mai 04, 2025, 22:33:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startproblem etter bytte av stift. (Løst!)  (Lest 9767 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: august 28, 2010, 18:37:30 pm »

Hei!

Jeg var ute i stad og byttet stift og kondensatoren i bobla mi.
Så fant jeg ut at jeg mangla følerbladet mitt, så glipa er trolig noen mm feil..
    Når jeg da prøvde å starte, så dreide den bare... ikke noe fyring.
Så tenkte da at jeg kunne trillestarte den da bare, men da jeg slapp clutshen,
så fyra motoren med verdens minste turtall, og nekta å gå opp... så til slutt slokna den.

Er dette på grunn av feil glipe på stiften?

Bytta delene uten å vri på fordeler.

Hjelp!  Hæ
« Siste redigering: august 30, 2010, 15:40:45 pm av Varj » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 28, 2010, 18:43:34 pm »

Ja få tak i følarblad og juster. biltema har billige, dersom du kjøper ny pass på ein ting, dei er ofta sosa inn i olja, og du vil IKKJE ha olja på stiften, så pass på  å tørka den rein før du bruke dan
So skal du sjå att den går bedre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: august 28, 2010, 18:45:51 pm »

Den går ikke i det hele tatt nå da  Rekker tunge

Huff, skal virkelig feiljustert stift gjøre at motoren ikke engang kan trillestartes?

Prøvde litt forskjellige gliper, men vanlig start hjalp ikke noen av gangene... og
dette er bytte av kun kondens og std stift.  *hyyyyyl*
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2010, 18:49:33 pm »

Flyttes tenningspunktet kanskje?

Gud, som jeg håper på at husverten har følerblad.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: august 28, 2010, 18:56:07 pm »

Er stiften feil justert so er det mulig att bilen ikkje går i da heile tatt.. verken startar eller går. Skal stillast til 0,4mm verken meir eller mindre. Då startar den! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2010, 19:12:54 pm »

Har du satt inn rotoren igjen? Blunker
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2010, 21:18:59 pm »

Rotor, dobbeltsjekka Gliser

Typisk å ikke få kloa i følerblad nå.
Loggført

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: august 28, 2010, 21:35:49 pm »

Rotor, dobbeltsjekka Gliser

Typisk å ikke få kloa i følerblad nå.
Klipp en stripe av et gammelt plastkort (sånn type bankkort) dette har en tykkelse som ikke er så langt unna det du trenger - iallefall nær nok til å få start Blunker
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: august 28, 2010, 21:39:09 pm »

Rotor, dobbeltsjekka Gliser

Typisk å ikke få kloa i følerblad nå.
Klipp en stripe av et gammelt plastkort (sånn type bankkort) dette har en tykkelse som ikke er så langt unna det du trenger - iallefall nær nok til å få start Blunker

God plan! Får finne en av de jeg "mista" og fikk tilsendt ny over.

Fullt mulig jeg har jorda stiften for dårlig å, da jeg sloss noe jævlig mot
å få skrudd kondens + plate + ledning  fast.

Men bilen står ned en lang lang bakke, etter startforsøket, så er ikke bare å drasse seg ned dit
uten å ha alt klart. Bankkort og saks.  Gliser
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #9 på: august 28, 2010, 22:05:03 pm »

Rotor, dobbeltsjekka Gliser

Typisk å ikke få kloa i følerblad nå.
Klipp en stripe av et gammelt plastkort (sånn type bankkort) dette har en tykkelse som ikke er så langt unna det du trenger - iallefall nær nok til å få start Blunker

God plan! Får finne en av de jeg "mista" og fikk tilsendt ny over.

Fullt mulig jeg har jorda stiften for dårlig å, da jeg sloss noe jævlig mot
å få skrudd kondens + plate + ledning  fast.

Men bilen står ned en lang lang bakke, etter startforsøket, så er ikke bare å drasse seg ned dit
uten å ha alt klart. Bankkort og saks.  Gliser

enten litt av ett plastkort, eller pappen i en 20 -pakning har også noelunde rette tykkelsen Glad
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: august 29, 2010, 15:28:29 pm »

Da var jeg nede hos Bobla igjen og gikk over fordeleren.



Slik ser det ut nedi der (uten rotor).



her med mer glipe etter å ha klippt opp ett gammelt kredittkort Blunker

Men da jeg skulle prøve å starte på ny nå, så dreide starteren dårlig... rart, ettersom bobla
har kjørt alt for lange strekninger de siste dagene, så da gikk jeg til batteriet.. og der var det noe gitt.


+ festet var knekt, så dårlig kontakt en stund der.
Mye irr under der å.

Så jordingskabelen var rustet på festet og selve kabelen hadde irr over hele.


Batteriet var ganske tømt å, så nå står den på lading. Så i morgen blir det en tur innom biltema.
« Siste redigering: august 29, 2010, 15:36:11 pm av Varj » Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: august 29, 2010, 15:50:12 pm »

Mulig bildet lyver litt, men ser ut som om du har åpning på stiften når den har kontakt med flatene på fordeleraksling.
Stift skal være igjen på flatene, og åpnes på hjørnene.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #12 på: august 29, 2010, 15:55:23 pm »

Mulig bildet lyver litt, men ser ut som om du har åpning på stiften når den har kontakt med flatene på fordeleraksling.
Stift skal være igjen på flatene, og åpnes på hjørnene.

Tror du har rett i det Osteaktig
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: august 29, 2010, 16:00:25 pm »

At jeg har gjort hva? og løser det hvordan?  Hæ
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 29, 2010, 16:05:31 pm »

Finn sylinder 1 og juster stiften derfra! Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #15 på: august 29, 2010, 16:06:48 pm »

Vrir rundt motor til den brune plast/bakkelitt tappen på stift står i senter av en av de 4 avrundede hjørnene på den 4kantede fordelerakslingen...
Juster så stift på nytt.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: august 29, 2010, 16:07:43 pm »

Finn sylinder 1 og juster stiften derfra! Blunker

Hva har sylinderne med stiftjustering å gjøre?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: august 29, 2010, 16:34:02 pm »

Mulig bildet lyver litt, men ser ut som om du har åpning på stiften når den har kontakt med flatene på fordeleraksling.
Stift skal være igjen på flatene, og åpnes på hjørnene.

Da skjønner jeg denne.

Takk lov for at vi har så flinke folk inne på vwnorge.  Osteaktig
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 29, 2010, 16:40:46 pm »

Finn sylinder 1 og juster stiften derfra! Blunker

Hva har sylinderne med stiftjustering å gjøre?

Det vet du like godt som meg Henning! Vanligvis, for å få stiften riktig, bør man justere til man får den dit den skal åpne Blunker Og da vrir man jo reimhjulet til den peker mot sylinder 1, der den skal tenne, og da treffer du hjørnet på akslingen og ikke flata Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: august 29, 2010, 16:51:37 pm »

Eg trur absolutt att du bør kosta på bilen nye ledningar til batteriet ja! Mens du er på biltema, ta med noko sandpapir so pusser du vekk irr på alle sikringar og kontaktane der,+ smører litt wd-40 etterpå.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: august 29, 2010, 16:53:19 pm »

Eg trur absolutt att du bør kosta på bilen nye ledningar til batteriet ja! Mens du er på biltema, ta med noko sandpapir so pusser du vekk irr på alle sikringar og kontaktane der,+ smører litt wd-40 etterpå.
Fila vekk irringa, så nå skinner kontaktene.  Gliser

Har faktisk en lite brukt jordingskontakt liggende, men er bare litt kortere
enn den gamle. Mulig superflask!
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #21 på: august 29, 2010, 17:13:03 pm »

Finn sylinder 1 og juster stiften derfra! Blunker

Hva har sylinderne med stiftjustering å gjøre?

Det vet du like godt som meg Henning! Vanligvis, for å få stiften riktig, bør man justere til man får den dit den skal åpne Blunker Og da vrir man jo reimhjulet til den peker mot sylinder 1, der den skal tenne, og da treffer du hjørnet på akslingen og ikke flata Blunker

Så det du mener er at stift MÅ justeres når rotor peker mot sylinder 1?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 29, 2010, 18:57:47 pm »

Finn sylinder 1 og juster stiften derfra! Blunker

Hva har sylinderne med stiftjustering å gjøre?

Det vet du like godt som meg Henning! Vanligvis, for å få stiften riktig, bør man justere til man får den dit den skal åpne Blunker Og da vrir man jo reimhjulet til den peker mot sylinder 1, der den skal tenne, og da treffer du hjørnet på akslingen og ikke flata Blunker

Så det du mener er at stift MÅ justeres når rotor peker mot sylinder 1?

Jeg prøver bare å forklare kort, så han får den grunnjustert, har eller ikke sagt MÅ! Men det skal ikke være lett..
Må da være lov for meg å prøve meg jeg å henning, uten at alt skal bli vridd og vendt på!

Men nok off topic for min del! varj har sikkert fått start nå Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: august 29, 2010, 19:49:07 pm »

Sitat
Men nok off topic for min del! varj har sikkert fått start nå
Ikke før biltema er åpen. Pluss-skoa knakk jo.  Osteaktig
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #24 på: august 29, 2010, 19:58:04 pm »

Sitat
Men nok off topic for min del! varj har sikkert fått start nå
Ikke før biltema er åpen. Pluss-skoa knakk jo.  Osteaktig

Strips  Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #25 på: august 29, 2010, 23:16:27 pm »

Sitat
Men nok off topic for min del! varj har sikkert fått start nå
Ikke før biltema er åpen. Pluss-skoa knakk jo.  Osteaktig

Kjøp med ett sett med følerblad og i sammen slengen når du er innom biltema da Glad
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: august 29, 2010, 23:36:10 pm »

Sitat
Men nok off topic for min del! varj har sikkert fått start nå
Ikke før biltema er åpen. Pluss-skoa knakk jo.  Osteaktig

Kjøp med ett sett med følerblad og i sammen slengen når du er innom biltema da Glad

Hadde faktisk kommet til å glemt det om du ikke hadde sagt det nå.
Lever fortsatt i troen på at jeg har den forrige, men den lå i verktøyveska
til 58'n da jeg solgte den. *etterpåklok*
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: august 29, 2010, 23:43:37 pm »

Ikkje gløym å hoksa på å vaska følarbladet før du brukar da då! Glad Biltema sinn følarbladdings er sosa inn i noko olja.. og da ekje noko serlig å smøra på stiften
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #28 på: august 30, 2010, 00:16:55 am »

Ikkje gløym å hoksa på å vaska følarbladet før du brukar da då! Glad Biltema sinn følarbladdings er sosa inn i noko olja.. og da ekje noko serlig å smøra på stiften

Skal huske på det. Gliser
Loggført

T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #29 på: august 30, 2010, 00:20:25 am »

en grei nød løsning er og ta bretten som sitter innover på lokket på 10/20 pakning med røyk. det er temmelig nære. da får du kjørt hvertfall Blunker
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!