nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« på: september 15, 2010, 10:35:05 am » |
|
Vi har snakket om det og hatt lyst på en T2 splitt i lang tid, og etter at en kompis tipset oss her om dagen om at han hadde sett noe gamle greier stående i en skogkant for noen år tilbake, bestemte vi oss for å ta en titt. Vi reiste opp til stedet hvor han hadde sett dette, og ringte på for å spørre om det fantes noen gamle bobler eller transportere rundt i området. En trivelig kar åpna døra, og svaret var "Joda, det står 2 gamle transportere her, bare følg med her så skal vi se..." Dere som leter etter gamle biler vet helt sikkert hvilken følelse av spenning og forventning man får når man hører slikt! Og 2 på én gang... Først gikk vi opp i skaukanten til en militærgrønn T2 panel, antakelig en 1959. Denne står på 4 hjul, men er i relativt sørgelig tilstand, med biter av taket som er kappet ut, samt litt av frontrutepartiet. Det er fortsatt brukbare deler på den, blant annet sitter girkasse og reduksjonsbokser fortsatt på den, pluss at dørene foran, bakluke, vareromsdører og endel av platene er ganske brukbare. Chassisnummer er dessverre uleselig, og vedkommende som eide bilen visste ikke om den bare ble kjøpt som delebil for mange, mange år siden. Etter en liten stund gikk vi noen hundre meter til neste bil, som befant seg ca 50m inne i skogen blant en masse trær! En blå panel sto fint og hvilte på en liten høyde, men uten hjul bak, motor og girkasse. Eier sa at den hadde blitt satt vekk der av faren hans som kjøpte bilen ny på slutten av 50-tallet, og stått slik siden midten/slutten av 60-tallet fordi motor/gir gikk istykker. Skilter ble da levert inn. Med andre ord er det en 1-eiers bil, og har stått i hvertfall 40 år. Eier antok at motor/gir og deler av bakstilling ble demontert fordi det skulle repareres en gang.. Såvidt vi kan bedømme av chassisnummeret på denne, er den produsert i januar 1958, og vi har satt igang prosessen med å finne det originale registreringsnummeret. Over 40 års hviletid i skogen setter sitt preg på enhver bil, og denne er intet unntak. Mye er ødelagt, men det er også veldig mye bra! Det verste er taket, som rett og slett har blitt revet av i sømmen på den ene siden, helt sikkert på grunn av store snømengder. Dette må byttes, og jakten på et donortak er igang - noen som vet/har? Andre karosserimessige ting som må fikses er - kanaler - gulv i varerom - doglegs - gulv foran - batterikasse - fremre utriggere Resten av bilen virker faktisk solid, det er selvfølgelig overflaterust under etter så lang tid i et fuktig miljø, men tverrbjelker, ramme og resten av karosseripanelene ser ikke ut til å være gjennomrustet - den har heller aldri hatt sjansen til å gå på saltede veier. En optimistisk tanke, men man kan jo håpe at en sandblåsing av undersiden vil bekrefte antakelsene om at selve strukturen er OK. Vi trenger antakelig hjelp av kompetente folk til å få den ut derfra uten at den revner... håpet er å få den frem fra skogen før vinteren kommer, så kanskje vi får invitere til en spennende redningsaksjon?       
|
|
« Siste redigering: april 06, 2012, 13:26:43 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #1 på: september 15, 2010, 10:39:09 am » |
|
Herlig, dette liker vi!!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #3 på: september 15, 2010, 10:51:20 am » |
|
Bare å gratulere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo
Fartsblind så langt det går
|
 |
« Svar #4 på: september 15, 2010, 11:23:13 am » |
|
Konge! Grattis! Lag bardisk av militæren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: september 15, 2010, 12:06:48 pm » |
|
Konge! Grattis! Lag bardisk av militæren  Takk takk  Bardisk? Blir nok ikke jeg som lager det, men kanskje noen vil overta skallet og gjøre dette? Trenger iallefall hjul, forstilling/bakstilling/gearkasse + evt dør fra den militærgrønne. Noen som er interessert i å bli med på en dugnad med å få disse ut av skogen, samt å få den blå 58'en trillbar? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: september 15, 2010, 23:14:53 pm » |
|
Hmm, mon tro om det kan la seg gjøre å rette opp det eksisterende taket, og bruke deler fra 59-modellen langs kantene for å reparere der det har revnet fra kanten..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2010, 01:52:04 am » |
|
kan prøve å stille opp jeg.. har barnebarnet til dissa bilene som kan bidra..(T3 transporter syncro m/vinsj)kan hjelpe til med å trekke den skånsomt ut.. send meg en pm.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: september 16, 2010, 08:12:58 am » |
|
Husk at det ikke er rusten man ser som er problemet med T2... det er gjerne ramma som går først, så skal de "reddes" så må du forsikre deg om at chassiset tåler å bli flyttet på. Med jekke stropper og 2x4 kommer du langt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: september 16, 2010, 12:45:38 pm » |
|
 håper denne kommer på veien ja!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: september 16, 2010, 14:14:47 pm » |
|
Gammelt reg.nr er funnet på grunnlag av understellsnr, så nå er iallefall papirene i orden  Førstegangsregistert i februar 1958, som stemmer bra med produksjonsmåned januar 1958. Kort tid fra fabrikk i Tyskland til registrering i Norge! Ingenting er umulig, og utseendet den har med sine rustflekker osv skal beholdes i størst mulig grad. Det skal iallefall ikke gjøres drastiske endringer med mindre det er tvingende nødvendig av tekniske og/eller sikkerhetsmessige hensyn. Første prioritet er å få den ut av skogen og få sikret den slik at den ikke forfaller videre. Den må også få på plass resten av bakstillingen, og gjøres trillbar slik at det blir lettere å transportere den på henger (av/på). Det er planen at denne skal på veien igjen, men vi innser at det er masse jobb som må gjøres med denne før det kan skje - og også at vi trenger en god del hjelp i denne prosessen! SCC 2012 ? Edit: Den militærgrønne er sannsynligvis en 1961-modell (dekoding av tall på M-plate på vw-mplate.com)
|
|
« Siste redigering: september 16, 2010, 14:41:09 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #12 på: september 16, 2010, 15:13:05 pm » |
|
Denne lignet veldig på den jeg kjøpte under, så bra ut helt til jeg begynte gjøre noe med den, da bare drøss hele dritten fra hverandre  Men har uansett tjent penger på den, så jeg kjøpte meg en ny i MYE bedre stand. Kul bil, og knall farge  Samme som jeg har på min. Jeg misslyktes idag med og få tak i en split som står i skogen selv, han som eier stede ville ikke kvitte seg med den, da satt jeg igjen med en tanke: Hva skal han med en bil som han sikkert ikke har sett på mange år og som han driter i?... Sært  Lykke til og husk oppdateringer og masse bilder (ser bra ut hittil  )!!
|
|
« Siste redigering: september 16, 2010, 15:15:03 pm av cmi »
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: september 17, 2010, 13:27:51 pm » |
|
I dag har vi fått kopier av en bunke med dokumenter som fantes på trafikkstasjonen, blant annet kjøpesum som ny osv. Skal prøve å scanne inn litt etterhvert.
Skal også se om vi får rensket over 40 års akkumulert løv, furunåler, mose osv fra taket, slik atvi muligens kan jekke det opp litt, samt begynt å spa frem forhjulene.
|
|
« Siste redigering: september 17, 2010, 13:39:08 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: september 17, 2010, 18:18:19 pm » |
|
Bladd litt i dokumentene nå, listepris som ny var 14100 kr! Først registrert på et firma i Mjøndalen fram til 19. februar 1960, deretter et undertøysfirma i Kongsberg, før den ble solgt til registrert eier den 27. februar 1962. Skiltene ble levert inn 26. september 1966, dvs at om en drøy uke har denne T2'en vært avregistrert i 44 år. Fikk forresten fjernet ca 40kg blader, mose osv fra taket. Overraskende nok var det relativt rustfritt under alt sammen. Løftet også på gulvmatten fremme, det var vel omtrent kun den som holdt rusta sammen.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #15 på: september 17, 2010, 19:20:44 pm » |
|
Hva het firmaet i Mjøndalen? Eller eieren av firmaet? Vet morfar hadde en god del av disse også dokaer som firmabiler før i tiden, så si altid holdt seg til VW han 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: september 17, 2010, 21:13:35 pm » |
|
Thumbs OPP! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: september 17, 2010, 21:57:19 pm » |
|
Liten fartsdump i prosjektet her... har nå fått vite at det kanskje ikke blir helt lett å få omregistrert denne siden registrert eier er avdød, og det muligens ikke foreligger noen skifteattest. Videre er det problematisk at det er flere arvinger inne i bildet som ikke snakker med hverandre lenger osv, slik at det kan hende at ingen vil signere på salgsmelding. Mulig det kan la seg gjøre med en bekreftelse fra registrert eiers sønn om at bilen har stått hos han i 44 år, og ingen har noensinne vist noen interesse for den.
Foreløpige skjær i sjøen med andre ord, men vi får håpe det løser seg! Hvis det ikke lar seg løse, så har vi likevel fått begge panelene av han, og det vil da bli solgt deler av disse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #18 på: september 17, 2010, 22:00:26 pm » |
|
det lar seg løse... ha is i magen... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #20 på: september 17, 2010, 22:10:42 pm » |
|
Liten fartsdump i prosjektet her... har nå fått vite at det kanskje ikke blir helt lett å få omregistrert denne siden registrert eier er avdød, og det muligens ikke foreligger noen skifteattest. Videre er det problematisk at det er flere arvinger inne i bildet som ikke snakker med hverandre lenger osv, slik at det kan hende at ingen vil signere på salgsmelding. Mulig det kan la seg gjøre med en bekreftelse fra registrert eiers sønn om at bilen har stått hos han i 44 år, og ingen har noensinne vist noen interesse for den.
Foreløpige skjær i sjøen med andre ord, men vi får håpe det løser seg! Hvis det ikke lar seg løse, så har vi likevel fått begge panelene av han, og det vil da bli solgt deler av disse.
Det er ikke noe stress, så lenge du beviser at du ikke har bøffa bilen og får han du har kontakt med til og skrive et skriv som forklarer saken 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: september 17, 2010, 22:38:24 pm » |
|
Hva het firmaet i Mjøndalen? Eller eieren av firmaet? Vet morfar hadde en god del av disse også dokaer som firmabiler før i tiden, så si altid holdt seg til VW han  Firmaet het Asani AS. Holdt til i Strandgaten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #22 på: september 17, 2010, 22:52:04 pm » |
|
Da er det ikke det firnaet  hadde vært morsomt om det hadde vært 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: september 19, 2010, 19:39:42 pm » |
|
Da er 'nytt' tak halvveis på gang.. dvs det er bulkete det også, men ikke på langt nær så mye. Er egentlig på jakt etter et helt bulkfritt tak, men det er kanskje å drømme? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #24 på: september 19, 2010, 20:09:21 pm » |
|
Bulker i taket er igrunn ikkje noko dramatisk, dersom flatene er store er det endå enklare å retta dei opp att. Berre legga litt press med hånda frå innsida so poppar det tilbake på plass igjen. Da samma kan du gjera med taket på skogsbilen, einaste er att du risikerar att taket løysnar frå takrenna pga rust. Du får kjøpt rust rep.plater for rust i takrenna med rett profil til taket.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
makten1000
|
 |
« Svar #25 på: september 21, 2010, 22:27:02 pm » |
|
Detta blir spennende. LYKKE TIL. Krysser fingra for at jeg ser denna på SCC 2012:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjerkreim
Medlem
  
Innlegg: 179
Bosted: Bjerkreim Rogaland
vw only....
|
 |
« Svar #26 på: september 21, 2010, 23:59:21 pm » |
|
Spennende dette... sender du meg pm kan jeg nok fortelle deg litt mer om denne også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #27 på: september 22, 2010, 15:36:49 pm » |
|
Puh, her er det mange skjær i sjøen... en salig jungel av skifteattester, arvinger osv osv.. spørs om vi klarer å få til dette! Håper på å få litt mer svar på saker og ting i morgen....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #28 på: september 22, 2010, 17:02:08 pm » |
|
ha is i magen.. og når alt er klart sender du meg en pm om når den skal hentes så skaljeg hjelpe deg.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #29 på: september 23, 2010, 11:05:32 am » |
|
Takk for det  Eierforholdet skal etter min mening nå være klarlagt.. en liten tur på trafikkstasjonen for å bekrefte at det stemmer, så håper vi at dette går i boks....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|