Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #120 på: oktober 19, 2010, 23:19:29 pm » |
|
Sier ikke noe på Scat, men jeg ville helt klart kjørt oroginale VW hvis du først skal kjøre 1,1:1.
Grom eksos du har der! Deilig lang collector, ohhh yeah! Kaldere om vinteren da... Hvis du da ikke får til en mod med varmepotter (om det skulle være ønskelig).
Jeg har "deck-height tool" hvis du trenger noe som ikke flekser. Bare å komme oppom å hente...
plinger på iløpet av uken jeg 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #121 på: oktober 19, 2010, 23:19:59 pm » |
|
De vacumuttakene du blender er vel kalibreringsnippler for å måle vacum og syncronisere alle spjell helt 100...
så de kan fint blendes siden vi synker allikevel?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #122 på: oktober 20, 2010, 07:54:06 am » |
|
De trenger vanligvis ikke blendes, siden de skal være tette, helt til nippelen løsnes. ( slik er det i hvertfall på Dellorto, antar at weber er tilsvarende). Det gir en nøyere individuell måling av vacum i hvert løp. Men krever da 4 stk vacummeter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #123 på: oktober 20, 2010, 08:05:18 am » |
|
Det stemmer, og de trenger ikke blendes! De har kone seter i bunnen. Når du skrur de helt inn, lukker de. En halv omdreining ut er nok til å åpne. Disse er fine å kjøre sammen i T-stykker for ev. MAP-signal.
Håper de skruene du har putta inn var av helt identiske gjenger, for å si det sånn......
Jeg kan bekrefte at Weber og Dell'Orto (både ny og gammel type) er like, da jeg har kjørt begge deler.
|
|
« Siste redigering: oktober 20, 2010, 08:07:26 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #124 på: oktober 20, 2010, 09:43:09 am » |
|
boltene var mellom 0,04 og 0,06 mm forskjellig fra de som sto der:-) samme gjenger og!
Kunne jeg tatt turen oppom deg i helgen og fjernet ventilene mine?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #125 på: oktober 20, 2010, 10:11:12 am » |
|
boltene var mellom 0,04 og 0,06 mm forskjellig fra de som sto der:-) samme gjenger og!
Kunne jeg tatt turen oppom deg i helgen og fjernet ventilene mine?
Jeg reiser til sørlandet til helgen, så det klaffer dårlig. Kan sikkert få til noe til uka.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #126 på: oktober 23, 2010, 02:36:47 am » |
|
da har jeg målt vendehøyden!
Sylider 1: 1,82mm 2: 1,82mm 3: 1,7mm 4: 1,7mm
Siden jeg vil ha 1,2 mm i vendehøyde må sylindrene dreies.
Spørsmålet er da:
1. skal jeg dreie ned til 0,2mm vendehøyde og bruke 1mm kobberring i toppene? 2. Dreie ned til 0,2mm og bruke sylindershims?
- Vil kobberringen presses tynnere?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #127 på: oktober 23, 2010, 10:18:49 am » |
|
Hvorfor ikke legge deg på 0 i vendehøyde og deretter bruke 1 - 1.25 - 1.5mm ringer i toppene? De klemmes ikke flate og fungerer utmerket. Du har allerede målene på hvor mye hver sylinder må maskineres.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #128 på: oktober 23, 2010, 11:47:52 am » |
|
hvis jeg vil ha 1,2mm vendehøyde, og ikke har funnet 1,2mm ringer, så må jeg dreie til 0,2mm. Pluss 1mm ring.
Spm er om ring i topp er bedre enn ring under sylindre?
BB - hvordan endres holdbarhet med høyere komp? Noen tanker?
Kanskje jeg skal legge meg på 1mm vendehøyde? :-S
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #129 på: oktober 23, 2010, 16:40:44 pm » |
|
hvis jeg vil ha 1,2mm vendehøyde, og ikke har funnet 1,2mm ringer, så må jeg dreie til 0,2mm. Pluss 1mm ring.
Spm er om ring i topp er bedre enn ring under sylindre?
BB - hvordan endres holdbarhet med høyere komp? Noen tanker?
Kanskje jeg skal legge meg på 1mm vendehøyde? :-S
Både 1, 1.25 og 1.5mm ringer er lett tilgjengelig i USA og da forundrer det meg hvis dem ikke er det her også. Ikke la deg lure av mål i tommer hvis du sjekker USA. Jeg har ikke regnet på kompen din, hva blir den med de forskjellige vendehøydene? Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #130 på: oktober 23, 2010, 17:33:22 pm » |
|
med 1,25 og 1,5 ringer må jeg ha negativ vendehøyde for å ende på 1,2.
Toppene er ikke ferdig, men blir utformet slik at komp blir 9,5-1 til 10-1
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #131 på: oktober 24, 2010, 15:45:10 pm » |
|
Spørsmålet er da:
1. skal jeg dreie ned til 0,2mm vendehøyde og bruke 1mm kobberring i toppene? 2. Dreie ned til 0,2mm og bruke sylindershims?
Drit i alt som heter syl.-shims. Det er kun nødvendig hvis du først har driti på draget og må "angre" på vendehøyden din ved å stacke sylinderen lenger ut igjen. Hvis du på død og liv skal ha 1,2mm, så drei ned til du har GENNOMSNITTLIG 0,2mm vendehøyde og sleng på en 1mm kopperring (hvis du da ikke finner en på 1,25mm) HUSK: Hvis Jee har planet blokka di 100% rett, og alle sylinderne var like høye i utgangspunktet, blir du nødt til å dreie av like mye på hver, uavhengig av hva vendehøydetallene dine sier. Du kan tenke deg hva som skjer hvis sylinderne dine har forskjellige høyder på blokk og topper som er planet 100% rett. Min motor: Kombinasjon mellom 1,9mm og 1,8mm. Svein T dreide av 1,85mm på alle fire nå på lørdag. Hvorfor det? Når jeg planet blokka mi i fresen, så dobbeltsjekket jeg med sylindere oppi blokka og retholdt over kanten på foringene for å se at høyden var lik.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #132 på: oktober 24, 2010, 18:21:47 pm » |
|
høyden med sylindre i blokken er lik ja.
siden vendehøyden min var 1,7 og 1,82 så hadde du dreid ned 1,56?
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2010, 18:24:15 pm av bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #133 på: oktober 24, 2010, 20:45:01 pm » |
|
Jeg ville gjort det ja, hvis du skal bruke 1mm koppershim og ha "1,2mm" vendehøyde.
Jeg vet ikke hvorfor vi begge fikk mellom 0,1mm og 0,12mm differanse på det meste, men det er det kanskje noen andre som vet? Det er jo ganske mange variabler her mht. hvordan det kan forekomme.
Du vil da ende opp med mellom 1,14mm og 1,26mm som vil gi ca. mellom 9,56:1 og 9,44 med 48cc i forbrennnigskammeret.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #134 på: oktober 24, 2010, 21:17:48 pm » |
|
FETT  da sendes sylindre til sveint imorgen. Lurer på hvordan vi klarer å få så like motorer 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #135 på: oktober 24, 2010, 21:25:51 pm » |
|
FETT  da sendes sylindre til sveint imorgen. Lurer på hvordan vi klarer å få så like motorer  Vi er like n00bs begge to... Fakta-faen!  Da ligger vi nesten likt i byggeprosessen også. Blir spennende å se om de havarerer like jævlig på dynotest også, hehe. Bank i bordet.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #136 på: oktober 24, 2010, 21:27:31 pm » |
|
Veiva ligger aldri, eller veldig sjeldent midt i blokka. Noen ganger ligger den til og med på skrå. Så det kan oppleves forskjellig vendehøyde på 1'ern og 2'ern. Opp til 0,2 mm er normalt skjevhet fra 1+2 til 3+4. Når dere begynner å prate hundredeler i vendehøyde forskjeller er det hele ganske latterlig. Prøv og bytt om på rådene og mål igjen. Målene kan endres ganske drastisk bare med det  Hundredeler er veeeldig lite. Og alt under 3 hundredeler kan vi ikke kjenne med huden vår. Stå på..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #137 på: oktober 24, 2010, 21:30:09 pm » |
|
Så det betyr at siden det er likt på 1 og 2, / 3 og 4 så ligger ikke veiven skeivt, men bare usentrert? Da har jeg lært noe nytt idag også !  tmbryhn: husker du hva du målte vendehøydeplatens tykkelse til?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #138 på: oktober 24, 2010, 21:31:03 pm » |
|
FETT  da sendes sylindre til sveint imorgen. Lurer på hvordan vi klarer å få så like motorer  Vi er like n00bs begge to... Fakta-faen!  Da ligger vi nesten likt i byggeprosessen også. Blir spennende å se om de havarerer like jævlig på dynotest også, hehe. Bank i bordet. haha olje og røyk på hele østlandet! går nok så bra så
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #139 på: oktober 24, 2010, 21:34:53 pm » |
|
Så det betyr at siden det er likt på 1 og 2, / 3 og 4 så ligger ikke veiven skeivt, men bare usentrert? Da har jeg lært noe nytt idag også !  tmbryhn: husker du hva du målte vendehøydeplatens tykkelse til? Jeg fikk: 1,8mm @ 1 og 1,9mm @ 2 1,9mm @ 3 og 1,8mm @ 4 Det betyr at de er like på kryss av hverandre for min del: 1=4 og 2=3. Fikk du et annet mønster du da? Jeg husker aldri tykkelsen på pressplate. Jeg nullstiller alltid skyvelæret mot plata før jeg måler. Enkelt og greit 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #140 på: oktober 24, 2010, 21:38:23 pm » |
|
fikk 1=2, 3=4 da gjorde vi det likt 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #141 på: oktober 24, 2010, 21:40:38 pm » |
|
fikk 1=2, 3=4
Da tyder det på at min veiv ligger SKRÅTT i blokka, mens din ligger OFFSET.
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2010, 21:49:53 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #142 på: oktober 25, 2010, 08:47:40 am » |
|
Gjennomsnittlig vendehøyde? Alle motorer har en gjennomsnittlig vendehøyde, men å ønske seg det blir spesielt. VW tok opp veiv lagerflatene og kam flatene først, og så gikk resten ut i fra det. Havnet ikke den råstøpte blokka helt rett i jiggen så blir alt litt "off", men det spiller ingen rolle. Dette er vanlig også på helt nye blokker, og fiksen om man skal gjøre noe med VW's maskinering, er å legge opp blokka på en "veiv" i fresen og ta anleggsflatene utifra den.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #143 på: oktober 25, 2010, 09:21:26 am » |
|
Gjennomsnittlig vendehøyde? Alle motorer har en gjennomsnittlig vendehøyde, men å ønske seg det blir spesielt.
Hva er det du snakker om nå da? Hvem i denne tråden har nevnt noe om å ønske seg en gjennomsnittlig vendehøyde? Det blir noe en må leve med, som du selv sier. For å spørre på en litt annen måte: Hva ville du gjort hvis alle fire sylinderne dine målte forskjellige vendehøyder, og du ønsket en vendehøyde på 1,2mm? Det er åpenbart at å dreie alle foringene til forskjellige høyder er en ulur løsning sålenge blokkas anlegssflate mot sylinderne er rett. Du ønsker heller ikke å ta ting fra hverandre for å gå på med fresen nok en gang. Ville du kanskje inngåt et kompromiss mellom de forskjellige vendehøydene i den gitte situasjonen, slik både jeg og Erlend gjør nå? Mitt beste svar er å dreie toppen av stemplene hvis det er kritisk å få alle vendehøydene like, med gitt problemstilling, eller mixe råder slik Jee foreslår.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #144 på: oktober 25, 2010, 10:00:50 am » |
|
Om veiva ligger skrått, men man ikke "ønsker" å demontere motoren for å maskinere blokka riktig, så ender man opp med variabel vendehøyde. Og da har man pr def sagt OK til det. Man får også skjev belastning på råder og stempler. Hva jeg faktisk gjorde var å sette sylindrene på skrå shims og dreie sylindrene til ulik lengde for å få lik vendehøyde på alle fire, i mitt tilfelle var bare den ene siden av motoren skrå  Go go brothers machine!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #145 på: oktober 25, 2010, 13:02:17 pm » |
|
Hvis tmbryn skulle maskinert sylindrene forskjellig, ville anleggsflaten i toppene blitt skeive. Dette kunne resultert i komp.lekasje. Siden veiven ligger på skrå..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #146 på: oktober 25, 2010, 13:04:36 pm » |
|
Hva jeg faktisk gjorde var å sette sylindrene på skrå shims og dreie sylindrene til ulik lengde for å få lik vendehøyde på alle fire, i mitt tilfelle var bare den ene siden av motoren skrå  Go go brothers machine!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #147 på: oktober 25, 2010, 14:08:26 pm » |
|
Hvis tmbryn skulle maskinert sylindrene forskjellig, ville anleggsflaten i toppene blitt skeive. Dette kunne resultert i komp.lekasje. Siden veiven ligger på skrå..
Har ikke noe å bety om veiva ligger på skrå i den sammenhengen du nevner her, ellers traff du spikeren på hodet! 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #148 på: oktober 25, 2010, 14:17:07 pm » |
|
Har ikke noe å bety om veiva ligger på skrå i den sammenhengen du nevner her, ellers traff du spikeren på hodet!  Står sylindrene med 90° på veiva så er ikke veiva på skrå.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #149 på: oktober 25, 2010, 14:46:30 pm » |
|
Hvis du har vendehøyde 1,9mm på 3 og 2,0mm på 4, og så dreier 1,95mm så må det vel kompanseres med forskjellig tykkelse på kobberring.
Hvis man setter sylindrene i blokken, og de ikke er like "høye" blir jo anleggsflaten i toppen anderledes på 3 og 4.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|