KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #480 på: februar 14, 2013, 16:59:53 pm » |
|
http://qscusa.com/flywheel1.htmlBestilte herfra og det kostet meg drøye 1000,- ferdig levert den gangen. T4 svinghjul med 200mm. Da har du godt utvalg på lett tilgjengelig clutch fra T1 Lasse når bestilte du og hvordan var presspassningen mot veiv.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #481 på: februar 14, 2013, 18:29:48 pm » |
|
Var ihvertfall ingen presspaning mot veiv på mitt fra QSC. Hadde ikke du en film av et tilsvarende Jørn?
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #482 på: februar 14, 2013, 18:34:46 pm » |
|
ja QSC til venstre mot original WBX dette er vel ca 2 år siden , håper kvalitets kontrollen er bedre nå! vrient å få sentrert svinghjulet og balansert riktig med sånn slakk
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #483 på: februar 14, 2013, 18:38:35 pm » |
|
http://qscusa.com/flywheel1.htmlBestilte herfra og det kostet meg drøye 1000,- ferdig levert den gangen. T4 svinghjul med 200mm. Da har du godt utvalg på lett tilgjengelig clutch fra T1 Lasse når bestilte du og hvordan var presspassningen mot veiv.? Det er snart 3-4 år siden. Men dollar ligger på samme nivå idag. Presspasning....kunne vel vært bedre. I tillegg bør du bruke foring i hullet til svinghjulsbolter. Her bruker jeg orginale Wbx bolter og det blir ikke tight nok uten en foring. Mulig sv.h er annerledes idag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #484 på: februar 14, 2013, 18:41:26 pm » |
|
man tenger ikke foringer, men skader sikkert ikke så lenge det ikke påvirker monemtet når man skrur til svinghjulet ??, VW bruker ikke det originalt det er ~13mm hull og 12mm bolt det er jo klemkraften som holder det sammen og unngår att det ikke kommer ut av posisjon ,ikke "stiftvirkningen" til boltene '
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2013, 18:46:09 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #486 på: februar 14, 2013, 19:53:12 pm » |
|
Ett DPR-svinghjul koster vel ca. det samme, og da får du også tysk stål med på kjøpet. Jeg tipper at jeg ender opp med veiv og svinghjul fra DPR.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #487 på: februar 15, 2013, 00:08:15 am » |
|
Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...
det pappesken som er laget i usa.. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #488 på: februar 15, 2013, 01:01:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #490 på: februar 15, 2013, 10:45:40 am » |
|
Tok en liten test i morges, Dpr veiven min løfter KEP svinghjulet... så vidt. Men den løfter IKKE Dpr svinghjulet. Forskjellen? KEP hjulet har o-ring, Dpr ikke. Fiksen er enkel... kjøpe stivere o-ring
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #491 på: februar 15, 2013, 11:20:54 am » |
|
ellers har jeg gjort dette  originalt smidd 200mm type 1 på WBX/Type 4 HUB om det er holder vites ikke, men på den originale hub'en er det 10 nagler. a 5mm nå 10stk 6mm og 10 stk 5mm skruer+ presspassning   
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2013, 11:59:52 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #492 på: februar 15, 2013, 11:37:19 am » |
|
Hadde det vørt lettere og evt. bedre å tigge det på Jørn?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #493 på: februar 15, 2013, 11:58:37 am » |
|
lettere ja med bare tig! , bedre tja. godset i svinghjulet er en del tynnere og var bekjymret for varmegang og att det slår seg ved helsveising foran og bak. forøvrig presspassning mellom hub og svinghjul. måtte knakkes inn. dette hjelper også på "holde kraften" tig'et litt på fremsiden samme gjelder svinghjul mot veiv.noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #494 på: februar 15, 2013, 12:02:10 pm » |
|
lettere ja med bare tig! , bedre tja. godset i svinghjulet er en del tynnere og var bekjymret for varmegang og att det slår seg ved helsveising foran og bak. forøvrig presspassning mellom hub og svinghjul. måtte knakkes inn. dette hjelper også på "holde kraften" tig'et litt på fremsiden samme gjelder svinghjul mot veiv.noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder  Jeg tror, kan kanskje JHU bekrefte, at DPR helsveiser inn senteret når de mekker hybrid svinghjul?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #495 på: februar 15, 2013, 13:29:49 pm » |
|
Jeg vet ikke om de sveiser igjen hulene eller setter inn nytt nav er umulig å se på svinghjulet. Men det er ikke noe synlig skille.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #496 på: februar 15, 2013, 13:57:22 pm » |
|
mulig de har en kraftig jig de bruker for sveising. jeg får lage ett til å prøve å sveise.  spenne det skikkelig opp før sveis og evt forvarme delene??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #497 på: februar 15, 2013, 15:49:45 pm » |
|
mulig de har en kraftig jig de bruker for sveising. jeg får lage ett til å prøve å sveise.  spenne det skikkelig opp før sveis og evt forvarme delene?? Test ut, så stresstester det, finner det OK, lager ett til og selger billig til meg 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #498 på: februar 15, 2013, 16:10:45 pm » |
|
noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder  De absolutt viktigste er at det er knusende klemkraft mellom svinghjul og enden på veiva. Hvis presspassningen stritter i mot bittelitt slik at det ikke bunner over hele flaten så har man antagelig tapt på øvelsen (totalt sett)... tror jeg. Men som sagt det kan regnes på.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #499 på: februar 16, 2013, 18:58:07 pm » |
|
Mye bra info her gutta. Jeg endte som sagt opp med å bestille fra Unneberg, så får vi se hvordan passformen er. Eller kom det et lite generatorreimhjul i posten i går. Jeg endte opp med å kjøpe ett som er beregnet på Porsche 356, og her er et bilde av hvor mye mindre det er enn mitt originale:
 upper pulley.jpg (128.04 KB. 650x444 - vist 417 ganger.) Med mitt 5 1/4" reimhjul på veiva som etter sigende går klar av tørrsump-pumpa, kommer jeg til å få en utveksling på 1.38 mellom veiv og vifte, mens originalt er forholdet ca 1.6. Det betyr at vifta kommer til å gå ca 14% saktere enn originalt. Når jeg så leser de artiklene som det var linket til lenger oppe, er jeg ikke så bekymret, da jeg for det første kommer til å ha et litt høyere arbeidsturtallsområde enn originalt, pluss at ved høyere turtall så slurer reima såpass uansett at vifta sin evne til å levere luft flater ut i dette turtallsområdet allikevel. Blir bra tenker jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #500 på: februar 22, 2013, 17:26:52 pm » |
|
hentet svinghjulet i dag, og det ser ut til å være produsert av AA performance. Håper på en tur i garasjen i kveld så jeg får sett litt nærmere på passform etc
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #501 på: februar 22, 2013, 23:29:37 pm » |
|
Syntes dette så bra ut jeg, så nå fikk jeg endelig kommet et par skritt videre. Bl.a fikk jeg sjekket endeslakk og med de shimsa jeg fikk av Jørn ble endeslakken spot on 0.15 mm. Fikk også montert opp et stempel/sylinder med adapterene fra Rocky Jennings, slik at jeg fikk målt deck height. Dermed kan sylindrene dreies ned. Nok et steg videre. Legger ved et par bilder for at ikke det skal bli for kjedelig:
 flywheel.jpg (89.63 KB. 650x454 - vist 421 ganger.)
 sensor location.jpg (40.43 KB. 540x600 - vist 403 ganger.) Det siste bildet viser en aldri så liten utfordring med plassering av hall-sensoren. Dette svinghjulet er lettet, så det er rett og slett ikke noe gods der hvor sensoren sitter, så jeg må klø meg litt mer i hue før jeg finner en løsning på dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #502 på: februar 25, 2013, 00:50:19 am » |
|
Ble en lliten tur i garasjen i dag også gitt, og jeg tror jeg har funnet en akseptabel plassering av hall-sensoren, men vil låne med meg et o-scope fra jobben for å sjekke om jeg får signal. Ellers ble det ikke gjort så mye annet enn småpirk som må gjøres her og der, og så tok jeg "løfte-testen" på både det originale og AA-svinghjulet, og ingen henger på opp når jeg løfter i veiva (uten o-ring) håper knasten (eller er det knoten) klarer å få sentrert og balansert det godt nok, da det er det neste på lista nå. Venter bare på et reimhjul. Ellers så bestemte jeg meg brått for å beholde 1835'n så komplett som mulig. Enten for et planlagt nytt prosjekt, eller muligens for salg, så da blir det slike TB/manifolder på denne motoren:
 sp1-3.jpg (26.89 KB. 448x600 - vist 387 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #503 på: februar 25, 2013, 00:59:56 am » |
|
du kan evt bare bruke en LED med motstand og kople mellom "signal" og +5/12v for å se om Hall sensor gir signal noe ala dette 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #504 på: februar 25, 2013, 12:45:02 pm » |
|
Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...
det pappesken som er laget i usa..  Eller som vi fikk på jobben: Made in Taiwan Proudly inspected by American workers... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #505 på: februar 25, 2013, 18:35:30 pm » |
|
Man får prøvelamper med diode i stedet for lyspære, så slipper man å knote med å finne motstand og sånt. Trur biltema har sånt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #506 på: februar 25, 2013, 19:05:55 pm » |
|
de fleste megasquirtere har en diode og motstand liggende blant veiver og girkasser!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #507 på: februar 25, 2013, 19:12:40 pm » |
|
Jeg har tydligvis ikke nådd det stadiet enda
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #508 på: februar 25, 2013, 21:55:18 pm » |
|
de fleste megasquirtere har en diode og motstand liggende blant veiver og girkasser!
Stemmer nok det ja... I tillegg har jeg en hel lab utenfor kontordøra på jobben 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #509 på: februar 25, 2013, 23:10:31 pm » |
|
Jeg har tydligvis ikke nådd det stadiet enda er du ikke en "squirter" asså?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|