StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #930 på: mars 06, 2013, 10:19:46 am » |
|
I ufattelig mange tilfeller er ikke det som er praktisk i hverdagen det "beste" eller "sikreste" teoretisk sett. Det er også helt uinteressant. Hvis sikreste veg er målet, så er man nok på andre forum enn et for luftkjølt VW uansett........  Hva som er best (teoretisk sett) i forhold til stropping er for meg revnende likegyldig.....Jeg har ALLTID stroppet i hjul, og kjørt mye og langt med bil på henger. Har aldri hatt problemer, eller antydning til problemer. Regner med demperne på bil og henger fungerer i perfekt samspill, og fikser jobben.  Virker iallefall slik...... Hvorfor skal jeg endre på dette så lenge det er en lovlig/godkjent stroppemetode? Holder meg innenfor lovverket, men gidder da for f.... ikke studere for å finne ut om lovverket er bra nok. Har mer enn nok med å finne ut hvor langt jeg kan "tøye strikken" innen for reglene på andre, og langt "farligere" områder innenfor hobbyen....  Hvis noen mener det er ok å kjøre rundt i dagens trafikk med en (vakker) blikkboks, sikkerhetutstyr på nivå med en apachesykkel, 15-150 hk (usikker på hva som er farligst...) bare man stropper den stumt under transport fordi det er best (teoretisk sett), så gjerne for meg. 
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2013, 10:23:31 am av StarBugs Geir »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #931 på: mars 06, 2013, 10:21:17 am » |
|
Kan bli ganske bra om du syr tvangstrøyer til alle sammen, legger de på ryggen og stropper rundt beina 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #932 på: mars 06, 2013, 10:23:27 am » |
|
Denne tråden handler IKKE om hva som er bra nok, den handler ikke om hva som er lovlig, den handler ikke om hva en bransje har funnet ut at er et kostnadsoptimalt produkt å levere til sine kunder. Den handler om hva som er best. Punktum.
Hvis det står på økonomi i bilberger så har du rett men vis det blir skader på kundebilen, så må firmaet betale. Men det beste er jo seff med klosser under bilen og jekke det fast med kjetting. Men det er ikke noe menigmann kommer til å gjøre uansett.
x2
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #933 på: mars 06, 2013, 10:25:22 am » |
|
I ufattelig mange tilfeller er ikke det som er praktisk i hverdagen det "beste" eller "sikreste" teoretisk sett. Det er også helt uinteressant. Hvis sikreste veg er målet, så er man nok på andre forum enn et for luftkjølt VW uansett........  Hva som er best (teoretisk sett) i forhold til stropping er for meg revnende likegyldig.....Jeg har ALLTID stroppet i hjul, og kjørt mye og langt med bil på henger. Har aldri hatt problemer, eller antydning til problemer. Regner med demperne på bil og henger fungerer i perfekt samspill, og fikser jobben.  Virker iallefall slik...... Hvorfor skal jeg endre på dette så lenge det er en lovlig/godkjent stroppemetode? Holder meg innenfor lovverket, men gidder da for f.... ikke studere for å finne ut om lovverket er bra nok. Har mer enn nok med å finne ut hvor langt jeg kan "tøye strikken" innen for reglene på andre, og langt "farligere" områder innenfor hobbyen....  Hvis noen mener det er ok å kjøre rundt i dagens trafikk med en (vakker) blikkboks, sikkerhetutstyr på nivå med en apachesykkel, 15-150 hk (usikker på hva som er farligst...) bare man stropper den stumt under transport fordi det er best (teoretisk sett), så gjerne for meg.  StarBugs Geir på tinget! 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #935 på: mars 06, 2013, 10:45:49 am » |
|
Dama driver med hestesport. Ække mye fast-stropping av hest. Den står støtt, helt av seg selv. De beste hengerene til hest er visstnok de hvor den står på tvers av kjøreretningen, da kan hesten lene seg på veggene inne i hengern når man bremser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #936 på: mars 06, 2013, 13:02:54 pm » |
|
Dama driver med hestesport. Ække mye fast-stropping av hest. Den står støtt, helt av seg selv. De beste hengerene til hest er visstnok de hvor den står på tvers av kjøreretningen, da kan hesten lene seg på veggene inne i hengern når man bremser.
Hadde vært artig å sett hvordan denna pølsa sto, ved hard oppbremsing ja. All pølsa skvisa utover framveggen  Pølsa har vell også et litt annet tyngdepunkt en en bil, der den ruver 1 1/2 meter over bakken, vill tro di som kjører sånn Ustroppa last kjenner det på bilen, mer enn di som kjører med hjulstropper på en bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #937 på: mars 06, 2013, 13:06:36 pm » |
|
Pølsa er over 1.70cm høy, til ryggen Merker på bilen når den er uenig baki der 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #938 på: mars 06, 2013, 13:10:23 pm » |
|
Pølsa er over 1.70cm høy, til ryggen Merker på bilen når den er uenig baki der  Da er det bare å lime hovene til gulvet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #939 på: mars 06, 2013, 13:12:36 pm » |
|
Pølsa er over 1.70cm høy, til ryggen Merker på bilen når den er uenig baki der  Da er det bare å lime hovene til gulvet. Eller skru di fast  nei huff nå sklir denna tråden ut igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #940 på: mars 06, 2013, 13:24:17 pm » |
|
Da er det bare å lime hovene til gulvet.
Føler du at du bidrar?
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2013, 13:34:31 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #941 på: mars 06, 2013, 13:28:05 pm » |
|
Å feste hjulene er meget populært når det gjelder frakt av fremkomstmidler... Det har alltid gått bra for alle.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #943 på: mars 06, 2013, 14:37:50 pm » |
|
Synd jeg ikke fikk tatt bilde av biltransporten jeg så på søndag. Oppå en liten Gaupen henger (ca 1,4x2 meter, enakslet med små jul og brems.... trolig max totalvekt på ca 750kilo) hadde noen stroppet en Ford Sierra... Kan si den hengeren hadde greit mye negativ camber.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #944 på: mars 06, 2013, 15:49:11 pm » |
|
I ufattelig mange tilfeller er ikke det som er praktisk i hverdagen det "beste" eller "sikreste" teoretisk sett. Det er også helt uinteressant. Hvis sikreste veg er målet, så er man nok på andre forum enn et for luftkjølt VW uansett........  Hva som er best (teoretisk sett) i forhold til stropping er for meg revnende likegyldig.....Jeg har ALLTID stroppet i hjul, og kjørt mye og langt med bil på henger. Har aldri hatt problemer, eller antydning til problemer. Regner med demperne på bil og henger fungerer i perfekt samspill, og fikser jobben.  Virker iallefall slik...... Hvorfor skal jeg endre på dette så lenge det er en lovlig/godkjent stroppemetode? Holder meg innenfor lovverket, men gidder da for f.... ikke studere for å finne ut om lovverket er bra nok. Har mer enn nok med å finne ut hvor langt jeg kan "tøye strikken" innen for reglene på andre, og langt "farligere" områder innenfor hobbyen....  Hvis noen mener det er ok å kjøre rundt i dagens trafikk med en (vakker) blikkboks, sikkerhetutstyr på nivå med en apachesykkel, 15-150 hk (usikker på hva som er farligst...) bare man stropper den stumt under transport fordi det er best (teoretisk sett), så gjerne for meg.  ----------- Her skulle det vært en liker knapp 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #945 på: mars 06, 2013, 17:52:04 pm » |
|
Synd jeg ikke fikk tatt bilde av biltransporten jeg så på søndag. Oppå en liten Gaupen henger (ca 1,4x2 meter, enakslet med små jul og brems.... trolig max totalvekt på ca 750kilo) hadde noen stroppet en Ford Sierra... Kan si den hengeren hadde greit mye negativ camber.
var den stroppa stumt eller i hjula den da ? 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #946 på: mars 06, 2013, 19:42:47 pm » |
|
stroppet stumt via speila!! 
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #947 på: mars 06, 2013, 19:57:59 pm » |
|
Den var stroppet del-stumt.... Den gynget rundt oppå lemmene.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #948 på: mars 06, 2013, 22:07:26 pm » |
|
Den var stroppet del-stumt.... Den gynget rundt oppå lemmene.

|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #949 på: mars 06, 2013, 22:52:40 pm » |
|
Den var stroppet del-stumt.... Den gynget rundt oppå lemmene.
det er innafor. stroppet stumt til hengern, han kan jo ikke noe for at hengeren er litt vaklete og dårlig kvalitet 
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #950 på: mars 07, 2013, 00:31:30 am » |
|
Siden friksjonen i lemmene GARANTERT er nøyaktig beregnet, utkalkulert og testet i forhold til hengerens lovlige max vekt så er sikkert dette å regne som fullgod chassistropping på lik linje med det som Wallenius Wilhelmsen gjør på disse stadig omtalte båtene sine. Denne ekvipasjen ville sikkert fått skryt for god stum stropping ved en eventuell kontroll langs veien.... Og som om ikke det var nok så var også hengeren fri for fjæring siden den praktisk talt (ikke teoretisk) var dønn stiv siden lasten bunnet fjæringen elegant. Da blir det mindre friksjon, som igjen er teoretisk best. Prikken over "I'en" blir jo da at gutta også hadde sørget for rikelig med negativ camber på hengeren for å forbedre veigrepet ved sving i høy fart 
|
|
« Siste redigering: mars 07, 2013, 00:44:30 am av Bablefish. »
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #951 på: mars 07, 2013, 00:58:42 am » |
|
Siden friksjonen i lemmene GARANTERT er nøyaktig beregnet, utkalkulert og testet i forhold til hengerens lovlige max vekt så er sikkert dette å regne som fullgod chassistropping på lik linje med det som Wallenius Wilhelmsen gjør på disse stadig omtalte båtene sine. Denne ekvipasjen ville sikkert fått skryt for god stum stropping ved en eventuell kontroll langs veien.... Og som om ikke det var nok så var også hengeren fri for fjæring siden den praktisk talt (ikke teoretisk) var dønn stiv siden lasten bunnet fjæringen elegant. Da blir det mindre friksjon, som igjen er teoretisk best. Prikken over "I'en" blir jo da at gutta også hadde sørget for rikelig med negativ camber på hengeren for å forbedre veigrepet ved sving i høy fart  ;DLiker 
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #953 på: mars 09, 2013, 10:55:07 am » |
|
Dette har vi snakket om - som en aktivitet på SCC....at vi skulle sjekke om bevegelig last vs stum last "er best" (IKKE hva som er lovlig).....vi tenker oss følgende oppleg:
En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en diger, løs, komplett V8-motor fra en 1956 Cadillac, med automatkasse (totalt ca 600 kg)....som vi legger løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:
1. "Løs last" - V8-motoren ligger helt løst og kan rulle fra side til side i lasterommet 2. "Litt løs last" - V8-motoren er festet i lasteromsgulvet med noen 1/2-meter lange kjettinger som gjør at motoren kan bevege seg ca en halvmeter, men ikke mere 3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer en støtdemper på skrått ned i lastgulvet i hvert hjørne på motoren 4. "Stum last" - V8-motoren er boltet dønn fast rett i lasteromsgulvet
Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid på slalomløypa?
Lurespøremål. Du får ikke inn en F*** på SCC om det ikke er en bobil da 
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #954 på: mars 09, 2013, 12:43:32 pm » |
|
møtte en luring med maskinhenger med en bil bakpå. bilen stakk en meter utenfor bak - var klosset opp og holdt på plass med tynne lastestropper fra byggeriet ..
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #955 på: mars 22, 2013, 17:41:10 pm » |
|
En venn av meg skulle flytte på sin 1910-modell Benz. En av tre kjente i verden og en bil som Mercedes-museet har veldig lyst på...
Siden det var så verdifull transport, så leide han inn "proffer" til å gjøre flyttejobben.
Godt å se at de tar stroppe-faget alvorlig og stropper skikkelig ihvertfall.
(rekk opp hånda dem som mener at vi har mye å lære av de som har dette til levebrød.....)
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #956 på: mars 22, 2013, 18:43:35 pm » |
|
var ikke mye å skryte av det der ... men, var vel en ungjypling som ikke har hørt om felger med treeiker engang... hadde sikkert ikke vært så mye bedre om de hadde stroppa den stumt heller  knekt fjærpakker og kroka ramma hadde sikkert vært bra det og ....
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #957 på: mars 22, 2013, 20:24:45 pm » |
|
 Og her da? Godkjent? Tror ekvipasjen kom helt til England via snøstorm (smugtitter på Facebook) i Danmark uten at bilen falt av. Men burde ikke egentlig ei boble stå "feil vei" på hengeren for å få mer riktig kulevekt?
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #958 på: mars 22, 2013, 21:03:19 pm » |
|
 Og her da? Godkjent? Tror ekvipasjen kom helt til England via snøstorm (smugtitter på Facebook) i Danmark uten at bilen falt av. Men burde ikke egentlig ei boble stå "feil vei" på hengeren for å få mer riktig kulevekt? Nei, legg merke til hvor hjula på hengeren står i forhold til bilen oppå. Har bobla til Morten full tank eller last i fremre bagasje så har hengeren 65-70 kg kulevekt. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #959 på: mars 22, 2013, 23:57:10 pm » |
|
At dere gidder:-) Vekta er bra, hengeren er dønn stabil og etter 1700km med mye humper og risting underveis hadde ingen av stroppene beveget seg en mm og ikke bilen heller. Som vanlig. Er det best? Nei. Er det lovlig og lar seg gjennomføre i praksis, ja.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|