tmbryhn
|
 |
« Svar #150 på: oktober 25, 2010, 14:48:30 pm » |
|
Har ikke noe å bety om veiva ligger på skrå i den sammenhengen du nevner her, ellers traff du spikeren på hodet!  Står sylindrene med 90° på veiva så er ikke veiva på skrå. Ok, han traff spikeren på hodet med faktumet at jeg vil få sylinderlekkasje, hvis jeg hadde dreid ned foringene forskjellig for å få homogen vendehøyde mellom alle fire. Om sylinderne står 90 grader på veiva er ikke godt å si, men siden jeg har forskjellig vendehøyde mellom 1 og 2 (1,8 og 1,9mm) og samme fenomen mellom 3 og 4, så vil jeg påstå at veiva står skjeivt i blokka. Det skal alle fall ikke eksistere noen vinkel mellom splitten i blokka og anleggsflaten til foringene, så da er lagerbukkene skjevt linjeborra, eller noe i den duren.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #151 på: oktober 25, 2010, 14:50:07 pm » |
|
Hvis du har vendehøyde 1,9mm på 3 og 2,0mm på 4, og så dreier 1,95mm så må det vel kompanseres med forskjellig tykkelse på kobberring.
Hvis man setter sylindrene i blokken, og de ikke er like "høye" blir jo anleggsflaten i toppen anderledes på 3 og 4.
Nettop! Og derfor SKAL SKAL SKAL du dreie alle foringene like mye! Ellers VIL høyden bli forskjellig, og da er du dritten dragen! Du må huske at variasjonen i vendehøyden ikke ligger i de urørte foringene fra fabrikken (der er alle like høye), men heller at veiva er skjeiv, rådene har variabel lengde osv. Det aller viktigste du gjør nå er å få høyden på foringene lik! Skal du være 100% sikker på planearbeidet til Jee, hvilket jeg ikke tviler på er i henhold, så slenger du foringene nedi blokka og drar en rettholdt over for å se at høyden er lik. Du har da lest 1915-tråden min? Forskjellige tykkelser på kopperringene vil jo bare gjøre høydene forskjellige igjen! Drei alle fire likt og bli fornøyd.
|
|
« Siste redigering: oktober 25, 2010, 14:53:54 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #152 på: oktober 25, 2010, 15:20:49 pm » |
|
word!
Hvis veiven er "skeiv"
hvis 1=2 og 3=4 så kunne man dreid forskjellig?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #153 på: oktober 25, 2010, 15:56:06 pm » |
|
word!
Hvis veiven er "skeiv"
hvis 1=2 og 3=4 så kunne man dreid forskjellig?
Jepp!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #154 på: oktober 25, 2010, 16:56:38 pm » |
|
men siden jeg har 1=2 og 3=4 men ikke like hverandre, ville det da vært smart å dreie sylindrene forskjellig?
Sånn at kompen blir lik
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #155 på: oktober 25, 2010, 17:16:48 pm » |
|
Jepp! Og bare da!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #156 på: oktober 25, 2010, 17:27:48 pm » |
|
da gjør jeg det:-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #157 på: oktober 26, 2010, 18:24:41 pm » |
|
da var sylindre sendt sørover til sveinT for dreiing, og kommer tilbake med 0,2mm vendehøyde, pluss at det blir 1mm kobber i toppen  tror jeg ender opp med å kutte toppene slik at det blir ca. 10-1 i komp ! var planlagt litt mindre, men mye vil ha mer! trenger da 45cc i hvert forbrenningskammer! håper jeg ikke går på samme smell som thore-morten med mine topper!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #158 på: oktober 27, 2010, 19:07:06 pm » |
|
papirpakning svinghjul/veiv, skal den bare imellom?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #159 på: oktober 27, 2010, 19:23:45 pm » |
|
papirpakning svinghjul/veiv, skal den bare imellom?
Kastes omgående! Skal kun brukes på eldre motorer, hvor gamle og hva slags vet jeg ikke konkret. Du skal i alle fall ikke bruke på din motor. Bytt o-ring i veiva, og ny simmering. Alt du trenger å tenke på. Pass på når du setter svinghjulet på veiva at o-rignen ikke kommer i klem mellom anleggsflatene. Da får du problemer over tid...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #160 på: oktober 27, 2010, 19:38:52 pm » |
|
finnes jo i 8pins :S
bare tull å bruke altså
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #161 på: november 04, 2010, 00:01:23 am » |
|
Sjekk avstemning! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #162 på: november 04, 2010, 00:28:02 am » |
|
Sjekk avstemning!  La inn en på 110+. Vi lever da for faen meg i trua! 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #163 på: november 04, 2010, 00:31:31 am » |
|
la meg der jeg og 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #164 på: november 05, 2010, 17:36:18 pm » |
|
trist update  Sylindrene kom tilbake fra SveinT, så kjempebra ut i dreiingen, men 2 sylindre er skadet  Med embalasjen sylindrene mine kom med fra statene, og ekstra polstring inne i boksen, så klarte allikevel posten å knekke to kjølefinner. To øvre finner har mistet ca. 4-5kvadratcentimeter. Sidene sylindrene sto rett oppe i Mahle esken, så må den 2 ganger ha vært "kastet" på hjørnet. Begge skadene var på tvers/kryss overfor hverandre, så den har iallefall ikke stått rett opp og ned.. Opprettet sak hos posten med en gang, men vi får se hva som skjer! Hvordan får jeg posten til å forstå at sylidrene ikke kan brukes? tenkte på å få f.eks vwparts.net til å sende meg en mail på det. Går det forresten ann å tacke finnene på plass igjen?
regner med at det er uaktuelt å kjøre med to skadede sylindre på en maskin med litt komp og fres i??
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #165 på: november 05, 2010, 17:37:59 pm » |
|
tipper det går fint.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #166 på: november 05, 2010, 18:48:24 pm » |
|
kanskje jeg bare skulle hente de imorgen tidlig?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #167 på: november 05, 2010, 18:59:16 pm » |
|
Helt normalt at dette skjer. Og spiller ingen rolle med mindre anlegg er skadet. Jeg jobber ikke i posten... men med. Og om en pakke ikke tåler fall fra 2 meter eller bli kastet. Så ikke send den!! Er ikke arbeiderne som skader den.. men andre kolli. Har opplevd 40 kilos lastebiltrommel sammen med juleposten.. Får håpe ingen skulle gi bort krystall for å si det sånn  (har fått pm av deg.. men ikke hatt tid til det omfattende svaret ennå...)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #169 på: november 07, 2010, 17:08:11 pm » |
|
Her et lite bilde av slik de så ut etter at posten hadde sendt de til meg. Jeg var mest redd for at de skulle få skader på anleggsflater, eller sideslag, slik at noe skulle bli ovalt på vei tilbake til deg. I % er det jo minimalt med kjøling som forsvinner her....
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #170 på: november 07, 2010, 20:29:25 pm » |
|
se der ja.. skal få lagt ut bilde imorgen, men har hentet de hos posten igjen, og tror de blir brukt!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #171 på: november 08, 2010, 23:45:41 pm » |
|
vrææl! lar det seg gjøre å reparere pinnene i oljesilen med motoren sammen? den ene har seff dratt av gjengene 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #172 på: november 08, 2010, 23:47:16 pm » |
|
på pinnen eller i blokka?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #173 på: november 08, 2010, 23:50:09 pm » |
|
på pinnen eller i blokka?
blokk.. ellers hadde det ikke vært noe stress 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #174 på: november 09, 2010, 00:03:29 am » |
|
mutter på innsiden, har gjort det flere ganger. bruk litt loctite
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #175 på: november 09, 2010, 00:06:12 am » |
|
på pinnen eller i blokka?
blokk.. ellers hadde det ikke vært noe stress  Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk. Jeg har gjort lignende reparasjon med pinnebolter som er beregnet for dette. Den har vanlig diameter i ene enden, men er oversized i andre enden (M8 tror jeg det var). Bla. unneberg selger disse. Ellers er det bare å finne frem helicoil-kitet hvis du da ikke vil modde sumplokket ditt til å ta en større bolt på hullet du må reparere. Ellers funker jo også grelland sitt forslag sålenge gjengene ikke er totalt maltrakterte.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #176 på: november 09, 2010, 00:22:17 am » |
|
gjengene er rimelig ræva ja. bare drar løs gjenger når jeg prøver å stramme opp.. lurer på om ikke M8 er tingen. bare for å bli ferdig med det, lokket borres bare opp for å kunne ta større bolt  leverer motor og topper til JEE imorgen, så får vi se hvordan vi gjør det 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #177 på: november 09, 2010, 00:28:34 am » |
|
gjengene er rimelig ræva ja. bare drar løs gjenger når jeg prøver å stramme opp.. lurer på om ikke M8 er tingen. bare for å bli ferdig med det, lokket borres bare opp for å kunne ta større bolt  leverer motor og topper til JEE imorgen, så får vi se hvordan vi gjør det  Jeg er spent på å se hvordan det blir med portearbeidet han gjør, og om det blir noe særlige forskjeller mellom HK-tallene våre. Samma kam, slagvolum og std.-topper. Da tør jeg påstå at resten dreier seg om kunnskap, kløkt og erfaring. Du får på en måte motoren din bygget av en erfaren, dare I say "fagmann", mens jeg (the gaycool-n00b) har gjort alt arbeidet selv uten altfor mye innspill fra omverdenen. Blir en interessant erfaring 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #178 på: november 09, 2010, 19:42:16 pm » |
|
Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.
Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #179 på: november 10, 2010, 00:55:01 am » |
|
Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.
Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste... On the contrary, det tror faktisk jeg også når de små grå først får hevet seg rundt  By the way: Hvem er det som stemmer for 60 + Hk på denne motoren? Er det bare for å provosere og lage ballanse mellom barene der oppe? Blir litt som å stemme RV på skolevalget fordi "ingen andre gjør det". 
|
|
« Siste redigering: november 10, 2010, 00:57:26 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|