så gunstig og skape dråpdannelser F1 spesielt og motorsykkelmotorer er jo designet for å funke best på høyere turtall.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #177 på: juni 08, 2012, 07:38:08 am » |
|
Jeg er helt enig med deg,tror jeg går for dyser over og under spjellene. Bruker dysene over spjellene kun på høyt turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #178 på: juni 08, 2012, 11:33:24 am » |
|
DET høres veldig spennende ut!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #179 på: juni 09, 2012, 01:08:54 am » |
|
Å ha dysene så langt ute som før spjeldet er jo helt kanon, snakk om nydelig med tid til å få en god forstøving av bensinen fremfor innsprøytning rett på ventilen. For å trekke litt fra nye biler så ser man jo at biler med commonrail bruker mindre drivstoff enn biler med direkte innsprøytning, noe som henger veldig mye sammen med forstøvingen av bensinen. (til info, å velge direkte innsprøytning i kammeret velges på motorer der høy komp osv gir stor fare for bank, siden å sprute inn bensinen slik minsker faren for selvtenning.) Og det er vel enda så at hoved dyse spruten fra forgassere enda kommer fra over spjeldet...  Men er jo som folk sier at det kan kanskje bli litt problem spesielt på kald motor med kun den dysen, men eg tror at med en god dyse så vil luft hastigheten og turbulensen rundt spjeldet være rikelig nok til at det ikke vil skape noe problem. Så ikke vær redd for å prøve kun med de dysene, funke sikkert helt kanon.  Dypt misunnelig er eg uansett! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|