manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #120 på: juni 17, 2011, 12:41:59 pm » |
|
Bobla di har blitt skikkelig COOL.... Og det gleder meg å lese at smal forstilling ikke er aktuelt, ser jo helt jævlig ut. Nå er hjula i hjulbua - der de hører hjemme. Jeans er rått!!
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #121 på: juni 17, 2011, 15:16:20 pm » |
|
Fett stuk Hassan  Takk Holmsen, det var en veldig trivelig session og enda godt var det at vi ikke gav opp. Bobla di har blitt skikkelig COOL.... Og det gleder meg å lese at smal forstilling ikke er aktuelt, ser jo helt jævlig ut. Nå er hjula i hjulbua - der de hører hjemme. Jeans er rått!!
Smalnet forstilling blir bare helt feil for meg. Men jeg skjønner at noen vil ha det. Bra at alle har ulik smak! Jeg digger også Jeans 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #122 på: juni 17, 2011, 15:24:48 pm » |
|
Her må eg sitere Olsenbanden: Det er forskjell på å barbere seg å kapp av seg hode!  Hvem har sagt at du skal smalne ikke forstillinga så mye da? Det jeg mente og har gjort selv var å smalne inn så hjula stod kanskje 0.5 cm smalere enn org. Er bare for å få hjula der dem var orginalt, spindelene flytte hjula lenger ut og du ligger å skraper i skjerm kanten... Har vert gjennom akkurat det samme selv...  PS: bilen ser råfet ut! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #123 på: juni 17, 2011, 18:00:17 pm » |
|
Bilen din ser utrolig fet ut med det nye stuket Henrik, grattis! Nå må jeg bare få overtalt Slackerne til å hjelpe meg med å få forstillingen ferdig.... 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #124 på: juni 17, 2011, 18:41:18 pm » |
|
Kult med så mange hyggelige tilbakemeldinger  Bare si fra så stiller jeg mer enn fjerne opp på forstillingsdugnad, du må jo få det på plass slik at du kan konse på det viktige: el machinisto!! Dalland: jeg ser poenget ditt, men jeg løser det heller med stive dempere og evt annen dekk dim. Forsøker å la det være et lowcost prosjekt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #125 på: juni 17, 2011, 18:48:45 pm » |
|
Dalland: jeg ser poenget ditt, men jeg løser det heller med stive dempere og evt annen dekk dim. Forsøker å la det være et lowcost prosjekt  Stive dempere: 1000+ kr, nye dekk: 1000+ kr. Få en kompis til å kappe å sveise forstillingen smalere: to pils og fine ord. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #126 på: juni 21, 2011, 09:26:12 am » |
|
Vi stopper smalnet forstillingspraten der, selvom det finnes for og i mot så skjer det bare ikke. For å slippe subbingen vil jeg forsøke å bytte 155-65-15 dekkene med 195-50-15 som er en god del lavere samt bredere. Iom demperne ikke "bånner" så kan de fremdeles være gode nok, så jeg prøver i første omgang å finne passende dekk. Jeg la meg forresten under bilen og ser at det er jo slepekroken som treffer asfalten når den kommer nedi. Kappe og plassere den i 90 grader vannrett ut fra forstillingen i stedet?
 fra 155 65 15 til 195 50 15.jpg (141.67 KB. 535x630 - vist 317 ganger.)
 (133.9 KB. 684x620 - vist 381 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #127 på: juni 21, 2011, 10:15:42 am » |
|
Så lenge bilen er litt stiv (hardere dempere) så funke det sikkert fett, men hvis den er mjuk så gjør du bare vondt verre. Kappa bare slepekroken selv, gadd ikke sveise den på igjen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #128 på: juni 21, 2011, 10:47:20 am » |
|
Ser som sagt an om andre dekk løser problemet, og vil heller ikke ha for stive dempere, det har jeg hatt nok av før.. Jeg ønsker å ha slepekrok, dersom bilen må taues. Vil unngå støtfanger/ forstillings-tauing.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
eivinds
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #129 på: juni 21, 2011, 11:59:41 am » |
|
Hei! Kjenner noen til diameter på clutchen i denne type bil? Er det 180 eller 200mm? Ønsker å vite dette før jeg klargjør motorbytte. Eivind 95899049
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #130 på: juni 21, 2011, 23:19:19 pm » |
|
Ser som sagt an om andre dekk løser problemet, og vil heller ikke ha for stive dempere, det har jeg hatt nok av før.. Jeg ønsker å ha slepekrok, dersom bilen må taues. Vil unngå støtfanger/ forstillings-tauing.
Det er ikke meningen å høre negativ ut, prøver bare å hjelpe deg.  Å bytte til de dekkene gir deg 3.2 mm mer mellom skjermen og hjulet oppe og dekket er mye bredere (40 mm). Det vil bare ende med at du kommer til å skrape når det humper litt og du kjører rett fram også. Vil bare spare deg for unødvendig arbeid, prøvde mye rart selv, men eg ende opp med å smalne inn litt selv. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #131 på: juni 21, 2011, 23:30:56 pm » |
|
Akt i orden. Har fått tak i 145/65/15
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Germaniack
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #132 på: juni 23, 2011, 10:08:38 am » |
|
hei "Haz" min mor har akkurat samme Jeans boble som du har. Denne har vi hatt i familien siden 1977. Den har nå stått lagret innendørs siden 1992. Har lenge tenkt å ta den ut å renovere den, men mange andre biler, prosjekter, hus, familie etc, har gjort at bilen fortsatt bare blir stående. Jeansen "vår" mangler de svarte originale ringene forran rundt lykter. De ble montert på et callook prosjekt av min bror på 90 tallet. Husker også at han tok lokket til hanske rommet, da det var uten krom list. I ettertid er det veldig dumt at disse original delen ikke er på jeansen
|
|
« Siste redigering: juni 23, 2011, 10:10:10 am av Germaniack »
|
Loggført
|
|
|
|
Germaniack
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #133 på: juni 23, 2011, 10:09:39 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #134 på: juni 23, 2011, 10:12:56 am » |
|
Wow! Dønn lik, nøyaktig samme bilen. Så du manglet ringene, vet at Knastenrad und.. vurderer å selge sin Jeans i deler, du kan jo forhøre deg med han om ringer og hanskelokk? (Ser du mangler sjåførspeil også). På min mangler jeg orginale fangere, ser at den sorte malingen flasser noen steder og den er krom under. Samt passasjer dørhåndtak er ikke originalt. Har du flere bilder? Hvordan er tilstanden på interiøret? Jeans stoffet var vel vanskelig å holde helt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Germaniack
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #135 på: juni 23, 2011, 14:24:23 pm » |
|
Da jeg kjørte opp til bil sertifikat for 24 år siden, ble Jeansen vår brukt flittig av min bror og jeg. Det var denne bilen vi brukte til vi fikk egne biler året etter vi fylte 18. Det var i alle år saueskinntrekk på fram setene. Under disse var det "vare trekk" over de originale Jeans setene. Men de siste 5-7 årene før bilen ble satt bort var det ikke trekk over setene, og det satte sine spor. Men sist jeg husket jeg så på setene var de rimelig hele og fine. (Skulle aldri fått lov å bruke denne bilen som 18 års bil. den ble en del herja med da. Før det hadde den levd fine dager med min mor som sjåfør) Bilen har fått noe rust i løpet av årene, og da den ble satt bort på "lager" var motoret ikke bra, til tross for at den bilen bare har gått ca 115 tusen km. Drømmen hadde vært å pussa den helt opp, da datt karoseriet av ramma etc, + total lakkering +++. Har fantasert om å ta bilen til Polen for å få det gjort. vet andre som har gjort det, til langt hyggeligere priser enn i Norge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #137 på: juni 24, 2011, 09:13:56 am » |
|
Da har man erfart dekkbytte med slange også.. noe som betyr... 135 dekk. Ingen kjøring på meg i regnet, for dette var smalt!  Men, er meget tilfreds med å finne en løsning som var helt perfekt mht hva jeg var ute etter, altså framdekk som ikke dunker eller skrubber. Fikk kappet slepekroken og plassert den litt høyere også. Så nå er det masse klaring. Fikk sprutet inn nok fett i forstilllingen også, dersom det er lov å si.. (lo godt av "polere girstangen" i Dewils fastback tråd) Tok lysjustering samtidig, som var en toerfeil. Så med ny nedre bærekule, nye stabstaginnfestninger og lysjustering så bør den være klar for etterkontroll. Klemte på med no back to black-ish poleringsmiddel, på lyktringer, fangere og stigtrinn.  Testet også noen ekstralys, hot or not? Er ikke helt sikker, men heller mot not.    
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #138 på: juni 24, 2011, 10:09:41 am » |
|
Oh, nice!
Liker looken godt og den står fint. Ekstralys, trenger du dem? Speilene, er dem blanke originalt eller hadde dem kledd samme svartfargen som resten?
Gi bilen en god behandlig av antirust tynnstoff i alle hulrom og sørg for at den har god beskyttelse for elementene så er det tut og kjør i mange år fremover. En 1641-1915 med 75 - 100hk hadde også gitt deg et bredt smil rundt munnen
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #139 på: juni 24, 2011, 10:22:14 am » |
|
Nei, jeg gjør vel egentlig ikke det. Men det er jo litt tøft med alt som gir litt ekstra for looks, uten at det blir helt resto-ish. Liker også at den har en relativt clean look fra før, så vi får se.. Speilene kom blanke originalt ja, og ikke sorte, men har absolutt vært inne på tanken. Dørhåndtak og panserhåndtak er jo sorte så, hvorfor ikke. Og antirust.. skal jeg høre med Tuomo og jeg kan arve en boks Owatrol før han flytter tilbake, han donerte jo pappeske på pappeske her om dagen. Tror jeg skal fokusere på å tette 1200n før jeg tenker i de baner, er jo blitt gjeldsslave deluxe etter leilighetsskjøp, men det hadde ikke vært feil med en stor motor. Sleepers er temmelig awesome.. bror din har vel en ekte slik? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #140 på: juni 27, 2011, 11:12:31 am » |
|
Nå som need-to-do arbeidet, for at den skal bli klar for etterkontroll, er utført -går jeg over på nice-to-do arbeid  Det første blir å justere ventilene. Deretter full tenningsservice og mye nytt der. I den forbindelse har jeg et spørsmål: er det noen som har erfaring med "Accu-fire" stift? http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5844 Jeg stod parkert og gnikket av gammel polish på Jeansen helt øverst i Pilestredet i sola på lørdag, og det kom opp en fyr som har den US importerte sølvcabben som ofte står parkert der, og vi hadde en lang og hyggelig prat. Han fortalte meg at han hadde byttet til Accu-fire og likte den. Kom gjerne med innspill på Accu-fire  Benytter anledningen til et par bilder til..  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #141 på: juni 27, 2011, 11:33:10 am » |
|
min erfaring er at man ikke skal kødde med org tenning hvis den funker.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #142 på: juni 27, 2011, 12:01:47 pm » |
|
min erfaring er at man ikke skal kødde med org tenning hvis den funker.....
x2 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #143 på: juni 27, 2011, 12:24:30 pm » |
|
kunne tenke meg det, så ingen fordeler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #144 på: juni 27, 2011, 14:40:53 pm » |
|
Jeg kjører med Pertronix elektronisk tenning har har ikke hatt noe problemer med den. En fordel er at det ikke er noe å justere eller bytte, ettersom den ikke slites. Den bare virker... hittil, ihvertfall!  Om du tenker på om forbruket osv så tenker jeg ikke på det. Det er uøkonomisk nok fra før 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #145 på: juni 28, 2011, 13:41:42 pm » |
|
Takk Henrik! Noe annet.. en av eierne har påført en beskyttelsesstripe av den harde typen, nederst på bilen. Eller om Møller gjorde det.. den går ik hvertfall ikke bort med de fleste midler, brukte et heftig middel fikk bort den ene stripa under Jeans stripen på sjåførsiden. Men så etterpå at Jeans stripen tok skade av det, så jeg turte ikke fortsette med det. Tips til midler som ikke tar lakken?
 beskyttelse.jpg (46.88 KB. 720x224 - vist 271 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #146 på: juni 28, 2011, 14:17:16 pm » |
|
Benytter anledningen til et par bilder til..  Dette ser jo veldigt bra ut  Mvh Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #147 på: juni 29, 2011, 12:46:40 pm » |
|
Takker for det Svein fra Lørenskog. Det eneste som kanskje vil endres mht utseende på Jeansen fremover kan være at jeg går for ett knepp ned bak -fremfor enda større bakhjul. Vil fylle hjulbuen. (Skal selvsagt fjerne beskyttelseslisten som er under Jeans emblemet, foran og bak -etterhvert) Nå er det kun ventiljustering, tenningsservice og etterkontroll som gjelder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #148 på: juli 04, 2011, 13:42:27 pm » |
|
kjøre til jobb er luksus, tilgang på parkeringshus og greier..
 bilde (4).jpg (142.91 KB. 690x544 - vist 324 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #149 på: juli 04, 2011, 19:03:37 pm » |
|
Fint billede og fint stuk 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|