mai 06, 2025, 17:31:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Treige vindusviskere som blir raskere etterhvert...  (Lest 2213 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: desember 28, 2010, 00:27:34 am »

Egentlig nokså pirkeproblem, men sånt frustrerer meg alltid.

Bilen er en 1300S 73 modell.
Problemet er så enkelt som at når jeg tar på viskerne så går dem skikkelig tregt, men vis jeg lar dem stå på, så vil dem etter 10-20 sek bli like raske som de bør være.

Har også enda et lite pirkeproblem:
Spesielt mens de enda er trege så returnerer ikke viskerne helt i nederste stilling...

Noen gode ideer?
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 28, 2010, 00:58:51 am »

Mest sannsynlig overføringen eller gjennomføringen som begynner å bli tørr. Prøv med litt smøring, eks låsolje eller lignende. Det beste er å ta ut mekanismen, demontere den og smøre opp alle bevegelige ledd og gjennomføringer med skikkelig fett.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: desember 28, 2010, 01:31:15 am »

Mest sannsynlig overføringen eller gjennomføringen som begynner å bli tørr. Prøv med litt smøring, eks låsolje eller lignende. Det beste er å ta ut mekanismen, demontere den og smøre opp alle bevegelige ledd og gjennomføringer med skikkelig fett.

Har hatt dette samme problemet på alle boblene jeg har hatt.

Min erfaring: Man kommer ikke til med olje utenfra på skikkelig vis, så det beste er nok å demontere hele visker-pakken, ta den inn på kjøkkenbenken, plukke den helt ned, rense, og få på nytt fett på alle bevegelige deler. Artig kvalitesmekking i vinterkulden.

Det med at viskeren ikke stopper helt i nedre stilling er en slitasjesak, så vidt jeg skjønner.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: desember 28, 2010, 02:47:54 am »

Har samme problem i impulsen no for tida, det verste er den intense kviine/hyyle/piipe lyden som kjem med samma du tøtsjar brytaren. Men då veit eg jo what to do.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 28, 2010, 09:45:55 am »

Ta også en titt på sikringen og sikringsholderen. Kan være irr der, som gjør at viskeren går tregere.

 Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 28, 2010, 10:55:36 am »

Men så kommer spørsmålet, hvordan i svarte skal man klare å ta ut det merakkelet?
Har prøvd tidligere men var jo alt for trangt...
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 28, 2010, 11:37:27 am »

Du må ha ut friskluftsboksen foran, og også evt cd spiller! Så må du bare løsne pusserarmene og mutterene på oversiden! også feste på undersia! Så er det bare å lirke ut Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 28, 2010, 11:57:06 am »

Hm, var det eg gjorde forrige gang...
Får se på det når våren kommer. Gliser
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #8 på: desember 28, 2010, 12:55:03 pm »

Hm, var det eg gjorde forrige gang...
Får se på det når våren kommer. Gliser

Det er trangt der men om du tar ut aksebeger og holder til dette så får du litt bedre plass Blunker
Når du så har tatt av pussere og armene til disse pluss skruen som sitter på selve motoren, må du på en måte
vippe motor og hele pakka ned og mot deg. Litt plundrete det her men det går. Mange av oss som har fått til dette Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #9 på: desember 28, 2010, 15:13:58 pm »

Etter å ha plukket ned hele viskersystemet på min 1303S -74 , med påfølgende styr og kostnader med å skaffe nye deler til det som var utslitt pga. manglende smøring, så er etttersyn, demontering og skikkelig smøring kommet på lista mi over svært nødvendige ting å gjøre annethver år i allefall. For oss som kjører bilene våre og ikke bare har dem i garasjen så er gode viskere nødvendig for trafikksikkerheten.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: desember 29, 2010, 16:23:09 pm »

Jo kaldere bilen er, jo treigere går viskerne. Merker dette godt selv, men det hjelper med grundig lada batteri.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!