april 27, 2024, 11:40:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med motorolje  (Lest 14723 ganger)
v8power
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)



Vis profil
« på: mars 25, 2008, 08:32:45 am »

Er det noen som har erfaring med hvilken type motorolje som er best på luftavkjølte motorer. ?  vil høre om dine erfaringer. motoren skal jo ha best mulig smøring. Glad
Loggført

1973 t1 1303s
1965 t1 1200
1968 beach byggy
1994 vw passat
1993 audi s4
1988 nissan terrano
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 25, 2008, 08:37:23 am »

Jeg kjører på 20/50 mineral
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #2 på: mars 25, 2008, 10:25:33 am »

Jeg bruker 20/50 mineral olje på alle mine motorer, og 30 olje ved innkjøring av kam/løftere
« Siste redigering: juni 04, 2010, 20:57:58 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: mars 25, 2008, 15:37:03 pm »

Dette kommer jo mye ann på stand på motoren,ny bygd,orginal,race/stripe,sommer/vinter kjøring.Men til orginal motor holder jeg en finger på Mineral 20-50.Her kan du fort få hundre meninger Glad
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
v8power
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)



Vis profil
« Svar #4 på: mars 25, 2008, 16:08:57 pm »

Ja det er sikkert mange meninger om dette emne som det er med det meste. jeg tenker stort sett på hvilken olje som disse motorene trives best med. (orginal motor). Glad
Loggført

1973 t1 1303s
1965 t1 1200
1968 beach byggy
1994 vw passat
1993 audi s4
1988 nissan terrano
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: mars 25, 2008, 16:21:57 pm »

Da sier jeg Mineral 10-40 eller 20-50
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mars 25, 2008, 19:06:45 pm »

Dette spørsmålet var en gjenganger på 2you, og det er mange meninger ute og går, ja.

Originalt skal en gammel 60-taller ha olje med viskositet SAE 30 - tynnere kun hvis det er litt mer grundig vinter. Så lenge olja du velger å bruke har ca tilsvarende viskositet, er det meste iorden.

Så har man debatten om syntetisk eller mineralsk, og der er det utrolig mye synsing ute og går. Noen påstår at mineralsk olje gir bedre kjøling, men jeg har aldri fått noen god begrunnelse for hvorfor dette skulle være tilfellet. Derimot er det en kjensgjerning at syntetisk olje beholder riktig viskositet og smørende/rensende egenskaper mye lenger enn mineralsk, at den beholder riktig viskositet under langt videre temperaturområder, og at den holder motoren din mye bedre ren.

Har du en gammel originalmotor som har levd mesteparten av livet på mineralsk olje og aldri fått noen større overhaling, så fortsett med mineralsk. Syntetisk olje på en slik motor kan rive løs gamle avleiringer som så setter seg fast andre steder hvor det er trangt, nettopp fordi syntetisk olje har bedre rensende egenskaper enn mineralsk generelt.

På en originalmotor som nettopp har fått en større overhaling, eller som du vet at har gått langt på syntetisk uten problemer, kan du gjerne bruke syntetisk olje.

Kjør debatt Glad
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #7 på: mars 25, 2008, 20:30:00 pm »

på en org. motor anbefaler vi mineral 20/50  vi selger castrol classic 300,- for 4,5l

ser ikke noe poeng i å fylle på dyr syntetisk olje so er beregnet på å kjøre 20,00o  ++ km pr skift
når vw motoren ikke bør gå mere en 5000 km pr skift ( ikke noe filter ! )  og man bør også bytte olje hver seson for de som har vw'n som sommer bil
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
v8power
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)



Vis profil
« Svar #8 på: mars 25, 2008, 20:51:50 pm »

Da satser jeg på 20/50 mineralsk olje Glad Glad Glad
Loggført

1973 t1 1303s
1965 t1 1200
1968 beach byggy
1994 vw passat
1993 audi s4
1988 nissan terrano
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: mars 25, 2008, 21:00:00 pm »

kjører mineral olje 10-40 på min org. 2,0 type4
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: mars 25, 2008, 21:08:37 pm »

15 - 40 mineral. Men det er på originalmotor som ikke er åpnet og inspisert. Mineral på brukt motor er vel å anbefale. Bytt ofte.
På nybygd motor er vel usikkerheten og diskusjonen hetere. Holder på mineral jeg da men...
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: mars 26, 2008, 13:11:28 pm »

ved bruk av syntetisk olje på en vw (luftkjølt) kvitter ikke motoren så lett varmen som ved bruk av mineral olje. (syntetisk olje holder lengre på varmen)
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #12 på: mars 26, 2008, 14:35:51 pm »

Quaker State 20-50 mineral. En gallon - 3,74 liter for 189kr på alle Torshov Bilrekvisita avdelinger.
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 26, 2008, 20:16:16 pm »

Så dere anbefaler å bruke 20 - 50 olje på min 1915ccm ?
Bruker 10 - 50 olje Fina1. ble anbefalt det tidligere
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #14 på: mars 26, 2008, 20:54:02 pm »

Har lest at oljer som ikke holder på viskositeten tyter ut gjennom tetninger som normalt ville holdt tett med en mer eksklusiv olje, som f.eks. Castrol classic (hvis det var det den het..) ihverfall, en olje som er beregnet på classic cars uten moderne oljetetnings teknologi
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 26, 2008, 21:26:13 pm »

Jeg har holdt meg til 15-40 mineralolje på min siste boble (solgt for 5 år siden)

Varianten har blitt kjørt på Felleskjøpets 10-40 mineralolje....Billig og bra...Fint med rimelig olje når konsumet/forbruket er stort...

Blir motorbytte på varianten nå...Vil vel forsøke å kjøre på Pennzoil, Quaker State eller annen tilsvarende "amerikansk" mineralolje 20-50 denne gangen. Vi har en eldre herremann med teknisk utdannelse her i Follo VW Klubb som sterkt anbefaler mineraloljer fra denne geografien...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #16 på: mars 26, 2008, 21:41:39 pm »

noe av di beste oljene er royalpurple,swepco,brad pen,kendall,pennzoil, da nyere olje ikke har sinc i oljen for bedere beskyttelse av kam/løftere og lager
« Siste redigering: september 20, 2010, 10:29:06 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #17 på: mars 27, 2008, 14:04:01 pm »

Hei.

Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: mars 27, 2008, 14:19:04 pm »

20-50 vs. kulde.   Hvordan vil det gå?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: mars 27, 2008, 17:21:24 pm »

20-50 høres rimelig tjukt ut? Ref http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/71bug/page56.jpg
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #20 på: mars 27, 2008, 21:05:06 pm »



den manualen er for singel grade olje,og ikke mange som bruker den nå
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
ole boban
Seniormedlem
****
Innlegg: 349
Bosted: porsgrunn men tidligere langesund


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #21 på: mars 27, 2008, 21:09:39 pm »

Hei.

Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.

er det slik at det skal være statoil  olje hvis ikke jeg har hørt feil???
Loggført
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #22 på: mars 27, 2008, 23:08:32 pm »

Hei.

Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.

Vi er en gjeng her som bruker Biltema, ikke en tørr flekk i garasjen, svart olje overalt...
Billige oljer tyter ut gjennom tetninger pga dårlig viskositets-stabilitet.
Castrol Classic og liknende klarer å holde seg inni motoren
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: mars 28, 2008, 09:42:26 am »

Tror ofte det er problemet med de billigste oljene, ja - at de ikke beholder egenskapene sine like bra når temperaturen endrer seg, og etterhvert som oljemolekylene blir harva opp inne i motoren.

Fant til slutt en side fra en instruksjonsbok med oversikt over multigrade oljer også:

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/79bug/79BugPage73.jpg

Nå var dette i 1979, og mye har skjedd med motorolje også siden da, men ser ut som 15-50 og 15-40 er det som passer best for norske forhold.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 28, 2008, 19:41:02 pm »

Dette med olje det engasjerer folk....
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pyrre
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Fiskarstrand



Vis profil
« Svar #25 på: mars 29, 2008, 12:28:02 pm »

Kan opplyse om at oljen som selges på Felleskjøpet faktisk er samme oljen som du får hos Statoil, men til en langt lavere pris. Dessuten har Felleskjøpet høyere krav til renhet en Statoil selv.
 Bortsett fra offshore der Statoil krever at deres egen olje på fat filtreres før bruk på sitt maskineri på innstallasjonen.
Loggført

Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #26 på: mars 30, 2008, 10:44:53 am »

Det jeg ønsker meg fra VWnorge-folket er en opptelling av oljeflekker under bilene:
-hvor mange flekker
-hvor store de er
-hvilken olje som er benyttet

Da kan vi få et overblikk om det har noe for seg å bruke kr på oljer som er beregnet for classic cars
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: mars 30, 2008, 11:01:53 am »

Eg har 3flekkar Glad
Ein under motoren (35cm dim.)
Ein under venstre aksling (20cm dim.)
Ein under Rammehode/Hovedsylindar (25cm dim.)

Oljetyper er ukjent men motor og girolje er i vert fall castrol

Om det går an å rekna ut kor mangen kr detta har kosta tvilar eg på Osteaktig Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #28 på: mars 30, 2008, 11:13:40 am »

Ein oljeflekk - 2 cm i diameter. Og då har bilen stått ei veke på samme stad.

Olje frå Statoil..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #29 på: mars 30, 2008, 12:13:19 pm »

Syntetisk olje fra Møller Trondheim - masse småflekker bak under motoren, men sånn går det når simmeringen er dårlig... Etter at den ble bytta har nok ting blitt en smule bedre.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!