Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #630 på: oktober 23, 2013, 20:13:22 pm » |
|
Håper du snekrer et skikkelig ryddig ledningsnett også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #631 på: oktober 23, 2013, 23:00:55 pm » |
|
Det er målet ja. Så får vi se hvor ryddig det blir. Har endt opp med å bytte ecu'en, og planen er at den jeg skal bruke (microsquirt) er vanntett og har skikkelig konnektor, så den kan monteres i motorrommet, da blir det veldig korte og ryddige lednings-strekk, og jeg trenger ikke så mange konnektorer, da jeg slipper å dra kablene gjennom brannveggen. Ny telefon, men det ser ut som noen har driti på linsa, men her er i alle fall resultatet fra kveldens halvannen time i garasjen: Fikk montert på resten av kjøleblikket, og det passet med noen små modifiseringer, så fra utsiden vil det se omtrent slik ut:
 20131023_221523.jpg (107.45 KB. 700x525 - vist 396 ganger.) Blir ikke mye mer "rot" på denne siden, men mangler en åndeslange, åndeboksen (skal bruke den gode gamle berg-boksen på oljetårnet), og et par ledninger til dynamoen. Fra baksiden blir det litt mer "busy", men foreløpig har jeg fått på bensinslangen fra høyre til venstre fuel rail, og så er planen å bruke en åndeboks som utjevningsboks for vakuumet, og jeg har satt på en slange fra den ene siden og inn i boksen. :
 20131023_221550.jpg (117.35 KB. 700x525 - vist 438 ganger.) Den andre slangen ble bare 8-10 cm lang, så der må jeg nok ha en ny nippel med litt vinkel på (og som ikke er rød/blå) siden ecuen er ganske liten, så har den ekstern MAP-sensor, så planen er rett og slett å plassere en sensor inne i åndeboksen, og bruke noen vakuumtette ledningsgjennomføringer for å få signalene ut til ecuen Den røde rundingen indikerer plassen jeg har tenkt å sette ecuen, så da blir de aller fleste ledningene til sprutet veldig korte og skjult bak viftehuset. Tror dette blir bra jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #632 på: oktober 24, 2013, 09:52:59 am » |
|
Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #633 på: oktober 24, 2013, 10:10:27 am » |
|
Veldig spennende Roy! Flott å følge med på dette  Men er du sikker på at du vil ha ECU`n på viftehuset? De skal vel generelt stå en plass med lite vibrasjon og mest mulig stabil temp?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #634 på: oktober 24, 2013, 10:40:22 am » |
|
Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?
Mvh BB
Mnjaa, han har nevnt at jeg bør ha en slange som kopler innsuga sammen, men erfaringen fra ecuen er at jeg ønsker å dempe pulsene litt, så da prøver jeg meg med et lite volum.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #635 på: oktober 24, 2013, 10:43:29 am » |
|
Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?
Mvh BB
Mnjaa, han har nevnt at jeg bør ha en slange som kopler innsuga sammen, men erfaringen fra ecuen er at jeg ønsker å dempe pulsene litt, så da prøver jeg meg med et lite volum. ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du ujevne signaler med throttle bodies. OG i allefall isoler ECU'en litt fra viftehus med f.eks gummi pads eller noe både for varme og vibrasjoner. hva med å montere på brannveggen?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #636 på: oktober 24, 2013, 11:12:02 am » |
|
ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du ujevne signaler med throttle bodies.
Hva da med en turbomotor? Signalene er jo fortsatt ujevne men hva forårsaker dette? Hvilke symptomer?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #637 på: oktober 24, 2013, 11:15:31 am » |
|
ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du ujevne signaler med throttle bodies.
Hva da med en turbomotor? Signalene er jo fortsatt ujevne men hva forårsaker dette? Hvilke symptomer? Blir vel annerledes på en turbomotor hvor du har jevnt trykk inn i stedet for pulserende vakum?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #638 på: oktober 24, 2013, 12:01:57 pm » |
|
Blir det ikke nøyaktig likt? Bare med et 1 tall foran variasjonen?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #639 på: oktober 24, 2013, 12:59:55 pm » |
|
Veldig spennende Roy! Flott å følge med på dette  Men er du sikker på at du vil ha ECU`n på viftehuset? De skal vel generelt stå en plass med lite vibrasjon og mest mulig stabil temp? Er ikke sikker nei  JEg har sjekket en hel del timers logging og med 1835n har jeg ikke vært over 35°C i motorrommet, så jeg er mindre redd for temperaturen. Men vibrasjoner er noe annet. Grunnen til at jeg i utgangspunktet vil ha ECUen på viftehuset er å prøve å forenkle ledningsnettet, slik at jeg kan nappe ut motoren uten å kople av alt, men det blir jo omtrent samme sak om ecuen står på brannveggen; er jo bar en stor konnektor som da må nappes ut. Jeg får se når jeg får pakke fra Jørn 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #640 på: oktober 24, 2013, 14:21:29 pm » |
|
Motoren går jo ikke med trykk hele tiden. I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett. Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #641 på: oktober 24, 2013, 14:27:55 pm » |
|
Motoren går jo ikke med trykk hele tiden. I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett. Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor
Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell? Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #642 på: oktober 24, 2013, 15:07:22 pm » |
|
Optimalt burde man ha vakum fra hver innsugskanal koblet sammen før det går til map sensor.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #643 på: oktober 24, 2013, 16:05:03 pm » |
|
Optimalt burde man ha vakum fra hver innsugskanal koblet sammen før det går til map sensor.
Jepp, det er det jeg har nå, men kan oppnå det samme med å lage en liten kveil av en silikonslange som koples på MAP-sensoren som legges inni min lille boks, så blir effekten den samme
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #644 på: oktober 24, 2013, 16:05:14 pm » |
|
ja hvis man har helt individual throttle bodies ,dvs 4 spjeld , men disse til roy har samme vacum nivå under hvert spjeld uansett.
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2013, 16:08:23 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #645 på: oktober 24, 2013, 16:07:43 pm » |
|
Motoren går jo ikke med trykk hele tiden. I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett. Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor
Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell? Mvh BB tror ikke det da du stort sett starter motor på "cranking" settinger uansett? så den ikke tar hensyn til vacum under oppstart. dessuten er det minimalt med vacum under opp start , spesielt ved kam'er som har mye durasjon Disse lager lite vacum på lave turtall vet ikke hvordan ditt sprut er satt opp.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #646 på: oktober 24, 2013, 18:17:38 pm » |
|
Motoren går jo ikke med trykk hele tiden. I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett. Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor
Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell? Mvh BB tror ikke det da du stort sett starter motor på "cranking" settinger uansett? så den ikke tar hensyn til vacum under oppstart. dessuten er det minimalt med vacum under opp start , spesielt ved kam'er som har mye durasjon Disse lager lite vacum på lave turtall vet ikke hvordan ditt sprut er satt opp. Du kjører vel E85 på din 1641 Kalle? Etter hva jeg har forstått er det stort sett for lite fuel som gjør E85 motorer tungstartet. Min må startes med startgass, da drivstoffet fordamper på veien. Men så har det veldig lang vei også da med forgasser.. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #647 på: oktober 24, 2013, 18:54:52 pm » |
|
Du kjører vel E85 på din 1641 Kalle? Etter hva jeg har forstått er det stort sett for lite fuel som gjør E85 motorer tungstartet. Min må startes med startgass, da drivstoffet fordamper på veien. Men så har det veldig lang vei også da med forgasser..  Med datasprut så er det kun dårlig mapping som forårsaker dårlig kaldstart. Jeg har ikke brukt mye tid på å sette kaldstarten og lot den være uendret når jeg byttet fra singelspjell til to spjell. Jeg må få sett litt nærmere på den til våren og klodre litt på PC`en. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #648 på: oktober 24, 2013, 22:47:46 pm » |
|
litt bedre kvalitet på bildene, men ikke helt bra...
 20131024_220931.jpg (140.95 KB. 700x525 - vist 385 ganger.)
 20131024_220946.jpg (142.57 KB. 650x487 - vist 419 ganger.)
 20131024_221014.jpg (114.47 KB. 700x525 - vist 372 ganger.) det siste bildet viser at det er litt trangt mellom TPS sensoren og vakuumslangen, men det skal gå på det berømte håret
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #649 på: oktober 25, 2013, 04:33:37 am » |
|
Blir det ikke litt vrient å få åndeboksen tett uten videre maskinering. Den er jo lagd for å lekke?
Selv den minste lekkasje vil jo tulle til hele map'et ditt ved lukkede spjell. Eller er det noe jeg har missforstått...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #650 på: oktober 25, 2013, 07:51:33 am » |
|
Neida du har ikke misforstått  jeg skal planslipe toppen av den og lage en pakning så lokket tetter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #651 på: oktober 25, 2013, 08:36:41 am » |
|
Boksen har vel egentlig ingen funksjon? Alt du behøver er vel bare en slange eller et rør som kobler sidene sammen for å utjevne vacuum/pulser a la slikt du ser på eldre SU gassere?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #652 på: oktober 25, 2013, 09:08:16 am » |
|
Den har en viss funksjon med å filtrere trykkpulsene. Sammen med en innsnevring inn mot map sensoren kan det sammenliknes med et r c filter for de som er drevne på elektronikk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #653 på: oktober 25, 2013, 09:21:22 am » |
|
Trenger vel bare en liten rørstump på Ø17-19mm denne vil nok dempe pulsene, uten treghet. virker litt oberkill å modde en åndeboks til dette. det kan lekke...... =null kontroll.
K.I.S.S.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #655 på: oktober 27, 2013, 20:45:00 pm » |
|
Saab 9-5 fra 2003 har mapsensor som er beregnet til å montere med pakning mot plenum. GM kontakt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #656 på: oktober 27, 2013, 21:57:33 pm » |
|
intressant skal sjekke litt edit: denne?
 saab 9-5 map.JPG (8.83 KB. 400x400 - vist 323 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #657 på: oktober 28, 2013, 21:28:43 pm » |
|
Kom en liten forundringspakke i posten i dag, så da måtte jeg jo sjekke litt plassforhold i forhold til montering av ECUen. Først sjekket jeg avstand fra viftehus til brannvegg:
 bak viftehus.jpg (46.66 KB. 593x600 - vist 338 ganger.) Og så sjekke ECUen med ledninger:
 micro med ledning.jpg (86.96 KB. 650x510 - vist 332 ganger.) Så det går ikke.... Så plan B er å lage en brakett/plate i innerskjermen som jeg monterer ECUen på:
 micro i motorrom.jpg (47.8 KB. 478x600 - vist 332 ganger.) Da står den mer beskyttet fra elementene, og ikke minst så er det mye mindre vibrasjoner etc borti der. Så på motoren blir det noe slikt:
 micro placement.jpg (148.11 KB. 650x543 - vist 356 ganger.) Skal lage meg en liten brakett som simulerer denne monteringa så jeg kan lage ferdig ledningsnettet før jeg setter inn motoren. Siden jeg har landa på å bruke de små søte motorsykkel-coilene, må jeg ha en ekstra boks med drivere til disse coilene, så den tenkte jeg å montere her:
 ignition driver.jpg (115.99 KB. 650x532 - vist 306 ganger.) Så da faller det meste på plass, så da kan jeg begynne å kople opp alt sammen, tenkte jeg kunne vise litt hvordan jeg lager ledningsnett da det er mange som er litt "redd" for sånne jobber. Det er ikke jeg  Her er koplingsskjemaet jeg bruker som utgangspunkt, men mitt oppsett er ikke helt identisk, så det blir noen modifikasjoner, men det kommer jeg tilbake til.
 ew3_hires.jpg (86.55 KB. 800x570 - vist 371 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #658 på: oktober 29, 2013, 00:01:11 am » |
|
Microspruten kom frem ja  Ikke undervurder kraften i vacum! så den åndeboksen din får litt å jobbe med.  Ville også gått for andre løsninger nenvt her , en liten rørstump eller noe.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #659 på: oktober 29, 2013, 00:02:23 am » |
|
mener du selve boksen vil kollapse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|