kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« på: mai 13, 2010, 17:51:57 pm » |
|
hvis girkassa mi nå er ødelagt og jeg må bytte den, se egen tråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23953.0.htmlhva passer og hva anbefales? kunne tenke meg synkronisert 1. gir egentlig. kanskje ikke tidsriktig, men mer brukervennlig. skal selvsagt ikke hive originalkassa som sikkert kan fikses.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Håkon
Seniormedlem
   
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2010, 18:19:11 pm » |
|
Jeg har 1300S i min 55, som jeg i vinter monterte T2 nasekon på og tilpasset hockeystick. Klaring med girkassehuset og torpedo vegg er trang, men det fungerer, utfordringen nå er gasswiren. Hylsa som går igjennom viftehuset, kræsjer nå med nedre del av torpedoveggen samt vinkelen gjør at gasswiren toucher utgang av tunnelen i bunnplate + deler av kassen.
Slik som jeg har forstått har ikke denne modellen strømpe på wiren bak, men på min er det nok nødvendig.
ja...dette med wiren var ikke problem før, for den da hadde standard nasekon, og fremre feste hadde en tykk stålplate som var modifisert til å passe original festet. Dette resulterer i at motoren vinkler seg mer og wiren hadde en noenlunde passasje bak til motoren.
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2010, 18:22:51 pm av Håkon »
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #2 på: mai 13, 2010, 18:32:52 pm » |
|
vil helst ha noe som er bolt on da 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: mai 13, 2010, 18:38:51 pm » |
|
vil helst ha noe som er bolt on da  Nesten alt er "bolt on" med de rette delene, men ikke dermed sagt at ting passer...  Er bare pre60 kassa som passer rett inn uten tilpassing.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #4 på: mai 13, 2010, 20:24:22 pm » |
|
finnes pre60 med synkronisert førstegir ?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #5 på: mai 13, 2010, 20:30:15 pm » |
|
finnes pre60 med synkronisert førstegir ?
fullsynkronisert girkasse kom 1. august 1960 - altså på -61 modellen. Den eneste kassa som "glir rett inn" er en kasse lik den du har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #6 på: mai 13, 2010, 20:42:46 pm » |
|
Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store  Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Litt ekstraarbeid, selvfølgelig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: mai 14, 2010, 08:23:23 am » |
|
Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store  Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Litt ekstraarbeid, selvfølgelig Lange aksler og max senking går vel ikke så godt sammen? Er jo korte aksler originalt. Er vel nesekon fra en T2splitt du må ha for å sette inn en nyere kasse.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: mai 14, 2010, 08:25:07 am » |
|
Med lange aksler kan du senke enda mer før du tar i innerskjerm. Mener at trådstarter fant ut det med korte aksler og mye senk i fjor på vei til scc med to ødelagte dekk...
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #9 på: mai 14, 2010, 12:05:18 pm » |
|
Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store  Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Litt ekstraarbeid, selvfølgelig Lange aksler og max senking går vel ikke så godt sammen? Er jo korte aksler originalt. Er vel nesekon fra en T2splitt du må ha for å sette inn en nyere kasse. Jeg har lange akslinger og maks senking på min Beryll http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23114.0.html (post 9 bilde 4 ) Må redigere meg litt.. Den er ikke maks senket, den ble hevet to hakk pga. hengerfestet 
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2010, 12:07:41 pm av OTO »
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #10 på: mai 14, 2010, 12:38:31 pm » |
|
høres ut som en nyere kasse er det dere anbefaler ja, men jeg vil ikke ha lange akslinger.  problemene jeg hadde ifjor er løst med litt smalere dekk og jeg er fornøyd med utseendet. vil ikke ha hjulene lenger ut.  så hva er det jeg MÅ ha for å sette i en slik kasse dere anbefaler? 1500 kasse, nesekon fra t2 splitt? lett å skaffe dette eller? 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: mai 14, 2010, 19:12:43 pm » |
|
Hvis du skal ha i sprekere motor, er 1500 kasse bra. Men den har lange aksler originalt. Med 30 hk er nok en vanlig 1200 kasse opp t.o.m. 66 modell løsningen. 67 modellen fikk lange aksler, bredere sporvidde. Er litt usikker på om 1300 gearkasse fra 66 mod har annen utveksling enn 1200, kan hende den ville vært mer optimal med originalmotor, for cruising.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #12 på: mai 14, 2010, 20:57:26 pm » |
|
Hvis du skal ha i sprekere motor, er 1500 kasse bra. Men den har lange aksler originalt. Med 30 hk er nok en vanlig 1200 kasse opp t.o.m. 66 modell løsningen. 67 modellen fikk lange aksler, bredere sporvidde. Er litt usikker på om 1300 gearkasse fra 66 mod har annen utveksling enn 1200, kan hende den ville vært mer optimal med originalmotor, for cruising.
http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codesHvis planen er å sette inn nyere/større motor senere, ville jeg ha satt inn nyere kasse nå. Skal du derimot beholde originalmotor, så ville jeg satt in lik kasse som originalt igjen. Mindre styr, og slike kasser er ikke av dyreste sort heller.
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2010, 21:01:18 pm av H-MEK »
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #13 på: mai 14, 2010, 21:57:32 pm » |
|
men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne.  slammed stocker vettu 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: mai 14, 2010, 22:36:10 pm » |
|
men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne.  slammed stocker vettu  i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #15 på: mai 15, 2010, 11:35:09 am » |
|
i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.
og t2 split nesekon er altså eneste ombygging som skal til? høres jo overlevbart ut  synkronisert førstegir er egentlig det eneste jeg føler jeg har manglet på bilen.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #16 på: mai 15, 2010, 11:37:26 am » |
|
i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.
og t2 split nesekon er altså eneste ombygging som skal til? høres jo overlevbart ut  synkronisert førstegir er egentlig det eneste jeg føler jeg har manglet på bilen. Den absolutt enkleste og synkroniserte løsningen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #17 på: mai 15, 2010, 18:45:18 pm » |
|
De nesekon greiene som selges fra CIP og sikkert andre er ikke alltid helt gode... Den første jeg fikk var dårlig i støpen. Manglet mye materiale i anleggsflaten mot resten av girkassen (der pakning skal ligge) Fikk en ny der gjenger til ryggelys bryter ikke var gode - men den kunne reddes
Kvalitet sikring er ikke helt på topp i Kina.... å di...
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #18 på: mai 16, 2010, 22:24:09 pm » |
|
hvis man skal kjøpe ettermarkedsprodukt, hvor bør man kjøpe fra da?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #19 på: mai 17, 2010, 20:09:11 pm » |
|
det finnes heeelt sikkert "noen" som har orginal t-2 split nesekon liggende vettu 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #20 på: mai 17, 2010, 20:12:46 pm » |
|
en liten tanke.. går det an å bruke hele kassa fra t-2 split? bare flytte over aksler og rør.. eller isåfall,, hvorfor ikke ?
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: mai 18, 2010, 07:48:47 am » |
|
Du får et gir forover og fire gir bakover... om du ikke flipper diffen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #22 på: mai 18, 2010, 09:23:18 am » |
|
det finnes heeelt sikkert "noen" som har orginal t-2 split nesekon liggende vettu  hehe 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #23 på: mai 18, 2010, 09:32:28 am » |
|
men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne.  slammed stocker vettu  
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #24 på: mai 18, 2010, 21:31:13 pm » |
|
Du får et gir forover og fire gir bakover... om du ikke flipper diffen.
må være glimrende til midtstilt motor de kassene da vel  hmmmm 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
|